Categories: DIGITAL STORIES

Τι θα γινόταν αν οι πάροχοι μπλόκαραν τις διαφημίσεις στο ίντερνετ;

Δύσκολα θα βρείτε άνθρωπο που να έχει ακουστά τη Digicel, και εδώ που τα λέμε, τι λόγο να ‘χει κάποιος για να γνωρίζει έναν πάροχο υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας στη Τζαμάικα; Κι όμως, η εταιρεία που καλύπτει Καραϊβική και νότιο Ειρηνικό είναι πολύ πιθανό να αποτελέσει παράδειγμα προς μίμηση και για άλλες μεγαλύτερες, εφ’ όσον οι πρόσφατες κινήσεις της στεφθούν με επιτυχία. Η Digicel, που λέτε, ανακοίνωσε τα σχέδιά της, σύμφωνα με τα οποία, θα μπλοκάρει κάθε είδους web διαφήμιση μέσα από το δίκτυό της, εκτός αν η Google ή οι λοιπές εταιρείες διαχείρισής τους, δεχτούν να της δώσουν μερίδιο!

Συγκεκριμένα, εντός των προσεχών μηνών, οι συνδρομητές της Digicel και όσοι χρησιμοποιούν το δίκτυό της γενικότερα, αν δεν αλλάξει κάτι, θα απολαμβάνουν τις υπηρεσίες του υπέρτατου ad blocker, εκτός κι αν Google, Yahoo, Facebook & Σία αποφασίσουν να της δώσουν μερτικό απ’ τα έσοδά τους –πράγμα από αδύνατον έως ακατόρθωτο. Η λογική της εταιρείας δεν είναι αβάσιμη: «αυτή τη στιγμή, οι εταιρείες αυτές δεν πληρώνουν τίποτα για τη χρήση του δικτύου και των υπηρεσιών μας, καταναλώνοντας bandwidth που τους αποφέρει έσοδα από διαφημίσεις, δίχως την καταβολή οποιουδήποτε αντιτίμου». Τραβηγμένο μεν σαν σκεπτικό αλλά άδικο δεν το λέτε.

Στις μεγάλες αγορές (ΗΠΑ, Ευρώπη) υπάρχουν βέβαια διατάξεις που προστατεύουν τους παρόχους από τέτοιες αξιώσεις (το λεγόμενο “net neutrality” ή ουδετερότητα του δικτύου), ωστόσο «παραθυράκια» βρίσκονται. Στις ΗΠΑ, ειδικότερα, η Comcast είχε ζητήσει χρήματα από το Netflix με παρόμοια συλλογιστική, ωστόσο το αίτημά της απορρίφθηκε με το σκεπτικό πως οι συνδρομητές της είχαν πληρώσει για να έχουν πρόσβαση σε όλο το φάσμα του διαδικτύου –χώρια που το Netflix είχε ήδη δώσει το κατιτί τους σε Comcast, Verizon, AT&T και Time Warner Cable, τους τέσσερις μεγάλους παίκτες της εκεί αγοράς δηλαδή.

Μ’ αυτά και μ’ εκείνα, η Digicel θα γίνει ο πρώτος πάροχος παγκοσμίως που χρησιμοποιεί ad blocking λογισμικό για να μπλοκάρει διαφημίσεις, στατικές και βίντεο. Το ίδιο είχε αποπειραθεί να κάνει και ο γαλλικός πάροχος Free το 2013 όμως αναγκάστηκε να κάνει πίσω έπειτα από πιέσεις που δέχθηκε από την κυβέρνηση της χώρας. Η Digicel εξυπηρετεί περί τα 14 εκατ. συνδρομητών σε περισσότερες από 30 χώρες της Καραϊβικής και του νοτίου Ειρηνικού. Σίγουρα η περιοχή στην οποία δραστηριοποιείται της επιτρέπει να λειτουργήσει αρκετά πιο ελεύθερα, έξω από τα νομικά πλαίσια που ισχύουν σε ΗΠΑ και Ευρώπη, όμως αν μη τι άλλο, εφ’ όσον τα πλάνα της υλοποιηθούν, η περίπτωσή της θα αποτελέσει case study

Φανταστείτε πάντως τι έχει να γίνει αν οι πάροχοι αρχίσουν να αναζητούν ενεργά πλέον τρόπους να βάλουν χέρι στα έσοδα του κλάδου της online διαφήμισης. Σε τελική ανάλυση εκείνοι είναι που προσφέρουν στους χρήστες πρόσβαση στο διαδίκτυο, οπότε μοιραία εκείνοι έχουν και τον τελικό λόγο. Μέχρι Ζούκερμπεργκ και Πέητζ να «τα πάρουν» και να αρχίσουν να προσφέρουν υπηρεσίες πρόσβασης στο διαδίκτυο. Εκεί είναι που θα αρχίσει το πάρτι.

Πέτρος Κηπουρόπουλος

Share
Published by
Πέτρος Κηπουρόπουλος