Το νέο της πρόγραμμα ανακοίνωσε η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης
Πρεμιέρα στο πρόγραμμα της νέας σεζόν της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης (Κ.Ο.Θ.), κάνει στις 13 Σεπτεμβρίου η συναυλία αφιέρωμα στους Ρώσους δημιουργούς με έργα τριών σπουδαίων εκπροσώπων της περίφημης ρωσικής σχολής. Τα μάτια όλων στη βραδιά φυσικό είναι να βρίσκονται πάνω στην εκπληκτική 16χρονη Κύπρια Άννα Αβραμίδου, που θα ερμηνεύσει το πασίγνωστο κοντσέρτο για βιολί του Τσαϊκόφσκι. Η μουσικός πρόσφατα κατέκτησε τα πρωτεία στον 6o Παγκόσμιο Διαγωνισμό για νέους πιανίστες «Φραντς Λιστ» της Βαϊμάρης.
Το κοινό θα απολαύσει επίσης την «Εορταστική Εισαγωγή» του Σοστακόβιτς και την αριστουργηματική σουίτα αρ.2 από το μπαλέτο «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» του Προκόφιεφ. Διεύθυνση Ορχήστρας: Έκτορας Ταρτανής
Στις 20 Σεπτεμβρίου, ανοίγει ξανά ο κύκλος «Μουσικές από τις άκρες της Γης», με αφιέρωμα στο Μεξικό. Μεταξύ άλλων, ο εξαίρετος Σέρβος κιθαρίστας Vojin Kocić θα ερμηνεύσει το «Concierto del Sur», στη μνήμη του περίφημου Ιταλού κιθαρίστα Oscar Ghiglia, που είχε επιλέξει ως σπίτι του τη Νύμφη του Θερμαϊκού και υπήρξε μάλιστα πιστός φίλος της Ορχήστρας.
Μία εβδομάδα μετά, η Κ.Ο.Θ. συμμετέχει στη «Βραδιά του Ερευνητή», με αφιέρωμα στον συνθέτη Γουίλιαμ Χέρσελ, το οποίο μάλιστα εγκαινιάζει το νέο κύκλο συναυλιών «Στον καιρό του Μότσαρτ». Την «Βραδιά του Ερευνητή», στην ουσία μια γιορτή της έρευνας, της επιστήμης και της ανακάλυψης, διοργανώνει πάλι το Εθνικό Κέντρο Έρευνας & Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ) και αποτελεί πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Πραγματοποιείται κάθε χρόνο την τελευταία Παρασκευή του Σεπτεμβρίου, σε περισσότερες από 350 ευρωπαϊκές πόλεις. Στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, στις 27/9, από τις 17.00 έως τις 22.00, θα παρουσιαστούν οι τελευταίες εξελίξεις μέσω δεκάδων διαδραστικών εκθεμάτων, θα υλοποιηθούν εντυπωσιακά πειράματα, ενώ παράλληλα καλλιτεχνικές ομάδες θα μυήσουν μικρούς και μεγάλους στον συναρπαστικό κόσμο της έρευνας.
Το αφιέρωμα στο συνθέτη Γουίλιαμ Χέρσελ, συγκεντρώνει έργα που αποτελούν ουσιαστικά μία έρευνα στη μουσική. Ξεκινά με ένα παράξενο κουαρτέτο εγχόρδων, το οποίο απαγορεύει στους ερμηνευτές να χρησιμοποιήσουν το αριστερό τους χέρι, ενώ περιλαμβάνει και δύο από τις συμφωνίες του τιμώμενου συνθέτη και ιδρυτή της αστρικής αστρονομίας, ο οποίος ενέπνευσε τη σύνθεση «Δημιουργία» στον Χάυντν, όταν ο τελευταίος τον επισκέφτηκε στο τηλεσκόπιό του. Διεύθυνση Ορχήστρας: Κορνήλιος Μιχαηλίδης
Στις 6 Οκτωβρίου, η Κ.Ο.Θ. συμμετέχει στο αφιέρωμα του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης στον αξέχαστο βιολιστή Leonid Kogan. Η Κ.Ο.Θ. είχε υποδεχτεί τον σπουδαίο Σοβιετικό, εβραϊκής καταγωγής, σολίστα που όπως έχει ειπωθεί «κανείς δεν έχει παίξει, ποτέ, βιολί όπως αυτός», σε μια ιστορική βραδιά, στις 4 Σεπτεμβρίου 1982, λίγους μήνες πριν φύγει ξαφνικά από τη ζωή.
