Έχουμε συνηθίσει να μοιραζόμαστε τα πάντα στο Facebook, να βγάζουμε τα εσώψυχά μας στην πλατφόρμα του Μαρκ Ζούκερμπεργκ. Μόνο που τη στιγμή που εμείς διαμαρτυρόμαστε για τις διαφημίσεις στην τηλεόραση, την τιμή της βενζίνης (#not) ή τις στρογγυλές τυρόπιτες, άλλοι με πολύ σημαντικότερα προβλήματα βρίσκουν την ευκαιρία να απευθυνθούν για τελευταία φορά στον κόσμο πριν οδηγηθούν στο απονενοημένο διάβημα. Για τον λόγο αυτό, το Facebook σε συνεργασία με τη βρετανική ΜΚΟ Samaritans ανέπτυξε μια νέα λειτουργία, έτσι ώστε να αποτρέψει χρήστες με τέτοιου είδους τάσεις να κάνουν τις σκέψεις τους πραγματικότητα, προσφέροντάς τους συμβουλές και υποστήριξη.
Όπως έχει συμβεί κατά το παρελθόν σε ΗΠΑ και Αυστραλία, τώρα και στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι χρήστες του Facebook θα είναι σε θέση να αναφέρουν ενδεχόμενα «τελευταία» ή εξίσου «ύποπτα» μηνύματα μέσω μίας ευκολότερης και πολύ πιο άμεσης διαδικασίας. Η ομάδα του Facebook που ασχολείται με την παρακολούθηση τέτοιων μηνυμάτων, θα επεμβαίνει άμεσα, ρωτώντας τον χρήστη που φέρεται να έχει κάποιο πρόβλημα, πώς θα μπορούσε να τον βοηθήσει. Η φύση των μηνυμάτων που θα του αποστέλλονται είναι τέτοια, ώστε να τον καθησυχάσει και συνάμα να του παρουσιάσει άμεσες λύσεις: γραπτές συμβουλές ή υποστήριξη σε πραγματικό χρόνο.
Εδώ είναι που υπεισέρχεται η ΜΚΟ Samaritans, εκπρόσωποι της οποίας θα αναλαμβάνουν να συνομιλήσουν με τους χρήστες που βρίσκονται στην προαναφερθείσα κατάσταση. Καθ’ όλη τη διάρκεια της συνομιλίας θα τηρείται πλήρης ανωνυμία, έτσι ώστε ο χρήστης να μη νιώθει πως εκτίθεται σε καμία περίπτωση και να έτσι να μιλήσει ελεύθερα στον εκπρόσωπο της οργάνωσης. Το Facebook θα εξακολουθεί να είναι «δίπλα του» και το προσεχές χρονικό διάστημα μάλιστα, προσφέροντάς του επιπλέον επιλογές υποστήριξης και φροντίζοντας να του υπενθυμίζει πως για ό,τι χρειαστεί, μπορεί να απευθυνθεί στους εκπαιδευμένους εκπροσώπους του για υποστήριξη.
Όπως κι αν το δει κανείς, πρόκειται για μία κίνηση ιδιαίτερα σημαντική από πλευράς Facebook. Το δίκτυο συνεργάζεται με μία οργάνωση που είναι εκπαιδευμένη να μιλά και να υποστηρίζει ανθρώπους με τάσεις αυτοκτονίας και πρόβλημα αυτοεκτίμησης –γι’ αυτό άλλωστε και η λειτουργία της εν λόγω υπηρεσίας προσφέρεται για αρχή μόνο στο Ηνωμένο Βασίλειο και όχι ολόκληρη την Ευρώπη. Αν και θεωρητικά, το Twitter είναι το καταλληλότερο μέσον για να εκφράσει κανείς τις σκέψεις του, κάτι το σημαντικά μικρότερο κοινό του, κάτι και ο περιορισμός στους χαρακτήρες έχουν αναδείξει το Facebook ως την πλατφόρμα που φιλοξενεί το μεγαλύτερο μέρος όλων όσων σκεφτόμαστε καθημερινά. Έχοντας κλειστεί στον εαυτό του, ο κόσμος που έχει φτάσει να σκέφτεται ακόμα και το ενδεχόμενο της αυτοκτονίας, αντιμετωπίζει το Facebook ως μοναδική του διέξοδο, ως ένα παράθυρο ή, ακόμα καλύτερα, ένα μπαλκόνι προς τον κόσμο όπου μπορεί να βγει και να πει το πρόβλημά του.
Δεν είναι και λίγες οι αυτοκτονίες που έχουν αποτραπεί επειδή κάποιος φρόντισε να ενημερώσει εγκαίρως έχοντας δει μία «περίεργη» δημοσίευση. Πλέον το ίδιο το Facebook, όχι απλά διευκολύνει όσους θέλουν να κάνουν κάτι τέτοιο εισάγοντας μια ευκολότερη διαδικασία, αλλά φροντίζει να σταθεί στο πλάι όλων όσοι αντιμετωπίζουν πραγματικά πρόβλημα. Με το καλό να δούμε την πρωτοβουλία αυτή να επεκτείνεται και σε άλλες χώρες.