Categories: ΙΣΤΟΡΙΕΣ

«Στην κουζίνα του YouTube»: Πώς η καραντίνα γέννησε τις νέες εκπομπές μαγειρικής στο ίντερνετ…

Σχεδόν σε κάθε πρωινό και μεσημεριανό μαγκαζίνο που έχει προβληθεί στην εποχή της ιδιωτικής τηλεόρασης υπήρχε η θεματική της μαγειρικής. Στην πορεία κάποιοι μάγειρες έγιναν σταρ, απέκτησαν δική τους εκπομπή, βλέπουμε τα πρόσωπά τους πάνω σε έτοιμα γεύματα σούπερ μάρκετ και την υπογραφή τους στη δική τους σειρά κουζινικών. Η δημοφιλία της μαγειρικής δεν είναι σημερινό φαινόμενο, ίσως κάποια στιγμή απλά να συρρικνώθηκε, να άλλαξε στυλ και να επανήλθε. Όμως η τηλεόραση έχει πάψει είναι το κυρίαρχο μέσο επιρροής ή, έστω, δεν συμβαίνουν όλα πλέον στην οθόνη της. Ίσως να ακούγεται κλισέ, αλλά το ίντερνετ πια γεννάει, φιλοξενεί κι αναδεικνύει καινούριες ιδέες με έναν αυθορμητισμό που ούτε έχουν διανοηθεί στα τηλεοπτικά πλατό, τουλάχιστον στα εγχώρια.  

«Κομματάκι, κομματάκι για τα σένα το ‘κοψα, δύο χρόνια σπούδαζα για να το κάνω αυτό» λέει ο Μάνος Σαρρής στον Γιάννη Μπερερή (aka Gizmo) ενώ έχει στον πάγκο κοπής του ένα κρεμμύδι. Εκείνη τη στιγμή δεν κάνουν γύρισμα, ακόμα όμως κι αν η κάμερα ήταν στο on, αυτό δεν θα κοβόταν από το επεισόδιο της comfortιά, μιας νέας εκπομπής μαγειρικής που προβάλλεται στο YouTube και γεννήθηκε στην καραντίνα. Οι δύο τους, γνωρίστηκαν μέσω ενός κοινού φίλου, ήπιαν μερικούς καφέδες πριν έρθει η πανδημία, είχαν συζητήσει ότι θα μπορούσαν να συνεργαστούν, αλλά δεν υπήρχε ο χρόνος. 

«Είμαστε και οι δύο πολύ δραστήριοι κι έτσι, το να πας από το εκατό στο μηδέν σε κάνει να ψάχνεις τρόπο να γίνεις παραγωγικός. Στην καραντίνα που έκαναν όλοι ψωμί, γράψαμε κι εμείς έναν πιλότο φτιάχνοντας το δικό μας κι από εκεί και πέρα όλα κύλησαν». Ο Γιάννης χρησιμοποιούσε τον κωδικό 4 για παροχή βοήθειας στο σπίτι και κατέληγε στο διαμέρισμα του Μάνου στον Νέο Κόσμο. 

Ο Μάνος Σαρρής με τον Γιάννη Μπερερή άρχισαν στην καραντίνα τα γυρίσματα της Comfortιάς, μιας διαφορετική εκπομπή μαγειρικής στο YouTube

Ο Γιάννης χρησιμοποιούσε τον κωδικό 4 για παροχή βοήθειας στο σπίτι, συναντιόντουσαν και εξακολουθούν να βρίσκονται στο διαμέρισμα του Μάνου στον Νέο Κόσμο.

