Categories: ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Insenso: «Αιτία επαναπροσδιορισμού των πάντων ο έρωτας», λέει η Α. Καζάζου

Ποιο έργο του Δημήτρη Δημητριάδη θα επέλεγε να ερμηνεύσει η Μελίνα Μερκούρη; Το «Insenso», διαβεβαίωσε ο συγγραφέας την Αλεξάνδρα Καζάζου, την πρωταγωνίστρια του «Insenso», στην ομώνυμη παράσταση που σκηνοθετεί ο Πέτρος Σεβαστίκογλου κι άνοιξε, στην αρχή της χρονιάς (Γενάρης), την αυλαία της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας 2016 στο Βρότσλαβ της Πολωνίας. Η παράσταση για την «ιστορία μιας γυναίκας που ”παραφρονεί” από έρωτα και λειτουργεί πέρα από τη λογική και το μέτρο, πέρα από κάθε αποδεκτό όριο» σταθμεύει στο Θέατρο Τέχνης της Φρυνίχου, από τις 22/9 έως 25/9, λίγο πριν εγκαινιάσει τη Θεατρική Ολυμπιάδα και πάλι στο Βρότσλαβ, τον Οκτώβριο.

«Μου προτάθηκε να κάνω ένα σόλο για το άνοιγμα της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας στην γενέτειρά μου, το Βρότσλαβ» εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, η Αλεξάνδρα Καζάζου. «Οι διοργανωτές ήθελαν για τα εγκαίνια ένα αφιέρωμα στη Μελίνα Μερκούρη και μου πρότειναν να κάνω κάτι που ενδεχομένως θα έκανε κι εκείνη. Επικοινώνησα με τον Δημήτρη Δημητριάδη, έχοντας ήδη εργαστεί πάνω σε κείμενά του (σ.σ. πρωταγωνίστησε στον «Ευαγγελισμό της Κασσάνδρας») και όταν τον ρώτησα ποιο θα μπορούσε να παίξει η Μελίνα από τα έργα του, εκείνος μου απάντησε ανεπιφύλακτα… το Insenso». Όσο για τον Πέτρο Σεβαστίκογλου, με τον οποίο η Ελληνοπολωνή ηθοποιός συνδέεται με φιλία χρόνων «ήταν ο πλέον κατάλληλος να το κάνει γιατί επιπρόσθετα γνώριζε πολύ καλά τη Μελίνα Μερκούρη», αναφέρει η Αλεξάνδρα, ηθοποιός και σκηνοθέτης, από το 2010, στο Ινστιτούτο Γκροτόφσκι.

Η Α. Καζάζου σπούδασε στο Τμήμα Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ, και από το 2009 βρίσκεται μεταξύ Ελλάδας και Πολωνίας, με ενδιάμεσες στάσεις σε Κωνσταντινούπολη, Λονδίνο, Αμερική, Βοσνία. Είναι μέλος του Studio Matejka- θεατρικό εργαστήρι υπό την αιγίδα του Ινστιτούτου Γκροτόφσκι- που διερευνά τις σύγχρονες τεχνικές σωματικής έκφρασης και περφόρμανς.

Η ίδια χαρακτηρίζει την εμπειρία της από το θρυλικό Γκροτόφσκι μοναδική «καθώς είναι πολύ λίγοι αυτοί οι χώροι, σ’ όλο τον κόσμο, που σου δίνουν τη δυνατότητα να εξερευνήσεις το θέατρο, σου προσφέρουν χώρο, στέγη, διατροφή και ένα υπέροχο περιβάλλον για να δημιουργήσεις». Kαι θεωρεί «μεγάλη τιμή την πρόσκληση με το Insenso στη Θεατρική Ολυμπιάδα, κατά τη διάρκεια της οποίας παίζονται παραστάσεις από πολύ μεγάλους και καταξιωμένους σκηνοθέτες από όλο τον κόσμο». Έχει επίγνωση των δυσκολιών που αντιμετωπίζει ένας καλλιτέχνης, όχι μόνο στην Ελλάδα, και θεωρεί ότι χρειάζεται «αντοχή, πείσμα και πολύ αγάπη. Να συνεχίζεις χωρίς να πτοείσαι να βασίζεσαι στο ένστικτό σου, να ξέρεις τι δεν θέλεις να κάνεις» αναφέρει χαρακτηριστικά.

