Μετά από μια δύσκολη διετία που επίσπευσε τις προφητείες για το περίφημο “μέλλον του σινεμά”, το 2022 έχει αρκετά δυνατά χαρτιά για να ξαναστείλει τον κόσμο στις αίθουσες. Με το ενδιαφέρον για μια βόλτα μέχρι τον κοντινότερο κινηματογράφο να έχει μετατοπιστεί σχεδόν ολοκληρωτικά πλέον στα σίγουρα μπλοκμπάστερ και τα παγιωμένα franchises, οι μικρότερες ταινίες θα χρειαστεί να βρουν άλλους τρόπους να φτάσουν το πιθανό κοινό τους, γεγονός που σημαίνει ότι για τα ελληνικά δεδομένα (ελλείψει άπειρων streaming υπηρεσιών) το μοντέλο διανομής, αλλά και η προσέγγιση στους θεατές, πρέπει να επανεξεταστούν ώστε να μην βουλιάξουν οι εναλλακτικές, πιο ενήλικες ή πιο πρωτότυπες επιλογές.
Παρακάτω, ξεχωρίζουμε τις ταινίες που παρουσιάζουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον φέτος, για όλες τις ηλικίες αλλά όχι για όλα τα γούστα: μόνο για τα καλά.
Σκορσέζε, Λάνθιμος, Φίντσερ, Σπίλμπεργκ
Ο μεγαλύτερος εν ζωή α) σκηνοθέτης και β) εχθρός της Marvel, Mάρτιν Σκορσέζε, επανενώνεται με τον Λεονάρντο Ντι Κάπριο και τον Ρόμπερτ Ντε Νίρο για την κινηματογραφική μεταφορά του συγκλονιστικού βιβλίου Killers Of The Flower Moon του Ντέιβιντ Γκραν (στα ελληνικά από τις εκδ. Βιβλιοπωλείο Λαβύρινθος), με θέμα τις μυστηριώδεις δολοφονίες μελών της φυλής των Οσέιτζ στην Οκλαχόμα τη δεκαετία του 1920 που οδήγησαν στη δημιουργία του FBI. Η ταινία, που είναι αμφίβολο αυτή τη στιγμή αν θα έχει κανονική διανομή, θα κάνει πρεμιέρα στο Apple TV+. *** Εξίσου πολυαναμενόμενη, και αναμενόμενα ανορθόδοξη, είναι και η εκ νέου συνεργασία του Γιώργου Λάνθιμου με την Έμμα Στόουν στο Poor Things, ένα “θηλυκό Φρανκενστάιν” για μια ατίθαση γυναίκα που πεθαίνει και ένα γιατρό που κάνει μεταμόσχευση τον εγκέφαλο του εμβρύου της για να την επαναφέρει στη ζωή. Άλλη μια φυσιολογική μέρα για τον Έλληνα σκηνοθέτη, λοιπόν, που συγκεντρώνει το βασικό του επιτελείο από την Ευνοούμενη, όπως το σεναριογράφο Τόνι ΜακΝαμάρα και το διευθυντή φωτογραφίας Ρόμπι Ράιαν, ενώ στο καστ του περιλαμβάνει τους Γουίλεμ Νταφόε, Μαρκ Ράφαλο, Μάργκαρετ Κουάλεϊ και τη φοβερή και τρομερή Κάθριν Χάντερ. *** Όπου υπάρχει δολοφόνος, ξέρουμε ότι κάπου βρίσκεται και ο Ντέιβιντ Φίντσερ για να του κάνει ένα τέλειο ψυχογράφημα: αυτή τη φορά, πρόκειται για τον ήρωα του γαλλικού κόμικ The Killer, έναν επαγγελματία εκτελεστή που αρχίζει να λυγίζει κάτω από το βάρος της συνείδησής του. Μάλλον και της ομορφιάς του, αφού τον υποδύεται ο Μάικλ Φασμπέντερ, Η ταινία του Netflix σηματοδοτεί την πρώτη φορά που ο Φίντσερ δουλεύει με το σεναριογράφο Άντριου Κέβιν Γουόκερ από τότε που έκαναν ένα μικρό και ασήμαντο φιλμ, το Se7en. *** Έχοντας εμποτίσει ολόκληρη την καριέρα του με τις αναμνήσεις και τα τραύματα της παιδικής του ηλικίας και κυρίως της απουσίας του πατέρα του, ο Στίβεν Σπίλμπεργκ επιτέλους κοιτάζει το θέμα κατάματα στο The Fabelmans, μια ιστορία ενηλικίωσης βασισμένη στην ίδια του τη ζωή.