Θα ακουστούν έργα των Βάγκνερ, Σιμπέλιους και Στραβίνσκι, με σολίστ τον, βραβευμένο με Γκράμι, σπουδαίο Ιταλο-Γερμανο-Αμερικανό βιολιστή Augustin Hadelich. Στο πόντιουμ ο διακεκριμένος Γάλλος μαέστρος Jean-Claude Casadesus.
Ένα έργο-ζωντανό μνημείο για τα θύματα της σφαγής του Χορτιάτη, της μαζικής δολοφονίας των 146 Ελλήνων, κυρίως γυναικόπαιδων, από Ναζί και Ταγματασφαλίτες στις 2 Σεπτεμβρίου 1944, ως αντίποινα για χτύπημα του ΕΛ.ΑΣ. σε γερμανικό αυτοκίνητο, ανέθεσαν ο Δήμος Πυλαίας-Χορτιάτη και η Κ.Ο.Θ. στον πολυβραβευμένο Βρετανό συνθέτη David Bruce. Το έργο που θα ταξιδέψει σε κάθε γωνιά της γης κάνοντας γνωστή σε όλους τη σφαγή, θα παρουσιαστεί στις 11 Οκτωβρίου, σε παγκόσμια πρεμιέρα, στο πλαίσιο του 59ου Φεστιβάλ Δημητρίων. Η συναυλία θα ολοκληρωθεί με την «Όγδοη Συμφωνία» του Σοστακόβιτς, η οποία γράφτηκε τη χρονιά του Ολοκαυτώματος του Χορτιάτη, περιγράφοντας τη φρίκη του πολέμου και τον πόνο των αθώων θυμάτων του.
Στο πλαίσιο των Δημητρίων επίσης, θα εμφανιστεί στις 16 Οκτωβρίου στην συμπρωτεύουσα και η Φιλαρμονική Ορχήστρα της Σόφιας, με τον καλλιτεχνικό διευθυντή της Nayden Todorov στο πόντιουμ και σολίστ τον σπουδαίο Ελληνοκύπριο πιανίστα Κυπριανό Κατσαρή.
Η εντυπωσιακή συμπαραγωγή της Κ.Ο.Θ. με την Εθνική Λυρική Σκηνή και το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, «La Traviata», θα παρουσιαστεί στις 27, 30 Οκτωβρίου και 1η Νοεμβρίου, επίσης στο πλαίσιο των Δημητρίων. Η συγκινητική ιστορία της περιζήτητης εταίρας Βιολέττας και ο έρωτάς της με τον γιο μιας καλής επαρχιακής οικογένειας που η καθώς πρέπει κοινωνία δεν αφήνει να ανθίσει, πλέκει τον ιστό της όπερας του Βέρντι που έχει αγαπηθεί όσο λίγες. Βιολέττα η Βασιλική Καραγιάννη.
