Categories: ΙΣΤΟΡΙΕΣ

«Ο ήχος του σύμπαντος είναι ένας μυστήριος ήχος που θεραπεύει»

Έχει χαρακτηριστεί ως ο «ήχος του σύμπαντος». Άλλοι αναφέρονται σε αυτόν ως «ο ήχος του Θεού». Το μόνο σίγουρο είναι πως ακόμα και σήμερα ο ήχος του γκονγκ είναι ένας μυστήριος ήχος, ένας ήχος που η επιστήμη αντιλαμβάνεται επιεικώς ως ένα πεδίο ανεξερεύνητο. Το μυστικιστικό αυτό μουσικό όργανο, που έχει βρεθεί από τα Ελευσίνια μυστήρια και τα μεσαιωνικά μοναστήρια, μέχρι σε παραστάσεις αρχαίου δράματος και σε μεγάλες πολεμικές μάχες, σήμερα γίνεται γνωστό και για μία άλλη ιδιαίτερη χρήση του: αυτή της ηχωκάθαρσης και ηχοθεραπείας. Μέσα από την γνωριμία του με την πρακτική της γιόγκα, με τρόπο που χαρακτηρίζει τις ανατολικές προσεγγίσεις, δηλαδή με τρόπο βιωματικό, βρέθηκε ότι ο ήχος του γκονγκ πέρα από βοηθητικός για τον διαλογιστικό νου μπορεί και να θεραπεύσει.

«Σ’ αυτή την καταιγιστική θεραπεία των ηχητικών κυμάτων και των δονήσεων που παράγει ένα γκονγκ που πάλλεται, κανένας ανθρώπινος νους δεν μπορεί να αντισταθεί» μου λέει ο Mehtab Benton, ίσως ο σημαντικότερος δάσκαλος γκονγκ αυτή την στιγμή στον κόσμο. Ο Mehtab πρόσφατα επισκέφτηκε την χώρα μας με αφορμή την μετάφραση του βιβλίου του στα ελληνικά «Γκονγκ Γιόγκα – Θεραπεία και εμφώτιση μέσα από τον ήχο». Τον συνάντησα στον χώρο του GongLove στην Αθήνα και μαζί με τους Έλληνες δασκάλους γκονγκ και μεταφραστές του βιβλίου Ιάσoνα Βολάκη και Κωνσταντίνο Περρέα κάτσαμε γύρω από τα γκονγκ και συζητήσαμε για αυτά. 

Γνωριμία με το gong (γκονγκ) και κατασκευή του: 
Mehtab Benton: Είναι ένα αρχαίο μουσικό όργανο φτιαγμένο από ένα κράμα διαφορετικών μετάλλων. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι το βασικό μέταλλο είναι ο χαλκός. Επίσης, στην κατασκευή του χρησιμοποιείται μπρούτζος. Τώρα στα υψηλότερου κατασκευαστικού επιπέδου γκονγκ, όπως αυτά που βλέπεις, υπάρχει επίσης νικέλιο. Αυτό αλλάζει την ποιότητα του ήχου και τον κάνει αρκετά πιο χαρακτηριστικό. Η κατασκευή του απαιτεί γνώσεις μηχανικής, έτσι ώστε να γίνει το σωστό κράμα μετάλλων, στο τέλος όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι είναι ένα μουσικό όργανο. Φτιάχνεται, για να παίζει μουσική και εμείς το χρησιμοποιούμε για ηχοθεραπεία. Σε παλαιότερες εποχές έβαζαν στο γκονγκ ασήμι ή ακόμα και χρυσό για να κάνουν τον ήχο ακόμα πιο αγνό. Η διαδικασία κατασκευής απ’ όσο γνωρίζω παραμένει η ίδια. Τοποθετούν το κράμα στο έδαφος και δημιουργείται από το βάρος των μετάλλων κάτι σαν τρύπα. Αυτό βοηθάει λόγω της βαρύτητας να στερεοποιηθούν όλες οι στρώσεις των μετάλλων και μετά αρχίζει η διαδικασία της σφυρηλάτησης. Όλο αυτά εδώ τα βαθουλώματα που βλέπεις γίνονται στο χέρι. Σφυρί και ζέσταμα του μετάλλου και ξανά σφυρί. Αν το καλοσκεφτείς είναι μια αρχαία τέχνη και είναι λίγοι οι άνθρωποι που έχουν τη γνώση αυτής της κατασκευής. Φυσικά αυτό έχει να κάνει και με το γεγονός ότι η αγορά ήταν μικρή. Η πιο γνωστή εταιρεία κατασκευής γκονγκ εδρεύει στην Ελβετία, ανήκει σε μια οικογένεια Εσθονών μουσικών που μεταφέρουν κι εξελίσσουν τη γνώση της κατασκευής τους πάνω από εκατό χρόνια, και τα γκονγκ τους τα κατασκευάζουν στη Γερμανία. Πέρα απ’ αυτήν υπάρχουν σε όλο τον κόσμο ελάχιστοι άνθρωποι που από μόνοι τους κατασκευάζουν γκονγκ. 

