Το e-commerce ή e-shopping, θεωρείται ως η μετεξέλιξη του shopping, όπως αυτό γινόταν με τον «παραδοσιακό» τρόπο για χρόνια. Γιατί; Διότι μεταξύ –πολλών- άλλων, σαν κόνσεπτ εξοικονομεί χρόνο από τους καταναλωτές, επιτρέποντάς τους να κάνουν τα ψώνια τους από τον υπολογιστή ή ακόμα και το tablet τους, ό,τι ώρα θέλουν, απ’ όπου θέλουν και χωρίς να ανησυχούν για ουρές στα ταμεία, ωράρια καταστημάτων και λοιπά τέτοια «γήινα». Θα πιστεύατε ποτέ πως θα έφτανε η εποχή που κι αυτού του είδους το shopping θα έμοιαζε ξεπερασμένο; Κι όμως! Καλωσορίστε τα Dash buttons του Amazon!
Πατάς ένα κουμπί…
…και μπορεί να μη βγαίνει μια χοντρή, ωστόσο παραγγέλνετε ένα συγκεκριμένο προϊόν χωρίς να χρειαστεί να κάνετε τίποτε άλλο! Ο τρόπος που δουλεύουν τα Dash buttons είναι πανέξυπνος. Κατ’ αρχάς τα αγοράζετε προς $4,99 (συν φόρους) το καθένα. Την πρώτη φορά που θα τα ενεργοποιήσετε, αντιστοιχίζετε στο καθένα μέσω του app του Amazon για smartphones ένα και μόνο προϊόν (π.χ. Tide των 24 ή των 48 δόσεων). Έτσι, κάθε φορά που πατάτε το κάθε κουμπί, η παραγγελία σας καταχωρείται αυτόματα στο Amazon και ξεκινά η διαδικασία αποστολής της. Τόσο απλά, τόσο εύκολα, χωρίς καν να χρειαστεί να «ψωνίσετε».
Στην ουσία, με τον τρόπο αυτό, το Amazon απλοποιεί ακόμα περισσότερο το shopping: τα Dash buttons μπορείτε να τα κολλήσετε όπου θέλετε στο σπίτι, προφανώς κάπου που να σας διευκολύνουν. Αυτά των απορρυπαντικών π.χ. κοντά σε κάποιο πλυντήριο, εκείνα των αναψυκτικών δίπλα στα ντουλάπια που αποθηκεύετε τα τελευταία και τα άλλα των ξυραφιών κάπου στο μπάνιο. Έτσι, ακριβώς όταν διαπιστώνετε την ανάγκη για αγορά νέων προμηθειών, με το πάτημα ενός κουμπιού, την καλύπτετε. Το Amazon έχει προβλέψει και το ενδεχόμενο κάποιο πιτσιρίκι να αρχίσει να παίζει με τα Dash buttons και αντιλαμβάνεται ένα πάτημα τη φορά. Για να καταγράψει το δεύτερο, πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η αποστολή του πρώτου στον χώρο σας.
Παιχνίδι αλλά με πραγματικά λεφτά
Η μεγάλη υπόθεση για το e-shopping έναντι του απλού, παραδοσιακού shopping, ήταν εξ αρχής πως ο καταναλωτής δύσκολα είχε την αίσθηση πως ξόδευε χρήματα. Αρχικά απλά καταχωρούσε σε κάθε του παραγγελία την πιστωτική του κάρτα, μέχρι που στη συνέχεια, με την αύξηση των μέτρων ασφαλείας, απλά έδινε ένα τυπικό «ΟΚ» ή πληκτρολογούσε έναν κωδικό. Με άλλα λόγια, δεν ερχόταν καν σε επαφή με το πορτοφόλι του και ως εκ τούτου δεν μπορούσε να αντιληφθεί την «απώλεια» των χρημάτων, κάτι που «απενοχοποιούσε» ακόμα περισσότερο την όλη διαδικασία. Πλέον, με τα Dash buttons, ο μόνος τρόπος για να αντιληφθεί κανείς ότι έχει ξοδέψει πραγματικά χρήματα, είναι παίρνοντας την απόδειξη στο email του.
Φυσικά τα Dash buttons δεν καλύπτουν όλο το κωδικολόγιο του Amazon, ούτε υποστηρίζονται σε όλες τις αγορές που δραστηριοποιείται. Αφορούν ως επί το πλείστον προϊόντα, αγαθά και αντικείμενα που αγοράζει κανείς κατ’ εξακολούθηση και άρα που σε συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα θα πρέπει να παραγγείλει εκ νέου –με άλλα λόγια, «προμήθειες». Παράλληλα, δεν διατίθενται για την ώρα σε όλο τον πλανήτη παρά μόνο σε επιλεγμένες περιοχές, ενώ συν τοις άλλοις απαιτείται συνδρομή στο Amazon Prime για τη χρήση τους. Προσθέστε και την περιορισμένη ποικιλία τους (18 μόλις συσκευές), μιας που η διαθεσιμότητά τους προκύπτει κατόπιν συμφωνίας του Amazon με τις διάφορες εταιρείες, και θα αντιληφθείτε ότι επί του παρόντος τουλάχιστον, δύσκολα μπορεί να βασιστεί κανείς εξ ολοκλήρου στα Dash buttons.
Το μέλλον όμως είναι εδώ!
Ακόμα κι έτσι όμως, το Amazon δείχνει να ‘χει βρει το shopping του μέλλοντος! Είτε dash shopping, είτε button shopping, είτε όπως αλλιώς θέλετε, η ώρα που θα μπορούμε να συμπληρώνουμε τη λίστα μας για το σούπερ μάρκετ με το πάτημα απλών κουμπιών, δεν είναι μακριά. Πώς θα σας φαινόταν, φερ’ ειπείν, μια υλοποίηση που θα επέτρεπε στον καταναλωτή να δημιουργήσει τη λίστα του μέσω αντίστοιχων κουμπιών και μιας εύχρηστης εφαρμογής στο smartphone του με δυνατότητα σκαναρίσματος barcodes; Τα ψώνια θα τελείωναν σε χρόνο μηδέν και με εξαιρετική ακρίβεια αφού η λίστα θα συμπληρωνόταν σε πραγματικό χρόνο εντός σπιτιού, ενώ η εβδομαδιαία επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ, αυτό το άσκοπα χαμένο τρίωρο, θα γινόταν παρελθόν. Το έχουμε ξαναπεί: το Amazon έχει τη δύναμη αλλά και τη δημιουργικότητα να θέσει το ίδιο στάνταρ, οδηγώντας την αγορά και το e-commerce εκεί όπου αυτό θέλει. Και ορισμένες φορές μπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικός οδηγός.