Ο νέος κύκλος συναυλιών της Κ.Ο.Θ. «Μαθητές & Δάσκαλοι», ανοίγει στις 8 Νοεμβρίου στην Αίθουσα Τελετών Α.Π.Θ., εισάγοντάς μας στην άλλοτε ομαλή και άλλοτε γεμάτη συγκρούσεις αυτή σχέση. Όπως εκείνη του κορυφαίου βιολιστή της εποχής του Φριτς Κράισλερ με τον δάσκαλό του Άντον Μπρούκνερ -τα 200 χρόνια από τη γέννηση του οποίου γιορτάζουμε φέτος. Σχέση που χαρακτηρίζεται από αμοιβαία συμπάθεια και θαυμασμό, παρά τις εκ διαμέτρου αντίθετες προσωπικότητές τους που όμως έβρισκαν ένα κοινό σημείο: τη μουσική. Ο Κράισλερ πάτησε πάνω στο πρώτο μέρος του κοντσέρτου για βιολί σε ρε μείζονα του Νικολό Παγκανίνι και αλλάζοντας όλο το μέρος της ορχήστρας κατάφερε να παράξει μία βιεννέζικη δημιουργία μέσα από ένα αυθεντικό ιταλικό έργο επηρεασμένο από το μπελ κάντο. Σολίστ η εξάρχουσα της Κ.Ο.Θ. Κατερίνα Χατζηνικολάου. Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με τη μνημειώδη «Ενάτη Συμφωνία» του Μπρούκνερ, που έγραφε για εννιά ολόκληρα χρόνια και δεν πρόλαβε να ολοκληρώσει, αφού έφυγε από τη ζωή λίγο πριν το φινάλε της, αφήνοντας ημιτελές το σημαντικότερο ίσως έργο του.
Στις 15 Νοεμβρίου η Κ.Ο.Θ. υποδέχεται, στην Αίθουσα Τελετών Α.Π.Θ., τη σπουδαία Νορβηγή τρομπετίστα Tine Thing Henselth, που έχει κατακτήσει τον κόσμο με τον εκφραστικό, λυρικό της ήχο, διαπρέποντας τόσο ως σολίστ όσο και ως επικεφαλής του δημοφιλούς γυναικείου συνόλου χάλκινων πνευστών tenThing, αλλά και ως τραγουδίστρια και τραγουδοποιός. Στις συναυλίες της με την Κ.Ο.Θ. σε Θεσσαλονίκη και Βελιγράδι (17/11) θα εμφανιστεί ερμηνεύοντας δύο εντελώς διαφορετικά κοντσέρτα για τρομπέτα. Το κλασικής ομορφιάς του Χάυντν που έχει χαρακτηριστεί ως το καλύτερο του μεγάλου δασκάλου και το δυναμικό κοντσέρτο του Αρουτιουνιάν με τα μελωδικά και ρυθμικά χαρακτηριστικά της παραδοσιακής μουσικής της Αρμενίας και τους χαρακτηριστικούς αυτοσχεδιασμούς ashughner. Το ωραίο πρόγραμμα συμπληρώνουν δύο έργα κορυφαίων Ελλήνων συνθετών, του Νίκου Σκαλκώτα και του Γιάννη Κωνσταντινίδη, τα οποία τρόπον τινά απαντούν μουσικά στα κοντσέρτα για τρομπέτα που προηγούνται. Διεύθυνση Ορχήστρας: Μίλτος Λογιάδης
Συνεχίζοντας τη σύμπραξή της με κορυφαίους καλλιτέχνες στο είδος τους παγκοσμίως, η Κ.Ο.Θ. φιλοξενεί στις 23 Νοεμβρίου στην Αίθουσα Τελετών Α.Π.Θ. τον κατεξοχήν ειδικό των σπάνιων οργάνων, Thomas Bloch. Ο Γάλλος βιρτουόζος έχει περισσότερες από 3000 εμφανίσεις σε όλο τον κόσμο, με πάνω από 150 ηχογραφήσεις του να έχουν λάβει διθυραμβικές κριτικές, ενώ έχει συνεργαστεί με τους Radiohead, Tom Waits, Gorillaz Daft Punk, John Cage κ.α. Ο Thomas Bloch δίνει την ευκαιρία στο φιλόμουσο κοινό να απολαύσει την glass harmonica, την σπάνια γυάλινη αρμόνικα, τύπο οργάνου που χρησιμοποιεί μια σειρά από γυάλινα μπολ ή κύπελλα διαβαθμισμένα σε μέγεθος, για την παραγωγή μουσικών τόνων μέσω της τριβής. Η συναυλία εντάσσεται στον κύκλο συναυλιών «Στον καιρό του Μότσαρτ» και το πρόγραμμα περιλαμβάνει τόσο δικά του έργα όσο και συνθέσεις των Ράικαρντ και φον Βέμπερ.