Ιάσονας Βολάκης: Οι παραδοσιακοί κατασκευαστές έχουν ένα πολύ μεγάλο ενδιαφέρον. Ουσιαστικά έχουν διατηρήσει την τέχνη από πατέρα σε γιο ή ακόμα και σε εγγονό και έτσι έχουμε οικογένειες απ’ όλο τον κόσμο που κατασκευάζουν γκονγκ. Για αυτούς τους ανθρώπους υπάρχει παράλληλα της κατασκευής και μια τελετουργία, πέραν των μυστικών της τέχνης τους. Προσεύχονται πολλές φορές, ή νηστεύουν κατά την διάρκεια της κατασκευής και μετέχουν μιας τελετουργίας αποκρυφιστικής και άγνωστης σε εμάς. Μην ξεχνάμε ότι για πολλά χρόνια υπήρχε μια σύνδεση με την θρησκεία, γιατί γκονγκ έβρισκες σε πολλά μοναστήρια και πάρα πολλοί μοναχοί ήξεραν την τέχνης της κατασκευής τους. 

Mehtab Benton: Είναι φυσιολογικό να μην ξέρουμε πάρα πολλά πράγματα για την κατασκευή των γκονγκ. Εκτός από εμάς, διάφορες συμφωνικές ορχήστρες ανά τον κόσμο ζητούν τον ήχο που αναπαράγει το γκονγκ ή και ορισμένες φορές ακόμα και σήμερα μεγάλα γκονγκ παραγγέλνονται από ρωσικά μοναστήρια. Τα τελευταία χρόνια έχει προστεθεί η ηχοθεραπεία και δάσκαλοι γιόγκα που τα χρησιμοποιούν για διαλογισμούς, ή κατά την διάρκεια της χαλάρωσης μετά την πρακτική. Εμείς και οι γιόγκι ζητάμε από το γκονγκ κάτι διαφορετικό απ’ αυτό που ζητάνε οι μουσικοί. Εκείνοι μπορεί να «χτυπήσουν» το γκονγκ 4-5 φορές μέσα σε μια δίωρη συμφωνική συναυλία. Ενώ εγώ, ο Ιάσονας, ο Κωνσταντίνος μπορεί να παίζουμε με το γκονγκ για μια συνεχόμενη ώρα. Είναι μια πολύ διαφορετική χρήση. 

Γκονγκ και μουσική:
Mehtab Benton: Υπάρχει μια ιδιομορφία με το γκονγκ. Μπορεί να είναι μουσικό όργανο αλλά δεν χρειάζεσαι να είσαι μουσικός για να παίξεις γκονγκ. Ίσα ίσα που προσωπικά πιστεύω ότι πολλές φορές όσο λιγότερα ξέρεις από μουσική, τόσο καλύτερα. Ο μουσικός προσπαθεί να αναλύσει τον ήχο συμφωνικά. Σκέφτεται αρμονικές, νότες, αναλύει και παρατηρεί τον ήχο. Το γκονγκ όμως είναι ‘ιδιαίτερα’ ζωντανό όργανο. Πολλές φορές αυτό που έχει σημασία είναι η καθοδήγηση της στιγμής, ο αυθορμητισμός στην επαφή μαζί του. Δεν χρειάζεται να υπάρχει μια μουσική αυστηρή προσέγγιση με κανόνες και κώδικες. Είναι περισσότερο θέμα ενσυναίσθησης. Ειδικά όταν παίζουμε αρκετά γκονγκ μαζί δεν υπάρχει κανένας απόλυτος κανόνας. Υπάρχει ένα πολύ ιδιαίτερο δέσιμο, ένας συντονισμός και ένα πάντρεμα που θα έλεγα ότι συμβαίνει οργανικά, χωρίς να μπορώ να στο περιγράψω με λόγια. Χωρίς καμία μουσική εμπειρία μπορείς να κάτσεις μπροστά στο γκονγκ και να αρχίσεις να αλληλεπιδράς μαζί του σε απίστευτο επίπεδο. Είναι μια πολύ διαφορετική εμπειρία η οποία έχει να κάνει και με τον ίδιο το λόγο που παίζουμε γκονγκ. Δεν παίζουμε για ευχαρίστηση και τέρψη του κοινού ή του εαυτού μας, αλλά θα έλεγα ότι παίζουμε γκονγκ για να αλλάξουμε συνείδηση και να θεραπευτούμε. Υπάρχει λοιπόν μια άλλη αφετηρία. Ίσως αυτό να εξηγεί γιατί δεν χρειάζονται μουσικές γνώσεις.  

