Categories: DIGITAL STORIES

Συνέντευξη Γκάνα Γιεφτουσένκο: Το PayPal δείχνει την Ελλάδα της ανάπτυξης

Πριν μερικές εβδομάδες είχαμε μια πρώτη γνωριμία με το PayPal μέσα από τις σελίδες της Popaganda, τι είναι, τι κάνει και πώς θα το χρησιμοποιήσει κανείς. Θελήσαμε όμως να εμβαθύνουμε στο θέμα και έτσι απευθυνθήκαμε στην καθ’ ύλην αρμόδια: η Γκάνα Γιεφτουσένκο είναι Επικεφαλής Επιχειρηματικής Ανάπτυξης για το PayPal στην ανατολική και κεντρική Ευρώπη και παράλληλα ο άνθρωπος που ελέγχει σε διαρκή βάση τα δεδομένα που αφορούν την ελληνική αγορά.

Φαντάζεστε πόσοι μπορεί να χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες του PayPal στη χώρα μας; Υπάρχει κάτι που θα πρέπει να περιμένουμε για το 2015; Ποια είναι η απάντηση του PayPal σε όλες εκείνες τις υπηρεσίες ψηφιακού πορτοφολιού που έχουν βγει τώρα τελευταία από τη Google, την Apple και άλλες εταιρείες; Γι’ αυτά και άλλα πολλά δέχθηκε να μας μιλήσει η κα. Γιεφτουσένκο: η συνέντευξή της στην Popaganda, ενδιαφέρουσα και με πολύ «ζουμί», ιδίως για όλους εκείνους που διαθέτουν καταστήματα ή εμπορεύονται προϊόντα και υπηρεσίες και σκέφτονται διστακτικά να ανοιχτούν στο εξωτερικό.

PayPal και Ελλάδα: μια σχέση αγάπης

Σε κάποιες χώρες το PayPal έχει λανσάρει κάρτες. Στη χώρα μας τρέχουν άλλου είδους υπηρεσίες όπως για παράδειγμα αυτές που έχουν προκύψει κατόπιν συνεργασίες με τοπικούς φορείς, τράπεζες και εταιρείες (WIND και Eurobank δύο, ενδεικτικά).

Το PayPal εστιάζει πάρα πολύ στην εξυπηρέτηση και την προστασία του πελάτη, εκείνου που πληρώνει. Τι κάνει όμως για εκείνον που λαμβάνει τα χρήματα, τον έμπορο; Πολλά! Καταρχάς είναι πολύ εύκολο για κάποιον να πληρώσει χρησιμοποιώντας το email του, κάτι που για τον έμπορο μεταφράζεται σε περισσότερες πωλήσεις μέσω του e-shop του, μιας που αυτές θα γίνονται πανεύκολα. Όπως υπάρχει προστασία για τον καταναλωτή (σ.σ. το λεγόμενο “buyer protection”), υπάρχει και για τον έμπορο. Αν ο πελάτης π.χ. υποστηρίξει ότι δεν έχει λάβει το προϊόν αλλά υπάρχει αποδεικτικό αποστολής, τότε ο έμπορος θα αποζημιωθεί. Για κάθε πλεονέκτημα, για κάθε όφελος που έχει ο πελάτης, υπάρχει και ένα αντίστοιχο για τον έμπορο. Σε τελική ανάλυση, ο τελευταίος θέλει αρχικά να έρθουν πελάτες στο μαγαζί του και εν συνεχεία, αυτοί οι πελάτες να φύγουν έχοντας αγοράσει κάτι. Εμείς κάνουμε τη διαδικασία της πληρωμής όσο το δυνατόν πιο εύκολη, βοηθώντας έτσι και τους καταναλωτές και τους εμπόρους.

