Οι U2 μοιράζουν δωρεάν τα «τραγούδια της (χαμένης δισκογραφικής) αθωότητας»

 

Αν ξεκινήσουμε να κάνουμε κουβέντα για τη μουσική βιομηχανία και τον τρόπο με τον οποίο δουλεύει, μπορούμε κάλλιστα κάποια στιγμή να κάνουμε διάλειμμα για να ευχηθούμε «καλά Χριστούγεννα». Τόσο μεγάλη θα ‘ναι. Αν μη τι άλλο τα όσα μπορεί να προσάψει κάποιος στους ατζέντηδες, τις δισκογραφικές, την Ένωσή τους στην Αμερική, γνωστή ως RIAA, είναι άπειρα. Μιλάμε για ένα κατεστημένο, μια κάστα, μια φάμπρικα που είναι αδύνατον να αλλάξει. Αυτό όμως δεν σημαίνει πως άπαντες το έχουν αποδεχθεί και πάνε με τα νερά του και τρανό παράδειγμα του γεγονότος αυτού, οι U2.

Το συγκρότημα-θρύλος της παγκόσμιας μουσικής σκηνής, διαθέτει από τις αρχές του μήνα το νέο του άλμπουμ, Songs of Innocence, δωρεάν μέσω του iTunes. Δεν υπάρχει κόλπο, δεν υπάρχει τρικ, δεν υπάρχει «catch». Όλοι όσοι το επιθυμούν μπορούν να μπουν στο iTunes και να βρουν αποκλειστικά για τον Σεπτέμβριο το άλμπουμ του συγκροτήματος (το οποίο, παρεμπιπτόντως, είναι εξαιρετικό). Δεν είναι ανάγκη να το κατεβάσουν μιας που έχει ήδη πιστωθεί στους λογαριασμούς τους. Όταν λέμε δωρεάν, το εννοούμε κιόλας. Στην εποχή που δισκογραφικές και καλλιτέχνες πέφτουν πάνω στο κοινό σαν τα αρπακτικά, έτοιμοι να τους απομυζήσουν δολάριο-δολάριο (ή ευρώ-ευρώ τέλος πάντων), οι U2 με το ειδικό τους βάρος, υψώνουν το ανάστημά τους και κάνουν αυτό που για το σύστημα μοιάζει απλά αδύνατον: προσφέρουν τη δουλειά τους τσάμπα.

Οι U2 και ο CEO της Apple Τιμ Κουκ κατά την πρόσφατη παρουσίαση του iPhone 6

Τι κερδίζουν με τον τρόπο αυτό; Αναγνωρισιμότητα και όχι μόνο από την απόφασή τους, αλλά από τον αριθμό όλων εκείνων που γνωρίζοντας ότι το άλμπουμ τους δεν στοιχίζει μία, θα το κατεβάσουν για να το ακούσουν. Και υπ’ όψιν: μιλάμε για περισσότερους από 500.000.000 (yip, 500 εκατ. ή μισό δισ.) ανθρώπους… Εξ’ άλλου το συγκρότημα προβληματιζόταν έντονα μετά το λανσάρισμα του προηγούμενου άλμπουμ του με τον ίδιο τον Bono να έχει δηλώσει σε ανύποπτο χρόνο ότι χρειαζόταν μια νέα προσέγγιση. Από εκεί και πέρα, ναι, εφ’ όσον κάποιος θέλει να έχει στην κατοχή του φυσικό αντίτυπο του άλμπουμ, τότε θα πληρώσει ενώ υπάρχουν όλα εκείνα τα έσοδα από τουρ, συναυλίες, live εμφανίσεις κλπ. Οι U2 βάδισαν στον δρόμο που χάραξαν το 2007 οι Radiohead με τη διαφορά ότι εδώ μιλάμε για ένα συγκρότημα σαφώς μεγαλύτερου βεληνεκούς.

Το αν η κίνησή τους θα βρει μιμητές ή αν θα αποτελέσει το έναυσμα για μία διαφορετική τιμολόγηση των μουσικών κομματιών και άλμπουμ σε υπηρεσίες όπως το iTunes, είναι μια άλλη ιστορία. Στην παρούσα φάση, στην αγορά υπάρχουν δύο τάσεις: αυτή του iTunes κι εκείνη του Spotify. Κι οι δυο μουσική προσφέρουν, με διαφορετικό ωστόσο τρόπο η καθεμία. Η Apple δείχνει τη διάθεση να «ψαχτεί» και οι U2 δείχνουν να την πιστεύουν. Το τι θα γίνει στο μέλλον, ουδείς το γνωρίζει. Το μόνο βέβαιο είναι ότι οι διάφορες… ζυμώσεις έχουν ήδη ξεκινήσει. Τουλάχιστον μέχρι να καταγραφούν εκ νέου εξελίξεις θα ‘χουμε να ακούμε ένα πραγματικά ωραίο άλμπουμ, δωράκι από τον Bono, τον Edge, τον Larry Mullen Jr. και τον Adam Clayton.

Πέτρος Κηπουρόπουλος

Share
Published by
Πέτρος Κηπουρόπουλος