Η ηρωίδα του «Insenso», η κόμισσα Λίβια Σερπιέρι, οδηγείται στον εξευτελισμό και την τριπλή προδοσία, της πατρίδας, της τάξης της, του εραστή της. Για την ίδια, την Αλεξάνδρα Καζάζου ο έρωτας είναι η «απίστευτη αιτία επαναπροσδιορισμού των πάντων». Τον περιγράφει ως μια υπέροχη και τρομακτική κατάσταση.

Από την πλευρά του, ο σκηνοθέτης της παράστασης Πέτρος Σεβαστίκογλου, μιλώντας για το «Insenso», υποστηρίζει ότι «είναι ένα έργο πολύ πιο πέρα από μια γυναίκα που θρηνεί τον άνδρα που η ίδια πρόδωσε. Όταν βρεθεί στο δρόμο μας ο απόλυτος έρωτας, μπορεί να μας κάνει να τολμήσουμε, να χάσουμε το μέτρο, τα… πρέπει που μας έχουν διδάξει. Ο έρωτας μάς βάζει σε μια έκσταση, βγαίνουμε από τον κύκλο που έχουμε συνηθίσει, ξεβολευόμαστε».

Και πρέπει, ειδικά σε περιόδους κρίσης, να τολμήσουμε ατομικά αλλά και ως κοινωνίες αυτό το άνοιγμα προς το διαφορετικό, υποστηρίζει ο Π. Σεβαστίκογλου: «Όταν συρρικνώνεσαι, φτωχαίνεις ακόμα περισσότερο, ενώ όταν αποφασίζεις να δεχθείς τον ξένο, τον διαφορετικό, μπορεί να βρεις μια ώθηση, έναν άλλο δρόμο που δεν τον έχεις σκεφθεί, να συνειδητοποιήσεις ότι υπάρχουν και άλλοι τρόποι ύπαρξης».

Ο Πέτρος Σεβαστίκογλου, γιος του Γιώργου Σεβαστίκογλου και της Άλκης Ζέη, γεννήθηκε στη Μόσχα, μεγάλωσε στη Γαλλία και αργότερα εγκαταστάθηκε στην Ελλάδα. «Δεν έχω παιδικές μνήμες κοινές με τους φίλους μου εδώ στην Ελλάδα, αλλά δεν ένιωσα και Γάλλος ποτέ. Και αποφάσισα να είμαι λίγο παντού. Νιώθω να με εκφράζει αυτό που λέει ο Σαλμάν Ρουσντί: οι άνθρωποι δεν έχουν ρίζες, έχουν πόδια», λέει ο Πέτρος Σεβαστίκογλου.

Και ο ίδιος κινείται πολύ. Κινηματογραφικά γυρίσματα στην Αφρική (όπου γύρισε την ταινία του Electra, το 2014), θεατρικές παραστάσεις στην Κίνα (με ακροβάτες η παράσταση του «Η Αλίκη στον χώρα των θαυμάτων» ). Αυτό που βλέπει σ’ όλο τον κόσμο, και αφορά και την επόμενη κινηματογραφική δουλειά του, «είναι ο τρόπος που στέκονται οι νέοι άνθρωποι μπροστά σ’ όλο αυτό που συμβαίνει, φαινομενικά απαθείς, απέναντι σε κάτι έτοιμο να εκραγεί».

Σημειώνεται ότι στο Θέατρο Τέχνης, μετά το τέλος της παράστασης του «Insenso» της 23ης του μήνα, θα διοργανωθεί ανοιχτή συζήτηση με τη συμμετοχή του συγγραφέα Δημήτρη Δημητριάδη, του Πέτρου Σεβαστίκογλου και της Αλεξάνδρας Καζάζου.

Αναστασία Βαϊτσοπούλου

Share
Published by
Αναστασία Βαϊτσοπούλου