Ενδοσχολική βία: Πενθήμερες αποβολές, πρόστιμα και πλατφόρμα καταγγελιών
Την εθνική καμπάνια για την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού, αλλά και την πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr στην οποία θα μπορούν οι μαθητές και οι γονείς τους, να υποβάλλουν αναφορές για περιστατικά τα οποία τους απασχολούν, παρουσίασε ο Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Κυριάκος Πιερρακάκης, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.
Συγκεκριμένα, επανέρχεται η πενθήμερη αποβολή για τους μαθητές, που ασκούν μπούλινγκ. Ψηφιοποιείται το θέμα των απουσιών, καθώς θα διατεθεί εφαρμογή e-parents στους γονείς, ενώ θα απαγορεύεται η διαγραφή απουσιών στο τέλος της χρονιάς με εξαιρέσεις όπως οι ιατρικοί λόγοι. Οι 114 απουσίες δεν θα είναι αδικαιολόγητες. Έως δύο ημέρες θα μπορούν να δικαιολογούν οι γονείς.
Το κόστος των καταστροφών που προκαλούνται από μαθητές θα επιβαρύνει τους γονείς τους. Απαγορεύεται η χρήση κινητών τηλεφώνων στο σχολείο, ενώ στην περίπτωση που καταγραφούν περιστατικά που εκθέτουν μαθητές, θα προβλέπεται η αυστηρότερη ποινή, δηλαδή η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.
Ο υπουργός τόνισε ότι θα υπάρξει η δυνατότητα να μπορεί ο σύλλογος διδασκόντων να κάνει αλλαγή τμήματος σε ένα παιδί εφόσον το κρίνει και να γίνει πολύ πιο εύκολη γραφειοκρατικά η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.
Όσον αφορά στην πλατφόρμα, μπορεί να μπει γονιός παιδιού πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με τους κωδικούς που έχει στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και μπορούν να μπουν παιδιά του Γυμνασίου και του Λυκείου και να καταγγείλουν περιστατικά με τους κωδικούς τους στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο.
Προβλέπει τη δημιουργία ενός προσωπικού λογαριασμού τον οποίο μπορεί κανείς να δημιουργήσει. Υπάρχει ένα ερωτηματολόγιο της καταγραφής του περιστατικού ενδοσχολικής βίας, όπου ζητούνται κάποια πολύ συγκεκριμένα στοιχεία να δοθούν, αλλά πιο χαρακτηριστικά περιλαμβάνει μια αποτύπωση του είδους της ενδοσχολικής βίας που έχει υποστεί κανείς.
Παρουσιάστηκε μάλιστα και ένα σποτ, το οποίο, όπως είπε ο κ. Πιερρακάκης, δεν ωραιοποιεί τα πράγματα.
«Είναι πάρα πολύ σκληρό. Έπρεπε να είναι πάρα πολύ σκληρό, γιατί αυτό στο οποίο πιστεύουμε είναι ένα συμβόλαιο αλήθειας. Λέμε την αλήθεια. Δεν βάζουμε τίποτα κάτω από το χαλί».
«Το πρώτο βήμα για να αντιμετωπίσεις ένα πρόβλημα είναι να αποδεχθείς την ύπαρξη του και να ορίσεις ποιες είναι οι συντεταγμένες του. Το πρόβλημα λοιπόν είναι αυτό και ακριβώς αυτό είναι το οποίο θα προσπαθήσουμε να θεραπεύσουμε στο μέγιστο δυνατό βαθμό. Αυτό είναι το απόστημα το οποίο πρέπει να σπάσουμε» πρόσθεσε.
Κυρ. Μητσοτάκης: «Κι εμένα μου πέταξαν την τσάντα από το παράθυρο»
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, στο πλαίσιο της εκδήλωσης για την παρουσίαση μέτρων κατά της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού από το 3ο γυμνάσιο Πολίχνης στη Θεσσαλονίκη απαντώντας σε ερώτηση μαθήτριας, σχετικά με το αν έχει βιώσει ο ίδιος ενδοσχολική βία και εκφοβισμό.
«Και εμένα μου πέταξαν τη τσάντα από το παράθυρο και θεωρούσαν ότι ήταν αστείο, ότι ήταν χαβαλέ» είπε ο πρωθυπουργός για το συμβάν.
Ο ίδιος συμπλήρωσε πως δεν θεωρούνταν κι από τον ίδιο κάτι σοβαρό και πως παρόμοια περιστατικά αντιμετωπίζονταν με χαλαρότητα.
«Αν και ήμουν πολύ αγαπητός, υπήρξα πρόεδρος της μαθητικής κοινότητας και το συμβάν ήταν μονωμένο, συνηθίζονταν αυτή η συμπεριφορά ιδιαίτερα σε καλούς μαθητές» συμπλήρωσε ο ίδιος.
«Πρόκειται για ένα συνολικό σχέδιο το οποίο πρώτα απ όλα δεν διστάζει να μιλήσει ανοιχτά για το πρόβλημα. Δεν μπορούμε να το κρύψουμε κάτω από το χαλί. Υπάρχει. Απασχολεί όλους μας, δεν απασχολεί μόνο την πολιτεία. Απασχολεί όλους τους θεσμούς, απασχολεί την εκκλησία, απασχολεί τους γονείς, τους συλλόγους των γονέων. Πρέπει πρώτα να το αναγνωρίσουμε και μετά να παρουσιάσουμε ένα συνολικό σχέδιο», είπε ο κ. Μητσοτάκης.
Ο πρωθυπουργός τόνισε ότι πίσω από το bullying κρύβεται η μη ανοχή στην διαφορετικότητα και αναφερόμενος στο πρωτόκολλο για την αντιμετώπισή του παρατήρησε: «Η λέξη πρωτόκολλα είναι λίγο κακοποιημένη τελευταία. Όμως τα πρωτόκολλα δεν είναι τίποτα άλλο από συγκεκριμένες διαδικασίες με τις οποίες μας υποδεικνύουν οι ειδικοί τι πρέπει να κάνουμε εάν συμβεί αυτό το περιστατικό.
Εγώ θέλω να ζητήσω από όλες και από όλους να σπάσουμε πραγματικά αυτή τη σιωπή. Και η σιωπή δεν αφορά μόνο το θύμα. Αφορά και τους παρατηρητές. Δεν είναι μαγκιά, ούτε να σπας τον άλλον στο ξύλο, ούτε να τον λοιδορείς δημόσια για τις όποιες επιλογές μπορεί να κάνει. Να καταφέρουμε αυτό να το περάσουμε στη σχολική κοινότητα, εκεί που γίνεται ένα περιστατικό, να πούμε “κάτσε, τι κάνεις εδώ πέρα”, ώστε ο θύτης να αισθάνεται ότι είναι ουσιαστικά απομονωμένος. Αυτό είναι το πρώτο βήμα για την αντιμετώπιση του προβλήματος».