Μπάτμαν, Σπάιντερμαν, Lightyear, Thor, Ντάμπλντορ
O Ρόμπερτ Πάτινσον ξανασβήνει τα φώτα που άφησε (ελάχιστα) ανοιχτά πίσω του ο Μπεν Άφλεκ για να υποδυθεί τον Μπάτμαν στη νέα εκδοχή του μασκοφόρου ήρωα. Στο The Batman του Ματ Ριβς (Cloverfield) η Ζόι Κράβιτζ φοράει τη στολή της Κατγούμαν και ο Πολ Ντέινο παραληρεί ως Ρίντλερ. *** Μπορεί το πρόσφατο Spider–Man: No Way Home να έπαιξε με το δικό του (εμπορικότατο) τρόπο με το πολυσύμπαν, αλλά σίγουρα δεν θα συγκρίνεται με ό,τι έχει στα σκαριά το Spider–Man: Across the Spiderverse (Part 1), σίκουελ μιας από τις καλύτερες ταινίες κινουμένων σχεδίων όλων των εποχών. *** Ο Τζουντ Λο συνεχίζει να σκανδαλίζει αναδρομικά τις παιδικές μας ψυχές ως Άλμπους Ντάμπλντορ στο Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore, με τον Μαντς Μίκελσεν να έχει αντικαταστήσει τον Τζόνι Ντεπ στο ρόλο του Γκρίντελβαλντ καθώς αμφότεροι οι μάγοι ετοιμάζονται για την επική τους αναμέτρηση. *** Mπορεί η εσωτερική λογική της ταινίας να μην είναι εντελώς ξεκάθαρη (ο Μπαζ Λάιτγιαρ ήταν παιχνίδι και όχι άνθρωπος στο σύμπαν του Toy Story), αλλά η Pixar έχει την περιέργειά μας για το Lightyear, το origin story του “αληθινού” αστροναύτη. *** Αν και έχουμε λίγο Taika Waititi fatigue, το επικεντρωμένο στην Νάταλι Πόρτμαν Thor: Love and Thunder μπορεί να καταλήξει να είναι η πιο απολαυστική φετινή κυκλοφορία του MCU (σε σύγκριση με τα σίκουελ του Doctor Strange και του Black Panther.)
Έλβις, Nταϊάνα, Χάρι Στάιλς, Τομ Κρουζ, Ντάνιελ Κρεγκ
Τη φετινή χρονιά θα συζητηθεί η πραγματική έννοια του σταρ, είτε πρόκειται για θρυλικές φιγούρες που έχουν περάσει στην αιωνιότητα και αναβιώνουν σε biopics όπως το Elvis του Μπαζ Λούρμαν με τον Όστιν Μπάτλερ στο ρόλο του βασιλιά της ροκ και το Spencer του Πάμπλο Λαραΐν με την Κρίστεν Στιούαρτ ως πριγκίπισσα Νταϊάνα, είτε για σημερινούς A-listers που δοκιμάζουν τη δύναμή τους στο box-office. *** Φυσικά ο Τομ Κρουζ δεν έχει να ανησυχεί για τίποτα με το πολυαναμενόμενο σίκουελ Τop Gun: Maverick, που κάποιοι περιμένουν μόνο 36 χρόνια. *** Ο Χάρι Στάιλς συνεχίζει την υποκριτική του καριέρα στο ψυχολογικό θρίλερ Don’t Worry Darling, ζευγαρωμένος επί της οθόνης με την Φλόρενς Πίου και εκτός με τη σκηνοθέτη της ταινίας, Ολίβια Γουάιλντ, στη δεύτερη απόπειρά της μετά το σπαρταριστό Booksmart. *** Έχοντας απαγκιστρωθεί οριστικά από τον Τζέιμς Μποντ, ο Ντάνιελ Κρεγκ καλοπερνάει ως ντετέκτιβ Μπενουά Μπλανκ στο Knives Out 2, που έφερε το περασμένο καλοκαίρι στις Σπέτσες τους πάντες από την Τζανέλ Μονέ ως τον Έντουαρντ Νόρτον. Οι οικονομικοί όροι της συμφωνίας του σκηνοθέτη-σεναριογράφου, Ράιαν Τζόνσον, και του Κρεγκ, με το Netflix, νέο επίσημο σπίτι του franchise, ακόμα προκαλούν ίλιγγο.
