Categories: DIGITAL STORIES

Τι περιμένουμε από την Τεχνολογία το 2015;

Όσο κλασσικά είναι οι ανασκοπήσεις της χρονιάς που πέρασε στη δύση της, άλλο τόσο είναι και αυτά που αναλώνονται σε προβλέψεις, εικασίες και σπέκουλα γενικώς στην ανατολή της επόμενης. Σε τελική ανάλυση όπως είπε κι ο Τάδε, αν υπάρχει κάτι που μας κρατά εγκεφαλικά ζωντανούς είναι η προσδοκία γι’ αυτά που έρχονται. Εν πάση περιπτώσει, με το 2014 να έχει υπάρξει μια γεμάτη από κάθε άποψη χρονιά, όπως είδαμε άλλωστε και στην ανασκόπηση της Popaganda, το 2015 έχει όλα τα φόντα για να το ξεπεράσει. Πολλές καινούριες μόδες και τάσεις βρίσκονται ακόμα εν τη γενέσει τους, οπότε και τους προσεχείς μήνες θα διαπιστώσουμε κατά πόσο μπορούν να κυριαρχήσουν και να διεκδικήσουν το μερίδιό τους στην αγορά. Νέα startups, τεχνολογίες σε ύφεση, social media σε χειμερία νάρκη και άλλα πολλά συνθέτουν το παζλ μιας ολόκληρης αγοράς που λογικά σε 12 μήνες από σήμερα δεν θα έχει καμία σχέση με την εικόνα που παρουσιάζει τώρα.

Πάμε να τα δούμε όλα σιγά-σιγά ξεκινώντας απ’ την αρχή…

Το on demand περιεχόμενο είναι η νέα τηλεόραση

Ξεχάστε το «ό,τι έχει η τηλεόραση». Η δύναμη πλέον περνά στον τηλεθεατή που έχει τη δυνατότητα να «πλάσει» ο ίδιος την εμπειρία θέασής του.

ΟΚ, κουλ. Μπορεί οι μανάδες, οι γιαγιάδες και οι θειάδες μας να ξημεροβραδιάζονται μπροστά στο χαζοκούτι, καταπίνοντας ό,τι τους σερβίρουν οι αθάνατοι καναλάρχες και διευθυντάδες προγράμματος, ωστόσο οι τάσεις στην τηλεόραση δείχνουν αλλού. Σε παγκόσμια κλίμακα, το «παραδοσιακό» μοντέλο τηλεόρασης πεθαίνει ή μάλλον για την ακρίβεια, έχει πεθάνει και δεν το ξέρει, ε, και με δεδομένη τη διαφορά φάσης που έχουμε στην Ελλάδα με τον υπόλοιπο δυτικό κόσμο, σε λίγο καιρό η τάση θα περάσει και κατά δώθε. Υπηρεσίες σαν το Netflix θα φτάσουν να λογίζονται σαν κανονικά κανάλια, την ώρα που μεγάλα δίκτυα με ΑΑΑ περιεχόμενο στήνουν τις δικές τους πλατφόρμες (βλέπε HBO GO από το HBO). Αν το καλοσκεφτεί δε κανείς, με το streaming να κερδίζει έδαφος, το YouTube να κάνει ολοένα και πιο εμπορική τη φιλοσοφία του και εταιρείες όπως οι Amazon και Facebook να ασχολούνται διαρκώς περισσότερο με το περιεχόμενο, δεν θα αργήσει να ‘ρθει η εποχή που το ζάπινγκ θα γίνεται ανάμεσα στα προαναφερθέντα brands-πλατφόρμες. Το «ό,τι έχει το κανάλι» θα δώσει σύντομα τη θέση του στο «ό,τι θέλει ο πελάτης» και πολύ φοβάμαι ότι η ελληνική ελεύθερη τηλεόραση δεν είναι ακόμα σε θέση να αντιληφθεί την αλλαγή στο status quo.

Ξαφνικά τα «παραδοσιακά» SMS φαντάζουν τρε πασέ..

