Categories: ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Για τον Ορέστη, η αναπαλαίωση κλασικών οχημάτων είναι ένας κόσμος ολόκληρος

Ο Ορέστης Νίκου, ζει έχοντας καταφέρει να κάνει το χόμπι του επάγγελμα. Σε ηλικία 15 ετών, έφυγε από την Αθήνα με την οικογένειά του για λόγους απο-αστικοποίησης. Έκτοτε, βρίσκεται στη Δράμα όπου τα τελευταία χρόνια ασχολείται επαγγελματικά αποκλειστικά με τις αναπαλαιώσεις κλασικών οχημάτων, διαθέτοντας τον δικό του επαγγελματικό χώρο, “Nikou Fine Classics”. Ταξιδεύοντας σε πληθώρα εκθέσεων στο εξωτερικό, είδε σταδιακά να ξεδιπλώνεται μπροστά στα μάτια του ένας κόσμος ολόκληρος, του οποίου πλέον αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι.

Με περίσσιο πάθος και γνώση, έχει «δώσει ζωή» σε πολλά οχήματα τα οποία για ορισμένους ανθρώπους εξακολουθούν να έχουν «ψυχή», ακόμη και με την πάροδο του χρόνου και τις φθορές που αυτός αφήνει. Περισσότερες από τις μισές ώρες της ημέρας, περνούν για τον Ορέστη στον επαγγελματικό του χώρο, όπου, με τη γοητευτική «εμμονή» της τελειότητας να τον συντροφεύει, αναπαλαιώνει και φροντίζει με αγάπη τις κλασικές μηχανές και τα αυτοκίνητα που του εμπιστεύονται οι ιδιοκτήτες τους. Εάν κατά την παραλαβή τους τα αντικρίσετε να μοιάζουν «σαν καινούργια», μην παραξενευτείτε. Η πολύωρη, ευλαβική ενασχόλησή του με τις αναπαλαιώσεις και όποια ακόμη διαδικασία απαιτείται για το κάθε αντικείμενο έχει ως αποτέλεσμα το αναπαλαιωμένο όχημα που θα παραδώσει στον ιδιοκτήτη του, να μην ξεχωρίζει από την αρχική του εκδοχή, όταν και είχε πρωτο-αγοραστεί.
Αποσπώντας τον για λίγο από μία ακόμη γεμάτη ημέρα δουλειάς, μιλήσαμε με τον Ορέστη για τη διαδικασία των αναπαλαιώσεων, αλλά και για τις εκτιμήσεις κλασικών οχημάτων τις οποίες διενεργεί ως εξειδικευμένος εκτιμητής κλασικών οχημάτων στη χώρα μας. Κατά τη διάρκεια της τηλεφωνικής μας συνομιλίας, με μύησε σε έναν πρωτόγνωρο και αρκετά ξένο για ‘μένα κόσμο, εξηγώντας μου πως η «ρομαντική όψη» της αναπαλαίωσης, αποκτά ακόμα περισσότερο ενδιαφέρον όταν συνδυάζεται με την επενδυτική αξία του εκάστοτε οχήματος. « Η κατάλληλη επιλογή οχήματος σε συνδυασμό με τη σωστή αναπαλαίωση μετατρέπει αυτή τη «ρομαντική όψη» σε επένδυση. Δεν είναι εξάλλου τυχαίο ότι όλο και περισσότεροι άνθρωποι επενδύουν τα τελευταία χρόνια στο «άτυπο» χρηματιστήριο των κλασικών οχημάτων, κάτι που αποδεικνύεται και από την συνεχόμενη αύξηση των τιμών τους», μου εξηγεί ο Ορέστης καθώς αρχίζουμε τη συζήτησή μας.

«Από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου με ελκύανε ιδιαίτερα τα αυτοκίνητα και οι μοτοσυκλέτες, όχι όμως τα καινούρια αλλά τα παλιά και ταλαιπωρημένα. Θυμάμαι όταν ήμουν μικρός δούλευε στο κτήμα του πατέρα μου, ένας εργάτης που ερχόταν στην δουλειά με μια Florett. Ακόμα έχω τον ήχο της στα αυτιά μου, που ακουγόταν από πολύ μακριά και μύριζε ολόκληρη βενζίνη. Σε μια ηλικία που όλοι οι πιτσιρικάδες ονειρευόντουσαν τα καινούργια μηχανάκια εμένα με τρέλαινε μια μηχανή του 1950». 

