«Παίζουμε Scrabble»; Αυτές οι μαγικές δύο λέξεις, ειπωμένες αυθόρμητα κάποιο βράδυ Παρασκευής στο κατάφωτο σαλόνι, τρώγοντας το τελευταίο κομμάτι πίτσας καθισμένοι χαλαρά στους καναπέδες, ήταν συνήθως ο,τι χρειαζόταν για να απογειωθεί η βραδιά. Μετά ακολουθούσε το άνοιγμα του κουτιού και το ευλαβικό μέτρημα των γραμμάτων ώσπου κάποιος να ανακαλύψει ότι λείπει ένα λάμδα -και κάποιος άλλος να θυμηθεί ότι το είχε μασουλήσει παλιότερα ένα μικρό ξαδερφάκι σε οικογενειακό τραπέζι- εξέλιξη που δεν πτοούσε καθόλου τη διάθεση για παιχνίδι (συνήθης πρακτική το να φτιάχνεις ένα αυτοσχέδιο από χαρτί που τσαλακωνόταν μέχρι το τέλος της παρτίδας). Η σχετικά ήπια φύση του, οι εύκολοι κανόνες και το φιλικό layout του, καθιστούν το Scrabble ένα από τα all time classic αγαπημένα επιτραπέζια που έχουν εξυμνήσει ακόμα και η Madonna και ο Barrak Obama, ενώ στη Σενεγάλη θεωρείται σπορ.
Η ιδέα του Scrabble γεννήθηκε ως ανάγκη ενός τρόπου ψυχαγωγίας τα σκοτεινά χρόνια του αμερικάνικου κραχ. Όταν το 1931 ο αρχιτέκτονας Άλφρεντ Μόσερ Μπατς βρέθηκε χωρίς δουλειά στη Νέα Υόρκη, αποφάσισε να ασχοληθεί με τα επιτραπέζια παιχνίδια. Αφού παρατήρησε ότι τα μέχρι τότε παιχνίδια χωρίζονταν σε τρεις κατηγορίες, αυτές των αριθμών (όπως τα ζάρια), των δεξιοτήτων (όπως το σκάκι) και των λέξεων (όπως το σταυρόλεξο), αποφάσισε να δημιουργήσει ένα παιχνίδι που θα βασιζόταν στις γνώσεις αλλά και στον παράγοντα τύχη. Συνέλαβε την ιδέα των φορητών γραμμάτων με τα οποία οι παίκτες θα σχημάτιζαν λέξεις και για να καθορίσει την αξία τους μέσα στο παιχνίδι, μελέτησε για καιρό (!) τη συχνότητα εμφάνισης του κάθε γράμματος στις εφημερίδες New York Times, Herald Tribune και Saturday Evening Post . Ο Μπατς ονόμασε το παιχνίδι Lexico αλλά καμία από τις εταιρείες παιχνιδιών της εποχής δεν ενδιαφερόταν να το εκδόσει. Λίγο αργότερα ο Μπατς πρόσθεσε στο concept του παιχνιδιού τον πίνακα σε στυλ σταυρόλεξου και να το μετονομάσει σε Criss Crosswords αλλά ούτε αυτό φάνηκε να καλυτερεύει τα πράγματα. Ο Μπατς περιορίστηκε στο να κατασκευάσει μερικά αντίτυπα και να τα μοιράσει σε συγγενείς και φίλους.
Μετά τον πόλεμο, το 1948, ο επιχειρηματίας Τζέιμς Μπρούνοτ που γνώριζε το παιχνίδι πρότεινε στον Μπατς να αναλάβει τη μαζική παραγωγή του. Ο ίδιος πρόσθεσε τα χρώματα στα τετράγωνα του πίνακα και μαζί με κάποιες άλλες μικρές μετατροπές ονόμασε το παιχνίδι Scrabble. Με αυτή τη νέα μορφή, ο Μπρούνοτ κατοχύρωσε το δίπλωμα ευρεσυτεχνίας και έστησε το πρώτο εργαστήριο σε ένα παλιό σχολικό κτήριο στο Κονέκτικατ όπου ο ίδιος και κοντινοί του φίλοι παρήγαγαν 12 παιχνίδια την ώρα. Οι οικονομικές δυσκολίες ήταν εμφανείς και το 1949 η «εταιρία» κατασκεύασε 2.400 παιχνίδια και έχασε 450 δολάρια. Σύμφωνα με το μύθο, ο τότε ιδιοκτήτης του θρυλικού εμπορικού πολυκαταστήματος Macy’s , ανακάλυψε το Scrabble στις διακοπές του και αποφάσισε να το προωθήσει στα ράφια του καταστήματος. Καθώς η φήμη του Scrabble άρχισε να εξαπλώνεται, οι Μπατς και Μπρούνοτ πούλησαν τα δικαιώματα στην εταιρεία Selchow & Righter και γύρω στο 1980 τα ηνία ανέλαβε η κολοσσιαία Hasbro. Τα δικαιώματα του Scrabble για όλο τον κόσμο εκτός των ΗΠΑ έχει σήμερα η εταιρεία Mattel Inc.
Σήμερα το Scrabble έχει κυκλοφορήσει σε περισσότερες από 120 χώρες, μεταφρασμένο σε 30 διαφορετικές γλώσσες. Έχουν κυκλοφορήσει και παραλλαγές του, η βέλγικη παραλλαγή (scrabble duplicate), το σούπερ scrabble που μέχρι στιγμής παίζεται μόνο στα αγγλικά, το αγωνιστικό scrabble, το Deluxe κτλ. Μάλιστα, για τους σκληροπυρηνικούς παίκτες από το 1991 διοργανώθηκε για πρώτη φορά το Πρωτάθλημα Scrabble στο Λονδίνο και σήμερα υπάρχουν χιλιάδες όμιλοι Scrabble, εθνικά και παγκόσμια πρωταθλήματα για ενηλίκους και μαθητές. Λέγεται μάλιστα ότι η Her Majesty βασίλισσα Ελισάβετ είναι ιδιαίτερα keen on scrabble επειδή η χρονολογία γέννησης του μεγαλύτερου γιου της Κάρολου συμπίπτει με την ημερομηνία που το scrabble έγινε trademark. Έτσι, στα 60α γενέθλια του Καρόλου, ένας καλλιτέχνης φιλοτέχνησε το πορτραίτο του σαν ένα ιδιότυπο μωσαϊκό φτιαγμένο αποκλειστικά από τουβλάκια scrabble.