Categories: DIGITAL STORIES

Μα τελικά πώς επιλέγει τα “trending news” του το Facebook;

Την προηγούμενη εβδομάδα το Gizmodo έβγαλε “λαβράκι” όταν, μιλώντας με πρώην υπαλλήλους του Facebook, έμαθε πως οι δημοσιογράφοι που δουλεύουν για λογαριασμό του δικτύου, συχνά “κόβουν” ειδήσεις και νέα από τα trending” της υπηρεσίας κατά βούληση. Ο χαμός που προκλήθηκε ήταν μεγάλος αφού πρακτικά με τον τρόπο αυτό δύνανται να χειραγωγηθούν τα (δισ)εκατομμύρια των χρηστών του μεγαλύτερου κοινωνικού δικτύου στον κόσμο (θυμηθείτε ένα πείραμα που είχε διεξαχθεί πρόπερσι και θα καταλάβετε για τι μιλάμε ακριβώς).

Μπροστά στη γενική κατακραυγή και τις αντιδράσεις, το Facebook φρόντισε να αντιδράσει άμεσα, δημοσιεύοντας τις προς εσωτερική χρήση οδηγίες του για τον καταρτισμό των λεγόμενων “trending news” ή “trending stories”. Τι λέει λοιπόν το Facebook; Ουσιαστικά οι μόνες δύο οδηγίες του προς τους ανθρώπους που επιλέγουν τις ειδήσεις αυτές (συνήθως πρόκειται για –πρώην- δημοσιογράφους), είναι να προέρχονται από έγκυρες πηγές και να μην ανήκουν στην κατηγορία των λεγόμενων clickbaits”. Πώς όμως προκύπτουν αυτές οι ιστορίες;

Τη δουλειά δεν την κάνει άνθρωπος αλλά ένας αλγόριθμος που έχει αναπτύξει το Facebook ειδικά για τον σκοπό αυτό. Ουσιαστικά, «σκανάρει» το δίκτυο για θέματα που παρουσιάζουν αυξημένη δημοτικότητα, αυτά που έχουν μεγάλο αριθμό “mentions” στο πρόσφατο παρελθόν (ώρες ή ημέρες). Κάνοντας χρήση ενός εξωτερικού “RSS crawler” (υπηρεσία που αναλαμβάνει να ψάξει τα RSS feeds συγκεκριμένων ιστοσελίδων για ειδήσεις και νέα) επιπλέον, συνδυάζει τα δημοφιλή νέα με τα πιο πρόσφατα, έτσι ώστε συν τοις άλλοις, να πληροφορεί τους χρήστες και για τις τελευταίες εξελίξεις –αν και το Facebook δεν θα φτάσει ποτέ το Twitter σε αυτόν τον τομέα. Ποια είναι αυτά τα αξιόπιστα κατά το Facebook sites; Μπορείτε να τα δείτε εδώ –αξίζει να σημειωθεί ότι από την τελευταία έκδοση της λίστας αφαιρέθηκε το Yahoo! News.

Με τον αλγόριθμο να έχει βρει τα σημαντικά θέματα, η σκυτάλη περνά στο προσωπικό του Facebook, εκείνους τους ανθρώπους που λέγαμε πριν πως δίνουν το «ΟΚ» για τη συμπερίληψη ενός νέου στα “trending” του δικτύου. Εκείνοι ελέγχουν πως όντως πρόκειται για κάτι ουσιώδες (π.χ. και η λέξη lunch”, όπως πολύ σωστά επισημαίνει το Facebook χρησιμοποιείται συνέχεια όμως δεν αφορά κάποια ιδιαίτερη είδηση), διασταυρώνουν την είδηση, την κατηγοριοποιούν και ορίζουν επίπεδο σημαντικότητας (ανάλογα με το αν πρόκειται για θέμα τοπικό, εθνικό ή παγκόσμιο). Από εκεί και πέρα, ο ίδιος αλγόριθμος, ανάλογα με τις προτιμήσεις, τα “like” και τις αλληλεπιδράσεις του εκάστοτε χρήστη, του προβάλλει τις σχετικότερες “trending” ειδήσεις και αυτό είναι όλο.

Ουδέν μεμπτό στα παραπάνω, ωστόσο εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς πως εκείνοι που επαληθεύουν/συμπληρώνουν το έργο του αλγορίθμου, μπορούν να παρέμβουν και είτε να προωθήσουν, είτε να υποβαθμίσουν συγκεκριμένες ειδήσεις. Η λογική λέει πως και το ίδιο το Facebook δεν επιθυμεί κάτι τέτοιο αφού ενδεχόμενη αποκάλυψη ενός τέτοιου σκανδάλου θα επέφερε τεράστιο πλήγμα στην εικόνα και κατ’ επέκταση στην αξία του, ωστόσο ακόμα κι ο ίδιος ο Ζούκερμπεργκ δεν μπορεί να είναι σε θέση να εγγυηθεί για την αντικειμενικότητα στην επιλογή των “trending” ειδήσεων της υπηρεσίας του. Κι εμείς; Πρέπει να ανησυχούμε; Ο έξυπνος χρήστης δεν έχει να φοβάται τίποτα κι αυτό διότι πολύ απλά φροντίζει να ενημερώνεται από περισσότερες από μία πηγές και μάλιστα διαφορετικής προέλευσης, οπότε είναι και σε θέση να φιλτράρει τις πληροφορίες που βλέπει στην οθόνη του.

Σε ένα μέσο τόσο χαώδες όπως το ίντερνετ άλλωστε, είναι τουλάχιστον αστείο να υποστηρίζει κανείς ότι δεν έμαθε κάτι γιατί δεν το είδε στο Facebook…

Πέτρος Κηπουρόπουλος

Share
Published by
Πέτρος Κηπουρόπουλος