Οι ιστορικοί του μέλλοντος, όταν κάποια στιγμή θα πιάσουν στα χέρια τους την τηλεοπτική μυθοπλασία, θα δώσουν τα απαραίτητα credits σε ένα project που άλλαξε τα δεδομένα και έκανε την ελληνική τηλεόραση ένα μεγαλύτερο και απολαυστικότερο fun happy place. Άλλοι λιγότερο, άλλοι περισσότερο, θυμόμαστε κομμάτια μια ιδιαίτερης πορείας, ενός προγράμματος που ξεκίνησε ως ταινία και συνέχισε ως σειρά που εξελίχθηκε πολύ σύντομα σε μύθο. Τουλάχιστον για τα εδώ δεδομένα.
Το Έτερος Εγώ σε σενάριο και σκηνοθεσία του Σωτήρη Τσαφούλια βγήκε στις αίθουσες το 2016. Το αστυνομικό θρίλερ που χαιρετίστηκε ως μια τίμια προσπάθεια εναρμόνισης με τα διεθνής στάνταρ του είδους, έμελλε να μείνει στην ιστορία όχι για τη μεγάλη του επιτυχία αλλά για την εσπευσμένη του απόσυρση, και αυτή όχι για εισπρακτικούς λόγους όπως θα φαντάζεσαι.
Το στόρι του, όπου ένας εκκεντρικός μοναχικός εγκληματολόγος αναλαμβάνει να βοηθήσει την ελληνική αστυνομία στην εξιχνίαση πέντε τελετουργικών δολοφονιών με κοινό χαρακτηριστικό τους τα αρχαία ρητά του Πυθαγόρα, έπεσε σε ένα περίεργο χρονικό συσχετισμό με κάποια εγκλήματα που συνέβησαν τότε. Και σε ένα μπέρδεμα που οδήγησε σε μια αναπάντεχη για την πορεία της ταινίας απόφασης.
Η αφορμή στάθηκε μια δολοφονία και μια απόπειρα δολοφονίας οδηγών ταξί στην Αθήνα την περίοδο που η ταινία βγήκε στις αίθουσες. Και η αιτία, ένα περιστατικό κατά την προβολή της σε κινηματογράφο της πρωτεύουσας και σε μια συζήτηση με το σκηνοθέτη που ακολούθησε. «Σας πέρασε ποτέ από το μυαλό, όταν γράφατε το σενάριο, πως θα μπορούσε να εμπνεύσει κάποιον να κάνει κάτι αντίστοιχο στην πραγματική ζωή;» ρώτησε ένας θεατής. «Όχι» απάντησε ο Τσαφούλιας «κάτι τέτοιο δεν πέρασε από το μυαλό μου όταν έγραφα το σενάριο, διότι δεν κάνω ρεπορτάζ. Κάνω μυθοπλασία». Όταν μέρες εβδομάδες μετά η δολοφονία και η απόπειρα θα απασχολούσαν τις αρχές, τον τύπο και την κοινή γνώμη, κάποιοι θυμήθηκαν το περιστατικό και ξάφνου όλοι άρχισαν να αναρωτιούνται αν αυτός ο συγκεκριμένος θεατής είχε σχέση με τα εγκλήματα.
Και ξάφνου όλα έγιναν ένας παράξενος μονόδρομος. «Προκειμένου να μην παρεξηγηθούν οι προθέσεις οι δικές μου και των συνεργατών μου στην προσπάθεια μας να συνδράμουμε στις έρευνες, αποσύρουμε την ταινία» δήλωσε ο δημιουργός της και όλοι σκέφτηκαν «τι κρίμα» γι’ αυτό το άδοξο τέλος.
Αν μια ιδέα όμως έχει το «χάρισμα», τελικά τίποτα δεν τη σταματά. Και έτσι η ταινία έγινε σειρά το 2019 από την ικανή να αντιληφθεί τον κρυμμένο θησαυρό COSMOTE TV, «απλώθηκε» σε οχτώ επεισόδια και σύστησε τον όρο procedurals στο φιλομαθές ελληνικό κοινό (αστυνομική σειρά στην οποία το έγκλημα συμβαίνει στην αρχή και η πλοκή εξελίσσεται μετά). Επίσης, έδωσε στον Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη την ευκαιρία να δώσει στον Δημήτρη Λαϊνη του, τη χαρισματική υπόσταση που του άξιζε, περνώντας τον έτσι στην λίστα των τηλεοπτικών χαρακτήρων που θα μας συνοδεύουν για χρόνια.