Ο Ορέστης ξεκίνησε να ασχολείται με τις αναπαλαιώσεις ερασιτεχνικά, το 1998, αρχικά με τα αυτοκίνητα. Όταν έκανε την πρώτη του ανακατασκευή, είχε περιοριστεί στον ρόλο του ιδιοκτήτη – συλλέκτη, που παρακολουθεί την αναπαλαίωση του κλασικού του οχήματος. Είχε την «ψευδαίσθηση» ότι επαγγελματίες με 20-30 χρόνια πείρας, θα είχαν την δυνατότητα να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις μιας ανακατασκευής. Μία ανακατασκευή όμως, έχει ιδιαιτερότητες και δυσκολίες με αποτέλεσμα να μην μπορεί να ανταποκριθεί κάποιος που δεν έχει εξειδικευμένη εμπειρία στην αναπαλαίωση κλασικών οχημάτων. «Έβλεπα λεπτομέρειες που δεν μου άρεσαν, αλλά και που κανείς δεν ήταν διατεθειμένος να διορθώσει. Έτσι άρχισα, να κάνω κάποιες εργασίες μόνος μου, να διαβάζω τεχνικές, να μαθαίνω μυστικά και γενικά να συγκεντρώνω ότι πληροφορία  χρειάζεται να έχει κάποιος για να κάνει μια τέλεια ανακατασκευή. Τελικά, μετά από θεωρητικές γνώσεις, πολύ εξάσκηση στο αντικείμενο και συμβουλές ανθρώπων που γνωρίζουν, έφτασα στο σημείο να με ικανοποιεί το αποτέλεσμα της δουλειάς μου. Στη συνέχεια, άρχισα να αναπαλαιώνω για λογαριασμό φίλων και τελικά κατέληξα να το κάνω επαγγελματικά».

Πριν την αναπαλαίωση

Μετά την αναπαλαίωση

Ο κύριος τομέας απασχόλησης της Nikou Fine Classics, είναι η αναπαλαίωση κλασικών οχημάτων. Είτε πρόκειται για μηχανή, είτε για αυτοκίνητο, αυτά αποσυναρμολογούνται, επισκευάζονται σε όλα τους τα σημεία και επανασυναρμολογούνται, με αποτέλεσμα να μοιάζουν σαν καινούργια. Η όλη διαδικασία αποτυπώνεται σε restoration book το οποίο περιέχει πλήρες φωτογραφικό αρχείο και συνοδεύει το όχημα στην τελική του μορφή. Η σωστή αναπαλαίωση, αποτελεί μία διαδικασία που απαιτεί χρόνο. Μπορεί να διαρκέσει από μερικούς μήνες, μέχρι ένα – ενάμιση χρόνο, ανάλογα με την κατάσταση στην οποία βρίσκεται το όχημα που αναπαλαιώνεται και τις ανάγκες που αυτό έχει σε ό,τι αφορά την αντικατάσταση ανταλλακτικών. Η σωστή αναπαλαίωση, η οποία θα έχει άμεσο αντίκτυπο στην μετέπειτα αξία του οχήματος, απαιτεί γνήσια ανταλλακτικά και πολλές φορές η διαδικασία ανεύρεσής τους είναι χρονοβόρα λόγω της σπανιότητάς τους. Η όλη διαδικασία της αναπαλαίωσης λαμβάνει χώρα στις εγκαταστάσεις της Nikou Fine Classics με εξειδικευμένο προσωπικό.

