ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ

Αποκλειστικό: Δύο βρετανικά highlights, το Aftersun και το Enys Men, στις 28ες Νύχτες Πρεμιέρας

Οι πρώτες ανακοινώσεις για τις φετινές Νύχτες Πρεμιέρας ξεκινούν και βάζουν για άλλη μια χρονιά σε φεστιβαλική τροχιά την Αθήνα, που θα καταλήξει στις αίθουσες από τις 28 Σεπτεμβρίου ως τις 9 Οκτωβρίου. Και ενώ πλησιάζει η πλήρης παρουσίαση του προγράμματος την ερχόμενη εβδομάδα, το φεστιβάλ αποκαλύπτει επιλεγμένους τίτλους για να δελεάσει το κοινό και να επιβεβαιώσει ότι πέρα από τις πολυαναμενόμενες πρεμιέρες, θα παρουσιάσει για άλλη μια χρονιά τις πιο ενδιαφέρουσες ανακαλύψεις από ανερχόμενους δημιουργούς.

Η Popaganda μπορεί να μοιραστεί δύο από τις ταινίες που κατέχουν περίοπτη θέση στο φετινό πρόγραμμα: το Aftersun της Σάρλοτ Γουέλς και το Enys Men του Μαρκ Τζένκιν, αμφότερα προερχόμενα από το Φεστιβάλ Καννών, όπου έκαναν παγκόσμια πρεμιέρα στις παράλληλες ενότητες Εβδομάδα Κριτικής και 15ήμερο των Σκηνοθετών, αντίστοιχα.

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Σκοτσέζας Γουέλς, Aftersun, μια από τις ταινίες με διθυραμβικές κριτικές όχι μόνο σε εκείνο το φεστιβάλ αλλά όπου κι αν έχει προβληθεί, αποτελεί μια από τις πιο ευχάριστες εκπλήξεις της χρονιάς, μια τρυφερή ιστορία ανάμεσα σε ένα χωρισμένο πατέρα και την 11χρονη κόρη του που κάνουν διακοπές σε ένα τούρκικο θέρετρο.

Τον κεντρικό ήρωα υποδύεται ο Πολ Μεσκάλ, το breakout όνομα της τηλεοπτικής σειράς Normal People, ενώ η ταινία εκτυλίσσεται με τον πιο αυθεντικό τρόπο στα 90s. Ανάμεσα στους θαυμαστές της, πέρα από τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή του φεστιβάλ, Λουκά Κατσίκα, που τη χαρακτηρίζει “το ντεμπούτο της χρονιάς”, είναι και ο Μπάρι Τζένκινς, σκηνοθέτης του Moonlight, που συγκαταλέγεται στους παραγωγούς της ταινίας και πρόσφατα εκθείασε την ταινία στο Telluride Film Festival. (Προφανώς και δεν θα την έκραζε, αλλά ο Τζένκινς είναι και ένας άνθρωπος με πολύ καλό γούστο, οπότε ξέρει πού βάζει την υπογραφή του.) 

Η Μέρι Γούντβαϊν στο Enys-men

Από την Μεγάλη Βρετανία προέρχεται και το Enys Men, η νέα ταινία του Μαρκ Τζένκιν, ο οποίος κέρδισε BAFTA και μερικές από τις καλύτερες κριτικές της δεκαετίας για την προηγούμενη ταινία του, το Bait. Ο σκηνοθέτης μίλησε αποκλειστικά στην Popaganda στο Φεστιβάλ Καννών αμέσως μετά την πρεμιέρα του Enys Men για την folk horror παραβολή του που είναι εμμέσως εμπνευσμένη από το Brexit. Η ταινία, γυρισμένη σε φιλμ 16mm, εκτυλίσσεται στην Κορνουάλη και παρακολουθεί μια γυναίκα (Μέρι Γούντβαϊν) που με τη σειρά της παρακολουθεί ένα βράχο στον οποίο φυτρώνει ένα λουλούδι με ενδεχομένως μεταφυσικές ιδιότητες.

Διαβάστε ακόμα:

Σχετικά με τις τεχνικές του επιλογές, ο Τζένκιν μάς είπε: “Το μοντάζ, ο ήχος και η εικόνα καθορίζονται από τον τρόπο που κάνω το γύρισμα και αυτό με τη σειρά του εξαρτάται από τον εξοπλισμό που έχω. Έχω μια κάμερα που μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο για 27 δευτερόλεπτα πριν χρειαστεί να ξαναγυριστεί. Είναι μια κάμερα που δεν συγχρονίζεται και κάνει θόρυβο, γι’αυτό το γύρισμα είναι απολύτως βουβό και ο ήχος προστίθεται αργότερα. Αυτή η διαδικασία υπαγορεύει την αισθητική της ταινίας. Για μένα είναι πρακτικό ζήτημα και μόνο έτσι μπορούσα να κάνω την ταινία. Θυμίζει έναν πιο απλό τρόπο κινηματογράφησης από τον οποίο νομίζω ότι έχουμε απομακρυνθεί.” Το Enys Men είναι ο ορισμός της “φεστιβαλικής ταινίας”, πειραματικό και ελλειπτικό, κρύβοντας ταυτόχρονα μια μελαγχολική, μοναχική καρδιά. 

Περισσότερες πληροφορίες για το 28ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας θα ανακοινωθούν τις επόμενες μέρες στην Popaganda, αλλά και στο επίσημο site του φεστιβάλ.
Μάρα Θεοδωροπούλου

Share
Published by
Μάρα Θεοδωροπούλου