Δώστε messaging στον λαό

Το messaging ήταν το αστέρι της χρονιάς που πέρασε. Ελάχιστοι είχαν προβλέψει έναν χρόνο πριν το «μπαμ» που θα γινόταν το 2014 και το πόσο πολύ θα άνοιγε η εν λόγω αγορά, κάτι που ήρθε ως συνέπεια πολλαπλών, αν και κατά πολλούς όχι αλληλένδετων, εξελίξεων (περαιτέρω διείσδυση ευρυζωνικότητας, αύξηση των δεδομένων στα πακέτα κινητής, διεύρυνση της βάσης κατόχων smartphones κ.α.). Πλέον, μπορεί οι πόρτες του chatting ή messaging ορθότερα να έχουν κλείσει για κάθε νέο ενδιαφέρομενο, ωστόσο το 2015 οι ήδη υπάρχοντες παίκτες (Whatsapp, Skype, Viber, Facebook Messenger, Snapchat) αναμένεται να βγάλουν τα μάτια τους προσπαθώντας να αυξήσουν το μερίδιό τους, μειώνοντας ει δυνατόν αυτά των άλλων. Αυτά στη Δύση. Διότι στην Ανατολή και δη στη μεγαλύτερη αγορά του κόσμου, την Κίνα, υπάρχει άλλος θεός: το WeChat μπορεί να ξεκίνησε σαν πλατφόρμα chatting, όμως πλέον… τα κάνει όλα και συμφέρει! Οι χρήστες του μπορούν να κλείσουν ταξί, να στείλουν δώρα, να αγοράσουν προϊόντα και υπηρεσίες, ακόμα και να ελέγξουν τα δάνειά τους μέσα απ’ την εφαρμογή! Όταν λοιπόν υπάρχουν τέτοιες προοπτικές, λογικό είναι να αναμένουμε πως εντός των προσεχών μηνών, το messaging θα ανθίσει περαιτέρω.

«Έλα ρε, πού είσαι»;

Μπορεί πολλοί να γκρινιάζουν για δαύτα, ωστόσο τα περίφημα location-based services είναι εκείνα που μπορούν να φέρουν στο χέρι μας περιεχόμενο που να ανταποκρίνεται στα «θέλω» μας 100%. Μη γκρινιάζετε για το feedback που δίνετε στις εταιρείες. Σε έναν βαθμό, για το καλό σας είναι!

Χρόνια τώρα, οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο και την αγορά του ίντερνετ, έχουν βάλει ένα μεγάλο στοίχημα: να κάνουν πράξη το κόνσεπτ του tailor-made διαδικτύου, να προσφέρουν δηλαδή μια εμπειρία χρήσης που θα είναι κομμένη και ραμμένη στα μέτρα του κάθε χρήστη. Ακόμα μπορεί να μην τα έχουν καταφέρει ολοκληρωτικά αλλά αν μη τι άλλο κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση. Ειδικά για φέτος δε, μοιάζουν να ‘χουν βρει το κλειδί για να επιτύχουν τον στόχο τους μια ώρα αρχύτερα. Ποιο είναι αυτό; Η τοποθεσία του χρήστη. Τα περίφημα location-based services ή αν προτιμάτε υπηρεσίες τοποθεσίας, «σερβίρουν» στον κάθε χρήστη περιεχόμενο που τον αφορά άμεσα βάσει της ακριβούς τοποθεσίας του: βλέπετε νέα που αφορούν τη χώρα ή την ευρύτερη περιοχή σας, παίρνετε ενημερώσεις για την κίνηση στους γύρω δρόμους, συνδέεστε με φίλους που έχουν κάνει check in κοντά σας. Με το feedback που δίνουν οι ίδιοι οι χρήστες (το check in που λέγαμε πιο πάνω) βοηθούν και τις ίδιες τις πλατφόρμες να καταλάβουν και να καταγράψουν τα γούστα τους ώστε κι αυτές με τη σειρά τους να τους εμφανίζουν όσο το δυνατόν πιο σχετικό περιεχόμενο. Γενικεύοντας την όλη σκέψη λίγο, οι εταιρείες θα βασιστούν ακόμα περισσότερο στα δεδομένα που τους παρέχουμε/συλλέγουν από εμάς προκειμένου να φέρουν έτσι το ίντερνετ στα μέτρα μας. Θα το δείτε να χτίζεται, υπομονή.

Wearables: το μέλλον είναι τώρα

Η εποχή που για να δει κανείς «συμβατικό» ρολόι σε άτομο κάτω των 30 ετών θα πρέπει να κάνει τάμα στον Άγιο Φανούρη, δεν αργεί. Η επανάσταση των wearables καλά κρατεί!

