Πανελλαδικές Εξετάσεις 2025: «Πρεμιέρα» την Παρασκευή για τα ΓΕΛ

Με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας αρχίζουν την Παρασκευή 30 Μαΐου 2025 οι φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις για τους υποψήφιους των Γενικών Λυκείων, που διεκδικούν μία από τις 68.788 θέσεις στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση για το ακαδημαϊκό έτος 2025-26.
Σημειώνεται, ότι το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας είναι το μοναδικό μάθημα Γενικής Παιδείας στο οποίο θα εξεταστούν οι υποψήφιοι των ΓΕΛ. Από τη Δευτέρα 2 Ιουνίου έως και την Παρασκευή 6 Ιουνίου οι υποψήφιοι θα εξετάζονται σε μαθήματα Προσανατολισμού.
Ως ώρα έναρξης εξέτασης έχει ορισθεί η 08:30 και έτσι, οι υποψήφιοι θα πρέπει να προσέρχονται στις αίθουσες εξέτασης μέχρι τις 08:00. Η διάρκεια εξέτασης είναι τρεις (3) ώρες.
Υπενθυμίζεται, τέλος, ότι για τους υποψήφιους των ΕΠΑΛ, οι Πανελλαδικές Εξετάσεις θα αρχίσουν στις 31 Μαΐου με το μάθημα των Νέων Ελληνικών.
Βασικές οδηγίες
Μαζί τους, οι υποψήφιοι θα πρέπει να έχουν τα εξής:
– Δελτίο ταυτότητας ή διαβατήριο.
– Δελτίο εξεταζομένου Πανελλαδικών Εξετάσεων.
– Στυλό μπλε ή μαύρου χρώματος. Αξίζει να σημειωθεί, ότι δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιηθεί μολύβι στις απαντήσεις, παρά μόνον εάν ορίζεται σχετικά από τις οδηγίες των θεμάτων. Οι υποψήφιοι επιτρέπεται να έχουν μαζί τους γόμα και ξύστρα.
– Γεωμετρικά όργανα, για τα μαθήματα που χρειάζονται.
– Ένα μπουκαλάκι με νερό ή χυμό.
– Ρολόι χειρός, αλλά όχι έξυπνο ρολόι (smartwatch).
Ωστόσο, οι υποψήφιοι απαγορεύεται να έχουν μαζί τους τα εξής:
– Βιβλία, τετράδια και σημειώσεις.
– Διορθωτικό (blanco) οποιασδήποτε μορφής (υγρό ή ταινία).
– Κινητό τηλέφωνο και άλλα μέσα μετάδοσης ή λήψης πληροφοριών και επικοινωνίας, υπολογιστικές μηχανές.
Τι ισχύει για τα κινητά
Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τα κινητά τηλέφωνα, απαγορεύεται η κατοχή κινητού, έστω και απενεργοποιημένου, μέσα στην αίθουσα εξέτασης και συνιστά επαρκή λόγο για μηδενισμό του γραπτού. Σε περίπτωση κατά την οποία εξεταζόμενος, κατά την προσέλευση του στο Εξεταστικό Κέντρο φέρει μαζί του κινητό τηλέφωνο, είναι υποχρεωμένος να το παραδίδει στον πρόεδρο της Λυκειακής Επιτροπής, ο οποίος θα το φυλάσσει σε ειδικό χώρο. Μετά τη λήξη της εξέτασης, ο υποψήφιος θα παραλαμβάνει το κινητό του και θα αποχωρεί.
Ιδιαίτερη προσοχή στη διαχείριση του τετραδίου
Οι υποψήφιοι θα πρέπει να έχουν υπ’ όψιν τους να χρησιμοποιήσουν τις σελίδες του τετραδίου που θα τους δοθεί με φειδώ, καθώς δεύτερο τετράδιο δεν θα δοθεί σε κανέναν υποψήφιο, αφού οι σελίδες του τετραδίου έχουν θεωρηθεί επαρκείς για τις απαντήσεις.
Οι υποψήφιοι μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα τελευταία φύλλα του τετραδίου τους ως πρόχειρο, αφού αναγραφεί σαφώς η ένδειξη «ΠΡΟΧΕΙΡΟ» σε όσες σελίδες χρησιμοποιηθούν ως πρόχειρο. Οι σελίδες αυτές σε καμία περίπτωση δεν βαθμολογούνται.
Επιπλέον, κατά την αναγραφή των ονομαστικών τους στοιχείων στην αρχή της εξέτασης όσο και κατά την αναγραφή των απαντήσεων, οι υποψήφιοι δεν πρέπει να διπλώνουν τα εξώφυλλα του τετραδίου τους ή να τσαλακώνουν το τετράδιο.
Οδηγός διαχείρισης άγχους εξετάσεων από την ομάδα του «Μαζί για το Παιδί»
Ένα πρακτικό και χρήσιμο εργαλείο για τη διαχείριση του άγχους των εξετάσεων, τόσο για μαθητές όσο και για γονείς και εκπαιδευτικούς, αποτελεί ο οδηγός- χάρτης που δημιούργησε η επιστημονική ομάδα του «Μαζί για το Παιδί». Πρόκειται για συμβουλές προς τους υποψήφιους αλλά και του περιβάλλοντός τους, ώστε τα παιδιά, να ξεπεράσουν, το έντονο αίσθημα πίεσης και άγχους που νιώθουν την περίοδο προετοιμασίας και διεξαγωγής των εξετάσεων.
