Οι αρχιτέκτονες Φώτης Σμούκλης και Κίμωνας Πάτσιος αποτελούν τον βασικό πυρήνα των CUTCUUTUR. Πρόκειται για ένα σύγχρονο fashion brand που θέλει να συστήσει στο κοινό ρούχα και αξεσουάρ σχεδιασμένα με τη λογική του laser cut fabrication. Η τρέχουσα συλλογή περιλαμβάνει t-shirts, φούτερ και φανελάκια σε άσπρο και μαύρο με κοψίματα και διακοσμητικές οπές σε συνθετικό, βαμβάκι και δερματίνη.
Από εκεί και πέρα η ομάδα συμπληρώνεται από ένα δίκτυο ανθρώπων που «τυχαίνει να είναι και οι περισσότεροι αρχιτέκτονες». «Γνωριστήκαμε στη σχολή και οι σπουδές μας στην αρχιτεκτονική και τον σχεδιασμό ήταν βασικό εφαλτήριο αυτής της προσπάθειας. Το αρχιτεκτονικό περιβάλλον, άλλωστε, είναι ένα περιβάλλον που σου χαρίζει πολλές ελευθερίες, σε κατευθύνει σε ένα πιο διευρυμένο πεδίο σχεδιασμού. Παράλληλα, το προσωπικό μας ενδιαφέρον για τη μόδα και η γνώση και εξοικείωση μας με τις τεχνικές ψηφιακού σχεδιασμού και παραγωγής οδήγησαν στην γέννηση του CUTCUUTUR».
Το γεγονός ότι η μόδα λειτουργεί με παρόμοιο τρόπο με την αρχιτεκτονική, έχοντας όμως λιγότερους περιορισμούς που επιτρέπουν να πειραματιστείς διαρκώς με νέες παραμέτρους συνετέλεσαν στην εξέλιξη της ιδέας πίσω από το CUTCUUTUR. Για την παραγωγή των προϊόντων απαιτείται συγκεκριμένος εξοπλισμός για αυτό και η ομάδα έχει ένα διευρυμένο δίκτυο εξωτερικών συνεργατών. Αναφορικά με τη διαδικασία παραγωγής, χωρίζεται σε δύο στάδια: Αρχικά γίνεται το prototyping, που περιλαμβάνει την έρευνα των υλικών (υφάσματα) και πολλαπλές δοκιμές τους με το laser σε διαφορετικούς συνδυασμούς υλικών με patterns και πατρόν των ρούχων. Η μαζική παραγωγή των πρωτοτύπων πραγματοποιείται σε μια μονάδα που διαθέτει τόσο την απαραίτητη τεχνογνωσία όσο και την ανάλογη τεχνολογία. Από την ίδια μονάδα άλλωστε προμηθεύονται και τα βασικά υφάσματα των συλλογών, καθώς διαθέτουν τις απαραίτητες προδιαγραφές ώστε να αντέχουν στην επεξεργασία με το laser. Η αντοχή των υφασμάτων είναι σημαντική για τον Φώτη και τον Κίμωνα, όπως επίσης και η αίσθηση του ρούχου πάνω στο σώμα. Η φύση της τεχνικής του laser cut προφανώς και καθιστά τα ρούχα αρκετά ευαίσθητα, καταφέρνουν όμως μέσω της προσεκτικής επιλογής των υλικών να τα κάνουν ανθεκτικά στην χρήση και το χρόνο.
Το μαγικό με τα σχέδια CUTCUUTUR είναι πως μεταβάλλονται με το φως και την κίνηση. «Στόχος των περισσότερων patterns είναι να εκμεταλλεύονται τις ιδιαίτερες ιδιότητες των διαφορετικών υφασμάτων και να δημιουργούν εκτός από πλήρη και κενά, πτυχώσεις, αναδιπλώσεις και γενικότερα δομές που ξεφεύγουν από την δισδιάστατη επιφάνεια του ρούχου και εξελίσσονται και στις 3 διαστάσεις. Εκεί έρχεται η αλληλεπίδραση με το φως που τονίζει τις διαφοροποιήσεις αυτές στην επιφάνεια των υφασμάτων και δημιουργεί ιδιαίτερες εντάσεις και σκιάσεις στο ίδιο το ρούχο και το σώμα. Αν μπορούμε να πούμε ότι το διαφορετικό φως μπορεί να αλλάξει την όψη σε αυτά τα ρούχα τότε μπορούμε να πούμε ότι και η κίνηση του σώματος προσδίδει μια συνεχή μεταβλητότητα στην επιφάνεια των περισσότερων μοτίβων τους».
Ο Φώτης και ο Κίμωνας θέλουν να ασχοληθούν σε βάθος χρόνου και με το 3D Printing. «Το πάντρεμα αρχιτεκτονικής-μόδας δεν είναι σε καμιά περίπτωση κάτι νέο, μιας που υπάρχει πληθώρα αντίστοιχων συνεργασιών στο παρελθόν (ο Rem Koolhaas και η Zaha Hadid που έχουν συνεργαστεί με οίκους μόδας, ο Versace σπούδαζε αρχιτεκτονική πριν ασχοληθεί με τη μόδα κ.ά.). Οι τέχνες ανέκαθεν μπλέκονταν δημιουργικά μεταξύ τους βγάζοντας ενδιαφέροντα υβρίδια. Το νέο στοιχείο που λογικά θα δούμε στο μέλλον ως εξέλιξη είναι μέθοδοι και τεχνοτροπίες που χρησιμοποιούν οι αρχιτέκτονες να εφαρμόζονται εκτενέστερα στις κλασικές τεχνοτροπίες της μόδας. Ο τρόπος επιρροής θα είναι ολιστικός, από τον τρόπο που αντιμετωπίζεται ο σχεδιασμός μέχρι τον τρόπο παραγωγής και διακίνησης. Τα νέα αυτά “εργαλεία”, καθώς εξελίσσονται ταχύτατα, θα δώσουν νέα πνοή στον εξορισμού εφήμερο χαρακτήρα της μόδας και αντίστοιχα νέες ταχύτητες. Ήδη παράγονται ίνες υφασμάτων μέσω του 3D printing ενώ έχει αρχίσει να εισαγάγεται και μια καινούρια διάσταση με τον όρο του 4D σχεδιασμού. Παρ’ όλ’ αυτά, για μας η πιο σημαντική καινοτομία είναι η προσέγγιση της μόδας εξ αρχής στις τρεις διαστάσεις και όχι στις δύο όπως συμβαίνει σήμερα, η οποία άλλωστε είναι η ουσία των τεχνικών που χρησιμοποιούμε».