Ας το ειδικεύσουμε λίγο στην Ελλάδα: γιατί κάποιος έμπορος από εδώ να προτιμήσει το PayPal; Οι λόγοι για την Ελλάδα είναι οι ίδιοι με αυτούς για κάθε άλλη χώρα: είναι εύκολο στη χρήση και υπάρχει πλήρης προστασία (αν επί παραδείγματι μιλάμε για μια επιστροφή, το PayPal είναι αυτό που πληρώνει το κόστος). Δεν υπάρχει διαφοροποίηση ανάμεσα στους χρήστες του PayPal: είτε κάποιος είναι από τη Γερμανία, είτε από τις ΗΠΑ, είτε από την Ελλάδα, απολαμβάνει τα ίδια προνόμια χρησιμοποιώντας το. Υπάρχουν περιπτώσεις που εταιρείες έχουν έρθει σε εμάς έπειτα από απαίτηση των πελατών τους, χιλιάδων πελατών τους σε κάποιες περιπτώσεις, και έχουν ζητήσει να ενημερωθούν για τις υπηρεσίες μας. Ο κόσμος γνωρίζει το PayPal και το ζητά στις αγορές του.

Πώς βλέπετε την ελληνική αγορά τα τελευταία χρόνια μέσα από τα δικά σας δεδομένα; Τα τελευταία δύο-τρία χρόνια, βλέπουμε την ελληνική αγορά να αναπτύσσεται και μάλιστα με γρήγορο ρυθμό και όχι μόνο ως προς τους καταναλωτές που χρησιμοποιούν το PayPal για τις αγορές τους αλλά και σε τζίρο συνολικά. Η οικονομική κρίση ή οι πολιτικές εξελίξεις δεν έχουν επιβραδύνει καθόλου αυτόν τον ρυθμό και για την ακρίβεια η Ελλάδα αποτελεί μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες αγορές μας στην κεντρική Ευρώπη! Αντιλαμβάνομαι ότι πολύς κόσμος αναζητά πρόσθετες πηγές εισοδήματος και γι’ αυτό ανοίγει online καταστήματα όπως επίσης πολλοί καταναλωτές ψάχνουν εναλλακτικούς τρόπους πληρωμής, όχι μόνο για τις αγορές τους εντός Ελλάδας αλλά και διεθνώς όπως π.χ. στην Κίνα για ηλεκτρονικά ή στις ΗΠΑ για ρούχα, όμως σε κάθε περίπτωση τα νούμερα δείχνουν καθαρά ανοδική τάση. Επιπλέον η Ελλάδα είναι από τις πλέον «εύκολες» αγορές για το PayPal μιας που το ενδιαφέρον των επιχειρήσεων για αυτό είναι μεγάλο, υπάρχουν άπλετες ιδέες και τρέχουν πάρα πολλά διαφορετικά πρότζεκτ.

Πόσα περίπου καταστήματα και έμποροι στην Ελλάδα χρησιμοποιούν ενεργά το PayPal πλέον; Είναι δύσκολο να το υπολογίσει κανείς γιατί δεν μιλάμε μόνο για μεγάλα καταστήματα και αλυσίδες αλλά και μικροεμπόρους αλλά σε γενικές γραμμές έχουμε χιλιάδες συνεργάτες στη χώρα. Μέσα στους τελευταίους χρόνους έχει αυξηθεί πολύ η βάση μας διότι σε τελική ανάλυση, εφ’ όσον κάποιος είναι πελάτης του PayPal, δεν έχει σημασία σε ποια χώρα βρίσκεται αλλά να έχει τη δυνατότητα σε κάθε πτυχή της καθημερινότητάς του να χρησιμοποιήσει τις υπηρεσίες του. Ειδικά για τους Έλληνες εμπόρους, παρ’ ότι η ελληνική αγορά είναι σημαντική μεν, το PayPal αποτελεί γι’ αυτούς ένα παράθυρο για τον κόσμο αφού τους συνδέει με πελάτες από πλήθος διαφορετικών χωρών. Το PayPayl μπορεί να βοηθήσει καταστήματα, εμπόρους και εταιρείες να στοχεύσουν σε συγκεκριμένες αγορές και εξάλλου αποτελεί και ένα, κατά κάποιον τρόπο, αποδεικτικό αξιοπιστίας.

