Πολυνομοσχέδιο: Στην Ολομέλεια το τελευταίο νομοσχέδιο της χρονιάς – Τι περιλαμβάνει
Οργανωτικές και διαδικαστικές διατάξεις για την ανάπτυξη, παρεμβάσεις για την ενίσχυση της δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης και άλλες επείγουσες διατάξεις εισάγει το νομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών που θα αρχίσει να συζητείται σήμερα Τρίτη στην Ολομέλεια, με προγραμματισμό να ψηφιστεί αύριο Τετάρτη.
Το νομοσχέδιο, το τελευταίο για το 2023, περιλαμβάνει διατάξεις σχετικά με τη λειτουργία του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης (ΕΠΑ), του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΑ), των Ειδικών Υπηρεσιών, του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ), της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας (ΕΑΤ), των Συμπράξεων Δημοσίου-Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), καθώς και διατάξεις του ν. 4872/2021 για την ενίσχυση της Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΔΑΜ). Παράλληλα, ρυθμίζονται και ειδικότερα ζητήματα σχετικά με την τόνωση της ανάπτυξης, τα οποία χαρακτηρίζονται, από την κυβέρνηση, ως επείγοντα.
«Φέρνουμε διατάξεις που θεραπεύουν ή δίνουν λύσεις σε προβλήματα» έχει δηλώσει ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Νίκος Παπαθανάσης απέναντι στην κριτική που ασκεί σύσσωμη η αντιπολίτευση για το πολυνομοσχέδιο διότι εισάγει δεκάδες διατάξεις 12 υπουργείων. Στο στάδιο της επεξεργασίας του, στην Επιτροπή Οικονομικών υποθέσεων της Βουλής, υπέρ δήλωσε η Νέα Δημοκρατία. Το καταψήφισαν ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, ΚΚΕ και Πλεύση Ελευθερίας. Επιφύλαξη για την τελική τους στάση στην Ολομέλεια δήλωσαν ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, η Ελληνική Λύση, οι Σπαρτιάτες, η Νέα Αριστερά και η Νίκη. Μπορεί η πανσπερμία διατάξεων να παράγει δυσαρέσκεια και δυσθυμία στην αντιπολίτευση και οι εκπρόσωποί της να μην υπερψήφισαν την αρχή του νομοσχεδίου στην Επιτροπή της Βουλής, ωστόσο στην ολομέλεια αναμένεται να ψηφιστούν από την αντιπολίτευση αρκετές επιμέρους διατάξεις.
Ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Νίκος Παπαθανάσης έχει εξηγήσει πως η κυβέρνηση είχε να επιλέξει είτε να εισάγει τις διατάξεις, ως τροπολογίες, είτε να τις συμπεριλάβει σε ένα νομοσχέδιο. Επέλεξε το δεύτερο, προκειμένου και φορείς να ακουστούν και πιο οργανωμένη να είναι η συζήτηση του.
Η «ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΑΕ»
Στο νομοσχέδιο κατατέθηκαν χθες βράδυ τρεις τροπολογίες με πολυάριθμες διατάξεις. Και οι τρεις πυροδοτούν νέο κύκλο αντιπαράθεσης ανάμεσα στην κυβέρνηση και τα κόμματα της αντιπολίτευσης. Στην «αιχμή του δόρατος» βρίσκεται ιδίως εκείνη που τροποποιεί το καθεστώς της ανώνυμης εταιρειάς «Ανάπλαση Αθήνας Ανώνυμη Εταιρεία», η οποία μετονομάζεται σε «ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΑΕ» και διευρύνεται ο σκοπός της, προκειμένου να περιλαμβάνει τον συντονισμό, τον σχεδιασμό, τον προγραμματισμό και την υλοποίηση αναπλάσεων στο σύνολο της ελληνικής επικράτειας και όχι μόνο στα όρια του Δήμου Αθηναίων, όπως ισχύει σήμερα. Η τροπολογία προβλέπει ότι μειώνεται κατά πέντε ο αριθμός μελών του ΔΣ της εταιρείας, αντί ενδεκαμελές που είναι σήμερα. Επανακαθορίζεται επίσης η ιδιότητα των μελών που μετέχουν στη νέα σύνθεση. Με τη σημερινή της σύνθεση, η «Ανάπλαση Αθήνας ΑΕ» είχε πρόεδρο τον δήμαρχο Αθηναίων. Με τη νέα διάταξη, ως πρόεδρος ορίζεται πρόσωπο εγνωσμένου κύρους, επιστημονικής κατάρτισης και επαγγελματικής εμπειρίας επί των θεματικών πεδίων της εταιρείας.