Βλέπουν ότι η μαγειρική και η εστίαση αποτελούν τους νέους τρόπους διασκέδασης. «Από εκεί που ο κόσμος μάζευε λεφτά για να πάει στα μπουζούκια, τώρα προτιμά να επισκεφτεί ένα καλό εστιατόριο και να δοκιμάσει πέντε γεύσεις παραπάνω. Πρόκειται για τάση που αποτυπώνεται και στα μαγαζιά, πλέον δεν υπάρχουν μόνο οι ταβέρνες ή τα ακριβά γαλλικά εστιατόρια, αλλά, έχουν δημιουργηθεί τα μαγαζιά που βρίσκονται “ενδιάμεσα”, εστιατόρια με άνετο περιβάλλον και πολύ καλό φαγητό, που ασχολούνται με τεχνικές αλλά φροντίζουν τα πιάτα να είναι κατανοητά στον πελάτη». Ένα από αυτά τα σύγχρονης φιλοσοφίας εστιατόρια στα οποία αναφέρεται ο Μάνος είναι το Simul, εκεί όπου εργάζεται δίπλα στον chef patron Νίκο Θωμά, προσφέροντας μια κουζίνα που έχει λάβει ενθουσιώδεις κριτικές από τους foodies της πόλης.  

Αναμφίβολα η μαγειρική και οι εκπομπές που σχετίζονται με αυτή είναι ένα από τα trends της εποχής, ένα από τα πιο επιτυχημένα προϊόντα είναι αυτό του MasterChef και ο Μάνος είναι ο νικητής του περσινού διαγωνισμού. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι είναι ήδη «τηλεοπτικός», πως έχει συνηθίσει να στέκεται μπροστά σε μια κάμερα, για εκείνον είναι εύκολο να κάνει βίντεο. Παρόλα αυτά η comfortιά δεν έχει τίποτα το στημένο, έχει χιούμορ, γίνεται με κάμερα στο χέρι σε μια πολύ μικρή, «εργένικη» κουζίνα.

Παρουσιάζουν συνταγές που μπορούν να φτιάξουν όλοι…

…αλλά απευθύνονται ακόμα και σε εκείνους που δεν θέλουν να μαγειρέψουν.

«Μ’ αρέσει να στέκομαι στα αρνητικά, σε σχόλια όπως “έλεος σταμάτα να κουνάς την κάμερα” ή «τόση πλάκα σε συνταγές μαγειρικής δεν ταιριάζει, δες το κανάλι του Λουκάκου και κάνε κάτι αντίστοιχο”», λέει ο Μάνος που είναι και ο προηγούμενος νικητής του MasterChef.

Ενώ γύριζαν το πρώτο τους επεισόδιο, ο Μάνος γέμισε με αλεύρι και προέκυψε η ιδέα για το «λερωμένη ποδιά productions» που είναι το μεταξύ τους αστείο, ένα από τα πολλά. «Με τις συνταγές που δείχνουμε λερώνεσαι, τρέχουν ζουμιά αλλα τις βλέπεις και τις ευχαριστιέσαι. Παρουσιάζουμε εύκολες συνταγές που απευθύνονται τόσο σε εκείνους που ξεκινάνε να μαγειρέψουν για πρώτη φορά όσο και σ’ αυτούς που γνωρίζουν ήδη κάποια πράγματα και μπορούν να σημειώσουν μερικά tips. Όμως τα βίντεο είναι ακόμα και για όσους δεν θέλουν να μπουν στην κουζίνα αλλά ψάχνουν στο YouTube κάτι που να έχει πλάκα χωρίς να είναι στυλιζαρισμένο», εξηγεί ο Γιάννης. «Είμαι αντίθετος με να το να δείχνει κανείς σε μια εκπομπή μαγειρικής όσα μπορεί να κάνει μόνο ένας μάγειρας, επίσης, δεν θέλω να έχω άγχος αν θα δώσω με ακρίβεια τα γραμμάρια για το αλάτι. Αυτό που κάνουμε εμείς μπορεί να το μαγειρέψει ο Γιάννης για την παρέα του στο σπίτι. Δεν είναι τόσο δύσκολο να φτιάξεις κάτι νόστιμο και να χαρείς τη διαδικασία». 

