Categories: DIGITAL STORIES

Γιατί το συνδρομητικό YouTube είναι μονόδρομος

Το YouTube είναι ένα από τα πλέον αμφιλεγόμενα sites στο παγκόσμιο ίντερνετ. Μπορεί να πρόκειται για ένα από τα sites με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα παγκοσμίως, ωστόσο οι απαιτήσεις για τη λειτουργία του (χωρητικότητα, bandwidth κλπ) είναι τόσο μεγάλες που τα περιθώρια κερδοφορίας του είναι χαμηλά. H Google απόσβεσε την εξαγορά του το 2006 απλά και μόνο από την άνοδο της τιμής της μετοχής της, ωστόσο το YouTube παρέμεινε ένας τεράστιος «κουβάς» χωρίς πάτο –σε ό,τι αφορά τουλάχιστον τις απαιτήσεις του σε πόρους. Η συνεισφορά του στον τζίρο της Google υπήρξε σχεδόν μηδενική: το 6% προφανώς και δεν μπορεί να αφήνει ικανοποιημένους τους ανθρώπους της τελευταίας οι οποίοι, όπως ήταν αναμενόμενο, ψάχνουν να βρουν τρόπους να αυξήσουν τα έσοδα και τα κέρδη του YouTube.

Μία από τις ιδέες που –προφανώς θα- έπεσαν στο τραπέζι, αφορούσε τη δυνατότητα των επισκεπτών του YouTube να βλέπουν βίντεο χωρίς διαφημίσεις. Οι τελευταίες, όπως σίγουρα θα έχετε προσέξει, έχουν αυξηθεί τώρα τελευταία, περιλαμβάνοντας εκτός από banners και μικρά βίντεο, άλλοτε εμβόλιμα και άλλοτε υποχρεωτικά στην παρακολούθηση, ενώ πλέον προβάλλονται απ’ όποια συσκευή κι αν παίζεται ένα βίντεο: υπολογιστές, smartphones, tablets, smart TV κλπ. Έτσι λοιπόν, ακολουθώντας τη στρατηγική που γνωρίσαμε καλά μέσα από τις δωρεάν εφαρμογές στα διάφορα application stores, η Google ετοιμάζεται να μας δώσει τη δυνατότητα να απολαύσουμε τις υπηρεσίες του YouTube (το όλο κόνσεπτ περιλαμβάνει και διαφοροποιήσεις στις συμφωνίες με τους δημιουργούς περιεχομένου) χωρίς την παραμικρή προβολή διαφημίσεων έναντι ενός ποσού γύρω στα $10 μηνιαίως.

Κατ’ αρχάς η Google εκμεταλλεύεται τη θέση που έχει πλέον το YouTube στην καθημερινότητά μας: πρόκειται για ένα site χωρίς το οποίο οι περισσότεροι δεν μπορούμε να κάνουμε. Ως εκ τούτου και αποκλειστικά συνδρομητικό να γινόταν, έσοδα θα έφερνε, ακόμα κι αν μιλούσαμε για ένα ιδιαίτερα μικρό κοινό συγκριτικά με το υπάρχον. Φυσικά και στη Google δεν σκέφτονται επ’ ουδενί κάτι τέτοιο, επιθυμώντας να προσφέρουν απλά μία εναλλακτική. Καθαρά προαιρετική, η φημολογούμενη συνδρομή θα απευθύνεται σε εκείνους που μπορούν να δώσουν το ποσό που προβλέπει αυτή για να απολαύσουν ένα YouTube χωρίς διαφημίσεις. Αυτή είναι και η μία όψη του νομίσματος διότι η άλλη έχει να κάνει με τις προθέσεις της Google. Τι θα γίνει, επί παραδείγματι, αν η τελευταία αποφασίσει να εντείνει ακόμα περισσότερο τη συχνότητα με την οποία θα προβάλλονται τα διαφημιστικά μηνύματα; Αν για παράδειγμα κάθε τρία λεπτά έχουμε παύση στο βίντεο που παρακολουθούμε για την προβολή ενός σποτ 10-20-30 δευτερολέπτων; Η συνδρομή θα εξακολουθήσει να είναι προαιρετική, ωστόσο χωρίς αυτή, η αναπαραγωγή βίντεο θα είναι ουσιαστικά αδύνατη.

Το μόνο βέβαιο είναι πως πριν κάνει το παραμικρό, η Google θα ζυγίσει τις αντιδράσεις του κοινού, θα το τεστάρει και εν τέλει θα αποφασίσει. Ωστόσο το YouTube συνιστά ένα site με απίστευτες και ολοένα αυξανόμενες απαιτήσεις σε πόρους και αυτό είναι κάτι που μετά από σχεδόν μια δεκαετία, απασχολεί σοβαρά. Με τις τάσεις στο διαδίκτυο την τελευταία δεκαετία να μην ευνοούν καθόλου το συνδρομητικό μοντέλο και να ωθούν παράλληλα τις εταιρείες στη δωρεάν προσφορά περιεχομένου, μένει να δούμε αν η Google θα επιλέξει να πάει κόντρα στο γενικότερο ρεύμα. Το Spotify τα έχει καταφέρει μια χαρά με τη διαφορά όμως πως εδώ μιλάμε για κάτι απείρως μεγαλύτερο και με κατά πολύ διευρυμένο περιεχόμενο. Όλα πάντως δείχνουν συνδρομή, οπότε καλό είναι να αρχίσουμε να προετοιμαζόμαστε.

Πέτρος Κηπουρόπουλος

Share
Published by
Πέτρος Κηπουρόπουλος