Για τα wearables δεν πρέπει να ‘χετε παράπονο, έχουμε αναφερθεί σε δαύτα άπειρες φορές εδώ, στην Popaganda. Ε, θα συνεχίσουμε να το κάνουμε με την ίδια συχνότητα και το 2015, μιας που οι εταιρείες που στηρίζουν την αγορά τους, δεν δείχνουν καμία διάθεση να ρίξουν ρυθμούς, και εδώ που τα λέμε, γιατί να το κάνουν κιόλας; Τα wearables ήταν η προϊοντική κατηγορία που παρουσίασε τη μεγαλύτερη άνθιση μέσα στο έτος που μας τελείωσε: νέες συσκευές, νέες λειτουργίες, νέα κόνσεπτ, νέες λύσεις. Όλα του κουτιού. Το 2015 θα δούμε ακόμα περισσότερα στην κατηγορία με τα λόγια να μετατρέπονται σε έργα. Smartwatches είπατε; Ντεμοντέ! Πολλές εταιρείες έχουν ανακοινώσει τα πλάνα τους για τους προσεχείς μήνες, πλάνα που περιλαμβάνουν από είδη ένδυσης και υπόδησης, μέχρι κάθε λογής αξεσουάρ. Ο άνθρωπος θα είναι σε θέση να ελέγχει τον οργανισμό του 24/7 και με τη χρήση των κατάλληλων συσκευών να καλυτερεύσει την ποιότητα της ζωής του σε μικρό ή μεγάλο βαθμό. Η ώρα που τα όσα φοράμε θα συνδέονται μεταξύ τους ανταλλάσσοντας πληροφορίες δεν θα αργήσει και κάπως έτσι θα περάσουμε στο…

internet of things!

Εντάξει, το «έξυπνο σπίτι», την πιο γνωστή έκφανση του κόνσεπτ του “internet of things” μπορεί να μη γίνει αυτό που έξω λένε “commodity” μέσα στο 2015, ωστόσο αν μη τι άλλο είμαστε σε καλό δρόμο.

Αν σηκώσατε το φρύδι σας με απορία διαβάζοντας την επικεφαλίδα από πάνω, μην αγχώνεστε. Αυτό εδώ θα διαλύσει κάθε συννεφάκι. Τα πάντα πλέον γύρω-τριγύρω μας συνδέονται μεταξύ τους. Ναι, τα wearables είναι μια έκφανση του περίφημου κόνσεπτ internet of things. Το να έχουμε φερ’ ειπείν παπούτσια που να καταγράφουν την απόσταση που διανύουμε καθημερινά και να στέλνουν πληροφορίες στο αντίστοιχο app στο κινητό μας, μετράει πολύ. Ήρθε όμως η ώρα να περάσουμε και στο επόμενο βήμα. Να βρεθεί η πλατφόρμα που θα μας στέλνει στο κρεβάτι την κατάλληλη ώρα γνωρίζοντας ότι την επόμενη έχουμε ταξίδι. Αυτή που θα φροντίζει να μας καλεί ταξί την ώρα που θα μας πληροφορεί για τον καιρό που θα κάνει στον προορισμό μας. Αυτή που θα μας οδηγεί σε πραγματικό χρόνο στο γραφείο βάσει της κίνησης στους δρόμους και που φτάνοντας, θα αναλαμβάνει να ελέγξει όχι απλά αν χωράμε σε μία θέση αλλά να παρκάρει κιόλας (τα πρώτα driverless αυτοκίνητα έρχονται εντός του ’15 εξ’ άλλου). Αυτή μέσω της οποίας θα διαχειριζόμαστε πληρωμές λογαριασμών, εισιτήρια (λεωφορείου, αεροπλάνου, σινεμά, τα πάντα), πιστωτικές και δε συμμαζεύεται. Μέχρι να έρθει η στιγμή που όλα τα παραπάνω θα γίνονται μέσω μίας εφαρμογής βέβαια, μεσολαβεί ένα κάποιο χρονικό διάστημα, ωστόσο εταιρείες όπως οι Google και Apple έχουν ήδη κινηθεί προς τη σωστή κατεύθυνση (βλ. Apple Pay και Google Wallet). Και κάπως έτσι οι sci-fi καταστάσεις που βλέπαμε σε ταινίες και μόνο, σιγά-σιγά χτυπούν την πόρτα της καθημερινότητάς μας.

