Κατάργηση της αριστείας και στις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης
Απομακρύνεται από το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα η αριστεία. Το μήνυμα αυτό εκπέμπει ο νέος υπουργός Παιδείας Αριστείδης Μπαλτάς, καθώς πριν από την υλοποίηση ενός εθνικού διαλόγου για κρίσιμους τομείς της εκπαίδευσης και ανήγγειλε την κατάργηση όλων των θεσμών αριστείας που είχαν τα προηγούμενα χρόνια και οι τρεις βαθμίδες εκπαίδευσης. Βάσει λεγομένων του «η αριστεία είναι ρετσινιά… είναι μια στρεβλή φιλοδοξία». Συγκεκριμένα ο κ. Μπαλτάς προανήγγειλε:
• Την κατεδάφιση του θεσμού των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων καθώς παρατηρήθηκε κατακόρυφη αύξηση ως προς την επιλογή μαθητών για τη φοίτησή τους στα σχολεία αυτά. Η εισαγωγή στα Πρότυπα Πειραματικά θα πραγματοποιείται κατόπιν εξετάσεων έτσι ώστε να μην επιτρέπεται η εισαγωγή ενός μαθητή με ρουσφέτι.
• Ο μαθητής πλέον, θα προάγεται στην επόμενη τάξη του Λυκείου μέσο όρο 9,5 στα Μαθηματικά και στη Γλώσσα για να προαχθεί στην επόμενη τάξη του λυκείου, καθώς και την κατάργηση της Τράπεζας Θεμάτων.
• Την κατάργηση των Συμβουλίων των ΑΕΙ, στα οποία μετέχουν Έλληνες και ξένοι πανεπιστημιακοί σε ΑΕΙ του εξωτερικού.
«Φαίνεται πως πρέπει να περάσουμε και από την παιδεία του χαμηλού παρονομαστή σώνει και καλά, για να φτάσουμε στηΔημοκρατία του μέσου όρου», στη βάση της εφικτής εναρμόνισης της ισότητας με την αξιοκρατία, κάθε άλλο παρά νομιμοποιείται η κατάργηση των εισαγωγικών εξετάσεων στα Πρότυπα και των Συμβουλίων στα ΑΕΙ», αναφέρει ο ομότιμος καθηγητής του ΕΚΠΑ Θάνος Βερέμης.
«Πολλά « ΟΧΙ» σχετικά με τα δεινά των ΑΕΙ συνδέονται με την έλλειψη εξάρττησης από ξένους παράγοντες, με κάθε λεπτομέρεια να περνάει από τα χέρια του υπουργείου. Η Ελλάδα είναι ουραγός στη διάσταση αυτή σε σύγκριση με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Όμως ο στόχος της αυτοτέλειας απαιτεί διαφάνεια και εποπτεία, γι’ αυτό προκύπτει και η ανάγκη των Συμβουλίων», ανέφερε ο καθηγητής στο ΜΙΤ των ΗΠΑ Γιάννης Τσιτσικλής και πρόεδρος του Συμβουλίου του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου μιλώντας στην Καθημερινή. «Προτίμησα να ασχοληθώ με το Χαροκόπειο, ένα μικρό, καθαρό και εύρυθμο πανεπιστήμιο που προσπαθεί εντατικά να σημειώνει υψηλότερες ακαδημαϊκές επιδόσεις. Το Συμβούλιο έγινε δεκτό θερμά και ακολούθησε συνεργασία με τις πρυτανικές αρχές και το σύνολο των ΔΕΠ και διοικητικών, καταρρίπτοντας τους ατεκμηρίωτους ισχυρισμούς ότι ήμασταν «αντιμέτωποι με το σύνολο των πανεπιστημιακών. Θέλω να ελπίζω ότι η πολιτεία θα ξανασκεφτεί τις πρόσφατες εξαγγελίες. Αντί να κάνει ένα τεράστιο άλμα προς τα πίσω, και ιδίως αν το εννοεί ότι θέλει να προσελκύσει Ελληνες επιστήμονες του εξωτερικού, να κάνει καλή χρήση από το τεράστιο απόθεμα επιστημονικής γνώσης, αλλά και διοικητικής τεχνογνωσίας που υπάρχει εκεί. Το χρωστάει στους πανεπιστημιακούς που παράγουν έργο διεθνούς επιπέδου σε αντίξοες συνθήκες στην Ελλάδα, στους φοιτητές, στην κοινωνία.»
Ο κ. Μπαλτάς σχετικά με την Αριστεία
Σε ρετσινιά μπορεί να μετατραπεί για ένα μαθητή η αριστεία του. Αυτό ανέφερε στη Βουλή ο υπουργός Παιδείας Αριστείδης Μπαλτάς εννοώντας πως η απονομή αριστείας –μέσω της επιτυχίας σε εξετάσεις εισαγωγής σε ένα σχολείο– σε ένα μαθητή σε τόσο μικρή ηλικία, μπορεί να επιβαρύνει μελλοντικά σε κάθε κρίσιμες εξετάσεις στη ζωή του. Παράλληλα αυτό ισχύει και για τις εξετάσεις εισαγωγής στα πρότυπα πειραματικά.Τα σχολεία αυτά πρέπει να πειραματίζονται επί της κοινωνικής ύλης που συνιστούν τα σχολεία.
Όσον αφορά για τα Συμβούλια των ΑΕΙ, ο υπουργός πιστεύει ότι δεν έγινε καλή εφαρμογή του θεσμού, όπως στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη. Στο εξωτερικό τα Συμβούλια είναι διοικητική δομή διακριτική από τις ακαδημαϊκές δομές. Από την άλλη, ο κ. Μπαλτάς δεν αποκλείει την «επιστροφή» των Συμβουλίων με νέο νόμο, ώστε οι Έλληνες πανεπιστημιακοί να αξιοποιήσουν την εμπειρία και τη διάθεσή τους σε ξένες χώρες.
Πηγή: kathimerini.gr