Πριν από λίγο και ενώ η συζήτηση του πολυνομοσχεδίου, δεν έχει ακόμη αρχίσει (σ.σ. βρίσκεται ως αυτή την ώρα σε εξέλιξη η συζήτηση του άλλου νομοσχεδίου του υπουργείου Εργασίας), ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ Δημήτρης Μάντζος ζήτησε την άμεση απόσυρση της τροπολογίας που κατατέθηκε στο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών γιατί τίθενται εκτός του Διοικητικού Συμβουλίου της «ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΑΕ» τόσο ο δήμαρχος Αθηναίων όσο και τα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου που ανήκουν στην πλειοψηφούσα παράταξη. Ο Δημήτρης Μάντζος έκανε λόγο «για αντιθεσμικά παιχνίδια και ανάπλαση ερήμην της νέας Δημοτικής Αρχής», την οποία -όπως είπε- σαμποτάρει η κυβέρνηση.
Στην αιτιολογική έκθεση σημειώνεται πάντως ότι η σύνθεση του Διοικητικού Συμβουλίου της Εταιρείας προσαρμόζεται ούτως ώστε να ανταποκρίνεται στον νέο διευρυμένο σκοπό της, αφού εφεξής θα αφορά την υλοποίηση αναπλάσεων στο σύνολο της Επικράτειας.
Αύξηση των αποδοχών των μελών των συνταγματικά κατοχυρωμένων ανεξάρτητων αρχών
Επανακαθορίζεται το ανώτατο όριο των μηνιαίων αποδοχών των μελών, συνταγματικά κατοχυρωμένων Ανεξάρτητων Αρχών, με διάταξη που έχει περιληφθεί στο πολυνομοσχέδιο το οποίο θα αρχίσει να συζητείται, αργότερα σήμερα στη Βουλή. Με τη νέα διάταξη το ανώτατο όριο δεν μπορεί να υπερβαίνει σε ύψος το 80% των πάσης φύσεως μηνιαίων αποδοχών και επιδομάτων του προέδρου του Αρείου Πάγου. Σε περίπτωση που στις ανωτέρω θέσεις διορίζονται συνταξιούχοι δικαστικοί λειτουργοί, το σύνολο των πάσης φύσεως αποδοχών και πρόσθετων αμοιβών ή απολαβών ή συντάξεων (κύριων, επικουρικών και χηρείας) δεν μπορεί να υπερβαίνει σε ύψος τις μηνιαίες αποδοχές και τα επιδόματα του προέδρου του Αρείου Πάγου.
Σκοπός της διάταξης, σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, είναι «η διασφάλιση της εύρυθμης και αποτελεσματικής λειτουργίας των Αρχών, προσελκύοντας και εντάσσοντας στο δυναμικό της έμπειρα και εξειδικευμένα στελέχη, καθώς τα πρόσωπα που επιλέγονται πρέπει να τυγχάνουν ευρείας κοινωνικής αποδοχής και να διακρίνονται για την επιστημονική τους κατάρτιση και την επαγγελματική ικανότητα στα ζητήματα αρμοδιότητας της κάθε ανεξάρτητης αρχής».