Η Μαρία Βλασοπούλου, ψυχολόγος-ψυχοθεραπεύτρια της Γραμμής 11525 του Συμβουλευτικού Κέντρου του «Μαζί για το Παιδί», μιλώντας για τον οδηγό-χάρτη στη Βίκυ Παπατζίκου και το ΑΠΕ-ΜΠΕ, εξηγεί: «Ένας βασικός στόχος είναι να καταλάβουμε ότι το άγχος είναι μια φυσιολογική αντίδραση του οργανισμού, που στόχο έχει την προστασία και προετοιμασία του ατόμου απέναντι σε κάποια κατάσταση, που γίνεται αντιληπτή ως απειλητική. Αλλά και ότι το άγχος όταν γίνεται υπερβολικό μπορεί να βλάψει. Στόχος είναι επίσης η ενίσχυση της συναισθηματικής ανθεκτικότητας και η ενδυνάμωση των μαθητών/μαθητριών, καθώς και των γονέων/εκπαιδευτικών, ώστε να τους υποστηρίξουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο».
Σύμφωνα με την ειδικό, ο αναγνώστης διαβάζοντας τον οδηγό θα αποκομίσει γνώση για τη φύση και τις εκδηλώσεις του άγχους στο σώμα, τη σκέψη, το συναίσθημα και τη συμπεριφορά, συγκεκριμένες στρατηγικές διαχείρισης (τεχνικές μείωσης άγχους, τρόπους οργάνωσης διαβάσματος κ.λπ., καθώς και οδηγίες για το πώς να υποστηρίζεται ένα παιδί σε καταστάσεις που εγείρουν άγχος, όπως οι εξετάσεις.
Σε ερώτηση για το πόσο φυσιολογικό είναι να αισθανόμαστε άγχος σε αντίστοιχες συνθήκες η ψυχολόγος-ψυχοθεραπεύτρια της Γραμμής 11525 του Συμβουλευτικού Κέντρου του «Μαζί για το Παιδί», απαντά: «Ένα μέτριο επίπεδο άγχους μπορεί να είναι εποικοδομητικό, να λειτουργεί σαν “καμπανάκι” για εγρήγορση και κινητοποίηση, υπενθυμίζοντας τι είναι σημαντικό και συμβάλλοντας στο να υπάρξει η προσπάθεια που χρειάζεται, για να φέρει κάποιος το επιθυμητό αποτέλεσμα. Επομένως, σε κάποια πλαίσια, το άγχος μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να οργανωθούν, να συγκεντρωθούν και να προσπαθήσουν περισσότερο. Ωστόσο», όπως επισημαίνει η κ. Βλασοπούλου, «η δυσκολία εμφανίζεται όταν το άγχος υπερβαίνει το διαχειρίσιμο επίπεδο και γίνεται παράγοντας επιβαρυντικός που λόγω της δυσφορίας που φέρνει, μπορεί να οδηγήσει σε αποφυγή και τελικά να μην είναι βοηθητικό. Στην πράξη, βλέπουμε ολοένα και περισσότερα παιδιά και εφήβους να βιώνουν υψηλά επίπεδα άγχους. Οι παράγοντες είναι πολυδιάστατοι: αυξημένες προσδοκίες, πίεση από το περιβάλλον, περιορισμένος χρόνος χαλάρωσης και η συνεχής σύγκριση μέσω των κοινωνικών δικτύων. Η πρόληψη και η ψυχοεκπαίδευση—δηλαδή το να καταλάβουμε τι είναι το άγχος και πώς το αντιμετωπίζουμε—είναι πιο σημαντικές από ποτέ».
Ο πολύτιμος όμως αυτός οδηγός διαχείρισης του άγχους απευθύνεται όχι μόνο σε μαθητές και μαθήτριες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά και σε γονείς και κηδεμόνες παιδιών και εφήβων, όπως επίσης σε εκπαιδευτικούς, που θέλουν να υποστηρίξουν τους μαθητές τους.
Ποιος όμως είναι ο ρόλος της οικογένειας και του περιβάλλοντος ενός παιδιού που βιώνει αυτές τις συνθήκες έντονου άγχους; Η ψυχολόγος-ψυχοθεραπεύτρια εξηγεί: «Σε περιόδους εξετάσεων, αλλά και γενικά σε συνθήκες έντονου άγχους οι γονείς έχουν κρίσιμο ρόλο ως προς τη συναισθηματική υποστήριξη, αφού τα παιδιά χρειάζονται να νιώθουν ότι είναι αποδεκτά και αγαπητά, ανεξαρτήτως επίδοσης. Οι γονείς καλούνται να καθοδηγούν, όχι να ελέγχουν ή να πιέζουν υπερβολικά, όπως επίσης είναι σημαντικό να υπάρχει αναγνώριση της προσπάθειας, όχι μόνο του αποτελέσματος. Το περιβάλλον του μαθητή θα πρέπει να αντιλαμβάνεται το γεγονός ότι και οι ίδιοι αποτελούν παράδειγμα προς μίμηση. Πώς οι ίδιοι οι γονείς διαχειρίζονται το δικό τους στρες στέλνει ισχυρά μηνύματα, δηλαδή το να αποφεύγουμε τις εντάσεις, το να μπορούμε να περνάμε καλά ακόμη και όταν είμαστε στρεσαρισμένοι».
Σύμφωνα άλλωστε με τους επιστήμονες «η οικογένεια μπορεί να λειτουργήσει είτε ως “ασπίδα” που μειώνει το άγχος είτε, αν δεν υπάρχει η κατάλληλη στήριξη, να γίνει πηγή πρόσθετου στρες. Η κατανόηση», όπως τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η κ. Βλασοπούλου, «η εμπιστοσύνη και η αποδοχή είναι τα βασικά “εργαλεία” του γονέα αυτή την περίοδο».




