Εδώ και αρκετό διάστημα, παρατηρείται μια αυξημένη επιχειρηματική κινητικότητα που βασίζεται εξολοκλήρου σε νέες ιδέες. Οι λεγόμενες start-up που ξεπροβάλλουν η μία μετά την άλλη, βασίζονται σε μια σωστά μελετημένη σκέψη που αντικατοπτρίζει το όραμα ενός ή μιας ομάδας νέων ανθρώπων. Μετά λοιπόν, το αρχικό «σάστισμα» στη θέαση της κρίσης, οι νέοι αυτοί, ηλικίας 25-35, «πήραν μπρος» – για να αρχίσω να μιλάω λίγο στη γλώσσα των συνεργείων – και με όρεξη, γνώσεις και πλάνο βάλθηκαν να υλοποιήσουν και να απογειώσουν την ιδέα τους. Μία τέτοια ανεξάρτητη και κυριολεκτικά νεοσύστατη εταιρία, αφού μετρά μόλις 1.5 μήνα λειτουργίας, είναι και η spotmechanic.
Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, μία εταιρία αναλαμβάνει να μας αποδεσμεύσει από το τρέξιμο που προϋποθέτει η αγορά ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου και κατ’ επέκταση, να δώσει τέλος στην αβεβαιότητα που προκαλεί μια τέτοια αγορά. Η σκέψη απλή: ο πιθανός αγοραστής που έχει επιλέξει ένα ή περισσότερα αυτοκίνητα αλλά δεν γνωρίζει ποιο είναι το καταλληλότερο προς αγορά, στρέφεται στην spotmechanic, η οποία κατόπιν συνεννόησης με τον ιδιοκτήτη, πηγαίνει στο σημείο όπου βρίσκεται το αυτοκίνητο και το ελέγχει. Όσοι από εμάς έχουμε επιχειρήσει να αγοράσουμε μεταχειρισμένο, γνωρίζουμε το χρόνο και τον κόπο που απαιτείται μέχρι να φτάσουμε στο τελικό στάδιο της αγοράς. Να συνεννοηθούμε με τον ιδιοκτήτη, να το πάμε σε κάποιο μηχανικό/συνεργείο που ας πούμε εμπιστευόμαστε, να δούμε τι έχει κ.ο.κ. Τώρα πλέον, όλος αυτός ο χαμένος χρόνος ανήκει στο παρελθόν. Οι ειδικευμένοι μηχανικοί της εταιρίας αναλαμβάνουν να πραγματοποιήσουν για εσάς τον απαραίτητο έλεγχο σε οποιοδήποτε σημείο και αν βρίσκεται το όχημα. Και όταν λέμε οπουδήποτε εννοούμε οπουδήποτε. Είτε πρόκειται για ιδιώτη που θέλει να αγοράσει αυτοκίνητο, είτε έμπορο που επιθυμεί να αποκτήσει εμπεριστατωμένη αναφορά πως τα οχήματα που θέτει προς πώληση είναι κατάλληλα.
Ο έλεγχος όπως έχει εξελιχθεί αυτή τη στιγμή, συνιστά αποτέλεσμα μεγάλης έρευνας και δοκιμών προκειμένου να επιλεχθούν όλα τα σημεία του αυτοκινήτου που κρίνονται απαραίτητα να ελεγχθούν και που πιθανόν θα οδηγήσουν στην ιδανική αγορά. Στο σημείο αυτό, πρέπει να πούμε ότι ο έλεγχος είναι ο ίδιος, ανεξάρτητα από τον τύπο και μοντέλο του αυτοκινήτου, οπότε αντιλαμβάνεται κανείς πως η επιλογή έγινε μετά από λεπτομερείς και αναλυτικές δοκιμές. Ας δημιουργήσουμε όμως, μια εικονική ημέρα για το μηχανικό της spotmechanic. Την ημέρα και ώρα που έχει προγραμματιστεί ο έλεγχος, ο μηχανικός πηγαίνει στο σημείο όπου βρίσκεται το αυτοκίνητο. Με τη βοήθεια του ειδικού εξοπλισμού που φέρει μαζί του, ελέγχει το όχημα σε 180 διαφορετικά σημεία και κατόπιν, συμπληρώνει 10σέλιδη γραπτή αναφορά η οποία παραδίδεται στον ενδιαφερόμενο σε λιγότερο από 24 ώρες έναντι του ποσού των €45. Ο εξοπλισμός που χρησιμοποιείται, έχει επιλεχθεί μετά από πολλές δοκιμές, είναι τελευταίας τεχνολογίας και συνιστά ό, τι πιο σύγχρονο κυκλοφορεί στην αγορά.
Πιο αναλυτικά, ο έλεγχος χωρίζεται σε 4 κατηγορίες: οπτική γνωμάτευση, χρήση εξειδικευμένου εξοπλισμού, έλεγχο πατώματος και test drive. Με τη βοήθεια ειδικών φορητών ραμπών και ποικίλων οργάνων όπως μετρητές πέλματος ελαστικών και πάχους βαφής ελέγχονται τα εξής: δομή του οχήματος, μηχανικά μέρη, ενεργητική ασφάλεια, ηλεκτρικά μέρη, εξωτερικό & εσωτερικό. Με λίγα λόγια, δεν τους ξεφεύγει τίποτα.