Λαμβάνοντας υπόψη το μέγεθος των αρμοδιοτήτων, ευθυνών και του φόρτου εργασίας των προέδρων, αντιπροέδρων και των μελών των συνταγματικά κατοχυρωμένων ανεξάρτητων αρχών, κρίνεται αναγκαίος ο ρητός προσδιορισμός ενός ανώτατου ορίου των αποδοχών των προσώπων αυτών, προκειμένου να διασφαλίζεται η απρόσκοπτη άσκηση των καθηκόντων τους αλλά και η λειτουργική και προσωπική ανεξαρτησία, που απολαμβάνουν, εκδήλωση της οποίας είναι και η μισθολογική ανεξαρτησία, αναφέρει η αιτιολογική έκθεση.
Αυξάνονται οι μηνιαίες αποδοχές των εξωκοινοβουλευτικών υπουργών
Επανακαθορίζονται από 1.1.2024 οι μηνιαίες αποδοχές υπουργών, αναπληρωτών υπουργών και υφυπουργών που δεν έχουν τη βουλευτική ιδιότητα, με διάταξη τροπολογίας που κατατέθηκε στο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Οι αμοιβές των υπουργών που έχουν τη βουλευτική ιδιότητα, συνεχίζουν και καθορίζονται κατ΄αναλογία των βουλευτικών αποζημιώσεων.
Η διάταξη ορίζει ότι:
1. Οι μικτές μηνιαίες αποδοχές υπουργών και αναπληρωτών υπουργών που δεν έχουν τη βουλευτική ιδιότητα καθορίζονται σε ποσοστό ενενήντα τοις εκατό (90%) των μικτών μηνιαίων αποδοχών και επιδομάτων του προέδρου του Αρείου Πάγου, όπως αυτές ορίζονται με τον εκάστοτε μισθολογικό νόμο για τις αποδοχές των δικαστικών λειτουργών.
2. Οι μικτές μηνιαίες αποδοχές υφυπουργών που δεν έχουν τη βουλευτική ιδιότητα καθορίζονται σε ποσοστό ογδόντα τοις εκατό (80%) των μικτών μηνιαίων αποδοχών και επιδομάτων του προέδρου του Αρείου Πάγου, όπως αυτές ορίζονται με τον εκάστοτε μισθολογικό νόμο για τις αποδοχές των δικαστικών λειτουργών.
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, η προτεινόμενη ρύθμιση κρίνεται απαραίτητη προκειμένου οι αποδοχές των υπουργών, αναπληρωτών υπουργών και υφυπουργών που δεν φέρουν βουλευτική ιδιότητα να βρίσκεται σε αναλογία με τις από 1ης.1.2024 αυξημένες αποδοχές των ανώτατων στελεχών της δημόσιας διοίκησης.
Παράταση συμβάσεων επικουρικού ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού
Παρατείνεται έως την 31/12/2024 η ισχύς των συμβάσεων επικουρικού ιατρικού νοσηλευτικού προσωπικού στα νοσοκομεία και άλλες δομές υγείας με διάταξη που έχει περιληφθεί στο πολυνομοσχέδιο και θα συζητηθεί σήμερα στην Ολομέλεια. Οι διατάξεις του Υπουργείου Υγείας, όπως αναφέρει η κυβέρνηση, επιδιώκουν την αντιμετώπιση της συνεχιζόμενης πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και των νέων παραλλαγών της ώστε να ανασχεθούν η περαιτέρω διασπορά του και η αύξηση των κρουσμάτων και, ταυτόχρονα, να ενισχυθούν τα νοσοκομεία και οι μονάδες πρωτοβάθμιας υγείας του Εθνικού Συστήματος Υγείας (Ε.Σ.Υ.). Αναφέρεται επίσης ότι οι παρατάσεις δίνονται προκειμένου δε να υπάρξει ένα ομαλό μεταβατικό διάστημα έως την πρόσληψη επικουρικού προσωπικού από ηλεκτρονικούς καταλόγους. Ανάμεσα στις διατάξεις του Υπουργείου Υγείας είναι η παράταση της στελέχωσης των πληρωμάτων στα ασθενοφόρα με διάθεση προσωπικού του Πυροσβεστικού Σώματος, του στρατιωτικού προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων ή αποσπασμένου προσωπικού των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης για την εκτέλεση υπηρεσίας οδηγού στα ασθενοφόρα οχήματα των δομών ΕΚΑΒ, Κέντρων Υγείας και Πολυδύναμων Περιφερειακών Ιατρείων νησιωτικών δήμων -περιλαμβανομένων των δήμων της Κρήτης- και των ορεινών δήμων.
