Categories: ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Το πρώτο Athens Startup Weekend: Entrepreneurial Journalism είναι γεγονός

Θέλεις να αλλάξεις το τοπίο και να δώσεις νέα πνοή στον χώρο της δημοσιογραφίας και των μέσων ενημέρωσης; Θέλεις η ιδέα σου να ακουστεί και να πρωτοτυπήσεις κερδίζοντας τον τίτλο Journo – preneur; Τη λύση τη βρήκαμε, την τοποθεσία την έχουμε και οι άνθρωποι που θα σε βοηθήσουν να πετύχεις το στόχο σου είναι πρόθυμοι να σου προσφέρουν κάθε γνώση και εμπειρία τους στο πρώτο Athens Startup Weekend: Entrepreneurial Journalism, που διοργανώνει το Impact HUB Athens. Καινοτομία, πρωτοπορία και δημιουργικότητα είναι οι λέξεις κλειδιά που χαρακτηρίζουν το Startup Weekend. Η Σοφία Λάμπρου co – founder του HUB Athens και η Λήδα Τσενέ από την ομάδα διοργάνωσης του event μίλησαν στην popaganda για το Startup Weekend που θα διεξαχθεί από τις 20 έως και 22 του Μάη μοιράζοντας μαζί μας, τους λόγους που αξίζει να παρακολουθήσουμε ένα τέτοιο event και την ευκαιρία που δίνεται για να γεννηθούν νέες πρωτοπόρες και βιώσιμες ιδέες στον τομέα της πληροφόρησης.

Τι είναι το Athens Startup Weekend: Entrepreneurial Journalism; Ποιους αφορά και ποιοι μπορούν να λάβουν συμμετοχή;

Σοφία Λάμπρου: To Athens Startup Weekend Entrepreneurial Journalism είναι ένα θεματικό startup weekend γύρω από το θέμα της δημοσιογραφίας και της παραγωγής περιεχομένου. Τα Startup Weekends είναι events που διοργανώνονται σε όλο τον κόσμο από ανθρώπους που θέλουν να φέρουν κοντά ανθρώπους με διαφορετικές δεξιότητες προκειμένου να χτίσουν επιχειρηματικές ιδέες μέσα σε 54 ώρες. Στην Αθήνα λοιπόν, διοργανώνεται το πρώτο Startup Weekend με στόχο να αλλάξει το πεδίο της δημοσιογραφίας. Δημοσιογράφοι και παραγωγοί περιεχομένου, designers, προγραμματιστές, άνθρωποι από το χώρο της επικοινωνίας και της επιχειρηματικότητας καλούνται να παρουσιάσουν τις ιδέες τους, να σχηματίσουν ομάδες και μέσα σε ένα σαββατοκύριακο να δημιουργήσουν νέα prototypes, υπό την καθοδήγηση  τα οποία θα εξελιχθούν σε βιώσιμες επιχειρηματικές λύσεις που θα συμβάλουν στην ανάπτυξη και εξέλιξη των media industries.

Οι στόχοι του Startup Weekendι ποιοι είναι και οι ομιλητές γύρω από ποια θέματα θα επικεντρωθούν;

Σ.Λ.: To μότο του Startup Weekend  είναι “no talk all action”, που σημαίνει ότι θα επικεντρωθούμε περισσότερο στη δράση των ομάδων και λιγότερο σε ομιλίες. Ωστόσο, επειδή οι συμμετέχοντες χρειάζονται οπωσδήποτε έμπνευση, το Athens Startup Weekend Entrepreneurial Journalism θα τιμήσει με την παρουσία του ο Jeremy Caplan, Director of Education, Tow-Knight Center for Entrepreneurial Journalism, του σημαντικότερου ίσως κέντρου επιχειρηματικής δημοσιογραφίας, ο οποίος θα μοιραστεί την πολύτιμη εμπειρία του και θα δώσει παραδείγματα και επιτυχημένα cases από δημοσιογραφικά startups. Η επίσκεψη του Jeremy Caplan πραγματοποιείται με την υποστήριξης της Πρεσβείας των Η.Π.Α. στην Αθήνα. Μέσα από τη δράση αυτή φιλοδοξούμε να δούμε να σχηματίζονται νέες υπηρεσίες και λύσεις για την παραγωγή περιεχομένου, αλλά και για τη διασύνδεση και ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων στους ανθρώπους που δραστηριοποιούνται στον τομέα αυτό.

