Το 28ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας αποκάλυψε χτες το πλήρες επίσημο πρόγραμμά του, που περιλαμβάνει σημαντικές επιλογές της χρονιάς από τα μεγαλύτερα φεστιβάλ, πλούσια αφιερώματα (κάποια, όπως εκείνο για τον Ένιο Μορικόνε, ξεπερνούν τα όρια της κινηματογραφικής οθόνης) και μια αμείωτη διάθεση για ανακάλυψη όχι μόνο νέων φωνών στο σινεμά, αλλά και των “προγόνων” τους, με τους οποίους αξίζει να έρθει σε επαφή η νέα γενιά σινεφίλ.
Οι Νύχτες Πρεμιέρας 2022 θα διεξαχθούν από τις 28 Σεπτεμβρίου ως τις 9 Οκτωβρίου, τα εισιτήρια προπωλούνται στο viva.gr και παρακάτω επιλέγουμε 10 ταινίες στις οποίες αξίζει να δώσετε προτεραιότητα:
Η νέα ταινία του Παρκ Τσαν Γουκ κέρδισε το βραβείο Σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Καννών, αλλά σκανδαλωδώς έχασε το Χρυσό Φοίνικα (sorry, Τρίγωνο της Θλίψης). Η ταινία έναρξης στις φετινές Νύχτες Πρεμιέρας είναι μια αφηγηματικά περίτεχνη αστυνομική ιστορία έρωτα, εμμονής και φόνου, με αβάσταχτο στυλ και μια αξέχαστη αινιγματική πρωταγωνίστρια (Τανγκ Γουέι). Από την κριτική μας στις Κάννες: “Ο διάσημος κορεάτης δημιουργός προσεγγίζει στη νέα του αριστουργηματική ταινία τα προσφιλή του θέματα (σεξ, βία, εμμονή) σαν τρυφερό χορό παρά σαν ασυγκράτητη έκρηξη, με πινελιές από το Δεσμώτη του Ιλίγγου και με μαγευτική χρήση του χρόνου, της γεωγραφίας και του συσχετισμού των εικόνων. Η ταινία χτίζει μεθοδικά, και με αρκετές δόσεις χιούμορ και αντιπερισπασμών, την πορεία της μέχρι το αφοπλιστικό φινάλε, μέσα από μια αστυνομική έρευνα και τη μαγνητική σχέση ανάμεσα στο ντετέκτιβ και τη βασική ύποπτη.” Η πιο σίγουρη κράτηση εισιτηρίου φέτος.
Η βραβευμένη με Όσκαρ ντοκιμαντερίστρια Λόρα Πόιτρας (Citizenfour) συγκλόνισε στο πρόσφατο Φεστιβάλ Βενετίας με την τελευταία ταινία της, η οποία πολύ αναμενόμενα κέρδισε και τη Χρυσή Άρκτο. Η τιτάνια προσπάθεια της φωτογράφου Ναν Γκόλντιν να καταστρέψει τη φαρμακευτική εταιρεία που έγινε υπεύθυνη για την κρίση των οπιοειδών στην Αμερική (και τη διεφθαρμένη οικογένεια που κινούσε τα νήματα, τους Σάκλερ, τους οποίους μισήσαμε και στην τηλεοπτική σειρά Dopesick). H χρήση του παυσίπονου Oxycontin ουσιαστικά εξισώθηκε με θανατική ποινή, τα θύματα ήταν εκατομμύρια, όπως και οι εξαρτημένοι – ανάμεσά τους και η Γκόλντιν, την οποία η Πόιτρας τοποθετεί στο επίκεντρο του έργου της ως όχημα για επανάσταση και δικαιοσύνη.
