Categories: DIGITAL STORIES

Έρχονται τα posts με ημερομηνία λήξης στο Facebook;

Κι εκεί που ήμασταν βέβαιοι πως το Facebook θα μας άφηνε στην ησυχία μας για λίγο καιρό, τσουπ, να σου τα τελευταία μαντάτα που όσο να ‘ναι προκαλούν εντύπωση. Το δίκτυο λοιπόν δοκιμάζει αυτή την εποχή σε χρήστες από τη Νέα Ζηλανδία έναν νέο τύπο δημοσιεύσεων. Τι το διαφορετικό έχουν αυτές; Αυτοκαταστρέφονται μετά από ορισμένο χρονικό διάστημα, εξυπηρετώντας προφανώς βραχυπρόθεσμους σκοπούς. Θέλουμε να ανεβάσουμε ένα status update το οποίο φερ’ ειπείν δεν θα έχει νόημα δυο ώρες, μια μέρα, τρεις βδομάδες αργότερα; Το… προγραμματίζουμε καταλλήλως, το ανεβάζουμε και ξενοιάζουμε μια και καλή. Λεπτομέρεια που θα πρέπει να έχουμε υπ’ όψιν, το ότι οι υπόλοιποι χρήστες του Facebook δεν είναι σε θέση να μοιραστούν (aka share) τις δημοσιεύσεις αυτές.

Τα νέα αυτά δεν εκπλήσσουν όσους παρακολουθούν από κοντά την πορεία του Facebook. Στα τέλη του 2013 ο Mark Zuckerberg αποπειράθηκε να εξαγοράσει το Snapchat, μια εφαρμογή που επιτρέπει στους χρήστες της την αποστολή φωτογραφιών και μικρών κλιπ που αυτοκαταστρέφονται μόλις τα δει ο παραλήπτης τους. Αφού τα $3 δισ. του δεν έπιασαν τόπο, προσπάθησε να… απαλύνει τον πόνο του, αφ’ ενός με το Slingshot (app στο οποίο οι χρήστες ανταλλάζουν φωτογραφίες για να δει ο ένας τι του έχει στείλει ο άλλος) και αφ’ ετέρου με μία λειτουργία αυτοκαταστροφής σε μηνύματα του Instagram. Εννοείται φυσικά πως η επιμονή του Zuckerberg σε αυτού του είδους τις… αυτοκαταστροφικές υπηρεσίες δεν οφείλεται σε κανένα προσωπικό του κόλλημα: ο κόσμος τις θέλει κι εκείνος τρέχει να του τις προσφέρει.

Ζούμε στην εποχή που κόσμος και κοσμάκης έχει καεί από φωτογραφίες που έχουν βγει προς τα έξω ενώ δεν θα έπρεπε. Παρ’ ότι το μυαλό πηγαίνει σε όλες εκείνες τις σελέμπριτις τις οποίες έχουμε δει όπως τις γέννησε η μαμά τους, υπάρχει άπειρος κόσμος που καθημερινά ανταλλάσει φωτογραφίες που προορίζονται αυστηρά για προσωπική χρήση. Δεν χρειάζεται να πηγαίνει στο πονηρό ο νους: ένα απόρρητο έγγραφο, ένα πειστήριο, κάτι που τέλος πάντων δεν χρειάζεται να δει κανείς πέραν του παραλήπτη του. Ποιος καλύτερος τρόπος για να ‘χει το κεφάλι του ήσυχο ο αποστολέας από ένα πρόγραμμα που θα αναλάβει αυτό για πάρτη του να σβήσει την επίμαχη φωτογραφία ή τέλος πάντων το κλιπάκι που πριν λίγο έστειλε; Σίγουρα, οι χρήστες του διαδικτύου επιζητούν τη συνέχεια: με τόσο κόπο χτίζουν τα προφίλ τους στις διάφορες υπηρεσίες, προφίλ που σε αρκετές περιπτώσεις είναι σημαντικότερα κι απ’ τη ζωή τους αφού μέσω αυτών επιβεβαιώνεται στην ουσία η ίδια τους η ύπαρξη.

Υπήρχαν, υπάρχουν και πάντα θα υπάρχουν όμως κι εκείνες οι περιπτώσεις  όπου απαιτείται εχεμύθεια. Και όσο εχέμυθος κι αν είναι κανείς, όταν τα πάντα έχουν ψηφιοποιηθεί, δεν θέλει και πολύ για να γίνει το κακό. Γι’ αυτό προσέχουμε για να έχουμε. Ξέρει τι κάνει ο σύντροφος Mark, καλά το πάει.

Πέτρος Κηπουρόπουλος

Share
Published by
Πέτρος Κηπουρόπουλος