Γκονγκ και θεραπεία: Υπάρχει (επιστημονική) εξήγηση;
Mehtab Benton: Γενικότερα σε ότι αφορά την θεραπεία που προσφέρει δεν έχουμε ακόμα κάποιο εγχειρίδιο που να εξηγεί ότι παίζοντας με αυτόν τον συγκεκριμένο τρόπο μπορείς να θεραπεύσεις για παράδειγμα τους πονοκεφάλους. Ελπίζω ότι μια μέρα θα έχουμε ένα τέτοιο βιβλίο, ο Ιάσονας όπως και πολλοί άλλοι κάνουν σχετικές έρευνες. Κατά τη γνώμη μου είναι μια εξελισσόμενη τεχνολογία, μια εξελισσόμενη επιστήμη, ενώ ταυτόχρονα είναι και τέχνη. Αυτή τη στιγμή είμαστε σε ένα στάδιο όπου καταγράφουμε τις διαφορετικές εμπειρίες των ανθρώπων που έρχονται στις συνεδρίες με γκονγκ. Εμβοές και πονοκέφαλοι που εξαφανίζονται, άγχος και στρες που μειώνονται, φοβίες και νευρώσεις που αντιμετωπίζονται. Ασφαλώς και προσπαθούμε και θέλουμε να στηρίξουμε μια επιστημονική μεθοδολογία πίσω από όλες αυτές τις βιωματικές καταγραφές, αλλά είναι κάτι που θα μας πάρει χρόνο. Φυσικά, δεν θα σταματήσουμε να παίζουμε γκονγκ γιατί πολύ απλά βλέπουμε ότι δουλεύει για τον κόσμο. 

Mehtab Benton: Υπάρχουν πολλές θεωρίες αναφορικά με το πώς δουλεύει η θεραπεία. Το βασικό κατά τη γνώμη μου είναι ότι ο ήχος του γκονγκ δουλεύει σε πολύ μεγάλο βαθμό καταπραΰνοντας το στρες γιατί δουλεύει στο παρά-συμπαθητικό νευρικό σύστημα και αυτό βοηθάει σίγουρα από την στιγμή που πληθώρα παθήσεων σχετίζονται με το στρες. Παράλληλα, με την ενέργεια την οποία κινούν μέσα από τις δονήσεις τους τα γκονγκ στο χώρο αφαιρούνται και ‘μπλοκαρίσματα’ που έχουμε στα σώματά μας, εξισορροπούμε την ενέργεια που έχουμε στα ενεργειακά μας κέντρα, τα chakras. Γνωρίζω ότι όλα αυτά είναι πέρα από την δυτική ιατρική επιστήμη, αλλά παράλληλα ξέρω ότι το σύστημα αυτό δουλεύει. Η απόδειξη είναι κάτι που ακόμα μας μένει να κάνουμε. Όμως σε μια κατάσταση θεραπείας οι άνθρωποι την δέχονται απλά και μόνο γιατί δουλεύει σε αυτούς. Δεν ενδιαφέρονται να μάθουν τους λόγους για τους οποίους αυτό συμβαίνει. 

Κωνσταντίνος Περρέας: Θα έλεγα ότι θεραπευτικά είναι και μια διαδικασία που προκαλεί την αυτοθεραπεία. Θέλω να πω ότι είναι μια πιο ολιστική προσέγγιση που ενδεχομένως να ανοίγει τον δρόμο για την αυτοθεραπεία. Δεν ερμηνεύεται με δυτικούς όρους. Δεν μπορείς να παρομοιάσεις τρόπους παιξίματος του γκονγκ με αντίστοιχα χαπάκια. Σε καμία περίπτωση.