Το ντοκιμαντέρ του Μπρετ Μόργκεν (Cobain: Montage of Heck) για τον Ντέιβιντ Μπόουι είναι μια οπτικοακουστική καταβύθιση στη μουσική του, που θα παρουσιαστεί σε μια ειδική προβολή στην κορυφαίων τεχνικών προδιαγραφών αίθουσα VMAX Sphera των Village Cinemas στο The Mall Athens. Φανταστείτε να βλέπετε κάτι τέτοιο στην καλύτερη κινηματογραφική αίθουσα της Ελλάδας:
Οι διακοπές μιας 11χρονης με τον πατέρα της σε ένα τούρκικο θέρετρο τη δεκαετία του ’90 παρουσιάζονται μέσα από τον ανήσυχο φακό μιας παλιομοδίτικης βιντεοκάμερας και τις ηλιόλουστες αναμνήσεις της κόρης στο παρόν, καθώς συμφιλιώνεται με τη συνειδητοποίηση της αλήθειας πίσω από τη χαμογελαστή, εύθυμη φιγούρα της μνήμης της. Στον κεντρικό ρόλο βρίσκεται ο Πολ Μέσκαλ (της σειράς Normal People), ενώ η ταινία έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Καννών και από τότε την ακολουθούν διθυραμβικές κριτικές όπου κι αν έχει προβληθεί. Ωστόσο, το συναισθηματικό εκτόπισμα του σκηνοθετικού ντεμπούτου της Σάρλοτ Γουέλς θα σας πιάσει απροετοίμαστους.
Αν περνάτε τα τελευταία χρόνια ευχόμενοι ένα reunion ανάμεσα στην ομάδα του Αποστολή στην Μπριζ, γεγονός απολύτως φυσιολογικό και αναμενόμενο, η τύχη επιτέλους σας χαμογέλασε: η κοφτερή πένα του Μάρτιν ΜακΝτόνα ξαναπιάνει δουλειά μετά το Όσκαρ του σκηνοθέτη και σεναριογράφου για το Τρεις Πινακίδες Έξω από το Έμπινγκ στο Μιζούρι σε μια παραπλανητικά ήσυχη, όμως ξαφνική διάλυση μιας φιλίας ανάμεσα σε δύο Ιρλανδούς, που υποδύονται ο Κόλιν Φάρελ και ο Μπρένταν Γκλίσον. Ο Φάρελ κέρδισε το βραβείο ανδρικής ερμηνείας στο πρόσφατο Φεστιβάλ Βενετίας και ο ΜακΝτόνα βραβεύτηκε για το σενάριό του, ανεβάζοντας ακόμα περισσότερο τις προσδοκίες για αυτή την πικρή κωμωδία με φόντο το ιρλανδικό εμφύλιο.
Η ταινία λήξης του Φεστιβάλ Καννών και πρώτη του Λούκας Ντοντ μετά το Κορίτσι ήταν πολύ κοντά στο να κερδίσει και το Χρυσό Φοίνικα (τουλάχιστον έτσι ήθελαν να πιστεύουμε οι φήμες της φεστιβαλικής φούσκας). Η ιστορία δύο 13χρονων αγοριών που, μετά από ένα καλοκαίρι στενής φιλίας, τη βλέπουν να διακόπτεται απότομα εξαιτίας ενός βίαιου συμβάντος στο σχολείο, έχει τη δραματική δύναμη για να συγκινήσει και να προβληματίσει, ακόμα και να διχάσει, ως μια τολμηρή και ως επί το πλείστον όμορφη εξερεύνηση της αγορίστικης παιδικής ηλικίας.
Μια γλυκιά ιστορία ενηλικίωσης και ταυτόχρονα φαντασμάτων σκαρφίστηκε η γαλλίδα ηθοποιός Σαρλότ Λε Μπον (Η Μεγάλη Υπόσχεση) στο σκηνοθετικό της ντεμπούτο, μπλέκοντας ένα μεταφυσικό θρύλο γύρω από την καναδέζικη λίμνη Φάλκον με ένα εφηβικό ρομάντζο. Ενθουσιώδης πρόταση της ομάδας προγράμματος των Νυχτών Πρεμιέρας, με “χειροπιαστό” το καλοκαιρινό σκηνικό (τζιτζίκια και κύματα συνοδεύουν τις αναζητήσεις των ηρώων) και μια φεμινιστική ματιά στη σεξουαλική αφύπνιση.