Πράγματι, μια παρέα 15 ατόμων έφτιαξε Fish & Chips κι έστειλε φωτογραφία στον Μάνο όταν δεν είχε μείνει ούτε πατάτα για δείγμα. Σε αυτό το βίντεο, υπάρχουν σχόλια όπως, «βιντεάκια με συνταγές υπάρχουν άπειρα, αλλά τα περισσότερα είναι αποστειρωμένα», «δεν μαγειρεύω καν δεν ξέρω γιατί το βλέπω! Είσαι τέλειος πάντως», κάποιοι σημειώνουν τα λεπτά με τις χιουμοριστικές και cult παρεμβολές που προκύπτουν στο editing.  Βέβαια, δεν μπορούμε να αρέσουμε σε όλους. «Μ’ αρέσει να στέκομαι στα αρνητικά, σε σχόλια όπως “έλεος σταμάτα να κουνάς την κάμερα” ή «τόση πλάκα σε συνταγές μαγειρικής δεν ταιριάζει, δες το κανάλι του Λουκάκου και κάνε κάτι αντίστοιχο”. Έχουν ενδιαφέρον εκείνοι που παραξενεύονται με το διαφορετικό, που θέλουν να βλέπουν το ίδιο πράγμα παντού ακόμα κι αν περιηγούνται σε μια πλατφόρμα όπου μπορεί ο καθένας να κάνει ό,τι θέλει», λέει ο Μάνος. 

Εκτός από μάγειρες, η comfortιά θα έχει και κωμικούς guests, «έτσι κι αλλιώς το να μαγειρέψει κανείς σπίτι με φίλους είναι μια διαδικασία διασκεδαστική, το να προσπαθήσουμε να φτιάξουμε κάτι άλλοι μαζί, το να φιλετάρουμε κι ας μείνει το μισό ψάρι στο κόκκαλο», κατά τον Γιάννη. 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για πολλούς η τηλεόραση έχει μεταφερθεί στο YouTube που το ανοίγεις, το σταματάς και το κλείνεις όποτε θέλεις χωρίς να χάνεις δευτερόλεπτο. Για παράδειγμα, ο Μάνος, που έζησε για τεσσεράμισι χρόνια στο εξωτερικό, δεν παρακολουθούσε σχεδόν τίποτα «πλην των σημαντικών νέων». Άρχισε να βλέπει το Master Chef διαδικτυακά επιστρέφοντας μετά τα μεσάνυχτα από τη δουλειά. «Έβαζα κάτι για να χαλαρωσω και φαντάστηκα τον εαυτό μου εκεί». Πώς του φάνηκε ο φετινός διαγωνισμός; «Επικεντρώνομαι πάντα στο μαγειρικό κομμάτι, τα γύρω-γύρω με κουράζουν. Εκείνοι που έφτασαν στον τελικό, έφτασαν δίκαια». Η τηλεοπτική έκθεση βοηθάει έναν νέο μάγειρα; «Βοηθάει στο να έχεις μια αναγνωρισιμότητα αλλά υπάρχει πάντα ο κίνδυνος να μπεις στο παιχνίδι και να πέσεις στην παγίδα του ριάλιτι. Αν ξέρεις να μαγειρεύεις, κρατάς τη μπάλα χαμηλά κι όλα θα πάνε καλά. Γιατί, αν κυνηγάς να μπεις σε μια καλή κουζίνα δεν παίζει ρόλο μόνο μια εμφάνιση στην τηλεόραση, ακόμα κι αν είσαι ο νικητής». Στο τελευταίο επεισόδιο της comfoρτιάς έφτιαξαν πολλά burgers και γέλασαν περισσότερο, «το ξέρω ότι θα κλάψω στο μοντάζ», λέει ο Γιάννης έχοντας περίπου δυόμιση ώρες υλικό που πρέπει να φτάσει τα είκοσι λεπτά.  

Και ο Fahd -Αλέξανδρος Hassan Kassem δημιούργησε ένα διαφορετικό κανάλι στο ΥouTube.

