Categories: ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Αυτοί είναι οι εκθεσιακοί χώροι της documenta 14

Όπως έχει προαναγγελθεί, πυρήνας του εκθεσιακού προγράμματος της «documenta 14» είναι το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης με εκθέσεις σε όλους τους ορόφους του – ενώ στο Κάσελ θα εκτεθεί μέρος της μόνιμης συλλογής του. Επίσης, σημαντικό μέρος τoυ εκθεσιακού προγράμματος της documenta, θα φιλοξενηθεί στα τέσσερα παραρτήματα του Μουσείου Μπενάκη. Μάλιστα, η «documenta 14» συνεισφέρει σε μια σειρά βασικών επισκευών στο κτίριο της κατοικίας του Γιάννη Τσαρούχη-Ίδρυμα Τσαρούχη, ενόψει της απαραίτητης πλήρους ανακαίνισής του στο μέλλον.

Στο Μέγαρο Μουσικής θα παρουσιαστεί ένα εκτεταμένο μουσικό πρόγραμμα- ως προέκταση του κανονικού προγράμματος του Μεγάρου. Μεταξύ αυτών, πρεμιέρα στο Mέγαρο θα κάνει το νέο έργο του συνθέτη από τη Γουατεμάλα Χοακίν Ορελάνα, με τίτλο «Sinfonía del Tercer Mundo» (Συμφωνία από τον Τρίτο Κόσμο), σε πειραματισμούς με χορωδίες και ορχήστρες, καθώς και με τα δικής του επινόησης ηχητικά σκεύη, που θα εκτίθενται στο Μέγαρο κατά τη διάρκεια της συναυλίας του.

Στο Ωδείο Αθηνών, η documenta συμβάλλει στην αποκατάσταση ενός σπάνιου αναλογικού συνθεσάιζερ (EMS Synthi 100), που κατασκευάστηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1970 και αργότερα αγοράστηκε από το Κέντρο Σύγχρονης Μουσικής Έρευνας. Η «documenta 14» ανέθεσε τη δημιουργία τεσσάρων συνθέσεων γι’ αυτό το όργανο και παρουσιάζονται στο Μέγαρο Μουσικής, διαμορφώνοντας μια γέφυρα ανάμεσα στο σημερινό μηχάνημα «αντίκα» και σε μια νέα γενιά Ελλήνων και διεθνών μουσικών ηλεκτρονικής μουσικής.

Στην ΑΣΚΤ, που ήταν και η πρώτη συνεργασία της «documenta 14», η διεθνής εικαστική διοργάνωση συνεργάζεται και σε εκπαιδευτικό επίπεδο.

Στο ιστορικό κτίριο της Σχολής Καλών Τεχνών στην οδό Πατησίων, θα παρουσιαστεί η μακέτα που προτείνει ο καλλιτέχνης Ράινερ Όλντεντορφ, με πηγή έμπνευσης την έκθεση «Λειτουργική πόλη» του Διεθνούς Συνεδρίου Μοντέρνας Αρχιτεκτονικής CIAM 4, που παρουσιάστηκε στην Αθήνα, το 1933. Η έκθεση εκείνη ήταν το αποκορύφωμα της τέταρτης συνάντησης του διεθνούς αυτού συνεδρίου που διεξήχθη εν πλω, στο Πατρίς ΙΙ, το οποίο αναχώρησε από τη Μασσαλία με προορισμό την Αθήνα. Οι συμμετέχοντες του συνεδρίου ανήκαν στην πρωτοπορία του διεθνούς κινήματος του μοντερνισμού – μεταξύ άλλων ήταν ο Λεκορμπυζιέ, ο Αβάλρ ‘Ααλτο, ο Φερνάν Λεζέ, η Σαρλότ Περιάντ κ.ά. Η μακέτα του Όλντεντορφ αντιγράφει την κλίμακα της έκθεσης του CIAM και έχει εκπονηθεί σε συνεργασία με τους φοιτητές και τους καθηγητές της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας, του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, του Πανεπιστήμιου Θεσσαλίας, του Institut Supérieur des Beaux-Arts της Μπεζανσόν / Franche-Comté (ISBA) και της Kunsthochschule του Κάσελ.

Στον εκθεσιακό Χώρο «Νίκος Κεσσανλής», το έργο της κολεκτίβας Ciudad Abierta που ιδρύθηκε στις παρυφές του Βαλπαραΐσο της Χιλής, με τη σχολή του Rabindranath Tagore στο Σαντινικετάν, στην ύπαιθρο της Βεγγάλης έξω από την Καλκούτα, και με τη Ματάνσας, την «Αθήνα της Κούβας» – από τις τρεις βασικές σχολές και τοποθεσίες μάθησης τις οποίες εξετάζει η «documenta 14».

Οι εκθεσιακοί χώροι της «documenta 14» στην Αθήνα είναι οι εξής:

  • Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (Α.Σ.Κ.Τ.) – Κτίριο οδού Πειραιώς / Εκθεσιακός χώρος «Νίκος Κεσσανλής»
  • Αρχαιολογικός Χώρος Λυκείου
  • Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ)
  • Πλατεία Κοτζιά
  • Δημοτικός Κινηματογράφος Στέλλα
  • Ωδείο Αθηνών
  • Κέντρο Τεχνών του δήμου Αθηναίων, Πάρκο Ελευθερίας
  • Πλατεία Αυδή
  • Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο (Κήπος)
  • Ελπίδος 13
  • Ταινιοθήκη της Ελλάδος
  • Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
  • Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης (Μουσείο Μπενάκη)
  • Πινακοθήκη Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα (Μουσείο Μπενάκη)
  • Πεδίον του ‘Αρεως
  • Πολυτεχνείο, Συγκρότημα Πατησίων, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (Ε.Μ.Π.) & Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (Α.Σ.Κ.Τ.), Αίθουσα Πρεβελάκη
  • Πάρκο Ριζάρη
  • Ρομάντσο
  • Μουσείο Μπενάκη – Κτήριο Οδού Πειραιώς
Ελένη Τζαννάτου

Share
Published by
Ελένη Τζαννάτου
Tags: documenta 14