Κλείσιμο σε 10 δευτερόλεπτα..
Κλείσιμο
Κλείσιμο σε 10 δευτερόλεπτα..
Κλείσιμο
popaganda
popagandaNEWS
23.11.2024

Τα ανάπηρα άτομα έχουν δικαίωμα πρόσβασης στη θάλασσα. Αλλά κάποιοι το ακυρώνουν

O δήμαρχος Χίου, Σταμάτης Κάρμαντζης, χαρακτήρισε «ερπετά της λάσπης» τον τοπικό σύλλογο αναπήρων που διαμαρτυρήθηκε γιατί η διάταξη Seatrac η οποία διευκολύνει την αυτόνομη είσοδο των αναπήρων στη θάλασσα κι αυτή τη στιγμή δεν λειτουργεί.
Τα ανάπηρα άτομα έχουν δικαίωμα πρόσβασης στη θάλασσα. Αλλά κάποιοι το ακυρώνουν

Έχει μπει εκείνη η μαγική εποχή του χρόνου που πολλοί άνθρωποι λαχταρούν την αίσθηση του θαλασσινού νερού στα σώματα τους για λόγους υγείας, άθλησης, ψυχαγωγίας αλλά και ψυχικής αποφόρτισης. Το δικαίωμα πρόσβασης στη θάλασσα θα έπρεπε να είναι αυτονόητο και καθολικό. Δεν είναι όμως. Τα ανάπηρα άτομα έχουν δώσει πολλούς αγώνες γι’ αυτό το σκοπό, παρ’ όλα αυτά οι δίκαιες διεκδικήσεις τους απέχουν πολύ από τη συνολική εκπλήρωση. Πριν μερικά χρόνια η εφεύρεση της διάταξης Seatrac έδωσε τη δυνατότητα στο κράτος και τις τοπικές αρχές μέσω ενός εξοπλισμού που διευκόλυνε την αυτόνομη είσοδο των αναπήρων στη θάλασσα, να διασφαλίσει την προσβασιμότητα. Ωστόσο, μόνο σε ορισμένες παραλίες έχει εγκατασταθεί. Ακόμα περισσότερο μέσα σ’ ένα διήμερο ήρθαν δύο διαφορετικά περιστατικά να υπογραμμίσουν τη συνθήκη ανισότητας που επικρατεί σε πολλές περιοχές αυτής της χώρας.

Συγκεκριμένα ο δήμαρχος Χίου και πρώην βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Σταμάτης Κάρμαντζης χαρακτήρισε «ερπετά της λάσπης» τον τοπικό σύλλογο αναπήρων που διαμαρτυρήθηκε γιατί η διάταξη Seatrac δε λειτουργεί, αφού κάποια εξαρτήματα της χρειάζονται αντικατάσταση. Πρόκειται για ατόφιο μισαναπηρισμό που δε θα έπρεπε να γίνεται ανεκτός. Τα ανάπηρα υποκείμενα δεν μπορεί να νοούνται ως χρήσιμα μόνο για λόγους ψηφοθηρίας ή για να προστεθεί μια ψηφίδα «ευαισθησίας» στο προφίλ των επαγγελματιών της πολιτικής. Ύστερα από τη δημοσιοποίηση του γεγονότος, σήμερα Τετάρτη υποχρεώθηκε η δημοτική αρχή να επικοινωνήσει με την εταιρεία για να ζητήσει ανταλλακτικά. Και κάτι που δεν είναι γνωστό στο ευρύ κοινό είναι πως στη Χίο η προηγούμενη δημοτική αρχή είχε κάνει διαγωνισμό και είχε δεσμεύσει μέσω ΕΣΠΑ ποσά για άλλα τέσσερα Seatrac, η προμήθεια των οποίων παραμένει σε εκκρεμότητα από το δήμο.

Την Τρίτη εκτυλίχθηκε ακόμα ένα εξωφρενικό περιστατικό, αυτή τη φορά στον Πόρο. Υπάλληλοι του Λιμενικού κατέφθασαν σε παραλία που είχαν ξεκινήσει οι εργασίες για την τοποθέτηση του Seatrac, εμπόδισαν τη συνέχιση του έργου και προσήγαγαν τον εργαζόμενο της εταιρείας. Αυτό που είχε συμβεί ήταν ότι υπήρξε μια αλλαγή στις νομοθετικές προϋποθέσεις στις 24 Μαΐου του 2020, η οποία δυσχεραίνει τη διαδικασία, καθώς προβλέπει άδεια και από την κτηματική υπηρεσία. 

