Categories: DIGITAL STORIES

Ποια βίντεο κάνουν θραύση στο YouTube και γιατί;

Μια πολύ ενδιαφέρουσα άποψη σχετικά με την έννοια της λέξης «viral» έδωσε ο Kevin Allocca, επικεφαλής κουλτούρας και τάσεων (απόδοση του head of culture and trends) στο YouTube, μιλώντας σε συνέδριο στο Μάλμε της Σουηδίας. Η λέξη «viral» που στα ελληνικά μεταφράζεται σε «ιικός», τουτέστιν αυτός που προέρχεται ή έχει σχέση με κάποιον ιό, ουσιαστικά χρησιμοποιείται για να περιγράψει ένα βίντεο, μια εικόνα, ένα meme, ένα τραγούδι ή ένα διαδικτυακό φαινόμενο εν γένει, που μέσα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα διαδίδεται τόσο έντονα «από στόμα σε στόμα» που το μαθαίνει πολύς κόσμος από κάθε άκρη του κόσμου.

Τα παραπάνω ισχύουν για τον πολύ κόσμο. Ο Allocca από την άλλη έχει διαφορετική άποψη. Η λέξη viral περιγράφει «μια συμπεριφορά που προκύπτει από μία πολύ απλή φόρμουλα: ελεύθερες διαδικτυακές πλατφόρμες, φθηνές συσκευές, bandwidth που διαρκώς βελτιώνεται και τη δυνατότητα της ανοιχτής διανομής περιεχομένου για πρώτη φορά σε τόσο μεγάλη κλίμακα». Κάπως έτσι λοιπόν διαδόθηκαν φαινόμενα της σύγχρονης ποπ κουλτούρας όπως το Gangnam Style, το βίντεο με τίτλο Charlie Βite Μy Finger Again, Black, το Harlem Shake ή ακόμα και το Ice Bucket Challenge για το ALS που είναι «τρέντι» αυτές τις ημέρες (τραγική ειρωνεία, ένας από τους δημιουργούς του, ο Corey Griffin, βρήκε τραγικό θάνατο από πνιγμό πριν από δύο ημέρες) . Όσο για τον χαρακτηρισμό των παραπάνω ως «φαινόμενα της σύγχρονης ποπ κουλτούρας», μπορεί να φαίνεται υπερβολικός ωστόσο δεν είναι, ιδίως αν κάποιος αναλογιστεί προσεκτικά πώς ορίζεται σήμερα, εν έτει 2014, αυτή.

Το θέμα με το «virality» των βίντεο είναι ότι τα πιο επιτυχημένα εξ’ αυτών εμφανίστηκαν απροσδόκητα και σίγουρα οι δημιουργοί τους δεν περίμεναν να έχουν την απήχηση που τελικά είχαν. Οι περιπτώσεις βίντεο με εμπορικό χαρακτήρα που δημιουργήθηκαν για λογαριασμό εταιρειών και γνωστών brands με στόχο να γίνουν επιτηδευμένα viral είναι λιγότερες και με νούμερα όχι τόσο εντυπωσιακά όσο αυτά των «φυσικών» βίντεο –εν τέλει ακόμα κι έτσι τη δουλειά τους την έκαναν. Μια εξήγηση γι’ αυτό είναι και το ότι ο θεατής προσδοκά την έκπληξη, να δει κάτι ή ορθότερα να ζήσει μία αξιομνημόνευτη εμπειρία από εκεί που δεν το περιμένει καν. Ίσως γι’ αυτό και τα βίντεο που είναι τραβηγμένα στο χέρι χωρίς ιδιαίτερο εξοπλισμό και τεχνογνωσία αλλά που σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να τα χαρακτηρίσει κανείς ως «στημένα», είναι εν τέλει εκείνα που έχουν τη μεγαλύτερη επιτυχία.

Ο περίφημος «κανόνας των viral βίντεο», λέει πως αν κάποιος θέλει το βίντεό του να μαζέψει «κλικ», προβολές και κόσμο, πρέπει να έχει μέσα είτε γάτες, είτε μωρά. Και όμως, όπως μας έχει αποδείξει η ιστορία, οι εξαιρέσεις στον κανόνα αυτό είναι περισσότερες απ’ όσες θα περίμενε κανείς.

Πέτρος Κηπουρόπουλος