Ξεκίνησε λοιπόν η προεκλογική περίοδος. Το χρονικό διάστημα κατά το οποίο ο μέσος ψηφοφόρος βομβαρδίζεται από κάθε κατεύθυνση με καμπάνιες υποψηφίων για τις αυτοδιοικητικές εκλογές. Τα πάντα μπορείς να δείς: Ψυχεδελικοί λογότυποι, φουτουριστικές αφίσες, μαξιμαλιστικές κάρτες και διάφορα παρόμοια.
Ορμώμενος από το νέο κόμμα του Σταύρου Θεοδωράκη, “Το Ποτάμι”, καθώς και από τον λογότυπό του, είπα να γράψω ορισμένες σκέψεις για την οπτική επικοινωνία στην πολιτική τόσο από τη σκοπιά του επαγγελματία στο χώρο όσο και από αυτή του μέσου ψηφοφόρου. Όχι τίποτε άλλο, αλλά καλό θα ήταν να έχουμε υπόψιν μας κάποια πράγματα, μήπως αποφύγουμε και τους “οφθαλμικούς πόνους”…
Στο διάστημα αυτό, λοιπόν, παρατηρήστε προσεκτικά τις καμπάνιες των υποψηφίων. Οι καμπάνιες δεν γίνονται για να μεταδώσουν στεγνά μια πληροφορία, μια θέση ή μια πρόταση. Άλλωστε αν ήταν αυτός ο σκοπός δεν θα το σπουδάζαμε και θα μπορούσε να το κάνει ο καθένας.
Από την άλλη όμως, οι καμπάνιες δεν είναι για να εκφράσει την προσωπική του αισθητική ο κάθε επαγγελματίας. Η χρυσή τομή είναι κάπου στη μέση. Μία καμπάνια πρέπει να είναι προσαρμοσμένη στο προφίλ του υποψηφίου, να προσφέρει σε αυτό αλλά και να αντλεί από αυτό ώστε να αναδεικνύει την προσωπική του αισθητική.
Άλλωστε, στην εποχή μας όλα είναι θέμα αισθητικής και κουλτούρας, δύο έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες. Αν λοιπόν σε μία καμπάνια απουσιάζει η αισθητική τότε πιθανότατα θα απουσιάζει και η κουλτούρα (δηλαδή η ουσία και η φρεσκάδα) από τις ιδέες που εκπροσωπεί ο εκάστοτε υποψήφιος.
Βέβαια, αυτό εξαρτάται (και) από την οικονομική δυνατότητα του κάθε υποψηφίου, στο να διαθέσει ένα ποσό για να “φτιάξει” την εικόνα του, πράγμα όχι εφικτό για όλους ειδικά στις εποχές που ζούμε. Πάντως, επειδή το δεδομένο είναι πως όλοι κάτι θα κάνουν, από ιστοσελίδες, αφίσες και εκδηλώσεις μέχρι έστω και μια κάρτα χωρίς κάτι άλλο, ας κοιτάξουν αυτό που θα δώσουν να είναι καλαίσθητο και να φέρει και την προσωπική τους υπογραφή. Γιατί αν δεν μπορέσει να το κάνει τώρα, πώς θα μπορέσει να το κάνει μετά την εκλογή του για την πόλη και τους κατοίκους της;
Ο σχεδιαστής σε όλο αυτό αποτελεί έναν σημαντικό δείκτη για να βγάλουμε ανάλογα συμπεράσματα. Είναι συνεργάτης και επιλογή του υποψηφίου, οπότε αν το αποτέλεσμα δεν είναι αισθητικά καλό τότε μάλλον ο υποψήφιος δεν έχει την ικανότητα να επιλέγει συνεργάτες. Και η ιστορία έχει δείξει ότι επιλογή των συνεργατών, η εμπιστοσύνη στο πρόσωπό τους, η παροχή όλων των πληροφοριών και των πόρων που χρειάζεται για να δουλέψει αλλά και η τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων που θα μπουν είναι κατά την άποψή μου η μισή -και ίσως πιο σημαντική- δουλειά.
Από την σωστή επιλογή γραμμάτων και την ορθολογική χρήση χρωμάτων και εικόνων εξαρτάται η επιτυχία της οπτικής επικοινωνίας. Στόχος δεν είναι να βγει απλώς κάτι ωραίο, εντυπωσιακό ή προκλητικό. Στόχος είναι αυτό που θα φέρει το επιθυμητό αποτέλεσμα.
Έτσι νομίζω ότι συνδυάζεται καλύτερα το καλαίσθητο με το κατανοητό στον κόσμο, που είναι ο τελικός αποδέκτης, έτσι φαίνεται η κουλτούρα του υποψηφίου και από αυτό εξαρτάται και η τελική επιτυχία του.
Για να μην το πάρει και το ποτάμι…
Ο Γιάννης Φετάνης είναι Σχεδιαστής οπτικής επικοινωνίας / M.A. in Design.