Η Popaganda επικοινώνησε με τον Ιγνάτιο Φωτίου, εκ των εφευρετών του Seatrac και διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας TOBEA: «Με πήραν τηλέφωνο και μου είπαν ότι προσήγαγαν το συνεργάτη μου. Όπως φαντάζεστε αιφνιδιάστηκα γιατί είχαμε όλα τα απαιτούμενα έγγραφα. Μετά μας πληροφόρησαν για το νέο ΦΕΚ. Ευτυχώς ο συνεργάτης μου αφέθηκε ελεύθερος αλλά θα οριστεί τακτική δικάσιμος. Το αποτέλεσμα είναι ότι το έργο σταμάτησε. Είμαστε σε παύση μέχρι να ανταποκριθεί η κτηματική υπηρεσία κι ελπίζουμε αυτό να συμβεί πριν τελειώσει το καλοκαίρι. Το θέμα είναι ότι κάναμε τόσο αγώνα για να μην υπάρχουν γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και να προχωρήσει η προσπάθεια που μόνο θετικά ευεργετήματα έχει στην καθημερινότητα των αναπήρων αλλά και στην εικόνα της χώρας. Τώρα εξαιτίας φαινομένων μικροπολιτικής επανεμφανίζονται προβλήματα που πιστεύαμε ότι είχαν λυθεί» σημειώνει. 

Καταγγελία για το γεγονός έβγαλε η «Μηδενική Ανοχή – Κίνηση Χειραφέτησης Αναπήρων»:

«ΟΧΙ ρατσιστές σε θάλασσες και ακτές… η ιστορία επαναλαμβάνεται.

Xθές, 9/06/2020 στην παραλία «Ρώσικος Nαύσταθμος» του Πόρου, κλιμάκιο λιμενικών παρεμπόδισε την εγκατάσταση της διάταξης “SEATRAC”.
Ενεργοποιήθηκε η αυτόφωρη διαδικασία, σε βάρος του εγκαταστάτη και οδηγήθηκε στις διωκτικές αρχές, ώστε να ακολουθηθεί η προβλεπόμενη ποινική διαδικασία.

Με ένα νέο ΦΕΚ (Α 101/24.05.2020) η κυβέρνηση ακυρώνει στην πράξη όσα το ακτιβιστικό αναπηρικό κίνημα κατάφερε το καλοκαίρι του 2014.

Με προχειρότητα και δίχως γνώση με το άρθρο 43 του ν. 4688/2020 ενεργοποιούν την εμπλοκή της κτηματικής υπηρεσίας και ταυτόχρονα επαναφέρουν τον παρωχημένο και αντιδραστικό όρο «άτομα με ειδικές ανάγκες».

Οι θεσμοποιημένες μορφές διάκρισης μέσω της γραφειοκρατίας ακυρώνουν το αναφαίρετο δικαίωμα της πρόσβασης στη θάλασσα για τα ανάπηρα άτομα. Απαιτούμε άμεσα την επίλυση του ζητήματος και την λειτουργία της διάταξης ώστε να χρησιμοποιηθεί από τους ανάπηρους λουόμενους»

Με αφορμή τα όσα συνέβησαν στον Πόρο και τα νέα γραφειοκρατικά προσχώματα που τίθενται από την Πολιτεία, η Μηδενική Ανοχή υπενθυμίζει τη μάχη που δόθηκε το 2014 στη Νέα Μάκρη για την εγκατάσταση της διάταξης με την ευχή η ιστορία να μην έχει επαναληπτικό αλλά διδακτικό και βελτιωτικό χαρακτήρα. Η καραντίνα έληξε. Δε μπορεί για μια κατηγορία συμπολιτών μας να ορίζεται η «καραντίνα» ως τρόπος ζωής:

«*Υπενθυμίζουμε τα όσα διαδραματίστηκαν το καλοκαίρι του 2014 και τονίζουμε ότι οποιαδήποτε ομοιότητα δεν αποτελεί σύμπτωση.

Στις 16 Ιουλίου 2014, σε παραλία της Ν. Μάκρης, κλιμάκιο του Λιμενικού παρεμπόδισε την εγκατάσταση της διάταξης “SEATRAC” μετά από καταγγελία κατοίκων της περιοχής.
H καταγγελία βασίστηκε στα καινοφανή επιχειρήματά τους περί αχρησίας της εγκατάστασης και επικινδυνότητας για την δημόσια υγεία των μη αναπήρων.
Στις 21/7/2014, πέντε ημέρες μετά τη ματαίωση της εγκατάστασης του “SEATRAC”, η ΜΗΔΕΝΙΚΗ ΑΝΟΧΗ βρέθηκε στο Λιμεναρχείο Ραφήνας. Συνομιλήσαμε με τον κεντρικό Λιμενάρχη κ. Κ. Λεοντάρα, ζητώντας εξηγήσεις για τα γεγονότα, που οδήγησαν στην παρεμπόδιση της εγκατάστασης του συγκεκριμένου μηχανισμού αυτόνομης πρόσβασης.

