Άσχημα νέα για το Twitter. Τα πράγματα δεν πάνε καλά: για το τρίτο τρίμηνο του τρέχοντος οικονομικού έτους του, ανακοίνωσε απώλειες ύψους $131,7 εκατ. με 320 εκατ. ενεργούς χρήστες σε μηνιαία βάση. Το ταμείο φέτος είναι μείον κατά $452,5 εκατ. και τα πράγματα προμηνύονται εξίσου σκούρα για το τέταρτο και τελευταίο τρίμηνο του οικονομικού του έτους. Όχι, τα άσχημα νέα δεν ήταν αυτά. Το πραγματικά κακό και συνάμα ανησυχητικό στην όλη υπόθεση, είναι πως η κατάσταση αυτή υπάρχει και συντηρείται εδώ και περίπου 1-1,5 χρόνο χωρίς οι ιθύνοντες του Twitter να είναι σε θέση να αναστρέψουν το κλίμα, τουλάχιστον ως τώρα.
Δυο χρόνια πριν η εταιρεία έμπαινε στο χρηματιστήριο γεμάτη όνειρα και ελπίδες. Ήταν η χρυσή εποχή των social πλατφορμών, τότε που κάθε Facebook, κάθε Zynga και κάθε Twitter πίστευαν ότι η Γουόλ Στριτ περίμενε καρτερικά να τα «απογειώσει». Τα πράγματα ωστόσο δεν πήγαν κατ’ ευχήν: για την ακρίβεια η υπόθεση περισσότερο δεν θα μπορούσε να «στραβώσει». Οι μέτοχοι τρίμηνο με το τρίμηνο άρχισαν να πιέζουν ακόμα περισσότερο και έπειτα κι από τις τελευταίες ανακοινώσεις (βλ. τα νούμερα πιο πάνω), η μετοχή του Twitter πραγματοποίησε «βουτιά» 10%. Ήταν και το κερασάκι στην τούρτα. Η στρατηγική του δικτύου όφειλε να αλλάξει με κάθε κόστος.
Κάπως έτσι το Twitter εν μία νυκτί απαρνήθηκε τους χρήστες του. Αυτό το τόσο ξεχωριστό και ιντελεκτουέλ κοινό που απαξιούσε μπροστά στα trends των Facebook και Instagram και επέμενε να «ταλαιπωρείται» με τους 140 χαρακτήρες του. Ναι, το κοινό του Twitter δεν μοιάζει με αυτά των άλλων mainstream social πλατφορμών. Είναι πιο «ψαγμένο», πιο απαιτητικό, εκλεπτυσμένα εναλλακτικό και συνάμα ενεργό. Θα μπορούσε να το αποκαλέσει κανείς και niche, έστω κι αν μιλάμε για 320 εκατ. άτομα –αν το Twitter ήταν χώρα, θα ήταν η τέταρτη βάσει πληθυσμού στον κόσμο έπειτα από Κίνα, Ινδία και ΗΠΑ. Όλα αυτά κι ακόμα περισσότερα όμως γράφτηκαν στο χιόνι μπροστά στην ανάγκη για μπαγιόκο.
Το Twitter αποφάσισε ότι για να αυξήσει τον τζίρο του, θα πρέπει να αποκτήσει περισσότερους χρήστες, και για να το κάνει αυτό, θα πρέπει να γίνει πιο mainstream, πιο casual. «Ναι, αλλά αυτοί οι 320 εκατ. χρήστες που ήδη έχει; Τι θα γίνει μ’ αυτούς;», θα μπορούσε να ρωτήσει κανείς. Ξέρετε τι είναι ακόμα καλύτερο από αυτά τα 320 εκατ. χρηστών του Twitter; Το 1 και βάλε δισ. χρηστών του Facebook. Το Twitter δεν το παίρνει άλλο: αν θέλει να επιβιώσει, πρέπει να μοιάσει στο Facebook, να πάρει με το μέρος του τη μάζα, τον λαό. Ναι, το “like” θα κάνει έναν καινούριο χρήστη του να αισθανθεί πιο οικεία σε σχέση με το “favorite” με το αστεράκι. Όσο για τον παλιό; Θα ξενερώσει λίγο στην αρχή, θα γκρινιάξει αλλά στο τέλος θα το αποδεχτεί. Όπως έλεγε κι ο μικρός Γιώργος στο Ουράνιο Τόξο, θα κλάψει λίγο αλλά θα κάτσει. Όσοι «σκληροπυρηνικοί» φύγουν, ώρα καλή στην πρύμνη τους…
Ξεκίνησε με όνειρα και ελπίδες, όμως αποφάσισε να βγει στις αγορές πριν ωριμάσει όσο θα έπρεπε. Σήμερα το Twitter θεωρείται το επόμενο Myspace και όχι άδικα. Θα χρειαστεί να προσπαθήσει αρκετά για να αντιστρέψει το κλίμα το δίκτυο και σίγουρα η πίεση των μετόχων δεν βοηθά –τουναντίον. Η φαινομενικά «αθώα» κίνηση αντικατάστασης του “favorite” από το “like” πάντως, έμοιαζε με ασπασμό προδοσίας. Τελευταίο ασπασμό…