Περπατάς στην Αθήνα, περνάς από όμορφα στενά, μερικές φορές επαναλμβάνεις αταβιστικά τις ίδιες αγαπημένες διαδρομές και παρατηρείς όμορφα σημεία, παλιά σπίτια και πολυκατοικίες. Παρόλα αυτά δεν γνωρίζεις τίποτα για την ιστορία τους. Μία νέα ομάδα σου δίνει την ευκαιρία να μάθεις κάθε άγνωστη λεπτομέρεια για την Αθήνα.
Μέσα από δέκα διαφορετικές θεματικές περιηγήσεις, διάρκειας δύο περίπου ωρών η καθεμία, η Big Olive παρουσιάζει ισάριθμες ενδιαφέρουσες διαδρομές της ιστορίας και των στενών της Αθήνας. Με τίτλους όπως The Orientalist’s Walk, The Greek Revival Walk,The Literary Walk, Anatolian Resonances, The Path to Modernity, Athens Urban Indigenous, A Stroll Τhrough the Hills of Athens, Secrets of the Lost River, Gay Athens Past and Present, The Grand Food Tour, αυτές οι αθηναϊκές βόλτες βοηθούν τους συμμετέχοντες να γνωρίσουν μνημεία και ιστορίες των προεπαναστατικών αγώνων, να περιηγηθούν στα μεγάλα λογοτεχνικά καφέ που φιλοξένησαν σημαντικές διεθνείς και εγχώριες προσωπικότητες των γραμμάτων και τεχνών, να γευτούν τα πιο χαρακτηριστικά ελληνικά προϊόντα και να μελετήσουν την εξέλιξη της αρχιτεκτονικής της πόλης μας. Τελευταία ευρηματική ιδέα τους, είναι η μετατροπή κάποιων από τις θεματικές διαδρομές σε δώρα γάμου ή σε δραστηριότητες που μπορεί να απολαύσει κανείς στον μήνα του μέλιτος.
Για τα τελευταία σχέδια, αλλά και για την αρχή του εγχειρήματος μιλάει στην Popaganda ο project manager της Big Olive, Γιάννης Ζάρας.
Καταλαβαίνουμε τη γενική ιδέα, αλλά εξηγήστε μας τι ακριβώς κάνει η Big Olive; Η ομάδα μας σχεδιάζει και προσφέρει θεματικές περιηγήσεις στην Αθήνα, οι οποίες εστιάζουν σε ιστορικές, αρχιτεκτονικές, κοινωνικές και γαστρονομικές πτυχές της πόλης. Πατάμε πάνω στο υπάρχον ιστορικό υπόβαθρο για να δημιουργήσουμε νέες αφηγήσεις και, συνεργαζόμενοι με αρχιτέκτονες, ιστορικούς, φιλολόγους και ξεναγούς, τις διαθέτουμε μέσα από την πλατφόρμα μας bigolive.org. Αυτή τη στιγμή έχουμε δέκα περιπάτους online. Ο πλέον δημοφιλής μας περίπατος, «Η Αθήνα των Οριενταλιστών», παρουσιάζει κρυφές αφηγήσεις από την περίοδο πριν την Επανάσταση και μέχρι τη δημιουργία του σύγχρονου νεοελληνικού κράτους.
Ποιες θεματικές έχουν τη μεγαλύτερη ζήτηση; Όπως είναι αναμενόμενο, ο κύριος όγκος των διεθνών επισκεπτών μας ενδιαφέρεται κυρίως για τις αφηγήσεις που εκτυλίσσονται γύρω από την Πλάκα και την Ακρόπολη, δεδομένου του ότι οι ταξιδιώτες του εξωτερικού έχουν ήδη επιλέξει τις γειτονιές αυτές ανάμεσα στα σημεία ενδιαφέροντός τους. Ενδιαφέρον ωστόσο παρουσιάζει το ότι το 40% των επισκεπτών μας προέρχεται από την Αθήνα και την Θεσσαλονίκη. Οι Έλληνες επιλέγουν κυρίως θεματικές που δεν ανήκουν στο «επίσημο» τουριστικό προϊόν της Αθήνας. Μια τέτοια είναι οι «διαδρομές των προσφύγων στη συνοικία του Νέου Κόσμου». Κατά τη διάρκειά της επισκεπτόμαστε -ανάμεσα σε άλλα σημεία ενδιαφέροντος- προσφυγικές πολυκατοικίες, μια αρμένικη εκκλησία, ένα αυτοσχέδιο τζαμί κι ένα γνωστό συνοικιακό εστιατόριο που προσφέρει λαχματζούν και κεμπάμπ. Άλλος ένας θεματικός άξονας που φαίνεται να ενδιαφέρει αρκετά την κοινότητά μας είναι η «Εξέλιξη του Αθηναϊκού Μοντερνισμού». Στην, αρχιτεκτονικού ύφους, περιήγηση αυτή εξετάζουμε την εξέλιξη της αθηναϊκής πολυκατοικίας από τα χρόνια του μεσοπολέμου έως το μεταμοντέρνο κίνημα, καλύπτοντας την ευρύτερη περιοχή των Εξαρχείων και του Κολωνακίου.