Mehtab Benton: Ναι, δεν υπάρχουν συγκεκριμένοι τρόποι παιξίματος που να ανταποκρίνονται σε θεραπείες συγκεκριμένων παθήσεων. Όμως η προσέγγιση του οργάνου ποικίλει ανάλογα με την κάθε κατάσταση: ας πούμε η κατάθλιψη θέλει έναν άλλο τρόπο να παιχτεί το γκονγκ, απ’ ότι ας πούμε ο θυμός. Σαφέστατα προσαρμόζεις το παίξιμό σου ανάλογα με το τι έχεις απέναντί σου. Και αυτό το κομμάτι είναι εξελισσόμενο και χρειάζεται να κάνουμε δουλειά. 

Το ξεκίνημα και η σύνδεση του γκονγκ με την γιόγκα:
Mehtab Benton: Στην σύγχρονη εποχή αυτό συνέβη στην Αμερική στα τέλη της δεκαετίας του 1960 και στις αρχές των 1970s. Ξεκίνησε σε ασθενείς που επανερχόντουσαν από θεραπείες για εξάρτηση από ναρκωτικά. Το γκονγκ έδινε στους συμμετέχοντες την εμπειρία του να βρίσκονται «κάπου αλλού» όπως και τα ναρκωτικά αλλά χωρίς το κόστος τους. Επίσης, ο ήχος του ενδυναμώνει και το νευρικό σύστημα που πλήττεται σημαντικά από τη χρήση ναρκωτικών ουσιών. Χρονικά συνδέεται με την εξάπλωση της ίδιας της γιόγκα στην Αμερική. Το πρώτο κοινό του Yogi Bhajan, που ήταν και δικός μου δάσκαλος, ήταν «hippies» και γενικότερα όλος ο κόσμος που συμμετείχε σε ένα υπέροχο ριζοσπαστικό πασιφιστικό κίνημα που δυστυχώς λόγω της αθωότητάς του είχε και επαφές με τα ναρκωτικά. Αυτός λοιπόν ο κόσμος ήταν ένα ιδανικό σύνολο για την εξάπλωση της γιόγκα αλλά και την χρήση του γκονγκ για θεραπείες. Μην ξεχνάμε ότι τότε και η γιόγκα είχε κάτι το πιο μυστικιστικό, ενώ τώρα οι άνθρωποι κάνουν γιόγκα γιατί μπορεί να τους πονάει η πλάτη τους. Όμως και η γιόγκα είναι επί της ουσίας ένα ακόμα μονοπάτι για να φτάσεις στην αλλαγή συνείδησης.

Η διδασκαλία του γκονγκ. Ο ρόλος του δασκάλου – καθοδηγητή και η ηχητική δύναμη του γκονγκ:
Mehtab Benton: Είναι πολύ ενδιαφέρον σημείο αυτό. Η αλήθεια είναι ότι είχα δάσκαλο. Ο Yogi Bhajan μου άφησε ένα μισάωρο video που έδειχνε τι πρέπει να κάνω με το γκονγκ. Μου έλεγε «κάνε αυτό, ή μην κάνεις αυτό ή ακόμα και κάνε ότι θέλεις». Δεν ήταν πολλές οι οδηγίες και ομολογώ ότι στην αρχή όλο αυτό ήταν κάπως περίπλοκο. Σιγά σιγά όμως παίζοντας ανακάλυψα ότι ο βασικός δάσκαλος είναι το ίδιο το γκονγκ και αυτό είναι κάτι μαγικό. Ο δάσκαλος θα σου δείξει πως πρέπει να στέκεσαι, πώς πρέπει να χτυπήσεις το γκονγκ, ίσως ποιο γκονγκ είναι κατάλληλο για σένα και τέλος κάποιες συγκεκριμένες τεχνικές. Όμως όλο το υπόλοιπο κομμάτι είναι η διδασκαλία από το ίδιο το όργανο. Στέκεσαι μπροστά του και εκπαιδεύεσαι. Παίζεις και βλέπεις τι συμβαίνει στο ίδιο σου το σώμα και σιγά σιγά κατανοείς. Ο εαυτός σου γίνεται δάσκαλος και μαθητής ταυτόχρονα. Είναι πραγματικά κάτι ασυνήθιστο και δεν ξέρω πώς να το περιγράψω αλλιώς. Όσο πιο πολύ παίζεις και συνδέεσαι με τον ήχο, αλλάζει το σώμα σου και τη σκέψη σου και μαθαίνεις να παίζεις. Υπάρχει ένα πολύ δυνατό σύστημα αλληλεπίδρασης μεταξύ του παίκτη και του γκονγκ. Είναι ένα πολύ ζωντανό όργανο. 