Στις 30 Νοεμβρίου, στο πλαίσιο του προγράμματος «Θεσσαλονίκη-Σόφια: Βαλκανική Γέφυρα Πολιτισμού» και κάτω από τον τίτλο Urban, παρουσιάζονται στην Αίθουσα Τελετών του Α.Π.Θ., έργα που αναφέρονται με διάφορους τρόπους στην καθημερινότητα των ανθρώπων στις μεγαλουπόλεις και στον αστικό τρόπο ζωής, την αστική νοοτροπία και κουλτούρα. Ανάμεσά τους η φανφάρα του Κόπλαντ που γράφτηκε με την είσοδο των Η.Π.Α. στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο για να συγκινήσει και να δώσει θάρρος στους Αμερικανούς στρατιώτες -έκτοτε χρησιμοποιείται συχνά για να προσδώσει ηρωικό τόνο ή συναίσθημα μεγαλείου σε διάφορες περιστάσεις. Η γεμάτη στοιχεία της αμερικανικής μουσικής κουλτούρας «Γαλάζια Ραψωδία» που ο Γκέρσουιν εμπνεύστηκε βλέποντας τη Νέα Υόρκη μέσα από τα τζάμια ενός τρένου. Και το μιούζικαλ «West Side Story», που μεταφέρει το Σαιξπηρικό δράμα «Ρωμαίος και lουλιέτα» σε μια φτωχογειτονιά της Νέας Υόρκης, στα μέσα του περασμένου αιώνα, φτάνοντας τον Μπερνστάιν στο απόγειο της καριέρας του. Στο πιάνο ο Simon Trpčeski και στη Διεύθυνση Ορχήστρας ο Martin Lebel.
Μπαίνοντας στον μήνα της μεγάλης γιορτής, η Κ.Ο.Θ, φέρνει γοητευτικές ιστορίες από την Ανατολή, μέσα από έργα Τούρκων συνθετών του περασμένου αιώνα, όπως οι Φέριτ Τουζούν και Αχμέντ Αντνάν Σαϊγκούν, αλλά και την παραμυθένια «Σεχραζάντ» του Ρίμσκι-Κόρσακοφ. Συμπράττει η κορυφαία Τουρκάλα τσελίστρια Nil Kocamangil, που έχει ιδρύσει και διευθύνει μεταξύ άλλων την Διεθνή Μουσική Ακαδημία και το Διεθνές Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου της Κωνσταντινούπολης, Διευθύνει ο Νίκος Χαλιάσας. Την επιπλέον πινελιά στη βραδιά της 6ης Δεκεμβρίου προσφέρει η Ρωσίδα sand artist Katerina Barsukova, που δημιουργεί με την άμμο εικόνες, χαρακτήρες και κόσμους ολόκληρους και μας διηγείται μέσα από αυτούς την ιστορία της Σεχραζάντ.
Από τους πλέον πολυδιάστατους Έλληνες συνθέτες των ημερών μας, ο Γιώργος Κουμεντάκης παρουσιάζει, στις 13 Δεκεμβρίου, στο πρόγραμμα «Τετραφωνία», το έργο του «Το ισοκράτημα ενός μεσήλικα», κοντσέρτο για πιάνο, κουαρτέτο σαξοφώνων και ορχήστρα εγχόρδων, το οποίο αποτελεί, όπως λέει ο ίδιος ο Κρητικός δημιουργός «μία προσωπική αφήγηση και μία συναισθηματική καταγραφή σκέψεων που απορρέουν από το πέρασμα μεταξύ νεανικής και γεροντικής ηλικίας».
