Το πιο «καυτό» θέμα στην ιντερνετική επικαιρότητα της προηγούμενης εβδομάδας ήταν το δίχως άλλοι οι εξελίξεις με τον “Pewdiepie” ή κατά κόσμο Φέλιξ Κιέλμπεργκ. Ποιος είναι ο τύπος; Η μεγαλύτερη και διασημότερη περσόνα που έχει υπάρξει στο YouTube! Χάρη στους περισσότερους από 53 εκατ. συνδρομητές του καναλιού του, τα βίντεό του συγκεντρώνουν στη στιγμή εκατομμύρια προβολές, κάνοντας τον ίδιο πλουσιότερο, χάρη στις ιδιαίτερα επικερδείς συμφωνίες που έχει συνάψει τόσο με τη Google όσο και με τρίτες εταιρείες. Σύμφωνα με το Forbes δε, το εισόδημά του πέρυσι ανήλθε σε $15 εκατ., έχοντας αυξηθεί κατά 20% σε σχέση με την αμέσως προηγούμενη χρονιά. Και όλα αυτά χάρη στα βίντεο που γυρνά και ανεβάζει στο YouTube.
Την περασμένη εβδομάδα λοιπόν, η εικόνα του Pewdiepie δέχτηκε ένα σοβαρό πλήγμα –και μαζί μ’ αυτή, το ίδιο συνέβη και με τα έσοδά του. Λίγο μετά τη δημοσίευση ενός βίντεό, στο οποίο δύο άνδρες κρατούν μια επιγραφή που αναφέρει “Death to all Jews” («Θάνατος σε όλους τους Εβραίους»), η Wall Street Journal επικοινώνησε με τις εταιρείες που συνεργάζονται με τον διαδικτυακό σουπερστάρ προκειμένου να μάθει την άποψή τους.
Ως αποτέλεσμα αυτού, η θυγατρική της Disney, Maker Studios ανακοίνωσε τη λήξη της μεταξύ τους συνεργασίας ενώ και η Google «έκοψε» τον νέο κύκλο των εκπομπών του στο YouTube, αφαιρώντας τον και από τα προτεινόμενα κανάλια της. Ο κόσμος εξαγριώθηκε μαζί του, ο ίδιος προσπάθησε –για ακόμα μια φορά- να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα και κάπως έτσι η ζωή συνεχίζεται.
Για μια χούφτα δολάρια
Στο επίμαχο βίντεο λοιπόν, ο Pewdiepie ανέφερε ότι ο κόσμος στο Fiverr θα έκανε τα πάντα για $5 και για να υποστηρίξει την άποψή του, ζήτησε από δύο άνδρες (που στην κοινότητα του Fiverr είναι γνωστοί ως “Fiverr Funny Guys”) να δείξουν την επίμαχη επιγραφή στην κάμερα. Μολονότι άπαντες ασχολήθηκαν με το μήνυμα που περνούσε αυτή και το –νέο- αντισημιτικό «αστείο» του Pewdiepie, αξίζει τον κόπο να ρίξει κανείς μια ματιά στο ίδιο το μέσο, το Fiverr.
Η ειρωνεία του πράγματος είναι πως το Fiverr αποτελεί ισραηλίτικο startup (!) που ανήκει στο οικοσύστημα της λεγόμενης “gig economy”, μέρος της οποίας θεωρούνται πλατφόρμες όπως το Uber και το Airbnb. Είναι ένα site που προωθεί κατά κάποιο τρόπο το freelancing, αφού επιτρέπει στα μέλη του να προσφέρουν μέσα από αυτό τις υπηρεσίες τους. Όταν ξεκινούσε τη λειτουργία του, έθετε ως προϋπόθεση αυτές να κοστολογούνται στα $5, αν και στην πορεία προσέθεσε και επιπλέον βαθμίδες –διατηρώντας ωστόσο τον “price-sensitive” χαρακτήρα του.
Το Fiverr είναι κατά κάποιον τρόπο ό,τι και το Freelancer.com, στο οποίο είχαμε αναφερθεί παλαιότερα. Ο καθένας μπορεί να προσφέρει εκεί ό,τι θέλει: από την επιμέλεια κειμένων και τη διόρθωση κώδικα, μέχρι τον σχεδιασμό λογοτύπων και την… παρέα για multiplayer gaming! Ό,τι κρίνει ο καθείς ότι αξίζει $5, $50, $150 μπορεί να το προσφέρει μέσω του Fiverr. Το αν θα βρει πελάτες πρόθυμους να τον πληρώσουν είναι μια άλλη ιστορία.
Πρακτικά, sites σαν το Fiverr και το Freelancer.com (εναλλακτικά: Elance, Krop, Upwork, 99designs κ.α.) δίνουν τη δυνατότητα σε κάποιον να προσφέρει τις υπηρεσίες του online σε ένα παγκόσμιο κοινό, αποκομίζοντας ένα εισόδημα –όσο εφικτό μπορεί να είναι αυτό- από το σπίτι. Υπάρχει βέβαια και η άλλη όψη του νομίσματος που λέει ότι πλατφόρμες σαν και τις προαναφερθείσες αποτελούν την αιτία που οι χρεώσεις για συγκεκριμένες εργασίες έχουν πέσει στα τάρταρα και μαζί μ’ αυτές, και η ποιότητα της παραδοτέας δουλειάς («Σιγά ρε μεγάλε, πέντε δολάρια πλήρωσες, τι περίμενες να πάρεις δηλαδή»; -σαν να το ακούμε). Για την όλη δικτύωση που προσφέρει, το Fiverr κρατά πάντως το 20% ($1 στα $5 ή $4 στα $20).
Σαν τι προσφέρει ο κόσμος δηλαδή;
Αν κάνετε μια βόλτα στο Fiverr ή κάποιο άλλο από τα sites που αναφέραμε παραπάνω, θα δείτε κι οι ίδιοι την προσφορά, ωστόσο αν μπορούσαμε να κατηγοριοποιήσουμε τις διαθέσιμες υπηρεσίες, θα τις κατατάσσαμε στις χρήσιμες και τις ψυχαγωγικές. Στις πρώτες συναντάμε διορθώσεις/συγγραφή κώδικα (Java, HTML, CSS), voice-overs, σύνθεση CV, εκπόνηση πτυχιακών εργασιών, έλεγχο SEO/keywords σε κάποιο site, copywriting και επεξεργασία εικόνας και βίντεο (σε Premiere και Photoshop π.χ.). Στις δεύτερες τώρα, η κατάσταση «ξεφεύγει» ελαφρώς αφού υπάρχει κόσμος που ζητά χρήματα για να κρατήσει ταμπέλες με μηνύματα όντας μασκαρεμένος ή κάνοντας skydiving, για να παίξει με άλλους κάποιο παιχνίδι online, για να χορέψει ντυμένος hot dog, να κυκλοφορήσει στον δρόμο με τα εσώρουχα ή να φλερτάρει κάποιον άλλο! Υπάρχει-δεν υπάρχει ζήτηση, η προσφορά δεν κοστίζει…
Λογαριασμός ή κάποιου τύπου συνδρομή δεν απαιτείται, οπότε μπορείτε κάλλιστα να δοκιμάσετε την τύχη σας κι οι ίδιοι. Απλά, όπως μας απέδειξε η περίπτωση του Pewdiepie, προσοχή στις κακοτοπιές…