Ιάσονας Βολάκης: Όλα τα μουσικά όργανα είναι ζωντανά, αλλά το γκονγκ πιστεύω λίγο παραπάνω. Ο δάσκαλος σου δείχνει ας πούμε πώς θα οδηγήσεις ένας αυτοκίνητο. Πρέπει όμως να εξασκηθείς σε τέτοιο βαθμό που όταν οδηγάς να μην σκέφτεσαι τι και πώς το κάνεις. Να το κάνεις απλά και φυσικά. 

Mehtab Benton: Γενικότερα είμαι λίγο επιφυλακτικός με την χρήση της λέξης γνώση σε σχέση με το γκονγκ. Είναι μια βιωματική διαδικασία. Η γνώση δεν κάνει την εμπειρία. Νομίζω ότι είμαστε σε μια εποχή που οι αυστηροί κανόνες και τα αλύγιστα συστήματα δεν λειτουργούν εν γένει. Ακόμα και στο επίπεδο της φυσικής, ενώ άλλοτε ήμασταν αυστηροί με νόμους και κανόνες, τώρα είναι η εποχή της σχετικότητας και των διαδράσεων. Όλα εξαρτώνται από το σημείο του παρατηρητή και όλα είναι ρευστά. Ο κόσμος μας αλληλεπιδρά μαζί μας. Τώρα αναφορικά με το τι συμβαίνει με το γκονγκ αν πάμε να το αναλύσουμε εντελώς επιστημονικά πιστεύω ότι θα χάσουμε αρκετή από την μαγεία του. Είναι ένα ιδιαίτερο όργανο και πολλά από τα χαρακτηριστικά του μπορούν να ερμηνευτούν επιστημονικά (όπως το φαινόμενο των «επιστρεφόντων ηχητικών κυμάτων» που συμβαίνει μόνο στα γκονγκ και τις καμπάνες) όμως ο ήχος του είναι τόσο πολύπλοκος που ο ανθρώπινος εγκέφαλος δεν μπορεί να τον καταλάβει. Ο ήχος του σε προκαλεί. Μετά από κάποιο χρονικό διάστημα που ο άνθρωπος προσπαθεί να καταλάβει τι ακριβώς είναι αυτός ο ήχος, εν τέλει παραδίνεται σε αυτόν να κάνει ότι είναι να κάνει. Και έτσι ο κάθε ένας από εμάς έχει την δική του ξεχωριστή εμπειρία όταν ένα γκονγκ παίζει. O ήχος του είναι σαν μια παραίσθηση. Είναι κάτι που ξεπερνάει τα όρια του ακουστικού, ξεπερνάει τα όρια του φυσικού αυτιού και ακούγεται μέσα στο ίδιο το μυαλό. Φαντάζεσαι λοιπόν τι συμβαίνει όταν πολλά γκονγκ παίζουν μαζί. Μουσικά κύματα που έρχονται από τόσες διαφορετικές κατευθύνσεις. Η ομορφιά είναι ότι διαφορετικά μεταξύ τους γκονγκ συγχρονίζονται και με απόλυτα φυσικό τρόπο παίζουν μαζί. Μάλιστα πολλές φορές οι παίκτες μπορεί να μην έχουν ξαναπαίξει μαζί. Όμως και πάλι βγαίνει ένας πραγματικά υπέροχος ομογενοποιημένος ήχος. Εγώ το λέω σαν ομαδική αύρα. Αν τώρα πάω και χτυπήσω ένα από τα γκονγκ και εσύ έχεις το αυτί σου σε ένα γκονγκ στην άλλη άκρη της αίθουσας θα το αισθανθείς να δονείται. Φαντάσου λοιπόν τι συμβαίνει όταν παίξουν όλα μαζί. Όμως το μαγικό είναι ότι δεν συγκρούονται μουσικά. Αν μαζευτούμε να παίξουμε μαζί κιθάρες και ο καθένας παίξει ότι του ‘ρθει το αποτέλεσμα δε θα είναι το ίδιο ευχάριστο.  