Πόσο διαρκεί και πόσο κοστίζει ένας περίπατος; Ένας περίπατος ανοικτής συμμετοχής (join-in walk) διαρκεί δύο ώρες και στοιχίζει από 35 ως 45 ευρώ, ενώ μπορεί να φιλοξενήσει ως οκτώ συμμετέχοντες. Ένας ιδιωτικός περίπατος μπορεί να διαρκέσει περισσότερο και να φιλοξενήσει ως είκοσι ανθρώπους με κόστος έως και 12 ευρώ το άτομο.
Πως σας ήρθε η ιδέα να ξεκινήσετε την Big Olive; Η σκέψη για μία ταξιδιωτική υπηρεσία διαφορετικής φιλοσοφίας κι αισθητικής προσέγγισης υπήρχε στο μυαλό μου εδώ και αρκετά χρόνια. Έτσι προσέγγισα τον συνεργάτη μου, ιστορικό Νίκο Νικολαϊδη, και ξεκινήσαμε να συζητάμε σε πιο συγκεκριμένη βάση. Στην απόφασή μας για ένα τουριστικό προϊόν πόλης με διαφορετική φιλοσοφία έπαιξε καθοριστικό ρόλο το αυξανόμενο ενδιαφέρον διαφόρων ομάδων πολιτών προς την αισθητική αναβάθμιση πολλών περιοχών του κέντρου της Αθήνας, τις οποίες η πολιτεία είχε εγκαταλείψει για χρόνια στην τύχη τους. Η πρώτη εκδοχή της ιστοσελίδας μας βγήκε στον αέρα τον Νοέμβριο και, μετά από μια περίοδο «τεσταρίσματος» ξεκινήσαμε επίσημα την δραστηριότητά μας τον Ιανουάριο που μας πέρασε.
Πριν από αυτό με τι άλλο είχες ασχοληθεί; Πριν από την Big Olive, υπήρξα διευθυντής του Sweetlifer, μιας υπηρεσίας προώθησης ξενοδοχείων και διακοπών ιδιαίτερου χαρακτήρα, ενώ λίγα χρόνια νωρίτερα ανάπτυσσα -από την Ισπανία όπου ζούσα- τις δραστηριότητες της Splendia στην Αθήνα, την Κωνσταντινούπολη, το Ντουμπάι και σε άλλες πόλεις της Ανατολικής Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής.
Τα επόμενα σχέδιά σας; Προς το παρόν επεκτείνουμε τη θεματολογία μας προσθέτοντας κι άλλες περιηγήσεις στη συλλογή μας. Επόμενος στόχος είναι η δημιουργία ειδικών πακέτων που θα προσφέρονται ως δώρα γάμου, ως εμπειρίες για νεόνυμφους ή ως ιδιαίτερα events για εταιρίες κι οργανισμούς.
Η ανταπόκριση του κόσμου μέχρι τώρα; Το εγχείρημά μας έχει αρκετή ανταπόκριση. Έχουμε συνεργαστεί με το TEDx Athens, κατά την διάρκεια του οποίου σχεδιάσαμε εξατομικευμένους περιπάτους για τους προσκεκλημένους ομιλητές, μαζί με το Orange Grove – μια θερμοκοιτίδα νέων επιχειρήσεων υπό την καθοδήγηση της ολλανδικής πρεσβείας, με το Υπουργείο Εξωτερικών και την Ελληνική Προεδρία στην ΕΕ, με την Αναπτυξιακή Εταιρία του Δήμου Αθηναίων. Επίσης έχουμε σχεδιάσει πολυήμερα projects για τα πανεπιστήμια της Ζυρίχης (ETH), της Λωζάννης (EPFL) και του Delft, ενώ έχουμε φιλοξενήσει επισκέπτες μεγάλων εταιριών όπως η Google και η Hilton Hotels & Resorts. Αν και η δρστηριότητά μας μετράει μόλις λίγους μήνες, έχουμε κατορθώσει το project να είναι οικονομικά βιώσιμο. Ευελπιστούμε ότι σύντομα θα καταστεί και κερδοφόρο.