Ένας άλλος τομέας  είναι το detailing το οποίο αφορά οχήματα είτε κλασικά είτε future classic ή πιο σωστά σύμφωνα με την ορολογία classic and sport cars. «Στην περίπτωση του κλασικού οχήματος με το detailing επιδιώκεται η επαναφορά του, εφόσον το επιτρέπει η κατάστασή του, χωρίς ριζική επέμβαση ανακατασκευής, ζωντανεύοντας τα εργοστασιακά υλικά όσο δύσκολο και αν είναι αυτό, υπολογίζοντας την ηλικία του οχήματος. Χαρακτηριστικό της αξίας του detailing σε αυτοκίνητα που διατηρούνται σε καλή γνήσια κατάσταση (good unrestored condition) είναι ότι μπορεί η αξία τους ακόμα και να πλησιάσει την αντίστοιχη ενός πλήρως ανακατασκευασμένου».

Πριν την αναπαλαίωση

Μετά την αναπαλαίωση

«Τέλος, αναλαμβάνουμε την εκτίμηση αποκλειστικά κλασικών οχημάτων, δηλαδή την εκτίμηση της αντικειμενικής αξίας που έχει ένα όχημα, αλλά και της επενδυτικής του αξίας». Ο Ορέστης μου εξηγεί πως υπάρχουν μηχανές και αυτοκίνητα που αποκτούν αξία με το χρόνο. Ο ίδιος, αναλαμβάνει να συμβουλέψει κάποιον που θέλει να επενδύσει χρήματα σε ένα κλασικό όχημα, για το ποια θα είναι η πορεία της αξίας του στο μέλλον. «Στο εξωτερικό αυτή τη στιγμή το κλασικό όχημα θεωρείται μία έξυπνη μορφή επένδυσης καθώς σε περιόδους κρίσης αποκτούν περισσότερη αξία τα κινητά περιουσιακά στοιχεία. Ξεφεύγει πλέον από τη ρομαντική διάσταση της αγοράς του και συνδυάζεται το “τι θα πάρω να βγω μια Κυριακή;” με το “τα πέντε χιλιάρικα που θα δώσω σήμερα, να είναι δεκαπέντε αύριο”. Σε αυτό το πλαίσιο έχουμε μία πολύ σημαντική συνεργασία με έναν από τους μεγαλύτερους οίκους εκτιμητών της Ευρώπης, τους Classic Analytics».
Όταν ο Ορέστης ξεκίνησε να ασχολείται ενεργά με το αντικείμενο και αντίκρισε τι συμβαίνει στο εξωτερικό, άρχισε να πηγαίνει σε εκθέσεις και να ενημερώνεται για το τι γίνεται έξω. «Κάπως έτσι γεννήθηκαν οι συνεργασίες με τους πελάτες και τους προμηθευτές μας. Αυτή τη στιγμή η Nikou Fine Classics έχει επιλεγμένους πελάτες όχι μόνο από την Ελλάδα αλλά και από το εξωτερικό. Σε όλο αυτό το δύσκολο, ιδιαίτερο και απαιτητικό επάγγελμα με έχει στηρίξει και βοηθήσει η σύζυγός μου, η οποία εργάζεται στο τμήμα πωλήσεων και δημοσίων σχέσεων της Nikou Fine Classics. Με έχει συνοδεύσει σε επαγγελματικά ταξίδια στο εξωτερικό και έχει αντίληψη της ιδιαιτερότητας του αντικειμένου». 
Μπορεί η σκέψη μιας αναπαλαίωσης να εξιτάρει την φαντασία και να δημιουργεί ενθουσιασμό, αλλά ο δρόμος δεν είναι στρωμένος με ροδοπέταλα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το πλήθος μοτοσυκλετών και αυτοκινήτων που βρίσκονται λυμένα σε κουτιά, περιμένοντας την αναπαλαίωση τους γιατί, οι ιδιοκτήτες δυσκολεύτηκαν και τα άφησαν στη μέση. «Κλείνοντας θα πω μόνο, ότι όσο δύσκολη και να είναι μια ανακατασκευή, εκείνη τη στιγμή,  που θα βιδωθεί και η τελευταία γυαλισμένη βίδα, τα συναισθήματα είναι απερίγραπτα. Γιατί για  εκείνη τη στιγμή και μόνο, αξίζουν τα πάντα».

Nikou Fine Classics: https://www.nikoufineclassics.com/
Γιώργος Δελημόσης – Official Fujifilm X-Photographer

Λουίζα Σολομών-Πάντα