Categories: ΠΡΟΦΙΛ

Αυτή ήταν η pop ζωή του George Michael

«Με μεγάλη μας λύπη επιβεβαιώνουμε τον θάνατο του αγαπημένου μας γιου, αδερφού και φίλου George, ο οποίος απεβίωσε ήρεμα την περίοδο των Χριστουγέννων. Η οικογένεια θα επιθυμούσε όλοι να σεβαστούν την ιδιωτικότητά της, αυτή τη δύσκολη στιγμή. Δεν θα υπάρξουν περαιτέρω σχόλια σε αυτή τη φάση». Με αυτή τη λιτή ανακοίνωση αποχαιρέτησαν οι κοντινοί του άνθρωποι τον θρύλο της ποπ μουσικής George Michael.

Ο George Michael υπήρξε ένας από τους θρυλικότερους εκπροσώπους της ποπ μουσικής στις δεκαετίες του 1980-90· στην αρχή ως ένα όμορφο και χαμογελαστό νέα αγόρι, που έκανε ανάλαφρους ποπ δίσκους όπως το «Wake Me Up Before You Go-Go» με τους Wham!, και αργότερα στην πιο ώριμη μουσική του περίοδο ως sex symbol με το άλμπουμ του 1987, «Faith». 

Ο Michael μεγάλωσε στην εποχή της αμείλικτης προώθησης της ποπ κουλτούρας της δεκαετίας του 1980. Ο ίδιος απομακρύνθηκε από την κουλτούρα των video clips και των live shows,  και προσπάθησε να κάνει πιο ουσιαστικές τοποθετήσεις μέσω της μουσικής του, χωρίς ποτέ να εγκαταλείπει τη μουσική ιδέα της αγάπης και της επιθυμίας. 

Έγραψε κάποιες από τις ωραιότερες μπαλάντες όπως το «Careless Whisper» και το  «Father Figure», αλλά και σπουδαία χορευτικά κομμάτια όπως το «Freedom ’90» και το «I Want Your Sex».


Για το μεγαλύτερο κομμάτι της μουσικής του πορείας, συμπεριλαμβανομένων των best-selling άλμπουμ του «Faith» και «Listen Without Prejudice Vol. 1», ήταν ο ίδιος παραγωγός. Βασίστηκε πολύ στην R&B,  νέα και παλιά, αλλά κατάφερε να επεκτείνει το μελωδικό του δώρο σε όλο τα είδη. 

Κέρδισε βραβείο  Grammy  το 1988 για το ντουέτο του με την Aretha Franklin για το τραγούδι «I Knew You Were Waiting (for Me)»· ενώ το άλμπουμ του «Faith», βραβεύτηκε επίσης με Grammy ως το καλύτερο άλμπουμ της χρονιάς. Πολυβραβευμένος υπήρξε και στην Μεγάλη Βρετανία, όπου το Britain’s Radio Academy ανακοίνωσε πως υπήρξε ο πιο πολυπαιγμένος τραγουδιστής στα ραδιόφωνα της χώρας από το 1984 μέχρι και το 2004. 

Το 1998 μίλησε ανοιχτά για τις σεξουαλικές του προτιμήσεις, ανακοινώνοντας πως είναι ομοφυλόφιλος, μετά τη σύλληψη του για άσεμνη συμπεριφορά στις αντρικές τουαλέτες σε ένα μαγαζί στο Beverly Hills, της Καλιφόρνια. Συνέδεσε από πολύ νωρίς το όνομά του με τη μάχη ενάντια στο AIDS, καθώς και με τον αγώνα για την υποστήριξη των δικαιωμάτων των ομοφυλοφίλων. Σε συνεντεύξεις του τα τελευταία χρόνια προσδιόρισε τον εαυτό του ως αμφιφυλόφιλο, και εξήγησε πως το να κρύβει την σεξουαλική του ταυτότητα τον έκανε να αισθάνεται για χρόνια ψεύτικος. Μίλησε, επίσης, ανοιχτά για τη χρόνια μάχη του με την κατάθλιψη.