Το μεγάλο αφιέρωμα των φετινών Νυχτών Πρεμιέρας παρουσιάζει 22 ταινίες του New Hollywood της δεκαετίας του ’70, που καθόρισαν το αμερικάνικο και παγκόσμιο σινεμά, συστήνοντας στυλιστικά καινοτόμους δημιουργούς και ανακοινώνοντας την παντοδυναμία του σκηνοθέτη εις βάρος των μέχρι τότε πανίσχυρων στούντιο. Θα προβληθούν σε αποκατεστημένες κόπιες, μεταξύ άλλων, ο Ταξιτζής του Μάρτιν Σκορσέζε, ο Νονός του Φράνσις Φορντ Κόπολα, ο Άνθρωπος από τη Γαλλία του Γουίλιαμ Φρίντκιν και το Nashville του Ρόμπερτ Άλτμαν (όλα αυτονόητα και επιδραστικά), αλλά και λιγότερο προφανή στο ευρύ κοινό αριστουργήματα, όπως το ξεκαρδιστικό A New Leaf της Ιλέιν Μέι και το The Last Picture Show του Πίτερ Μπογκντάνοβιτς, μια ασπρόμαυρη ελεγειακή ιστορία ενηλικίωσης που ήταν το Don’t Worry Darling της εποχής του σε επίπεδο παρασκηνιακού δράματος και σκανδάλων (ο σκηνοθέτης άφησε τη γυναίκα του, Πόλι Πλατ, που έκανε το σχεδιασμό παραγωγής της ταινίας, για τα μάτια της πρωτοεμφανιζόμενης τότε πρωταγωνίστριάς του, Σίμπιλ Σέπαρντ.) Δείτε όσες περισσότερες ταινίες του αφιερώματος μπορείτε, κάντε οικονομία σε δίδακτρα σχολής κινηματογράφου.
Succession hive, rise! Ο Μαρκ Μάιλοντ, βασικός σκηνοθέτης της καλύτερης σειράς που παίζεται αυτή τη στιγμή (και όλες τις στιγμές) στην τηλεόραση, σερβίρει μια κυνική κοινωνική σάτιρα μέσα από τον κόσμο της haute cuisine και ενός πολυτελέστατου εστιατορίου που εξυπηρετεί μόνο τους πλουσιότερους των πλουσίων. Επικεφαλής ένας σεφ (Ρέιφ Φάινς) που έχει ετοιμάσει ένα αποκλειστικό μενού για τους 12 καλεσμένους του, των οποίων την επιτήδευση διαταράσσει η παρουσία μιας νεαρής κοπέλας (Άνια Τέιλορ-Τζόι) καθώς η βραδιά αρχίζει να παίρνει μια τρομακτική τροπή. (Για τους φαν του Succession, ο Τζέρεμι Στρονγκ παίζει σε μια άλλη ταινία που κάνει πρεμιέρα στο φεστιβάλ, το Armageddon Time του Τζέιμς Γκρέι.)
Από το έτερο σημαντικό αφιέρωμα του φετινού φεστιβάλ, το Queer Britannia, και τις εξαιρετικές επιλογές του, που περιλαμβάνουν από το φημισμένο Καταραμένη Κυριακή ως το Θεοί και Δαίμονες με τον Ίαν Μακ Κέλεν, προτείνουμε το αυτοβιογραφικό τρίπτυχο μικρού μήκους του καταξιωμένου βρετανού σκηνοθέτη Τέρενς Ντέιβις (Benediction), που παρακολουθεί την πορεία ενός άντρα από την παιδική ηλικία ως το γήρας και την εσωτερική του σύγκρουση ανάμεσα στην ομοφυλοφιλία του και την θρησκευτική του πίστη.