Από ένα πιο ευρύχωρο διαμέρισμα στην οδό Σολωμού, ο Fahd-Αλέξανδρος Hassan Kassem δανείστηκε δύο κάμερες κι έφτιαξε με την Έλενα  Ζαφείρη -που επίσης πέρασε την καραντίνα στα Εξάρχεια- δέκα corona recipes με απαραίτητο συστατικό την ομώνυμη μπύρα, κι όχι, δεν πρόκειται για τοποθέτηση προϊόντος. Mε τον Δημήτρης Βάτη ή αλλιώς, Cookie Dude, έφτιαξαν μπισκότα με καραμελωμένο μπέικον με τον Γιάννη Κανδυλίδη του Poké hawaiian sushi προσπάθησουν να αντιγράψουν με «ταπεινότητα» το filet-o-fish των McDonald’s «σε αληθινό». «Σίγουρα ήταν μια πρώτη ερασιτεχνική προσπάθεια, κυριολεκτικά DIY, χρησιμοποιήσαμε ό,τι είχαμε.Το κάναμε γιατί βαριόμασταν, για να περάσει η ώρα, αλλά τελικά μας άρεσε και θα χτίσουμε πάνω σ’ αυτό». 

Ο μάγειρας που συνηθίζει να παντρεύει τη λιβανέζικη κουζίνα με την ελληνική πρώτη ύλη κι είναι ένας από τους Guerilla Chef που ίσως έχετε γνωρίσει σε κάποιο φεστιβάλ, έχει ξεκινήσει τα γυρίσματα για μια δεύτερη YouTube σειρά, τη FAHK & FUNK  στην οποία θα επισκέπτεται σπίτια μουσικών, θα του μαγειρεύουν και θα συζητάνε για τη σύνδεση και τη σχέση τους με το φαγητό και φυσικά, για μουσική. Στο πρώτο επεισόδιο θα δούμε τον Τζεφ Γκονζάλες ή ΒnC The Disco Vampire να παρουσιάζει συνταγές από τον Άγιο Δομίνικο. Σκηνοθετεί η Ηρώ Γλάρου. «Η μουσική, είναι μέρος της ζωής μου, γι’ αυτό και στα επόμενα επεισόδια θέλω να έχω ανθρώπους με διαφορετικά backgrounds που δραστηριοποιούνται μουσικά στην Ελλάδα, να μιλήσουν για τους κόπους τους, για το πώς το βιώνουν αυτή τη δύσκολη περίοδο. Η  σύνδεση της μουσικής με το φαγητό είναι για μένα αναπόφευκτη, έτσι, και στην πρώτη σειρά επιλέξαμε κομμάτια μόνο από εγχώριες μπάντες».  

Από ένα πιο ευρύχωρο διαμέρισμα στην οδό Σολωμού, ο Fahd -Αλέξανδρος Hassan Kassem δανείστηκε δύο κάμερες και έφτιαξε με την Έλενα Ζαφείρη -που επίσης πέρασε την καραντίνα στα Εξάρχεια- δέκα corona recipes με απαραίτητο συστατικό την ομώνυμη μπύρα.

Ο μάγειρας που συνηθίζει να παντρεύει τη λιβανέζικη κουζίνα με την ελληνική πρώτη ύλη έχει ξεκινήσει τα γυρίσματα για μια δεύτερη YouTube σειρά, τη FAHK & FUNK  στην οποία θα επισκέπτεται σπίτια μουσικών.

Η Έλενα εργάζεται στον χώρο των συναυλιών που φέτος ακυρώθηκαν «τα βίντεο ήταν μια δημιουργική εκτόνωση αφού τα επαγγέλματα και των δυο μας πλήττονται άμεσα από τον κορωνοϊό. Έστελνα κωδικό 6, αράζαμε, αγοράσαμε κι ένα κιβώτιο μπύρες κι έτσι έγιναν όλα». «Γυρίσαμε βίντεο για τύπους που γυρίζουν από τη δουλειά αργά το βράδυ και θέλουν να βάλουν κάτι ευχάριστο να παίζει, για τον κόσμο της εστίασης, τους μάγειρες, τους barmen και τους σερβιτόρους αφού δεν κάνει ποτέ κανείς τίποτα γι ‘αυτούς, ας πούμε, το MasterChef δεν απευθύνεται σε αυτό το κοινό.  Μ’ αρέσει η δουλειά μου όποτε παρακολουθώ βίντεο σχετικά με αυτή, όπως είναι αυτά του Munchies με τον Action Bronson που στην πραγματικότητα δεν επικεντρώνονται στο φαγητό αλλά στο πώς διασκεδάζει ένας μάγειρας». 