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει επίσης δύο έργα Αναγεννησιακών συνθετών, του Τζοβάννι Πιερλουίτζι ντα Παλεστρίνα, του πιο γνωστού εκπροσώπου της Ρωμαϊκής Σχολής του 16ου αιώνα και του Έλληνα, με καταγωγή από την Κρήτη, Φραγκίσκου Λεονταρίτη, που συνέθεσε ναπολιτάνικα τραγούδια τον 16ο αιώνα στο ενετοκρατούμενο τότε νησί και θεωρείται ο πρώτος Έλληνας συνθέτης δυτικής έντεχνης μουσικής. Έτσι θα απολαύσουμε στη σειρά μουσική δύο Κρητικών συνθετών, με διαφορά μισής χιλιετίας σχεδόν, μεταξύ των έργων τους. Το πρόγραμμα θα συνεχιστεί με δύο φαντασίες του Χένρι Πέρσελ που θεωρούνται από τα καλύτερα και πιο περίπλοκα κομμάτια του είδους και αναδεικνύουν τη βαθιά γνώση του συνθέτη για τις πολυφωνικές τεχνικές της εποχής του και ολοκληρώνεται με τη «Συμφωνία Δωματίου» του Ντμίτρι Σοστακόβιτς, που γράφτηκε αρχικά ως κουαρτέτο εγχόρδων με αφιέρωση του συνθέτη «προς τα θύματα του φασισμού και του πολέμου».
Η χρονιά θα κλείσει εορταστικά στις 20 Δεκεμβρίου, στο Αθλητικό Κέντρο ΧΑΝΘ “Μίμης Τσικίνας” με την Χριστουγεννιάτικη συναυλία-θεσμό της Κ.Ο.Θ. για τη Χ.Α.Ν.Θ.. Φέτος περιλαμβάνει μία σειρά αγαπημένων, πασίγνωστων μελωδιών από διάφορες γωνιές της Ευρώπης με κεντρικό θέμα την Ελπίδα. Ανάμεσά τους το δημοφιλέστατο «Μπολερό» του Ραβέλ που αγαπήθηκε πολύ από την πρώτη στιγμή που παίχτηκε αν και βασίζεται σε ένα απλό κρεσέντο, αλλά και το «Λα Βαλς» του ίδιου που μεταφέρει την ατμόσφαιρα μιας εποχής που το βαλς κυριαρχούσε στα βιεννέζικα σαλόνια, έστω και κάτω από την σκιά του Μεγάλου Πολέμου. Η «Εισαγωγή και ροντό καπριτσιόζο», ρομαντική σύνθεση του Σαιν-Σανς με πλούσιες αναφορές στο ισπανικό φολκλόρ, καθώς είναι γραμμένη για το φίλο του και μυθικό βιολονίστα Πάμπλο δε Σαρασάτε. Το Χριστουγεννιάτικο ταξίδι θα καταλήξει στο βορρά, στη Φινλανδία, την οποία υμνεί με το ομώνυμο συμφωνικό του ποίημα ο εθνικός της συνθέτης, Γιαν Σιμπέλιους.
Παράλληλα με όλα αυτά θα τρέχει το πρόγραμμα «Κυριακή πρωί, μουσική!»: κυριακάτικα πρωινά του Νοεμβρίου και του Δεκεμβρίου αφιερωμένα σε παιδιά από 6 μηνών ως 10 ετών (χωρισμένα κατά ηλικίες), τα οποία μαζί με τους γονείς τους θα ακούσουν μουσική δωματίου ειδικά για αυτά, σε χώρο που θα ανακοινωθεί.
Οι συναυλίες θα δοθούν στην Αίθουσα Φίλων της Μουσικής του Μέγαρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, εκτός από όπου επισημαίνεται αλλιώς. Ήδη ξεκίνησε η προπώληση εισιτηρίων ηλεκτρονικά σε αρκετές από αυτές.
Περισσότερες πληροφορίες: https://www.tsso.gr/default.aspx?lang=el-GR&page=17&p=1