Μεταξύ άλλων, με το νομοσχέδιο προβλέπεται παράταση:
• Της υποχρέωσης επίδειξης πιστοποιητικού ή βεβαίωσης εμβολιασμού ή νόσησης από τους εργαζόμενους στον δημόσιο ή ιδιωτικό τομέα και για τους εργαζόμενους σε κλειστές δομές κοινωνικής φροντίδας για ηλικιωμένους, χρονίως πάσχοντες και άτομα με αναπηρία, του υποχρεωτικού διαγνωστικού ελέγχου για τον κορωνοϊό COVID-19, για τους εργαζόμενους σε κλειστές δομές κοινωνικής φροντίδας για ηλικιωμένους, χρονίως πάσχοντες και άτομα με αναπηρία, της δυνατότητας υπέρβασης του ανώτατου εβδομαδιαίου χρόνου εργασίας [σαράντα οκτώ (48) ωρών] για τους ιατρούς των νοσοκομείων και μονάδων Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (Π.Φ.Υ.) του Εθνικού Συστήματος Υγείας (Ε.Σ.Υ.). (άρθρο 66)
• Των δημοσίων συμβάσεων που έχουν συναφθεί από τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας για την εφαρμογή του Εθνικού Προγράμματος Εμβολιασμού. (άρθρο 67)
• Της παραμονής στην υπηρεσία για το οριζόμενο χρονικό διάστημα σε ιατρούς κλάδου του Ε.Σ.Υ. των οποίων η υπαλληλική σχέση λύεται αυτοδικαίως την 31η.12.2023 λόγω της συμπλήρωσης του εξηκοστού έβδομου (67ου) έτους της ηλικίας τους, υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις. (άρθρο 68)
• Της παραμονής των ειδικευόμενων νοσηλευτών Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου (Ι.Δ.Ο.Χ.) σε συγκεκριμένες ειδικότητες. (άρθρο 69)
• Των συμβάσεων επικουρικού προσωπικού των κλάδων ιατρικού, νοσηλευτικού και πάσης φύσεως λοιπού προσωπικού των νοσοκομείων του Ε.Σ.Υ., των δομών πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, των εποπτευόμενων φορέων του Υπουργείου Υγείας, του Γ.Ν. Θεσσαλονίκης «Γ. Παπαγεωργίου», των στρατιωτικών νοσοκομείων, του Νοσηλευτικού Ιδρύματος Μετοχικού Ταμείου Στρατού (Ν.Ι.Μ.Τ.Σ.) καθώς και των Πανεπιστημιακών Νοσοκομείων αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και των εργασίας Ι.Δ.Ο.Χ. του λοιπού, πλην ιατρών, επικουρικού προσωπικού του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (Ε.Ο.Π.Υ.Υ.) και του Εθνικού Οργανισμού Φαρμάκων (Ε.Ο.Φ.). (άρθρο 70)
• Των συμβάσεων εργασίας επικουρικού προσωπικού σε προνοιακούς φορείς για την αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών λόγω του κορωνοϊού COVID-19 κατά τα ειδικότερα οριζόμενα και των συμβάσεων εργασίας Ι.Δ.Ο.Χ. που συνάπτονται μετά τη δημοσίευση του υπό ψήφιση σχεδίου νόμου και δεν δύναται να έχουν ημερομηνία λήξης μετά την 30.6.2024. (άρθρο 71)
• Με το νομοσχέδιο προβλέπεται η αυτοδίκαιη μεταφορά της κυριότητας και κάθε άλλου εμπράγματου δικαιώματος της κινητής και ακίνητης περιουσίας που περιήλθε στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης δυνάμει του ν. 4052/2012 στο Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας. (άρθρο 72)
(ΑΠΕ-ΜΠΕ)