Categories: DIGITAL STORIES

Γιατί η Microsoft πλήρωσε $255 για κάθε χρήστη του LinkedIn;

 Η Microsoft εξαγόρασε το LinkedIn. Λογικά αυτό το γνωρίζετε όλοι. Το deal όμως έχει και μπόλικο παρασκήνιο όπως επίσης και πολύτιμες πληροφορίες που μπορούμε να αντλήσουμε σχετικά με τους μελλοντικούς στόχους της εταιρείας. Το ποσό που θα καταβάλει για την αγορά του δικτύου η Microsoft ανέρχεται στα $26,2 δισ., αριθμός που αν διαιρεθεί με τους 105 εκατ. ενεργούς χρήστες (σε σύνολο 433 εκατ.) του, μας δίνει το εντυπωσιακό ποσό των $255 ανά χρήστη. Ω ναι, καλά διαβάζετε: για να εξαγοράσει το προφίλ σας με ό,τι περιέχει αυτό (βιογραφικό, ταλέντα, συστάσεις, επαφές, στοιχεία επικοινωνίας κλπ), η Microsoft κατέβαλε στο LinkedIn δυόμισι κατοστάρικα, όλα σε μετρητά παρακαλώ!

Τα λεφτά είναι πολλά, κατά κάποιους αδικαιολόγητα. Τα στοιχεία που αφορούν το LinkedIn όμως δεν φαίνεται να τους δικαιώνουν. Μιλάμε άλλωστε για την πιο επιτυχημένη πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης της εποχής της: το LinkedIn εμφανίστηκε το 2003, έναν χρόνο πριν από το Facebook δηλαδή, κι όμως καταφέρνει –και μάλιστα με χαρακτηριστική άνεση- να παραμένει «στον αφρό» ακόμα και σήμερα. Ποτέ δεν είχε θέμα «εξαργύρωσης» της επιτυχίας του αφού πρόκειται για ένα δίκτυο που προσφέρει τις υπηρεσίες του σε δύο πακέτα: το δωρεάν και το Premium, με το δεύτερο να διαθέτει τέσσερις βαθμίδες, η φθηνότερη των οποίων στοιχίζει περί τα 27,27€ τον μήνα. Με άλλα λόγια, όταν τα άλλα social δίκτυα αντιμετωπίζουν τους χρήστες τους σαν προϊόντα, το LinkedIn εν μέρει τους αντιμετωπίζει και ως πελάτες, φυσικά με το αζημίωτο.

Το LinkedIn δεν είχε ποτέ πρόβλημα τζίρου ή κερδοφορίας –όπως είχε π.χ. το YouTube πριν εξαγοραστεί από τη Google, κυρίως λόγω των εξωφρενικών εξόδων συντήρησής του. Τα κέρδη προ φόρων του (το λεγόμενο EBITDA) για φέτος προβλέπονται στο $1 δισ. έχοντας τετραπλασιαστεί από πέρυσι, ας πούμε. Εκεί που πάντα είχε «θέμα» η πλατφόρμα ήταν στο χτίσιμο μιας δυνατής και συνεχούς σχέσης με τους χρήστες της. Όταν π.χ. εκείνοι του Facebook ή του Twitter συνδέονταν σε αυτά ουκ ολίγες φορές την ίδια ημέρα, το LinkedIn έβλεπε τους δικούς του να «επιστρέφουν» σε αυτό μόνο όταν είχαν περιέλθει στην ανάγκη του, τουτέστιν όταν έβγαιναν και πάλι παγανιά, αναζητώντας δουλειά. Κατά καιρούς το LinkedIn προσπάθησε να διορθώσει το πρόβλημα: εισήγαγε εφαρμογές, έδωσε νέες και αμεσότερες δυνατότητες αλληλεπίδρασης (με αποκορύφωμα το μασκαρεμένο “like”, “congratulate”) και φυσικά, τάραξε τον κόσμο στα emails.

Οι κακές γλώσσες λένε πως ο Σάτια Ναντέλα, πρόεδρος της Microsoft, αγόρασε το LinkedIn για να βεβαιωθεί πως θα σταματήσει να λαμβάνει πλέον email απ’ αυτό και μολονότι το ανωτέρω αναφέρεται εν είδει αστεϊσμού, σημειώστε ότι η εν λόγω πρακτική είναι αρκετά πιθανό να αποτελέσει σύντομα παρελθόν. Τα «απεγνωσμένα» emails άλλωστε ουδόλως ταιριάζουν με το προφίλ του αμερικανικού κολοσσού ο οποίος, συν τοις άλλοις, έχει και άλλους τρόπους να εκμεταλλευτεί το νέο μέλος της οικογένειάς του. Αρκεί μια ματιά στην τοποθέτηση του Ναντέλα αναφορικά με την εξαγορά: το λεξιλόγιο που χρησιμοποιείται αποπνέει έναν corporate” αέρα, χαρακτηριστικό του κοινού που έχει βάλει στο μάτι η Microsoft. Όλοι εκείνοι οι “30-40something” καριερίστες που είναι εξοικειωμένοι με το cloud και την αγορά υπηρεσιών, είναι το ιδανικό “target group” για την εταιρεία: απλά αναλογιστείτε πώς τα δεδομένα του LinkedIn μπορούν να συνδυαστούν με τα άλλα προϊόντα της Microsoft (Office, OneDrive, Outlook κ.α.) και θα καταλάβετε…

Όσο για το παρελθόν της Microsoft στις εξαγορές; Για κάθε Skype που καταβαραθρώθηκε, υπάρχει και ένα Hotmail που κυριάρχησε στην αγορά του. Για κάθε Nokia που «εξαφανίστηκε νύχτα», υπάρχει και ένα Navision το οποίο εξελίχθηκε σε No.1 λύση στην κατηγορία ERP. Για κάθε aQuantive για την οποία κανείς δεν ξανάκουσε το παραμικρό, υπάρχει και μία Forethought που ένα φεγγάρι έφτιαχνε αυτό που σήμερα όλος ο πλανήτης γνωρίζει ως PowerPoint. Το βασικό είναι ότι η Microsoft έχει για το LinkedIn ξεκάθαρο όραμα: στοχεύει κατά βάση σε ένα corporate κοινό, αποκτώντας παράλληλα τον έλεγχο της μεγαλύτερης βάσης εργατικού δυναμικού στον κόσμο. Μπαίνει στο παιχνίδι των social media και μάλιστα με ένα προϊόν που φέρνει λεφτά στο μαγαζί απ’ την πρώτη στιγμή, αποκτώντας παράλληλα και ένα σημαντικό όπλο έναντι του ανταγωνισμού της, σε όποιον κλάδο κι αν βρίσκεται αυτός.

Όσο για το LinkedIn; Οι άνθρωποί του μπορεί να μην πέτυχαν ενδεχομένως το όραμα που είχαν όταν ξεκινούσαν τη διαδρομή τους, δεκατρία χρόνια πριν (αν υποθέσουμε ότι υπήρχε όραμα φυσικά…), όμως μέσα από τη δουλειά τους, εν τέλει, θα βοηθήσουν τη Microsoft να υλοποιήσει το δικό της –εννοείται έχοντας αποκομίσει ένα γερό κέρδος. Και σε τελική ανάλυση υπάρχουν και χειρότερα: φανταστείτε την εξαγορά να την έκανε η Yahoo

Πέτρος Κηπουρόπουλος

Share
Published by
Πέτρος Κηπουρόπουλος