«Δες πώς είναι σήμερα ο ηθοποιός του Μόνος στο Σπίτι». «Ποια τραγουδίστρια πήρε 45 κιλά σε τρεις μήνες»; «Μπήκε στο δωμάτιο και βρήκε τη γυναίκα του με…». Τίτλοι κειμένων που ανήκουν στην κατηγορία των λεγόμενων “clickbaits”, των «δολωμάτων» δηλαδή που θα ψαρέψουν το «κλικ» σας. Όχι ότι έχουν κάτι το σημαντικό να σας δείξουν, απλά αυτό που έχουν, το πλασάρουν με τέτοιο τρόπο που εσείς, ο μέσος χρήστης του διαδικτύου να μην είστε σε θέση να αντισταθείτε και έτσι από απλή περιέργεια, να το πατήσετε το ρημάδι το link. Για εσάς αυτό το «κλικ» μπορεί να είναι 5-10 χαμένα δευτερόλεπτα (μέχρι να καταλάβετε ότι άδικα μπήκατε στο x site δηλαδή), για τη σελίδα που επισκεφθήκατε όμως είναι ένα μικρό έσοδο (analytics, προβολές διαφημίσεων κλπ).
Δυστυχώς, το Facebook είναι γεμάτο με τέτοια παραπλανητικά links και όσο κι αν τα μπλοκάρουμε, θαρρεί κανείς πως αυτά με κάποιο μαγικό τρόπο καταφέρνουν να εμφανίζονται και πάλι στο χρονολόγιό μας. Ήρθε όμως η ώρα τους! Το ίδιο το δίκτυο αποφάσισε να τους κηρύξει τον πόλεμο, συνεχίζοντας την προσπάθειά του να παρέχει στους χρήστες του όσο το δυνατόν πιο ποιοτικό και σχετικό με εκείνους περιεχόμενο. Ως εκ τούτου, για να αποβάλλει συνδέσμους σαν και τους προαναφερθέντες, ανακοίνωσε την τροποποίηση του αλγορίθμου του με την προσθήκη δύο ακόμα μεταβλητών: τον χρόνο προβολής και την ποικιλία στις δημοσιεύσεις.
Ως προς το πρώτο, έχει να κάνει με τον χρόνο που ξοδεύει ένας χρήστης έχοντας πατήσει σε κάποιο link που βλέπει στο δίκτυο. Αυτό αφορά μόνο όσους το χρησιμοποιούν από mobile συσκευή και άρα βλέπουν το περιεχόμενο των συνδέσμων στον mobile browser του –το ίδιο ισχύει φυσικά και για τις δημοσιεύσεις εντός Facebook, αυτές δηλαδή που δεν παραπέμπουν σε άλλο site εκτός δικτύου. Αντιλαμβάνεστε δηλαδή ότι τα «κατά λάθος κλικ» μόνο κακό θα κάνουν στη σχέση ενός χρήστη με μία σελίδα. Αν δε, αυτά πληθύνουν σημαντικά, τότε το Facebook θα αρχίσει να κόβει πόντους γενικώς από τη σχετική δημοσίευση και ενδεχομένως και τη σελίδα. Η δε ποικιλία αφορά το περιεχόμενο από διαφορετικές πηγές (χρήστες, σελίδες) που βλέπει κάποιος στο “timeline” του. Έρευνες έχουν δείξει ότι οι χρήστες αρέσκονται να βλέπουν ποικιλία ξεχωριστού περιεχομένου, κάτι που ενδεχομένως να ζημιώσει τις σελίδες που ανεβάζουν links και ενημερώσεις “back to back”.
Παρ’ ότι δεν έχει φτάσει τα… στάνταρ αυτού της Google, ο αλγόριθμος του Facebook αλλάζει διαρκώς, στην προσπάθεια του δικτύου να προσφέρει στους χρήστες περιεχόμενο που θα τους κρατήσει όσο το δυνατόν περισσότερο συνδεδεμένους σε αυτό. Οι αλλαγές που αναφέραμε είναι από τις σημαντικότερες που έχουμε δει μέσα στο 2016, αν και με τον ρυθμό που δουλεύουν στο Μένλο Παρκ, δεν θα αργήσουν οι επόμενες.