Πρώτος στόχος: ασφάλεια και ευχρηστία

Σκεφτείτε πόσοι και πόσοι έμποροι, επαγγελματίες και μη, έχουν πρόσβαση σε πελάτες και αγοραστές σε όλο τον κόσμο, χάρη στο PayPal. Βασικά προσπαθήστε να σκεφτείτε τι θα γινόταν στην περίπτωση που δεν υπήρχε το PayPal… Etsy και eBay ειδικά θα είχαν μετατραπεί σε νεκροταφεία…

Θα πρέπει να περιμένουμε διαφορετικά προϊόντα από το PayPal όπως φερ’ ειπείν κάρτες; Στόχος μας είναι να προσαρμοζόμαστε στις ανάγκες και τις απαιτήσεις της εκάστοτε αγοράς. Στην Ιταλία, ας πούμε, έχουμε λανσάρει προπληρωμένες κάρτες, ενώ στην Ελλάδα οι πελάτες της Eurobank μπορούν να στείλουν κατ’ ευθείαν χρήματα από τον λογαριασμό τραπέζης τους σε αυτόν του PayPal, ενώ αυτοί της WIND μπορούν να χρησιμοποιήσουν την υπηρεσία μας για να αγοράσουν χρόνο για το κινητό τους. Επιδιώκουμε τη συνεργασία με τοπικούς φορείς, τράπεζες, οργανισμούς και καταστήματα μιας που γνωρίζουν καλύτερα το καταναλωτικό κοινό, ωστόσο εξετάζουμε κάθε ενδεχόμενο.

Τώρα τελευταία παρατηρούμε ότι υπηρεσίες ψηφιακού πορτοφολιού έχουν γίνει αρκετά δημοφιλείς: η Google, η Apple, ακόμα κι η Amazon ή και άλλες εταιρείες, εμφανίζονται με τις δικές τους προτάσεις. Γιατί κάποιος να προτιμήσει τη λύση του PayPal αντί μίας εξ’ αυτών; Πολλές από όλες αυτές τις υπηρεσίες δεν είναι διαθέσιμες στην Ελλάδα ή στην Ευρώπη. Το φοβερό με αυτή την αγορά είναι πως έχουμε κάτι καινούριο και κάθε μέρα. Το PayPal δραστηριοποιείται στον χώρο των πληρωμών και μόνο αυτών τα τελευταία 15 χρόνια: οι πληρωμές είναι κάτι που ξέρει καλά, καλύτερα από κάθε ανταγωνιστή του. Τώρα από εκεί και πέρα, ο καταναλωτής είναι σε θέση να επιλέξει εκείνος την υπηρεσία που προτιμά, ζυγίζοντας τις διαθέσιμες προτάσεις σύμφωνα με τις ανάγκες του. Οι 161 εκατ. πελάτες μας που χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες μας σε καθημερινή βάση εξ’ άλλου μιλούν για εμάς.

Με τον ανταγωνισμό λοιπόν να μεγαλώνει, θα πρέπει να περιμένουμε κάτι το εντυπωσιακό από το PayPal για το 2015; Φέτος θα εστιάσουμε στον πυρήνα του PayPal, θα προσπαθήσουμε να κάνουμε την πλατφόρμα ακόμα πιο εύχρηστη, να της δώσουμε ένα ενιαίο προφίλ σε όλες τις χώρες και γενικότερα να βελτιώσουμε την εμπειρία που εν τέλει απολαμβάνει ο χρήστης.