Είναι όλα τα γκονγκ ίδια;
Mehtab Benton: Μεταξύ των γκονγκ υπάρχουν διαφορές στον τύπο, το κούρδισμα και το μέγεθος του οργάνου. Βασικά ο τρόπος που καθορίζεται ο τύπος και το κούρδισμα είναι κοινός. 

Ιάσονας Βολάκης: Τα γκονγκ δεν κουρδίζονται σε μια συγκεκριμένη νότα. Δεν είναι και ο προορισμός τους αυτός. Έχουν μια βασική νότα αλλά δεν κουρδίζονται να παίζουν μόνο σ’ αυτή την νότα, αλλά για να ακούγονται όσο καλύτερα γίνεται. Συνηθίζω να παρομοιάζω τον ήχο τους με ένα ουράνιο τόξο. Έχεις το φως με όλες του τις συχνότητες, όλο το φάσμα. Υπάρχουν και γκονγκ που κουρδίζονται με επίκεντρο μια συγκεκριμένη νότα όπως τα λεγόμενα πλανητικά γκονγκ. 

Κωνσταντίνος Περρέας: Ναι, τα περισσότερα δεν κουρδίζονται σε μια συγκεκριμένη νότα. Όμως και αυτά που κουρδίζονται μ’ αυτόν τον τρόπο μόνο και μόνο λόγω του της φύσης και του σχήματος του οργάνου δεν έχεις την δυνατότητα χτυπώντας το να πάρεις μόνο αυτή την νότα, όπως ας πούμε σε ένα πιάνο. Εδώ ο ήχος είναι συνεχής, ένα κύμα στο οποίο δεν μπορείς να απομονώσεις κάτι. 

Το μέλλον της ηχοθεραπείας και των γκονγκ:
Mehtab Benton: Με τα χρόνια θα μαθαίνουμε όλο και περισσότερα γι’ αυτό το όργανο. Η έρευνα είναι πλέον συντονισμένη και υπάρχει ξεκάθαρα φυσική γύρω από αυτό. Ήδη ξέρουμε ότι εξαιτίας της πολυπλοκότητας του παραγόμενου ήχου το όργανο έχει την ικανότητα να «ακινητοποιεί» την σκέψη. Επίσης, γνωρίζουμε, και μάλιστα το μάθαμε σχετικά πρόσφατα, το πώς καταλαβαίνουμε αν ένας ήχος είναι κοντά μας ή μακριά μας. Αυτό είναι κάτι που συμβαίνει μέσα από την ηχώ και το γκονγκ είναι το όργανο με τη μεγαλύτερη ηχώ απ’ όλα τα μουσικά όργανα. Αυτό εξηγεί και το γιατί όταν βρίσκεσαι σε μια συνεδρία με γκονγκ  χάνεις την ικανότητα να προσδιορίσεις την αίσθηση του χώρου. Δεν ξέρεις που είναι τα όρια, δεν ξέρεις που είναι το ταβάνι, δεν μπορείς να καταλάβεις από που έρχεται η μουσική. Και φυσικά με αυτόν τον τρόπο χάνεται και η αίσθηση του χρόνου. Άλλωστε χώρος και χρόνος είναι έννοιες συνδεδεμένες, συνυπάρχουν. Πολλές φορές έχουμε περιπτώσεις ανθρώπων που δεν μπορούν να μας πουν πόση ώρα έπαιζαν τα γκονγκ και πέφτουν και δραματικά έξω στις εκτιμήσεις τους. Αυτό που συμβαίνει αυτή την στιγμή με τα γκονγκ είναι πώς πρέπει να αποδεχτούμε ότι υπάρχει γύρω τους ένα μυστήριο. Σημασία, λοιπόν, δεν έχει μόνο να το καταλάβουμε και να το εξηγήσουμε, αλλά πολύ περισσότερο να συνεχίσουμε να το βιώνουμε ακόμα και σαν μυστήριο. 

