Με αφορμή τη συνεχιζόμενη ύφεση και την επέκτασή της σε ολοένα και περισσότερες χώρες, 48 από τους κορυφαίους Έλληνες δημιουργούς οπτικής επικοινωνίας, με περισσότερες από 1.240 διεθνείς και εθνικές διακρίσεις στο συνολικό ενεργητικό τους, συμμετέχουν για πρώτη φορά σε μια κοινή έκθεση με στόχο να μεταφέρουν το μήνυμα της δημιουργικότητας ως αντίδοτο στην κρίση. Ο τίτλος της πρωτοβουλίας των Ελλήνων σχεδιαστών που κάνει τα εγκαίνιά της σήμερα και διαρκεί μέχρι τις 28 Απριλίου είναι Crisis Is A Greek Word. Στο πρότζεκτ, που υλοποιείται από την ομάδα Susurrus, οι σχεδιαστές καλούνται να επιστρατεύσουν τη δημιουργικότητα και τη φαντασία τους οπτικοποιώντας την πραγματικότητα που βιώνουν κι εξηγώντας μέσα από την τέχνη τους αυτό που ονομάζουμε κρίση.
Ζητήσαμε από μερικούς να περιγράψουν στην Popaganda πως εμπνεύστηκαν το έργο με το οποίο συμμετέχουν στην έκθεση. «Με τον όρο “κρίση” έχει κυριαρχήσει να εννοούμε και να καταλαβαίνουμε την απότομη όξυνση ενός προβλήματος ή την κακή τροπή που παίρνει μια κατάσταση. Προέρχεται όμως από το ρήμα “κρίνω”, οπότε εκφράζει και τις έννοιες της ετυμηγορίας, της αξιολόγησης καθώς και την ικανότητα ορθής εκτίμησης γεγονότων καθώς και την άποψη για ένα θέμα που διαμορφώνει κάποιος μετά από λογική επεξεργασία του», λέει ο Michael Ochs του δημιουργικού γραφείου Pi6 που συμμετέχει με την αφίσα 10.787.680 κρίσεις – κρίσεις (crises) is a greek word, meaning both opinions and crises!
Ο γραφίστας Γιάννης Φετάνης συμμετέχει με μία αφίσα που εμπνεύστηκε από την ελληνική μυθολογία. «Το σύμβολο του Θεού των Θεών, Δία (Ζεύς). Του ελεγκτή του καιρού. Συμβολίζοντας την κρίση και τον “χειμώνα” που περνάμε, αλλά και τη δύναμη και τις ιδέες που θα μας βγάλουν από αυτήν, φτάνοντας στο “καλοκαίρι”. Η αρχαία ελληνική λέξη “κρίσις”, δημιουργείται με πειραματική τυπογραφία σχηματίζοντας το σύμβολο του κεραυνού, ενώ χρησιμοποιείται ο χρωματικός κώδικας της μελανόμορφης αγγειογραφίας», μας αναλύει την προσέγγισή του.
«Στα έργα μου αρνούμαι να αναφέρομαι στην κρίση. Επειδή σχεδιάζω κόμικ που απευθύνονται κυρίως στα παιδιά, θέλω να περάσω την ιδέα ότι η κρίση ουσιαστικά δε μπορεί να επηρεάσει τη φαντασία ενός μικρού παιδιού. Έτσι, και μέσα από το έργο που σχεδίασα για το “Crisis is a greek word”, μια εικονογράφηση με τίτλο “Η κρίση για τα παιδιά έχει χρώμα πορτοκαλί” προσπαθώ να περάσω ακριβώς αυτό μήνυμα», λέει ο κομίστας Tomek.
«Στην Beetroot μας ενδιαφέρει πολύ το στοιχείο της ανατροπής που συχνά εμπεριέχει την αισιοδοξία αλλά και την αίσθηση του χιούμορ, εφόσον προϋποθέτει μια κάποια αποκωδικοποίηση. Στο συγκεκριμένο έργο, μια φόρμα που θα μπορούσε να είναι ένα πλεούμενο ή ένα φύλλο διασχίζει μια θάλασσα ή μια γη από αρνητικά σχόλια για την Ελλάδα μας, προκειμένου τελικά να την ξεπεράσει ή να ανθίσει. Η διττή αποκωδικοποίηση της εικόνας έχει σαν στόχο να παρουσιάσει εξίσου τη πορεία αλλά και την δυσκολία προς την ανάπτυξη που όμως προκύπτει πάντα ύστερα από το αναγκαίο ταξίδι», εξηγούν στη Popaganda οι τέσσερις φορές βραβευμένοι με το Μέγα ΕΒΓΕ Beetroot που συμμετέχουν με έργο που συνοδεύεται από τη ρήση «Καθώς πλέουμε προς την άκρη της ταραχής / Μια νέα αρχή φυτρώνει».
«Αντιμετωπίσαμε το θέμα της κρίσης με έναν εύθυμο και αισιόδοξο τρόπο. Ένα γιγαντιαίο χταπόδι με το όνομα CRISIS απειλεί τις ζωές μας. Κάποιοι το έχουν δει με τα μάτια τους, άλλοι το αισθάνονται να έρχεται, πολλοί φοβούνται ότι θα τους φάει ζωντανούς. Η τρομοκρατία για το τέρας που θα μας καταστρέψει, αυξάνεται συνεχώς και μεγαλώνει τον φόβο μας ακόμα περισσότερο. Αποφασίσαμε να φάμε το τέρας που κυνηγάει να μας φάει, ελπίζοντας αυτό να συμβεί και στην πραγματικότητα», λέει ο Ανδρέας Θάνος του Bob Studio.
INFO: Crisis Is A Greek Word, Τεχνόπολις Δήμου Αθηναίων, Κτίριο Δ12, από 25 έως 28/4 (10.00 – 22.00), είσοδος ελεύθερη