Έχοντας στην κατοχή της ήδη δύο διακίισεις το 2012 και το 2018 -στην έβδομη και ένατη Biennale Νέων Ελλήνων Αρχιτεκτόνων- η ομάδα του dARCHstudio κέρδισε ακόμα μια σημαντική υποψηφιότητα στα βραβεία “Big See Interior Design Award 2019” στη Λιουμπλιάνα.
Τα αποτελέσματα των βραβείων θα τα γνωρίζουμε τον Οκτώβριο. Tο αρχιτεκτονικό γραφείο θα συμμετέχει σε αυτά με ένα πρότζεκτ που μπορείτε να συναντήσετε περπατώντας στο κέντρο της Αθήνας. Το έργο του dARCHstudio “Johnnie Rousso” είναι υποψήφιο για καλύτερο έργο (Grand Prix) στην κατηγορία “retail”.
Το Johnnie Rousso, ένα νέο κατάστημα οπτικών τοποθετημένο στην οδό Σκουφά στο Κολωνάκι, αποσκοπεί στο να προσεγγίσει με μια άλλη ματιά τον τρόπο πώλησης των οπτικών και την οπτομετρία. Βασικό χαρακτηριστικό του είναι η εξατομικευμένη εξυπηρέτηση για τους πελάτες.
«Με ζητούμενο αυτό να αποτυπωθεί στον μακρόστενο, διαμπερή και με πατάρι χώρο των 130 τετραγωνικών μέτρων, η πρόταση επικεντρώνεται στην δημιουργία ενός διευρυμένου λειτουργικού προγράμματος που απελευθερωμένο από τις κλασικές απαιτήσεις μιας τυπικής έκθεσης γυαλιών, δημιουργεί ποικίλες χωρικές ποιότητες», περιγράφουν η Ελίνα Δρόσου και ο Γιώργος Μακέστας που αποτελούν την ομάδα σχεδιασμού του έργου.
Από έξω προς τα μέσα, από το δημόσιο στο ιδιωτικό, από την όρθια στάση των επισκεπτών του καταστήματος στην καθιστή, η μετάβαση είναι ομαλή και διακριτή. Ο χώρος της εισόδου με τους γυάλινους πάγκους λειτουργεί ως χώρος έκθεσης των γυαλιών. Ακολουθεί ένα «μπαρ σερβιρίσματος» γυαλιών και στο βάθος το table workstation, όπου ο πελάτης μπορεί να καθίσει αναπαυτικά, να ενημερωθεί πάνω στις συλλογές και να εξυπηρετηθεί προσωπικά. Στο πατάρι βρίσκεται το τμήμα οπτομετρίας.
Τα χρώματα και η υλικότητα εντείνουν αυτή την ομαλή διαβάθμιση των λειτουργιών και του χαρακτήρα της εξυπηρέτησης. Ο χρωματιστός καθρέφτης που επενδύει τους τοίχους της εισόδου και οι γυάλινοι πάγκοι έκθεσης αντανακλούν την εικόνα του δρόμου, χαλαρώνοντας τα όρια μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού. Καθώς ο επισκέπτης κατευθύνεται προς τα μέσα, οι τοίχοι σταδιακά ξεγυμνώνονται από επενδύσεις και τα αδρά υλικά, όπως το τούβλο και το μπετόν, αναδεικνύονται.
Η πρόσοψη δεν έχει βιτρίνα. Όλο το κατάστημα είναι απόλυτα ορατό και λειτουργεί ως βιτρίνα μέσω της χρήσης του extra clear τζαμιού, ενώ όταν οι συνθήκες το απαιτούν, ο χώρος μπορεί εύκολα να μετατραπεί σε κλειστό και ιδιωτικό περιβάλλον εξυπηρέτησης με την χρήση κουδουνιού στην εξώπορτα και το κλείσιμο της κουρτίνας.
Τι κάνει λοιπόν αυτό το έργο, αυτό το κατάστημα οπτικών μοναδικό; Η απόρριψη της τυπικής παρουσίασης των γυαλιών. Ο χώρος του Johnnie Rousso δεν έχει σχεδιαστεί ως φόντο που υπάρχει αποκλειστικά για να τονίσει το προϊόν, αλλά ως ένα αρχιτεκτονικό σκηνικό χτισμένο για και γύρω από το προϊόν, με σκοπό τον καθορισμό της σκηνής για την προσαρμοσμένη στον κάθε πελάτη υπηρεσία εξυπηρέτησης. Ένα μοναδικό χαρακτηριστικό είναι ο πάγκος του καταστήματος που μοιάζει με μπαρ. «Ο πελάτης ήθελε να είναι σερβίρουμε γυαλιά και αυτό σχεδιάσαμε και υλοποιήσαμε», εξηγούν οι αρχιτέκτονες.
Ένα εκπληκτικό πλεονέκτημα αυτού του πρωτότυπου καταστήματος οπτικών είναι ο απόλυτος μετασχηματισμός του χώρου σε κλειστό και ιδιωτικό περιβάλλον, με το πάτημα ενός κουδουνιού στην μπροστινή πόρτα που ενεργοποιεί το κλείσιμο μιας χρυσής κουρτίνας για τους πελάτες που θέλουν να πάρουν το χρόνο τους και να χαλαρώσουν με ένα ποτό ενώ δοκιμάζουν ζευγάρια γυαλιών -έχοντας έτσι μια πολύ διαφορετική εμπειρία εξυπηρέτησης πέρα από τα συνηθισμένα.
Η Ελίνα Δρόσου είναι αρχιτέκτονας και από το 2006 ιδρύτρια και ηγετικό μέλος του dARCHstudio, μιας δημιουργικής ομάδας εργασίας με γραφεία σε Αθήνα και Ρόδο. Η έρευνα και η πρακτική της κυμαίνονται σε όλες τις κλίμακες, από το interior design και τον σχεδιασμό κατοικιών, στην μεγάλη κλίμακα του αστικού χώρου.
Με την ξεχωριστή προσέγγιση του κάθε έργου αλλά και με κοινούς γνώμονες την δημιουργικότητα, την πρωτοπορία, την αλληλεπίδραση και τον πειραματισμό, το στούντιο επικεντρώνεται στην δημιουργία νέων χωρικών εμπειριών και την απόδοση ταυτότητας σε κάθε έργο. Σημαντικό μέρος της δουλειάς έχει συμμετάσχει σε αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς, έχει παρουσιαστεί σε διεθνείς oμαδικές εκθέσεις κι έχει δημοσιευτεί σε περισσότερα από πενήντα διεθνή βιβλία και περιοδικά αρχιτεκτονικής.