Από τη δεκαετία του 2000  οι μουσικές του κυκλοφορίες επιβραδύνθηκαν· η τελευταία του ηχογράφηση ήταν το 2004 για το τραγούδι «Patience». Για τα επόμενα χρόνια εξέδιδε προσωπικά του κομμάτια δίνοντας το δικαίωμα στους θαυμαστές του να τα απολαμβάνουν δωρεάν, ενώ τους προέτρεπε να συμμετέχουν όσο μπορούν σε φιλανθρωπίες. Παρ’ όλη την απομάκρυνση του από την ενεργό μουσική δράση το 2006 – έχοντας 25 χρόνια καριέρας πλέον – μπορούσε ακόμα να γεμίζει ολόκληρα στάδια παγκοσμίως.


Ο George Michael γεννήθηκε ως Γεώργιος Κυριάκος Παναγιώτου (Georgios Kyriacos Panayiotou), στο East Finchley του Λονδίνου στις 25 Ιουνίου του 1963, ήταν γιος ενός Κύπριου εστιάτορα και μιας Αγγλίδας χορεύτριας. Το 1979, μαζί με έναν συμμαθητή του τον Andrew Ridgeley, έπαιξαν μαζί για μια ska μπάντα, ονόματι the Executive. Η μπάντα δεν κράτησε πολύ αλλά οι δυο τους συνέχισαν να φτιάχνουν μουσική μαζί, με τα περισσότερα τραγούδια να γράφονται και να εκτελούνται από τον George Michael · λίγα χρόνια αργότερα άρχισαν να κυκλοφορούν τα τραγούδια τους με την ονομασία Wham!, καλλιεργώντας μια εικόνα ανέμελων, έφηβων επαναστατών με τραγούδια όπως το «Young Guns (Go for It!)».

Το 1983 το πρώτο άλμπουμ του συγκροτήματος, με τίτλο «Fantastic»,  έφτασε στο νούμερο 1 της Βρετανικής μουσικής, ενώ στις Ηνωμένες Πολιτείες το 1984 το single του συγκροτήματος «Wake Me Up Before You Go-Go», έγινε το αγαπημένο και μόνιμο κομμάτι του MTV, και κατέλαβε την πρώτη θέση στα Αμερικανικά charts. To 1985 το πετυχημένο δίδυμο έγινε το πρώτο Δυτικό ποπ συγκρότημα που έπαιξε στην Κίνα στα πλαίσια της παγκόσμιας περιοδείας του. Ο George Michael συμμετείχε στην συναυλία φιλανθρωπικού χαρακτήρα Live Aid, όπου τραγούδησε μαζί με τον Elton John το τραγούδι του «Don’t Let the Sun Go Down on Me».

Η παγκόσμια επιτυχία του 1984 «Careless Whisper», εδραίωσε τον George Michael και τους Wham!, ως ένα ενήλικο πλέον συγκρότημα μακριά από τη σκιά της εφηβικής τους εικόνας. Η θέση του ως Βρετανικό ποπ είδωλο, εδραιώθηκε με την εμφάνισή του στο Band Aid’s «Do They Know It’s Christmas?», το single του 1984 για την ανακούφιση της πείνας στην Αιθιοπία.

Το 1986, οι Wham!, διαλύθηκαν μετά από μια μεγάλη συναυλία στο Wembley. Ο George Michael έφτασε στο νούμερο 1 με το τραγούδι του «I Knew You Were Waiting (for Me)», πριν να κυκλοφορήσει το άλμπουμ του «Faith» το 1987. Το πρώτο του προσωπικό single «I Want Your Sex», έφτασε στο νούμερο 2 της αμερικανικής μουσικής κατάταξης, αν και θεωρήθηκε ιδιαιτέρως τολμηρό από κάποιους ραδιοφωνικούς σταθμούς. Ο ίδιος έκανε μια εισαγωγική δήλωση στο video clip του λέγοντας: «Αυτό δεν είναι ένα τραγούδι για περιστασιακό σεξ». 

Το «Faith», το οποίο χαρακτηρίστηκε gospel και rockabilly, έφτασε ξανά στο νούμερο 1· ενώ περιελάμβανε ακόμα 3 μεγάλες επιτυχίες: το «Father Figure», το «Monkey» και το «One More Try». Το άλμπουμ πούλησε πάνω από 10 εκατομμύρια αντίτυπα στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Για το επόμενο άλμπουμ του, «Listen Without Prejudice Vol. 1» του 1990, ο Michael εγκατέλειψε την ποπ περσόνα του. «Δεν είμαι τόσο ανόητος, ώστε να πιστεύω ότι μπορώ να αντέξω άλλα 10-15 χρόνια απόλυτης και συνεχόμενης έκθεσης», είπε τότε σε μια συνέντευξή του «Πιστεύω πως η απόλυτη τραγικότητα της διασημότητας είναι οι άνθρωποι εκείνοι που βγαίνουν εκτός ελέγχου. Έχω δει πολλούς τέτοιους και δεν θέλω να είμαι ένα ακόμα κλισέ». 


