Κυριακή βράδυ και καθ’ οδόν για τη Νέα Σμύρνη, έχω κόψει δρόμο μέσα από τους δρόμους του Νέου Κόσμου. Έχοντας μπει στην Ευρυδάμαντος, την προσοχή μου αποσπά ένας φωτισμένος τοίχος με δύο μηχανήματα αυτόματης πώλησης, σαν κι αυτά που κρύβουν μέσα τους όλα τα «απαγορευμένα» (αναψυκτικά, σοκολάτες, τσιπς, σνακ κλπ). Πλησιάζοντας προς το μέρος τους όμως, μένω έκπληκτος καθώς αντιλαμβάνομαι ότι οι εν λόγω αυτόματοι πωλητές, έχουν μια τελείως διαφορετική γκάμα προϊόντων: οδοντόβουρτσες, συμπληρώματα διατροφής, βιταμίνες, προφυλακτικά και άλλα παρεμφερή είδη πρώτης ανάγκης. Πρόκειται, βλέπετε, για το 24HealthCare, μία καινοτόμο λύση από το φαρμακείο του Πέτρου Κασαρτζιάν και της Μαρίας Σκούρτη που αν βοηθηθεί στοιχειωδώς και από την ελληνική νομοθεσία θα μπορούσε να φέρει την επανάσταση στο φαρμακείο.
Επικοινώνησα με τον εμπνευστή της έχοντας μία βασική απορία: γιατί στους αυτόματους πωλητές μπορεί κανείς να βρει από τεστ εγκυμοσύνης, οινόπνευμα και σερβιέτες αλλά όχι ένα απλό Depon ή μία ασπιρίνη; Την απάντηση, φαντάζομαι πως τη μαντεύετε: βάσει του ομιχλώδους νομοθετικού πλαισίου, δεν επιτρέπεται η διάθεση των λεγόμενων “over the counter” ή OTC φαρμάκων, των προϊόντων με κουπόνι δηλαδή που διανέμονται από τα φαρμακεία. Όχι βέβαια πως αυτό μειώνει τη χρησιμότητα των αυτόματων πωλητών του 24HealthCare –απλά αν καταφέρουν κάποια στιγμή στο εγγύς μέλλον να πωλούν και βασικά φάρμακα (αναλγητικά, αντιφλεγμονώδη, για το συνάχι κλπ) θα μιλάμε για κάτι που δεν θα πρέπει να λείπει από καμία γειτονιά αφού πρακτικά θα γλιτώσει όλους εκείνους που ψάχνουν διανυκτερεύον φαρμακείο για κάτι απλό.
Όσο για τη διαφορά των αυτόματων πωλητών από τα online φαρμακεία με τα παραφαρμακευτικά προϊόντα, τις βιταμίνες και τα συμπληρώματα διατροφής; Μπορεί τα δεύτερα να έχουν σαφώς μεγαλύτερη ποικιλία, ωστόσο οι πρώτοι είναι εκείνοι που ποντάρουν στην αμεσότητα αφού ό,τι προσφέρουν, το προσφέρουν επί τόπου. Στην περίπτωση του 24HealthCare μάλιστα, υποστηρίζεται από ένα τέτοιο, online φαρμακείο (το Superpharmacy), ενώ σύντομα θα αποκτήσει και το δικό του site. Το θέμα όμως είναι πως έχουν μπει οι βάσεις (“branding”, “positioning” και “marketing”) για κάτι όχι απλά μεγάλο, αλλά και οργανωμένο. Όταν εμφανίστηκαν τα online φαρμακεία, όλοι έσπευσαν να τα συγκρίνουν με τα φυσικά, δίχως να αντιλαμβάνονται ότι ο πραγματικός τους ρόλος δεν ήταν να είναι «κόντρα» αλλά να λειτουργούν συμπληρωματικά. Το ίδιο λοιπόν ισχύει και με τους αυτόματους πωλητές: δεν έχουμε να κάνουμε –ειδικά στην Ελλάδα- με τα… «Φαρμακεία 2.0» αλλά με έναν ακόμα τρόπο προκειμένου το φαρμακείο να είναι πιο κοντά στον πελάτη 24/7.
Με τη φυσική παρουσία του φαρμακείου να ενισχύεται και την online να έχει ακόμα πολλά περιθώρια ανάπτυξης, η Τεχνολογία δείχνει τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να εξελιχθεί ένας κλάδος, ακόμα κι αν μιλάμε για κάτι τόσο δεδομένο όσο το φαρμακείο.