Στόχος του Fahd ήταν να μην κάνει άλλο ένα κανάλι μαγειρικής, όπως τα ξέραμε μέχρι τώρα τουλάχιστον. «Το να δίνω οδηγίες και λύσεις για να φτιάξει κανείς κλασικά φαγητά το βρίσκω βαρετό, πλέον, υπάρχει τόση πληροφορία στο διαδίκτυο που θα τη βρεις τη συνταγή αν την ψάχνεις. Δεν θέλω να με παρακολουθεί η μαμά μου, απευθύνομαι στους ανθρώπους που βλέπουν τη ζωή τους όπως εμείς, λίγο πιο χύμα. Υπάρχει ενας καθωσπρεπισμός που δεν έχει ξεπεραστεί στην Ελλάδα, έχουμε συνηθίσει τον μάγειρα ως πρότυπο. Δεν είναι απαραίτητο να είσαι το mainstream καλοντυμένο παιδί για να κάνεις αυτή τη δουλεια, αρκεί να είναι τα νύχια σου καθαρά, να πλένεις τα χέρια σου και να ξέρεις να μαγειρεύεις».  

«Δεν θέλω να με παρακολουθεί η μαμά μου, απευθύνομαι στους ανθρώπους που βλέπουν τη ζωή τους όπως εμείς, λίγο πιο χύμα».

Στο παρελθόν, ο Fahd έχει βρεθεί σε στούντιο για το γύρισμα συνταγών βασισμένων σε μια γνωστή φέτα του εμπορίου, για την αγγλόφωνη αγορά, «εντελώς άλλη αισθητική, τσακωνόμασταν για ώρες με το τμήμα μάρκετινγκ γιατί κι εγώ αυτό έχω σπουδασει, έχω υπάρξει και σκληροπυρηνικός μαρκετίστας σε πολυεθνικές. Ουσιαστικά, έκανα αυτό που κοροϊδεύω τώρα». 

Έχει διάφορες ιδέες, φαινομενικά ανορθόδοξες «μπορεί να πετύχω ένα ωραίο δέντρο και να κάνω τρία επεισόδια κάτω από αυτό», όπως λέει. Σκέφτεται να απευθυνθεί σε τέσσερις σκηνοθέτες και να γυρίσουν τη συνταγή του ίδιου πιάτου από τη δική τους διαφορετική οπτική. «Για να γίνει κανείς μάγειρας και να μείνει σε αυτή τη δουλειά σημαίνει πως έχει κάποιες ανησυχίες που θέλει να εκφράσει μέσω του φαγητού. Γύρω μου και γύρω μας υπάρχει ένα πλήθος δημιουργικών ανθρώπων που αγαπούν κάτι άλλο, μπορεί λοιπόν να μην ξέρω να φωτογραφίζω αλλά καταλαβαίνω το συναίσθημα και το πάθος εκείνων που ευχαριστιούνται όταν έχουν μια καλή λήψη, κάτι που τους ικανοποιεί. Είναι ωραίο να μαζευόμαστε τέτοιου είδους άτομα να δίνουμε ο ένας στον άλλον ιδέες που δεν θα βρίσκαμε σε ένα άλλο περιβάλλον. Αυτό είναι το ιδανικό για μένα, έτσι θέλω να βγαίνουμε και στο YouTube».  

Περισσότερα επεισόδια θα βρείτε εδώ κι εδώ
Ζωή Παρασίδη

Η Ζωή Παρασίδη γεννήθηκε τον Αύγουστο του 1990 στην Αθήνα. Σπούδασε στο τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου και από το 2009 εργάζεται ως δημοσιογράφος.