Το αυτοβιογραφικό «Freedom ’90», σηματοδότησε την ανεξαρτητοποίησή του από την ποπ κουλτούρα. Ο ίδιος δεν ήταν στο video clip του, στο οποίο πρωταγωνιστούσαν super models που απλώς ανοιγόκλειναν το στόμα τους πάνω στους στίχους. Το άλμπουμ περιελάμβανε το νούμερο 1 hit του Praying for Time, το οποίο πούλησε 2 εκατομμύρια αντίτυπα, αλλά μετά το Faith θεωρήθηκε σχετική εμπορική πτώση.

Ο Michael μπήκε σε μια παρατεταμένη δικαστική διαμάχη με τη Sony Music, σχετικά με το συμβόλαιό του, που δεν του επέτρεπε να κυκλοφορήσει νέο άλμπουμ μέχρι το 1996. Ο τίτλος του νέου του άλμπουμ  «Older», δήλωνε πλέον ότι είχε περάσει σε μια πιο ώριμη φάση, ήταν 32 χρονών. Το άλμπουμ έγινε αμέσως τεράστια επιτυχία στη Βρετανία και την Ευρώπη, ενώ δεν είχε την ίδια απήχηση στις ΗΠΑ. 

Μετά τη σύλληψή του το 1998, κυκλοφόρησε ένα νέο άλμπουμ με δύο νέα τραγούδια. Το «Songs of the Last Century»και το «Outside», του οποίου το  video clip ήταν γυρισμένο στις ανδρικές τουαλέτες.

Στις αρχές του 2000 κυκλοφόρησε κάποια κομμάτια, που ήταν ουσιαστικά ένα είδος διαμαρτυρίας για την εισβολή στο Ιράκ με τον τίτλο «Shoot the Dog». Το τελευταίο του άλμπουμ «Patience», κυκλοφόρησε το 2004 και ήταν ένα άλμπουμ με εσωστρεφείς μπαλάντες.

Ο George Michael επέστρεψε στις συναυλίες. Συνόδεψε τον Paul McCartney το 2005 στην φιλανθρωπικού χαρακτήρα εμφάνιση στο Live 8. Το 2006, έκανε μια παγκόσμια περιοδεία, σε συνδυασμό με μια νέα συλλογή από επιτυχίες, με τίτλο «Twenty Five», όπου υπήρχαν και νέα ντουέτα με τον McCartney και την Mary J. Blige. Συνέχισε, να κυκλοφορεί σποραδικά κομμάτια και το 2014 κυκλοφόρησε το «Symphonica», μια συλλογή από δικά του κομμάτια που είχαν ηχογραφηθεί με τη συνοδεία ορχήστρας στις περιοδεία του την περίοδο 2010-2011. Σε εκείνη την περιοδεία κατέρρευσε από σχεδόν φονική πνευμονία και παρέμεινε στο νοσοκομείο για 5 εβδομάδες. Για την εμπειρία του αυτή έγραψε το τραγούδι «White Light».

Ο Michael σχεδίαζε μια νέα έκδοση, το 2017, του «Listen Without Prejudice Vol. 1», που θα συνοδευόταν από το ντοκιμαντέρ «Freedom», όπου ο ίδιος θα μιλούσε για τις μουσικές, προσωπικές και νομικές του μάχες.

«Ποτέ δεν με πείραξε να με αντιμετωπίζουν ως έναν ποπ στάρ» είχε δηλώσει στο GQ το 2004 «Ο κόσμος θεωρεί πως ήθελα πάντα να αντιμετωπίζομαι σαν ένας σοβαρός μουσικός, αλλά δεν είναι έτσι, ήθελα απλώς όλοι να ξέρουν πως ήμουν απολύτως σοβαρός όσον αφορά την ποπ μουσική».

Με στοιχεία από την νεκρολογία των New York Times

 

Μαρία Νετζίπι

Share
Published by
Μαρία Νετζίπι