Η κατάσταση στη χώρα μας και την αγορά της εν έτει 2015 δεν είναι και η καλύτερη δυνατή. Πολλές επιχειρήσεις, ιδίως οι μικρές, αντιμετωπίζουν πολυποίκιλες δυσκολίες, ανεξαρτήτως αντικειμένου και δεν είναι λίγες οι φορές που εγώ προσωπικά έχω ακούσει ιδιοκτήτες τους να πετούν λευκή πετσέτα απογοητευμένοι, θεωρώντας πως από πλευράς τους έκαναν ό,τι περνούσε από το χέρι τους. Φυσικά και περίπτωση από περίπτωση διαφέρει, ωστόσο φέρνω στο μυαλό μου όλες εκείνες τις περιπτώσεις μικρών επιχειρήσεων και καταστημάτων που έκαναν ό,τι έκαναν, πέτυχαν ή απέτυχαν, δίχως να έχουν εκμεταλλευτεί στο έπακρο τα όπλα που απλόχερα τους προσέφερε η Τεχνολογία.
Για το καλό όλων μας, πρέπει να συνεχίσει να κινείται χρήμα στην αγορά: οπουδήποτε στον κόσμο συνέβη το αντίθετο, δημιουργήθηκε πρόβλημα και μάλιστα σοβαρό, ακόμα και στις περιπτώσεις που αρχικά δεν υπήρχε καν! Για να γίνει λοιπόν κάτι τέτοιο, τα καταστήματα και οι εταιρείες, ακόμα και αυτές μικρότερης –ή μικρότατης- κλίμακας, οφείλουν να παραμείνουν ενεργές στο «παιχνίδι». Και πώς θα γίνει αυτό; Προσελκύοντας περισσότερους καταναλωτές. Κάπου εδώ υπεισέρχεται η Τεχνολογία: ας μην ξεχνάμε ότι αυτό που κάνει τέλεια, είναι να γεφυρώνει τα χάσματα, φυσικά και μη, ανάμεσα στους ανθρώπους.
Μιλώντας για Τεχνολογία φυσικά, δεν αναφέρομαι στην «υποχρέωση» που βγάζουν πολλές επιχειρήσεις φτιάχνοντας μια σελίδα στο Facebook. Δεν προσφέρει απολύτως τίποτα αυτό, όπως και άλλες μεμονωμένες κινήσεις που γίνονται με τρόπο «αρπακολλατζίδικο». Σύμφωνοι, τα social media παίζουν τεράστιο ρόλο στο χτίσιμο ενός brand name, ωστόσο μόνο αν η εκμετάλλευσή τους γίνει με τρόπο σωστό. Τι σημαίνει αυτό; Πως ακόμα κι αν δεν υπάρχει budget για εξωτερικό συνεργάτη, εκείνος που θα αναλάβει να διαχειριστεί τα προφίλ μιας εταιρείας στα διάφορα δίκτυα κοινωνικής δικτύωσης, οφείλει να το κάνει με τρόπο τέτοιο που να ευνοήσει την τελευταία. Αν δεν ξέρει; Να μάθει! Ψάχνοντας στο διαδίκτυο, διαβάζοντας μελέτες και έρευνες, εφαρμόζοντας δοκιμασμένες πρακτικές, παρακολουθώντας σεμινάρια και ακούγοντας ειδικούς σε ημερίδες.
Εννοείται φυσικά πως υπάρχει ζωή και μετά τα social. Από ειδικά προγράμματα που μπορούν να διευκολύνουν τους πελάτες μια εταιρεία, σωστή εταιρική παρουσία με ένα site της προκοπής, δραστηριοποίηση στην αγορά του e-commerce, tech-savvy υπηρεσίες σε φυσικούς χώρους και καταστήματα (βλ. προσφορά Wi-Fi μέσω Zootle, σύστημα λογαριασμών με υποστήριξη προγράμματος επιβράβευσης με πόντους κ.α.). Το ζήτημα είναι η κάθε επιχείρηση να βρει τον τρόπο με τον οποίο θα εκμεταλλευτεί όσο το δυνατόν καλύτερα τα όσα η Τεχνολογία έχει να –της- προσφέρει. Σωστό πλάνο και οργανωμένη έρευνα χρειάζονται.
Η Google πρόσφατα στο Ηνωμένο Βασίλειο για παράδειγμα ανακοίνωσε ένα νέο πρότζεκτ ονόματι Digital Garage. Θα τρέξει, λέει, στα τέλη του μήνα στο Λιντς ένα “pop-up workshop” προκειμένου να βοηθήσει τις τοπικές επιχειρήσεις να ενισχύσουν τις ψηφιακές τους δεξιότητες. Θα διαρκέσει περί τους έξι μήνες, θα περιλαμβάνει συμβουλές, παρακολούθηση και συζήτηση για την πορεία των εταιρειών με μέντορες ενώ θα τρέξουν και πολλά μικρότερα events σε συνεργασία με τοπικούς φορείς που θα στοχεύουν συν τοις άλλοις και σε wannabe νέους επιχειρηματίες. Επιπρόσθετα, η Google θα εκπαιδεύσει 25.000 δασκάλους και εκπαιδευτικούς πάνω στην Πληροφορική και τον κώδικα, δωρίζοντας παράλληλα Raspberry Pi σε σχολεία της περιοχής. Ενδιαφέρουσα η πρωτοβουλία, δεν βρίσκετε; Αντί λοιπόν να καταριόμαστε τη μοίρα μας που φτάσαμε ως εδώ, ας βεβαιωθούμε ότι έχουμε εξαντλήσει στο έπακρο τη βοήθεια που μπορεί να μας προσφέρει η Τεχνολογία και συζητάμε τα υπόλοιπα αργότερα.