Έστω ότι είστε σε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα. Ποιος είναι ο πιο άμεσος τρόπος για να βρείτε κάτι που έχετε κατά νου; Το μυαλό όλων πάει στη μπάρα/λειτουργία αναζήτησης: γράφετε αυτό που ψάχνετε, μεταφέρεστε σε μια σελίδα αποτελεσμάτων και εκεί χρησιμοποιώντας τα φίλτρα που πιθανώς να διαθέτει το κατάστημα, συγκεκριμενοποιείτε τα προϊόντα που εμφανίζονται, ελπίζοντας έτσι να εντοπίσετε ταχύτερα αυτό το οποίο αναζητάτε. Η προαναφερθείσα διαδικασία μπορεί σε γενικές γραμμές να λειτουργεί, όμως στις περιπτώσεις που η προϊοντική γκάμα ενός καταστήματος είναι πραγματικά μεγάλη, δεν είναι σε θέση να κάνει ευκολότερη τη ζωή του πελάτη.
Για φανταστείτε: σε καταστάσεις σαν κι αυτή, δεν θα ήταν πολύ πιο εύκολο αν μπορούσατε να «δείξετε» στο κατάστημα αυτό που αναζητάτε και αυτό να σας παρουσιάσει αποτελέσματα βάσει της εικόνας που χρησιμοποιήσατε; Ευτυχώς για εσάς –και για όλους μας δηλαδή- η λειτουργία αυτή υπάρχει και είναι ένα από τα πιο μεγάλα στοιχήματα του ηλεκτρονικού εμπορίου. Πρόκειται για την οπτική αναζήτηση, μίας μορφής τεχνητή νοημοσύνη η οποία συγκρίνοντας εικόνες pixel προς pixel, έχει τη δυνατότητα να εμφανίσει οπτικά πανομοιότυπα αποτελέσματα –ορισμένοι από εσάς ίσως να έχουν χρησιμοποιήσει την ομώνυμη λειτουργία στην Αναζήτηση της Google.
Αν και η τεχνολογία αυτή υπάρχει εδώ και καιρό (το κατάστημα Zappos τη λάνσαρε το 2009, σε αρκετά πρώιμο στάδιο ενώ η Amazon επιχείρησε κάτι αντίστοιχο με το Fire Phone και το Firefly που όμως εξελίχθηκε σε φιάσκο), η ραγδαία πρόοδος που έχει σημειωθεί τα τελευταία χρόνια σε ό,τι αφορά την τεχνητή νοημοσύνη και το machine learning, έχει αυξήσει εντυπωσιακά την ακρίβεια των αποτελεσμάτων της, μετατρέποντάς την έτσι σε ένα από τα “next big things” της τεχνολογίας. Ο όρος “visual intelligence” που χρησιμοποιείται για να περιγράψει την εν λόγω αναζήτηση δε, εμφανίζεται ολοένα και συχνότερα, κάτι που μόνο εντύπωση δεν προκαλεί αν αναλογιστούμε πόσο πολύ θα επηρεάσει τις online αναζητήσεις και δη το e-shopping.
Θυμάστε τη Generation Z; Έρευνα της Accenture έδειξε ότι η γενιά αυτή θα είναι η πρώτη που θα ψωνίζει online μέσα από τα social media –το σχετικό ποσοστό ανήλθε στο 69% και να είστε σίγουροι ότι στο εγγύς μέλλον θα αυξηθεί κι άλλο. Το Pinterest ήταν το δίκτυο που έχοντας αντιληφθεί πρώτο τις προοπτικές του social shopping, κινήθηκε προς αυτή την κατεύθυνση –λάνσαρε το Lens και εστίασε στη μετεξέλιξή του από μια πλατφόρμα προβολής φωτογραφιών (ένα Instagram πριν το Instagram) σε μία multisite wish list. Το Facebook ήδη κάνει αγώνα δρόμου για να καλύψει τη διαφορά μέσω του Instagram και να είστε σίγουροι πως θα ακολουθήσουν κι οι υπόλοιποι: είναι πολλά τα λεφτά…