Κλείσιμο σε 10 δευτερόλεπτα..
Κλείσιμο
Κλείσιμο σε 10 δευτερόλεπτα..
Κλείσιμο
popaganda
popagandaNEWS
22.11.2024

Από την Ξάνθη στην Ταϊβάν, στην πρώτη παγκόσμια ομαδική έκθεση για την τέχνη της σκιάς

Έργα τέχνης που ανατρέπουν τις αντιλήψεις για τη σχέση φωτός - σκιάς ως δυνατού - αδύναμου και για τα όρια μεταξύ εικονικότητας και πραγματικότητας, αυθεντικότητας και προσποίησης.
Από την Ξάνθη στην Ταϊβάν, στην πρώτη παγκόσμια ομαδική έκθεση για την τέχνη της σκιάς

Έργα τέχνης που ανατρέπουν τις αντιλήψεις για τη σχέση φωτός – σκιάς ως δυνατού – αδύναμου και για τα όρια μεταξύ εικονικότητας και πραγματικότητας, αυθεντικότητας και προσποίησης έχουν επιλεγεί για την πρώτη παγκόσμια ομαδική έκθεση για την τέχνη της σκιάς, που φιλοξενείται στο Μουσείο Chimei στην πόλη Ταϊνάν, στην Ταϊβάν.

Με τρία έργα του συμμετέχει στην έκθεση «Beyond the Shadows» (Πέρα από τις Σκιές) στη νοτιοανατολική Ασία ο Έλληνας καλλιτέχνης, Τριαντάφυλλος Βαϊτσης, ο οποίος ζει στην Ξάνθη, όπου και δημιουργεί shadow art (γλυπτά σκιάς).

Οι επισκέπτες της έκθεσης ανάμεσα στα έργα των 15 καλλιτεχνών από όλο τον κόσμο γνωρίζουν τον Πλάτωνα και όλα τα στοιχεία του μύθου του σπηλαίου (έργο Ταξιδεύοντας στο Φως) και καλούνται να διακρίνουν αν κάθε τέλος έχει και νέα αρχή (έργο Αρχή του Τέλους και το Τέλος της Αρχής) καθώς και τι είναι καλό και τι κακό σε μία συνύπαρξη των δύο (Σχετικότητα), δημιουργίες του Τριαντάφυλλου Βαΐτση.

Τον εικαστικό καλλιτέχνη προσέγγισαν οι διοργανωτές της έκθεσης αναζητώντας εκφραστές της τέχνης της σκιάς από όλα τα μέρη του κόσμου, με διαφορετικά χαρακτηριστικά αλλά συνέπεια και συνέχεια. «Πέρσι τον Σεπτέμβριο έλαβα ένα email με την πρόσκληση ενδιαφέροντος για να συμμετάσχω στην έκθεση. Ένα χρόνο πριν είχαν ήδη τον κατάλογο με τους καλλιτέχνες που προσκαλούσαν και τις διαστάσεις του χώρου», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Τριαντάφυλλος Βαΐτσης. 

 «Γνώριζαν όλα τα έργα μου,επέλεξαν τρία για την έκθεση που εγκαινιάστηκε στις 12 Ιουλίου. Τους πρότεινα μία αλλαγή, ένα από τα τρία να είναι το Ταξιδεύοντας στο Φως που είναι σημαντικό για μένα και το δέχθηκαν», ανέφερε ο καλλιτέχνης, ο οποίος για πρώτη φορά παρουσιάζει έργα του στο εξωτερικό μαζί με άλλους εκφραστές της τέχνης της σκιάς.

«Είναι πολύ διαφορετικά τα συναισθήματα», υπογράμμισε, απαντώντας στην ερώτηση πώς αισθάνεται για τη συμμετοχή του στην έκθεση στην Ταϊβάν. «Συνυπάρχω με όλους όσους παρακολουθώ και θαυμάζω όλα τα αυτά τα χρόνια. Έχουμε γνωριστεί και έχουμε δημιουργήσει φιλικές σχέσεις», ανέφερε ο κ. Βαΐτσης, ο οποίος ταξίδεψε στην Ταϊνάν για να στήσει τα έργα του στο Μουσείο Chimei και συναντήθηκε με τους άλλους καλλιτέχνες. «Γίναμε καλοί φίλοι, δέσαμε από την πρώτη στιγμή όλοι. Βλέπουμε όλοι, εστιάζουμε στη σκιά. Στις κατασκευές μπορούμε και παρατηρούμε τις ενδιαφέρουσες σκιές», επισήμανε.

Ο Τριαντάφυλλος Βαΐτσης, ο οποίος σπούδασε μηχανικός περιβάλλοντος στην Πολυτεχνική σχολή του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης ήρθε για πρώτη φορά σε επαφή με την τέχνη της σκιάς μέσα από το διαδίκτυο βλέποντας έργα καλλιτεχνών.