Ας επιστρέψουμε όμως στην ιδέα. Όση ώρα μιλάω με τους τρεις συνιδρυτές της spotmechanic, παρατηρώ διάφορες λεπτομέρειες. Καταρχήν, πρόκειται για τρία άτομα με εντελώς διαφορετικά background – ένας μηχανικός, ένας οικονομολόγος και ένας προγραμματιστής – που όμως στην προκειμένη περίπτωση, αλληλοσυμπληρώνονται. Γνωρίζοντας ο ένας τον άλλον από παιδιά και κάθε ένας ειδικός στον τομέα του, αποφάσισαν να ενώσουν τις δυνάμεις τους και να δημιουργήσουν κάτι δικό τους. Παρατηρώ επίσης, πως επαναλαμβάνουν συνεχώς την σπουδαιότητα του «ανήκειν» σε μια ομάδα. «Καλή η ιδέα, αλλά αν η ομάδα δεν είναι η καλύτερη δυνατή, τότε το αποτέλεσμα δεν θα είναι το επιθυμητό ούτε θα καταφέρει να διαρκέσει στο χρόνο». Σωστά, σκέφτομαι. Με τον αυθορμητισμό αλλά και δυναμισμό των νέων ανθρώπων, ο ένας εκ των τριών εξηγεί: «Όλα ξεκίνησαν όταν αποφάσισα να πάρω μεγαλύτερο αυτοκίνητο. Βλέπεις, τρία παιδιά και ένας σκύλος δεν είναι εύκολη υπόθεση. Άρχισα λοιπόν, να ψάχνω το κατάλληλο όχημα για την περίπτωση μου. Σε καμία όμως, περίπτωση δεν περίμενα πως θα ήταν μια τόσο χρονοβόρα και δαπανηρή υπόθεση∙ συνεχείς συνεννοήσεις, ακυρώσεις ραντεβού, απανωτές επισκέψεις σε συνεργεία. Μου πήρε τρεις μήνες ώσπου να καταλήξω και τότε ήταν που σκέφτηκα πως δεν μπορεί, πρέπει να υπάρχει ένας τρόπος να αποφεύγεται όλη αυτή η διαδικασία αλλά και να επέλθει επιτέλους, διαφάνεια στην αγορά. Έτσι μου «έσκασε» η ιδέα της spotmechanic».
Η όλη διαδικασία συντονισμού του ελέγχου και της επιλογής του σωστού εξοπλισμού και των ανθρώπων πήρε περίπου 9 μήνες. Όπως είναι λογικό, το budget σε μια start-up είναι περιορισμένο. Άρα τι έγινε όταν τα λεφτά τελείωσαν; «Στραφήκαμε σε επενδυτές/φίλους οι οποίοι – η αλήθεια είναι – στήριξαν την ιδέα μας αμέσως. Όμως αυτό που μας κάνει να αισθανόμαστε ασφάλεια και βεβαιότητα για το εγχείρημα μας, είναι η εμπιστοσύνη που μας έδειξε ο Απόστολος Αποστολάκης, ο άνθρωπος που μύησε το ελληνικό αγοραστικό κοινό στο online shopping δημιουργώντας το πρώτο e-shop (e-shop.gr) ενώ παράλληλα συμμετέχει σε ορισμένα κορυφαία site όπως τα taxibeat και e-food. Ο Απόστολος συνιστά και το βασικό μας επενδυτή». The story so far…
Η spotmechanic μετρά μόλις 1.5 μήνα ζωής. Οι εντυπώσεις ως τώρα; Διθυραμβικές. Σχόλια του τύπου: «Επιτέλους μια υπηρεσία που έλειπε από την αγορά» ή «Να, κάποιος που μπορούμε να εμπιστευόμαστε» γίνονται όλο και συχνότερα στα social media. Και αναφέρω ειδικά τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης καθώς όπως φαίνεται, η εταιρία δείχνει να τα προτιμά με συνεχή, ενεργή παρουσία ώστε να βρίσκεται σε συνεχή επαφή με τους «φίλους» της. Φυσικά, όπως πάντα υπάρχουν και οι διστακτικοί – ειδικά ιδιοκτήτες – που δεν χάνουν ευκαιρία να αμφισβητήσουν τις γραπτές αναφορές διατυμπανίζοντας πως το αυτοκίνητο τους είναι το καλύτερο. Αλλά αυτά είναι απλά λεπτομέρειες. Ο καθορισμός των ραντεβού γίνεται είτε μέσω της απόλυτα εύχρηστης ιστοσελίδας είτε τηλεφωνικά. Εσείς ορίζετε την ώρα και την τοποθεσία και η spotmechanic αναλαμβάνει τα υπόλοιπα, εύκολα και αποτελεσματικά.
Η εταιρία ήδη αναπτύσσεται με γεωμετρική πρόοδο ικανοποιώντας κάθε βραχυπρόθεσμο στόχο που θέτει. Μέχρι το τέλος της χρονιάς, η spotmechanic προγραμματίζει να δραστηριοποιείται σε 3 ακόμα βασικές πόλεις της Ελλάδας – Θεσσαλονίκη, Πάτρα και Ηράκλειο. Επόμενο βήμα; Το εξωτερικό. «Άλλωστε, η δομή του αυτοκινήτου είναι ίδια, ασχέτως αν βρίσκεται στην Ελλάδα, την Ισπανία ή τη Νέα Υόρκη», αναφέρουν με ενθουσιασμό.