Οι περισσότεροι από εσάς ούτε που θα το είχατε ακουστά. Εσείς που το κατεβάσατε ανήκετε ούτως ή άλλως σε ένα πολύ κλειστό κλαμπ. Αν μάλιστα κάποιος το δοκίμασε κιόλας, να μας στείλει διεύθυνση να του στείλουμε πίτσες (ή λουλούδια, ό,τι προτιμά –αν και συστήνουμε τις πίτσες)! Το Meerkat έκανε την εμφάνισή του ξαφνικά το 2015 κατά τη διάρκεια του SXSW (συντομογραφία του South by Southwest), όταν και… ανακηρύχθηκε στο app του φεστιβάλ με αποτέλεσμα όλοι να πέσουν πάνω του!
Μα τι ήταν τέλος πάντων αυτό το Meerkat;
Για εσάς που δεν είχατε την ευκαιρία να του ρίξετε μια ματιά, το Meerkat ήταν ένα app που επέτρεπε στους χρήστες το live video streaming, ήτοι τη ζωντανή μετάδοση βίντεο μέσα από το smartphone τους. Εκείνοι μπορούσαν να συνδέσουν στην εφαρμογή τους λογαριασμούς τους σε Facebook και Twitter και έτσι να μεταδώσουν ζωντανά περιεχόμενο σε φίλους και ακολούθους τους αντίστοιχα. Το κόνσεπτ του Meerkat ήταν όντως καινοτόμο με την εταιρεία που βρισκόταν πίσω του, τη Life On Air, να βρίσκει λίγες βδομάδες μετά το λανσάρισμά του χρηματοδότηση ύψους 12 εκατ. και το app να αποκτά διαρκώς νέους χρήστες, έχοντας στο μεταξύ διατεθεί σε iOS και Android.
Κάπου εκεί ήταν και το “tipping point” για το Meerkat. Οι αριστεύσαντες στον καπιταλισμό Αμερικάνοι συνηθίζουν να λένε “go big or go home” και το εν λόγω app αποτέλεσε το ιδανικό παράδειγμα. Πάνω που τα πράγματα πήγαιναν δεξιά για το Meerkat, το Twitter ανακοίνωσε την εξαγορά του Periscope, του βασικού του ανταγωνιστή. Το Periscope είχε κάνει την εμφάνισή του λίγες βδομάδες μετά το Meerkat τον Μάρτιο του 2015 και μέσα σε λιγότερο από έναν χρόνο είχε ανεβάσει την αξία του κάπου μεταξύ $50-100 εκατ. –το ποσό που δαπάνησε δηλαδή το Twitter για να το αποκτήσει. Μάλιστα, το τελευταίο έκοψε την πρόσβαση των ανθρώπων του Meerkat στο κοινωνικό γράφημα (“social graph”) της υπηρεσίας τους, οπότε πρακτικά αυτοί, από το σημείο εκείνο και μετά βάδιζαν στα τυφλά χωρίς το παραμικρό feedback.
Τα δύο apps στη συνέχεια ακολούθησαν βίους αντίθετους αφού το μεν Meerkat πάσχιζε να επιβιώσει ενώ το δε Periscope αποκτούσε διαρκώς νέες λειτουργίες. Η κατάσταση αυτή τράβηξε για περίπου ένα εξάμηνο αφού στις αρχές του μήνα, οι υπεύθυνοι του Meerkat ανακοίνωσαν πως κατέβασαν την εφαρμογή από Play Store και App Store ενώ έκλεισαν και τον επίσημο λογαριασμό της στο Twitter. Μιλώντας στο TechCrunch, ο Μπεν Ρούμπιν, CEO της Life On Air, ξεκαθάρισε ότι η απόφαση αυτή είχε παρθεί στο εξάμηνο μετά την κυκλοφορία του Meerkat, αφήνοντας να εννοηθεί έτσι πως το app τόσους μήνες έτρεχε… στον αυτόματο.
Το μάθημα
Ό,τι κι αν έχει συμβεί, η ουσία είναι μία: το Meerkat είχε μία χρυσή ευκαιρία να θέσει τα στάνταρ σε μία αγορά που το ίδιο άνοιξε και απέτυχε παταγωδώς. Τα αίτια της αποτυχίας του είναι δύο και ξεκάθαρα: αφ’ ενός επέλεξε να βασιστεί σε μεγάλο βαθμό στις πλάτες άλλων (βλ. Twitter, Facebook) με αποτέλεσμα να εξαρτάται από εκείνους και αφ’ ετέρου, όταν έπρεπε να τα δώσει όλα ώστε να δημιουργήσει ένα πακέτο με τόσες λειτουργίες που θα ήταν δύσκολο να κοπιαριστεί –και άρα, πρακτικά, να πετάξει εκτός τον ανταγωνισμό- δεν το έκανε. Αντ’ αυτού, προτίμησε να υιοθετήσει μια πιο παθητική, πιο κοντρολαρισμένη στάση και εν τέλει το πλήρωσε. Το Periscope δεν έκανε τίποτα παραπάνω από το να κλείσει ένα καλό “deal”: τα υπόλοιπα ήταν ιστορία.