Οι κύριες δράσεις της ομάδας GongLove:
Ιάσονας Βολάκης: Εκτός από τα σεμινάρια για να μάθουμε να παίζουμε γκονγκ η ομάδα κάνει «Ολονύκτιες Εγκοιμήσεις» και «Ηχωκαθάρσεις». Οι ολονύκτιες εγκοιμήσεις  είναι μια εντελώς διαφορετική εμπειρία από τις ηχωκαθάρσεις, δηλαδή τις συνεδρίες της μιας ώρας. Η ετυμολογία έχει εδώ μια σημασία. «Κάθαρση» από την ηχώ. Είναι ξεκάθαρα βιωματική εμπειρία. Δεν έχει νόημα να σου περιγράψω τι συμβαίνει, η όλη ουσία είναι να το βιώσεις μόνος σου. Τα γκονγκ μέσα σε αυτή την ώρα κάνουν έναν ταξίδι στους ήχους και παίζουν σε όλο το φάσμα των ηχητικών τους δυνατοτήτων. Από την άλλη οι ολονύκτιες εγκοιμήσεις είναι πάλι αυτό που λέει η λέξη, τα γκονγκ παίζουν σε χαλαρότερους ρυθμούς με έμφαση στους υπναγωγικούς παλμούς με σκοπό την εγκοίμηση, την αρχαία ελληνική μέθοδο της θεραπείας μέσα από τον ύπνο και τα όνειρα.  

Κωνσταντίνος Περρέας: Όπως είπε ο Ιάσονας το σημαντικό είναι η ιδία βιωματική εμπειρία του τι ακριβώς κάνουμε. Αυτό είναι πολύ σημαντικό γιατί όταν τα γκονγκ παίζουν ζωντανά προκαλούνται δονήσεις. Ειδάλλως, θα μπορούσαμε να κάνουμε όλα αυτά που κάνουμε μέσα από CD ή οποιαδήποτε άλλη μορφή ψηφιακής αναπαραγωγής. Εδώ η ζωντανή μουσική είναι περισσότερο από κάθε άλλη περίπτωση μια διαφορετική εμπειρία. Οι δονήσεις που παράγονται είναι πρωτοφανείς, το σώμα μας τις αντιλαμβάνεται και έτσι χαλαρώνουν οι μύες μέσα από ένα πολύ ιδιαίτερο ηχητικό μασάζ. Από τις δονήσεις συμβαίνουν πολλά, ιδιαίτερα και περίεργα. Καταρχήν λόγω των μετάλλων ειδοποιούμε πάντα τους ανθρώπους που μπορεί να έχουν ένα μέταλλο μέσα στο σώμα τους (λάμες από χειρουργεία, piercings). Είναι πολύ φυσιολογικό τα μέταλλα να επιδρούν και να συγχρονίζονται με τις δονήσεις. Και συνήθως τους βάζουμε να κάτσουν όσο πιο μακριά από τα γκονγκ γίνεται. Και κάποιες γυναίκες βιώνουν οργασμούς. Είναι «κοινό μυστικό» ότι στις συνεδρίες με γκονγκ μπορεί να συμβεί και αυτό. Είναι αυτό που λέμε στην ορολογία των γκονγκ, γκονγκasms.   

Είναι μυστήριο. Μπορεί να είναι και επικίνδυνο;
Mehtab Benton: Δεν υπάρχει κανένας φυσικός κίνδυνος από το να ακούς γκονγκ (εκτός του να ακούς γκονγκ σε δυνατή ένταση φορώντας στα αυτιά ακουστικά ενίσχυσης του ήχου). Τώρα αν είσαι πολύ εύθραυστα συνδεδεμένος με την πραγματικότητα μπορεί και να βιώσεις μια εκτός σώματος εμπειρία που να μην είναι και ότι καλύτερο για σένα. Ποτέ όμως δεν μου έχει τύχει να έρθει κάποιος και να μου πει ότι τον ενόχλησε. Κάποιοι άνθρωποι προκαλούνται από τον ήχο του. Ειδικά όσοι έχουν θέματα ελέγχου, δυσκολεύονται στην αρχή να τον δεχτούν. Είναι σημαντικό να μην αντιστέκεσαι στον ήχο του γκονγκ αλλά να του παραδοθείς.  Όμως δεν υπάρχει κίνδυνος. Και οι περισσότεροι έρχονται και ξαναέρχονται, ενώ υπάρχουν και οι φανατικοί πιστοί του γκονγκ που δεν χάνουν καμία ευκαιρία να το απολαύσουν.

 Εργαστήρι της Τέχνης των Γκονγκ GongLove ArtLab // gonglove.org  // facebook.com/GongLove.org

   

      

     

Κωστής Πιερίδης

Share
Published by
Κωστής Πιερίδης