 «Μου άρεσε πάρα πολύ η φιλοσοφία της τέχνης, από τότε άρχισα να αναζητώ περισσότερα για την τέχνη και να σκέφτομαι τι θα μπορούσα να κάνω διαφορετικό, που δεν είχε δημιουργήσει κάποιος άλλος. Η πρώτη ιδέα που γεννήθηκε, το 2010, ήταν να δημιουργήσω ένα γλυπτό με δύο σκιές. Ξεκίνησα λοιπόν με την ενότητα των αντιθέσεων. Το πρώτο έργο μου έχει τον τίτλο “Σχετικότητα” και ανήκει στην ενότητα “Αντιθέσεις”, η οποία φιλοξενείται στο Μουσείο Chimei», ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο εικαστικός καλλιτέχνης, ο οποίος από το 2013 έχει αφοσιωθεί με την τέχνη της σκιάς.

Η επιστήμη του μηχανικού θεωρεί ότι τού έχει δώσει μία καλύτερη αντίληψη χώρου, ενδεχομένως των υλικών και των μηχανισμών. «Στις κατασκευές μου χρησιμοποιώ μαθηματικά, τριγωνομετρία, αλλά στη σύλληψη όχι στην κατασκευή», διευκρινίζει.

Ο καλλιτέχνης προσπαθεί κάθε έργο τέχνης να συνθέτουν ανακυκλώσιμα υλικά ή απορρίμματα (υλικά από παλιές συσκευές, πλαστικά απορρίμματα από εργοστάσιο της περιοχής, λάστιχα αυτοκινήτων). Τα δύο έργα του που παρουσιάζονται στο Μουσείο στην Ασία είναι 100% από ανακυκλώσιμα υλικά και το τρίτο σε ποσοστό 90%. 

Από το 2014 δημιούργησε το «Σπίτι της Σκιάς», το εργαστήριό του στην Παλιά Πόλη της Ξάνθης, στο οποίο στεγάζει τα έργα του και είναι επισκέψιμο για το κοινό.

Το γλυπτό του «Νίκος Γκάλης» (2015) εκτίθεται στο Μουσείο της ομάδας Μπάσκετ του Άρη, στη Θεσσαλονίκη. Εννέα δημιουργίες του, οι οποίες τα βράδια αλλάζουν όψη, κοσμούν παραλιακό πεζόδρομο στον Πρωταρά της Κύπρου. Ένα από τα γλυπτά είναι η «Φαντασίωση», μορφή άνδρα ύψους 1,80 μ., που αναζητά το άλλο του μισό. Τα βράδια η σκιά του γίνεται μία γυναίκα που τον αγκαλιάζει.

«Για μένα η σκιά είναι λιγότερο φως, όταν δεν υπάρχει φως, όταν επικρατεί απόλυτο σκοτάδι δεν υπάρχει σκιά. Άρα η σκιά είναι λιγότερο φως. Νομίζω ότι η τέχνη της σκιάς στην ουσία είναι τέχνη του φωτός. Όποιος θέλει να πιστεύει ότι η σκιά είναι κάτι κακό, ας πιστεύει ότι είναι κάτι κακό», υπογραμμίζει ο εικαστικός καλλιτέχνης, εξηγώντας ότι ασχολείται με την τέχνη της σκιάς, επειδή τον κάνει ευτυχισμένο και επειδή κάνει και τους συνανθρώπους του, έστω και για λίγο, να αισθανθούν καλύτερα.

Η έκθεση «Beyond the Shadows» με τις εντυπωσιακές οπτικές εμπειρίες των «σκιών» στη ζωή είναι διαρθρωμένη βάσει έξι ερωτημάτων που εξάπτουν τη φαντασία του κοινού. Οι επισκέπτες καλούνται να σκεφτούν, αν παραβλέπουν συχνά την ύπαρξη σκιών στη ζωή, αν νομίζουν ότι η σκιά είναι ένα είδος υλικού, αν πιστεύουν ότι η σκιά ενός αντικειμένου αντικατοπτρίζει το σχήμα του, αν θεωρούν ότι οι σκιές είναι πολύχρωμες, αν θεωρούν ότι οι σκιές κινούνται πάντα με τα αντικείμενά τους και αφού περιηγηθούν στην έκθεση να δηλώσουν αν άλλαξαν οι αντιλήψεις τους για τη σκιά. Η έκθεση στο Μουσείο Chimei της Ταϊνάν θα διαρκέσει έως τις 6 Φεβρουαρίου 2020.

popaganda
© ΦΩΤΑΓΩΓΟΣ ΕΠΕ 2024 / All rights reserved
Διαβάζοντας την POPAGANDA αποδέχεστε την χρήση cookies.