Πάμε Στοίχημα

Καλές οι 4Κ τηλεοράσεις όμως για να πειστεί ο κόσμος να επενδύσει σε αυτές, δεν θα πρέπει να παραχθεί πρώτα και επαρκές συμβατό περιεχόμενο για την αξιοποίησή τους; Απορία…

Πέραν όλων των παραπάνω, η βιομηχανία της Τεχνολογίας έχει μια σειρά από ανοιχτά στοιχήματα τα οποία θα προσπαθήσει να κερδίσει μέσα στη χρονιά που έρχονται. Εύκολα δεν είναι όμως αν μη τι άλλο είναι στοιχήματα δισεκατομμυρίων, οπότε η ανάγκη για αυτές τις νίκες είναι μάλλον επιτακτική. Πάμε να τα δούμε επιγραμματικά;

  • Θα γίνει το 4K καθεστώς; Εκεί που το 3D απέτυχε πρακτικά να γίνει το “next big thing” στην εικόνα, θα τα καταφέρουν οι εταιρείες να πείσουν το κοινό για την αξία του 4K και κατ’ επέκταση να οδηγήσουν την αγορά προς τα εκεί;

  • Θα είναι τόσο… λυγερό το νέο iPhone; Ναι, ΟΚ, έχουμε μπροστά μας τρία τριμηνάκια μέχρι η Apple να παρουσιάσει στο Κουπερτίνο το επόμενο (ή επόμενα μήπως…;) iPhone, ωστόσο το ερώτημα είναι ένα: η ποιότητα κατασκευής του θα είναι εξίσου χάλια με των 6/6 Plus;

  • Η απάντηση της Samsung; Έπειτα από μια χρονιά που και πάλι είδε την πλάτη της μεγάλης της ανταγωνίστριας, πώς ακριβώς θα καταφέρει η κορεατική εταιρεία να καλύψει το κενό και να χτυπήσει στα ίσα την Apple; Πόση RAM αντέχει αλήθεια ένα Galaxy;

  • Virtual Reality: do or die. Η βιομηχανία το παλεύει δυο δεκαετίες και βάλε με την εικονική πραγματικότητα. Αν και τώρα που έχουν «πλακωθεί» μαζί της Sony, Samsung και Facebook, δεν γίνει κάτι, ξεγράψτε τη μια και καλή.

  • Ποια social media θα ενηλικιωθούν και ποια θα κουνήσουν μαντήλι; Ο χάρτης των κοινωνικών δικτύων θα εξακολουθήσει να αλλάζει και όποιος χαθεί απ’ αυτόν, θα είναι μια για πάντα. Πρόβλεψη: το Instagram θα απογειωθεί, το Foursquare θα κουνήσει μαντήλι.

  • Έχει νόημα το κόνσεπτ του driverless car; Αμάξια χωρίς οδηγούς; Μα είμαστε σοβαροί; Κι όμως η αυτοκινητοβιομηχανία έχει επενδύσει απίστευτα ποσά εδώ. Σε λίγους μήνες θα δούμε και τα πρώτα δείγματα δουλειάς…

Αεί παίζειν!

Tom Clancy’s The Division: Ετοιμαστείτε, το 2015 έχει ταξιδάκι προς Νέα Υόρκη μεριά.

Για το τέλος, ας κλείσουμε με κάτι πιο ανάλαφρο: gaming! Το 2015 μπορεί να μην έχουμε νέες κονσόλες (το πολύ-πολύ να δούμε νέες εκδόσεις των Xbox One και PS4 και να μάθουμε νέα για την υποτιθέμενη καινούρια κονσόλα της Nintendo, τον διάδοχο του Wii U), θα δούμε ωστόσο αστεράτα παιχνίδια που θα ρουφήξουν κάθε ικμάδα από τον –πρώην- ελεύθερό μας χρόνο. Για πάμε για το top10 των πλέον αναμενόμενων τίτλων, ξέρετε, αυτούς για τους οποίους βλέπουμε κάνα τρέιλερ και μας φεύγουν τα τσισάκια:

  1. Tom Clancy’s The Division (Xbox One, PS4, PC | 2015)

  2. Uncharted 4: A Thief’s End (PS4 | 2015)

  3. The Witcher 3: Wild Hunt (Xbox One, PS4, PC | 19/5/2015)

  4. Halo 5: Guardians (Xbox One | 2015)

  5. Evolve (Xbox One, PS4, PC | 10/2/2015)

  6. Batman: Arkham Knight (Xbox One, PS4, PC | 2/6/2015)

  7. Rise of the Tomb Raider (Xbox One, Xbox 360 | 2015)

  8. Dying Light (Xbox One, PS4, PC | 30/1/2015)

  9. The Order: 1886 (PS4 | 20/2/2015)

  10. Mirror’s Edge 2 (Xbox One, PS4, PC | 2015)

Πέτρος Κηπουρόπουλος

Share
Published by
Πέτρος Κηπουρόπουλος