Ταυτόχρονα υποβάλαμε εγγράφως τις απόψεις μας και σχετικό αίτημά μας για την αποκατάσταση και τοποθέτηση του μηχανισμού. Κατόπιν κατευθυνθήκαμε στην παραλία της Ν. Μάκρης στον τόπο εγκατάστασης του “SEATRAC”, όπου μοιράσαμε φυλλάδια ενημέρωσης για τη διαμαρτυρία μας.

Στις 28/7/2014 μας κοινοποιήθηκε το από 23/7/2014 έγγραφο απάντησης του Λιμεναρχείου Ραφήνας στο με Α.Π. 4936/21-07-2014 αίτημά μας. Επισημαίνεται, ότι, τόσο από την επίσημη απάντηση του Λιμεναρχείου Ραφήνας όσο και από τη δική μας έρευνα, δεν προέκυψε ως προαπαιτούμενη για την εγκατάσταση του “SEATRAC” οποιασδήποτε μορφής άδεια, σύμφωνη γνώμη, έγκριση ή γνωμοδότηση, εφόσον κάτι τέτοιο δεν ορίζεται ούτως ή άλλως και από τις σχετικές με τη θετική υποχρέωση των Δήμων, να προβούν στην τοποθέτηση μηχανισμού αυτόνομης πρόσβασης των Λουομένων με Κινητική βλαβη (ΚΥΑ 1052758/1451/Β0010/30-04-2012 και ΚΥΑ Δ10Β1027032ΕΞ2014/1033/13-02-2014).

Στις 29/7/2014 μέλη της ΜΗΔΕΝΙΚΗΣ ΑΝΟΧΗΣ συναντήθηκαν με τον Γενικό Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου κο Α. Χριστόπουλο. Καρπός της συνάντησής μας με τον κο Α. Χριστόπουλο υπήρξε η διαβεβαίωση ότι θα εκδοθεί εκ μέρους του το προσεχές χρονικό διάστημα εγκύκλιος παροχής προς τις Λιμενικές Αρχές της χώρας συναφών συστάσεων.

Πράγματι στις 31/7/2014 εκδόθηκε η με Αρ. Πρωτ.: 8220/ /14 Εγκύκλιος του Γ.Γ. Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου:

«Παροχή διευκολύνσεων σε ΑμεΑ από τους φορείς διοίκησης, χρήσης και εκμετάλλευσης των λιμένων και τις Λιμενικές Αρχές της χώρας», στην οποία περιγράφεται με σαφήνεια το νομοθετικό καθεστώς του κεκτημένου υπέρ της πρόσβασης των αναπήρων στις εγκαταστάσεις και τους χώρους, που άπτονται της αρμοδιότητας των Λιμενικών Αρχών.

Μεταξύ άλλων στο έγγραφο του Γενικού Γραμματέα μνημονεύονται και τα εξής:

«Ζητείται
α. οι φορείς διοίκησης, χρήσης και εκμετάλλευσης των λιμένων της χώρας να προβούν σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες, στα πλαίσια της υφιστάμενης νομοθεσίας για την βελτίωση της προσβασιμότητας των ΑμεΑ στις περιοχές αρμοδιότητάς τους.

β. να υπάρξει συνδρομή των Λιμενικών Αρχών, εφόσον απαιτηθεί, για την τοποθέτηση των κατάλληλων ευκολιών (π.χ. ξύλινων διαδρομών, ραμπών) στις λουτρικές εγκαταστάσεις. Σε περίπτωση που οι Λιμενικές Αρχές έχουν οποιαδήποτε αμφιβολία σχετικά με τη φύση και το είδος των κατασκευών και την εφαρμογή της νομοθεσίας περί προστασίας αιγιαλού και παραλίας, να απευθύνονται στις Υπηρεσίες για την παροχή οδηγιών, χωρίς όμως να κωλύεται η πρόσβαση των ΑμεΑ στους χώρους αυτούς.

Και γ. να υπάρξει κατάλληλη εκπαίδευση του προσωπικού τόσο των φορέων διοίκησης, χρήσης και εκμετάλλευσης των λιμένων, όσο και των Λιμενικών Αρχών, σε συνεργασία με τους επίσημους φορείς και συλλόγους των ΑμεΑ, για τη συνδρομή και τη διευκόλυνση των ΑμεΑ».

popaganda
© ΦΩΤΑΓΩΓΟΣ ΕΠΕ 2024 / All rights reserved
Διαβάζοντας την POPAGANDA αποδέχεστε την χρήση cookies.