Κάτι που μου είχε κάνει εντύπωση στο PayPal, ήταν το ότι ενώ διέθετα λογαριασμό στο αγγλικό PayPal, όταν θέλησα να εισάγω τα στοιχεία ελληνικών λογαριασμών και καρτών μου, χρειάστηκε να δημιουργήσω προφίλ και στο ελληνικό. Γιατί αυτό; Δεν είναι κάτι που συνέβη μόνο σε εσένα αυτό. Αποτελεί πρακτική του PayPal και παράλληλα μία από τις δικλείδες ασφαλείας του συστήματός μας. Είναι ένα από τα μέτρα ασφαλείας μας προκειμένου να διασφαλίσουμε πως το PayPal είναι και θα παραμείνει ασφαλές: η κάθε χώρα διαχειρίζεται διαφορετικά τράπεζες, στοιχεία και δικαιολογητικά. Παρ’ όλα αυτά ακόμα κι έτσι, καταναλωτές σαν κι εσένα είναι σε θέση να χρησιμοποιήσουν τους λογαριασμούς τους και στις δύο χώρες.

Mobile: το μέλλον που έγινε παρόν

Οι πληρωμές μέσω NFC αποτελούν το νέο μεγάλο trend. Μένει να δούμε την αντίδραση του PayPal σε αυτό, ιδίως τώρα που το παιχνίδι στις ηλεκτρονικές πληρωμές δείχνει να σοβαρεύει.

Μιλώντας για νέα πρότζεκτ, θα έπρεπε να περιμένουμε λύσεις από το PayPal βασισμένες στο NFC; Υπάρχουν πολλές και διαφορετικές τεχνολογίες που μπορούν να βοηθήσουν το e-commerce να αναπτυχθεί. Εμείς από την πλευρά μας θα συνεχίσουμε να αφουγκραζόμαστε τις ανάγκες του κοινού, προσπαθώντας παράλληλα να τις καλύψουμε, είτε πρόκειται για υλοποιήσεις NFC, είτε για υποστήριξη Bitcoin, είτε για οποιονδήποτε άλλο τρόπο πληρωμής. Βλέπουμε τις τάσεις της Τεχνολογίας και την άνοδο του NFC αλλά παρακολουθούμε τα πάντα και είμαστε έτοιμοι να ανταποκριθούμε σε κάθε ανάγκη.

Το μέλλον λοιπόν είναι στο mobile; Δεν θα έλεγα ότι το mobile είναι το μέλλον αλλά το παρόν. Μπορώ να πληρώσω μέσω του κινητού μου το ταξί ή το λεωφορείο μου, η διείσδυση των smartphones είναι εντυπωσιακή και ειδικά στην Ελλάδα είναι ανώτερη από πολλές ευρωπαϊκές χώρες: οι Έλληνες καταναλωτές χρησιμοποιούν τα smartphones τους πάρα πολύ και εμείς ως PayPal θέλουμε να τους δώσουμε τη δυνατότητα να πληρώνουν μέσω αυτών. Οι πληρωμές αφορούν ολόκληρη την καθημερινότητα του καταναλωτή και όχι μόνο τη στιγμή που θα κλείσει εισιτήρια για σινεμά ή θέσεις στο αεροπλάνο. Πληρωμή είναι κι όταν βάζει βενζίνη, όταν πληρώνει στο σούπερ μάρκετ και κάθε άλλο τέτοιο καθημερινό έξοδο και εμείς θέλουμε να το αλλάξουμε αυτό, να κάνουμε την πληρωμή να εκτελείται όσο πιο φυσικά γίνεται χωρίς να χρειάζεται ο πελάτης να βάλει καν το χέρι στο πορτοφόλι ή την τσέπη.

Εν τέλει έχει μπει το PayPal στην κουλτούρα μας; Ναι, το ελπίζω και το πιστεύω! Τα τελευταία δυόμισι χρόνια που διαχειρίζομαι την ελληνική αγορά, βλέπω ραγδαία αύξηση σε καθετί που αφορά και αυτό με γεμίζει χαρά και με προδιαθέτει θετικά και μόνο για το μέλλον!

Πέτρος Κηπουρόπουλος

Share
Published by
Πέτρος Κηπουρόπουλος