Categories: DIGITAL STORIES

Τελικά οι δωρεές κατά του έμπολα στο Facebook είναι κόλπο μάρκετινγκ ή όχι;

Ένα νέο bannerάκι πρόσεξαν εδώ και μερικά 24ωρα οι χρήστες του Facebook στις home σελίδες τους στο δίκτυο. Το Facebook προσφέρει τη δυνατότητα πλέον ο κάθε ενδιαφερόμενος να δωρίσει το ποσό της αρεσκείας του σε έναν κοινωφελή σκοπό: την καταπολέμηση του ιού έμπολα που έχει σκοτώσει περισσότερους από 5.000 ανθρώπους και εξαπλώνεται παγκοσμίως. Πολλοί ήταν εκείνοι που έσπευσαν να χαρακτηρίσουν την εν λόγω κίνηση σαν κόλπο μάρκετινγκ, υποστηρίζοντας ότι το Facebook ζητά από τα μέλη του να δώσουν το κατιτίς τους χωρίς αυτό να ξοδεύει το παραμικρό.

Κάτι τέτοιο δεν είναι αλήθεια. Το διέψευσε και ο Mark Zuckerberg ο οποίος μερικά 24ωρα πριν δώρισε το ποσό των $25 εκατ. για τον ίδιο σκοπό. Ψάχνοντας κανείς να βρει την αλήθεια στην κίνηση του Facebook για το «Donate» button, θα διαπιστώσει πως αυτή βρίσκεται κάπου στη μέση. Αρχικά, όλες οι μεγάλες εταιρείες με ελάχιστες εξαιρέσεις (από τους πραγματικούς κολοσσούς, η μόνη τέτοια είναι η Apple) προσφέρουν χρήματα σε κοινωφελείς σκοπούς, συντηρούν προγράμματα χρηματοδότησης και χορηγιών και παίρνουν θέματα κοινωνικής ευθύνης και προσφοράς στα σοβαρά, το ακριβώς αντίθετο σε σχέση με τα όσα έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε εντός των συνόρων δηλαδή. Το ίδιο συμβαίνει και με τους ευκατάσταστους CEO και επικεφαλής τους (και πάλι εδώ εξαίρεση αποτελούσε ο Steve Jobs): όλοι τους έχουν αναπτύξει έντονη φιλανθρωπική δραστηριότητα, άλλοι προσφέροντας χρήματα κατά περίπτωση και άλλοι έχοντας δημιουργήσει ολόκληρα ιδρύματα (αυτό του Bill Gates και της συζύγου του είναι με διαφορά το πιο γνωστό).

Από την άλλη η συγκυρία αποτελεί και μία πρώτης τάξεως ευκαιρία για το Facebook για να βγάλει προς τα έξω ένα πολύ πιο κοινωνικό και ευαισθητοποιημένο προφίλ και μάλιστα δίχως να χρειαστεί να κάνει και κάτι το ιδιαίτερο: ένα κουμπί προσθέτει στο interface του και αυτό ήταν όλο. Αυτό σημαίνει πως θα πρέπει να πέσουμε όλοι να το φάμε, κατακρίνοντάς το και κάνοντας λόγο για υποκρισία; Όχι και πάλι όχι. Όπως συμβαίνει και με τους σελέμπριτις, όταν κάποιος ή κάτι, εφ’ όσον μιλάμε για νομικό και ουχί φυσικό πρόσωπο, εκμεταλλεύεται την προβολή που παίρνει και το κοινό στο οποίο «μιλά» για να καταφέρει κάτι που θα έχει νόημα και θα ωφελήσει άλλους που έχουν ανάγκη από βοήθεια, τότε καλά κάνει και το κάνει. Ναι, είναι προφανές ότι θα πάρει προβολή η πράξη του: αν δεν έπαιρνε, τότε δεν θα πετύχαινε τον στόχο της. Υπό αυτή την έννοια, το γεγονός ότι όλοι θα μιλούν για ‘κείνον που προσέφερε τη δυνατότητα για δωρεές, είναι η ελάχιστη επιβράβευση που μπορεί να περιμένει αυτός.

Σε τελική ανάλυση, ας σπεύσουν να τον μιμηθούν και άλλοι, μόνο καλό θα κάνει.

Πέτρος Κηπουρόπουλος

Share
Published by
Πέτρος Κηπουρόπουλος