Το Impact Hub Athens διοργανώνει το πρώτο Startup Weekend, έχει φιλοξενήσει και στο παρελθόν παρόμοιες δράσεις/ ενέργειες; 

Σ.Λ.: Τα τελευταία χρόνια έχουμε διοργανώσει, τρέξει και φιλοξενήσει πολλές σειρές συνδημιουργικών εργαστηρίων, με τη μεθοδολογία του design thinking, με τη μορφή hackathons ή Startup Weekend και με σκοπό τη δημιουργία πρωτοβουλιών σε τοπικό και διεθνές επίπεδο. Πέραν του ότι το ίδιο το Impact Hub στήνεται μέσα από διαδικασίες συνδημιουργίας και ανοικτού σχεδιασμού με την κοινότητά μας, έχουμε πραγματοποιήσει hackathons σε συνεργασία με πρεσβείες, πανεπιστήμια και άλλους οργανισμούς γύρω από διαφορετικά θέματα: όπως τη διαφάνεια και τα ανοικτά δεδομένα, (German Ministry of Foreign Affairs Meet Up with civil society, Have your Say, Athens, DiploHack Athens)  ανοιχτή πολιτική, (για παράδειγμα η συνάντηση για τη δημιουργία πρωτοκόλλων κοινωνικής πολιτικής για το EU Summit on Social Economy), ή την ανάπτυξη δημιουργικών λύσεων σε σημαντικά θέματα, όπως η μετακίνηση, ευ ζην, διατροφή, (Smart Living Challenge) και στο πεδίο της δημοσιογραφίας έχουμε συμμετάσχει και συνδιοργανώσει ένα media hackathon και ένα εργαστήριο γύρω από το impact journalism. Τέλος, όσον αφορά στα  Startup Weekends δεν είναι κάτι καινούριο για την κοινότητά μας. Έχουμε διοργανώσει, συνδιοργανώσει, συμμετάσχει και φιλοξενήσει τα 2 Startup Weekend University και το πρώτο Startup Weekend Education ξανά σε συνεργασία με το Εργαστήριο διαφήμισης και Δημοσίων Σχέσεων του Τμήματος Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Παντεπιστημίου. Η συμβολή αυτών των events είναι βασικά η ζύμωση ιδεών, η ανάπτυξή τους και η διαμόρφωσή τους, καθώς αφήνονται ανοιχτές για συν-δημιουργία από τους διαφορετικούς συμμετέχοντες, η εμβάθυνση στο θέμα που διαπραγματεύεται το hackathon, καθώς ο καθένας φέρνει κάποια καινούρια/διαφορετική πληροφορία  και η εύρεση καινούριων εφαρμογών της τεχνολογίας για καλό σκοπό.

Ποιος θα μπορούσε να είναι ο αντίκτυπος ενός τέτοιου event στους συμμετέχοντες;

Σ.Λ.: Είναι μία ευκαιρία να μπει στο τραπέζι το θέμα της ενημέρωσης, της παραγωγής και διάχυσης περιεχομένου, αλλά και γενικότερα των media τόσο όσον αφορά το επιχειρηματικό τους μοντέλο, αλλά και το ρόλο τους- πώς συλλέγεται η πληροφορία, πώς διανέμεται, πώς μπορούμε να γνωρίζουμε την ίδια στιγμή τις διαφορετικές οπτικές γωνίες και απόψεις επί ενός θέματος, πώς μπορούμε να εμβαθύνουμε και πώς μπορούμε να συμμετάσχουμε πιο ενεργά σαν πολίτες. Το καθιερωμένο μοντέλο των Μέσων Ενημέρωσης αλλάζει δραματικά και θα συνεχίσει να αλλάζει- θέματα εμπιστοσύνης, βιωσιμότητας, αλλά και οι νέες τεχνολογίες, η ευρυζωνικότητα, οι πλατφόρμες transmedia, τα ανεξάρτητα μέσα, ομάδες όπως εσείς στην popaganda. Τα Μέσα αλλάζουν και η ανάγκη για ανεξάρτητη πληροφόρηση, διαφανή, ουσιαστική και με μεγαλύτερη συμμετοχή των πολιτών έχει φτάσει στο κόκκινο. Και ειδικά στην Ελλάδα, που η παραπληροφόρηση ειδικά τα τελευταία χρόνια βρίσκεται σε άλλο βαθμό, οφείλουμε να βρούμε τρόπους που να μπορούν οι πολίτες να μαθαίνουν, να σκέφτονται και να κρίνουν με επιχειρήματα.Θέλω να πιστεύω ότι ο αντίκτυπος αυτής της συνάντησης δεν θα είναι μόνο για τους συμμετέχοντες, αλλά και για όλους μας.