Ιαπωνία, Νορβηγία, Ν. Κορέα, Ιρλανδία, Αυστραλία
Η ταινία με τις καλύτερες διεθνείς κριτικές για το 2021, το Drive My Car του Ιάπωνα auteur Ριουσούκε Χαμαγκούτσι, φιλτράρει το πένθος, τη φιλία και τις θαυματουργές θεραπευτικές δυνατότητες της Τέχνης μέσα από το Θείο Βάνια και ένα τρυφερό road trip. *** Οι μιλένιαλ που βρίσκονται σε φαινομενικά ατελείωτο συναισθηματικό αδιέξοδο θα νιώσουν σαν να κοιτάνε στον καθρέφτη με το νορβηγικό The Worst Person In The World του Χοακίμ Τρίερ, με πρωταγωνίστρια την Ρενάτε Ρέινσβε, αχτίδα φωτός και σίγουρα χαμένη δίδυμη της Ντακότα Τζόνσον. *** Ένα τζίνι προσφέρει σε έναν ακαδημαϊκό τρεις ευχές με αντάλλαγμα την ελευθερία του στο “επικό ρομάντζο φαντασίας” Three Thousand Years Of Longing του Τζορτζ Μίλερ, με πρωταγωνιστές τον Ίντρις Έλμπα και την Τίλντα Σουίντον, το οποίο ο Αυστραλός σκηνοθέτης σφήνωσε πριν το Furiosa, σίκουελ του βραβευμένου με 6 Όσκαρ Mad Max: Fury Road. *** Το Decision To Leave, ένα αστυνομικό μυστήριο με ένα ντετέκτιβ που ερευνά ένα φόνο στα βουνά της Κορέας και ερωτεύεται τη χήρα του θύματος θα φέρει σίγουρα τον κορυφαίο Παρκ Τσαν-Γουκ στο Διαγωνιστικό των Καννών φέτος. *** Μετά τον οσκαρικό γύρο του Τρεις Πινακίδες Έξω από το Έμπιγνκ, στο Μιζούρι, ο Μάρτιν ΜακΝτόνα πραγματοποιεί την ευχή μας για ένα reunion του άφταστου In Bruges και επιτρέφει στην Ιρλανδία για την ακτινογραφία μιας φιλίας ανάμεσα στον Μπρένταν Γκλίσον και τον Κόλιν Φάρελ στο The Banshees Of Inseherin.
Bonus: Η νέα ταινία του σκηνοθέτη του Mamma Mia: Here We Go Again
Φυ-σι-κά και θα είναι σε δική της κατηγορία. Ο Ολ Πάρκερ, ο crazy bastard που μας χάρισε το μεγαλύτερο δώρο που θα μπορούσαμε ποτέ να φανταστούμε με τη μορφή του υπερβατικού σίκουελ με γεύση ΑΒΒΑ, έχει κάρτα ελευθέρας για την υπόλοιπη ζωή του. Η επόμενη ταινία του, λοιπόν, είναι το Ticket To Paradise, μια ρομαντική κομεντί με τον Τζορτζ Κλούνεϊ και την Τζούλια Ρόμπερτς που φτάνουν τρέχοντας στο Μπαλί για να εμποδίσουν την κόρη τους από το να παντρευτεί ένα ντόπιο και είμαστε σίγουροι ότι θα είναι πολύ καλύτερη από όσο έχει δικαίωμα να είναι.
Και τα υπόλοιπα…
“Παιχνίδια ισχύος” και “γαστρεντερικές διαταραχές” είναι δύο από τις περιγραφές που συνοδεύουν τη νέα ταινία του Πίτερ Στρίκλαντ, Flux Gourmet, με τον Άσα Μπάτερφιλντ και την Αριάν Λαμπέντ. Νύχτες Πρεμιέρας, εννοείται δικό σας. *** Ξέρουμε τίποτα για το NOPE του Τζόρνταν Πιλ που τον βρίσκει να συνεργάζεται πάλι με τον Ντάνιελ Καλούγια του Get Out; Η απάντηση στον τίτλο. *** Η Κάρεϊ Μάλιγκαν και η Ζόι Καζάν υποδύονται τις δύο δημοσιογράφους των New York Times που ξεσκέπασαν το σκάνδαλο του Χάρβεϊ Γουάινστιν που έστειλε τον παραγωγό στη φυλακή και εκείνες στα Πούλιτζερ στο She Said. *** Το Χόλιγουντ περιμένει να πιστέψουμε ότι το η Ντέιζι Έντγκαρ Τζόουνς, ορισμός του English rose, είναι το κορίτσι του βάλτου στην κινηματογραφική μεταφορά του αιώνιου, όπως φαίνεται, best seller, Εκεί που Τραγουδάνε οι Καραβίδες. *** Εξαιτίας των μητρικών ενοχών της, η Ολίβια Κόλμαν δεν περνάει ούτε μια στάλα καλά στις Σπέτσες στην κινηματογραφική μεταφορά του μυθιστορήματος της Έλενα Φεράντε, The Lost Daughter, σε σενάριο και σκηνοθεσία της Μάγκι Τζίλενχαλ. *** Για βραβευμένο με Χρυσό Λέοντα Το Γεγονός τα είπαμε πιο αναλυτικά εδώ. *** Και τέλος, ο Ζαν Πιερ Ζενέ, σκηνοθέτης του Αμελί και του Ντελικατέσεν, φέρνει την ιδιαίτερη αισθητική του στο Netflix για μια κατ’οίκον ομηρία ανθρώπων από ρομπότ το έτος 2050 στο Bigbug.