Μια τέτοια ενέργεια θα μπορούσε να θεωρηθεί τομή στον πεπατημένο τρόπο σκέψης της δημοσιογραφίας; Θα μπορούσε να θεωρηθεί μέθοδος  για να αλλάξουμε τον τρόπο που κάνουμε δημοσιογραφία;

Σ.Λ.: Σίγουρα θα θέλαμε να είναι η αρχή και η αφορμή. Οι συζητήσεις σε διεθνές επίπεδο όσον αφορά την αλλαγή τόσο στο επιχειρηματικό, αλλά και στο λειτουργικό μοντέλο των Μέσων είναι ιδιαίτερα έντονες, κάτι που δείχνει ότι ο τρόπος με τον οποίο τα Μέσα λειτουργούσαν μέχρι σήμερα δεν ανταποκρίνεται ή δεν μπορεί να ακολουθήσει τις ανάγκες της εποχής και της αγοράς. Από την άλλη πλευρά, ο δημοσιογράφος σήμερα οφείλει να αναπτύξει μια σειρά δεξιοτήτων που περιλαμβάνουν τόσο τις κλασικές δεξιότητες ενός δημοσιογράφου (έρευνα, διασταύρωση πηγών κλπ), αλλά και πιο σύγχρονες, όπως τη σχέση του με τα νέα Μέσα και το ψηφιακό περιβάλλον ή ανάπτυξη επιχειρηματικής σκέψης. Το σημαντικότερο ωστόσο είναι να εκπαιδευτούν όλοι (δημοσιογράφοι, media και κοινό) στη νέα κουλτούρα του ψηφιακού κόσμου η οποία μιλά για κατάργηση των αυθεντιών και των gatekeepers, συνεργασία, διεύρυνση, διαφάνεια.

Ποια είναι η επιδίωξη του Impact Hub μέσα από αυτό το Startup Weekend;

Σ.Λ.: Το Impact Hub είναι μία δυναμική κοινότητα κοινωνικών επιχειρηματιών, καινοτόμων και ανθρώπων αφοσιωμένων στη θετική αλλαγή. Ο ρόλος και ο σκοπός μας είναι μέσα από όλες τις δράσεις μας να φέρνουμε κοντά αυτά τα δημιουργικά και φρέσκα μυαλά, γύρω από ένα κοινό σκοπό και να δημιουργούμε τις κατάλληλες συνθήκες για να συνεργαστούν, να αναπτύξουν, να υλοποιήσουν και να επεκτείνουν λύσεις σε σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις μέσα από το τοπικό και διεθνές μας δίκτυο. Με το Athens Startup Weekend Entrepreneurial Journalism κάνουμε ακριβώς αυτό- φέρνουμε κοντά ακτιβιστές, προγραμματιστές, ερευνητές, δημοσιογράφους, επιχειρηματίες και σχεδιαστές για να “αποκωδικοποιήσουν” τις προκλήσεις των σημερινών μέσων ενημέρωσης, αλλά και των επαγγελματιών της δημοσιογραφίας  με καινοτόμες λύσεις. Ανυπομ​ο​νώ να δω να σχηματίζονται προτάσεις που να εξασφαλίζουν σε ένα μέσο ενημέρωσης είτε τρόπους βιωσιμότητας, είτε μεθόδους για να είναι πιο ουσιαστική, σφαιρική, συμμετοχική, άμεση, διαφανής και πολύπλευρη η ενημέρωσή μας, ώστε σαν πολίτες να μπορούμε ακόμα καλύτερα να έχουμε κριτική σκέψη και την ανάλογη στάση σε ότι μας αφορά.

Athens Startup Weekend: Entrepreneurial Journalism Impact Hub Athens. Από τις  20 έως τις 22 Μαΐου στο Impact Hub Athens. Περισσότερες πληροφορίες  θα βρείτε εδώ.
Ιωάννα Σπανού

Share
Published by
Ιωάννα Σπανού