Το ελληνικό κοινό μαθαίνει το on demand και ανακαλύπτει επιτέλους μια προσεγμένη σειρά που μπορεί να καταναλώσει μέσα σε ένα σαββατοκύριακο. Ένα νέο marathon viewing παράθυρο ανοίγει στην επαφή του με την ελληνική τηλεόραση, και το απολαμβάνει μετά μανίας. Μπορεί να αργήσαμε πολύ, πάρα πολύ από τη στιγμή που το «24» έδωσε στο παγκόσμιο κοινό την ευκαιρία μιας άμεσης κατανάλωσης σε ένα τόσο μεγάλο χρονικά προϊόν, αλλά τα καταφέραμε. Και τίποτα πια δεν θα ήταν ίδιο.
Ο δεύτερος κύκλος που ακολούθησε την επόμενη χρονιά ήταν ακόμη καλύτερος. Δηλαδή πολύ καλύτερος. Ο Θησέας του πρώτου κύκλου γίνεται το Ερπετό στον δεύτερο και η έντιμη «αντιγραφή» της ανατροπής που μας σύστησαν ταινίες όπως τα Seven και Συνήθεις Ύποπτοι γίνεται ο καμβάς πάνω στον οποίο θα πέσουν να νέα χρώματα με τη σιγουριά κάποιου που πλέον ξέρει πως να τα ξεχωρίζει. Οι χαρακτήρες είναι πιο ολοκληρωμένοι, η ιστορία πιο σφιχτή, ο ρυθμός ακόμη πιο «δυτικός», η κάμερα πιο «χολιγουντιανή». Όλοι μιλούν δικαίως για τις ωραίες ανατροπές , ειδικά αυτή του τέλους, όλοι γυρίζουν στην αρχή, η ταινία απολαμβάνει δεύτερη καριέρα στο youtube, και η σειρά μια αναγνώριση που ίσως δεν περίμενε όταν ξεκινούσε με το άγχος του παρελθόντος.
Και μετά ακολουθεί το #metoo και o Σωτήρης Τσαφούλιας, ο δημιουργός του Έτερος Εγώ, γίνεται ένας από τους σημαντικότερους υποστηρικτές του, με έναν λόγο να τον βάζεις στο repeat και τον χαίρεσαι.
Και μετά μπαίνουμε στο ’22 και ανακοινώνεται πως ο τρίτος και τελευταίος κύκλος είναι γεγονός. Πέρα από τους σταθερούς Πυγμαλίων Δαδακαρίδη, Πέτρο Λαγούτη, Βίκυ Παπαδοπούλου, Άννα Μενενάκου, Μάνο Βακούση, Σπύρο Παπαδόπουλο, Κατερίνα Διδασκάλου, Δημήτρη Καπετανάκο, Τάσο Νούσια και Κόρα Καρβούνη θα έχουμε και άλλους, νέους. Γιάννης Μπέζος, Κώστας Αρζόγλου, Μαριάννα Τουμασάτου, Σπύρος Μπιμπίλας, Μαίρη Χρονοπούλου, Ηλίας Λογοθέτης, Αντίνοος Αλμπάνης, Κρατερός Κατσούλης, Στράτος «Stan» Αντιπαριώτης, Ιωάννα Κολλιοπούλου, Σωτήρης Χατζάκης, Μιχάλης Ιατρόπουλος, Κώστας Φαλελάκης, Αθηνά Τσιλύρα, Σοφία Πανάγου κ.ά. Το buzz γύρω από το όνομά του -με το netflix να καραδοκεί αλλά τελικά να αντιστέκεται- έχει καλέσει πια σαν μελίσσι τη μισή και βάλε ελληνική showbiz – ποιος δεν θα ήθελε εξάλλου έστω και ένα πέρασμα από αυτό που όλοι φέτος θα συζητούν.
Στα δύο πρώτα επεισόδια που παρακολουθήσαμε όλα βαίνουν καλώς. Το στόρι χτίζεται χωρίς μεγάλες ταχύτητες και με διάχυτο συναισθηματισμό λόγω της απώλειας του χαρακτήρα που είδαμε στο κλείσιμο του δεύτερου κύκλου. Αναμενόμενο. Κάθε κύκλος του ανεβάζει στροφές από τη μέση και μετά, αφού έχει χτίσει πια την ιστορία του και μπορεί να αφήσει τους χαρακτήρες του να αλωνίσουν με τον τρόπο που μπορούν.
Μια έκρηξη σε ένα γραφείο τελετών, ένα καμένο σώμα, μια ιστορία κακοποίησης και ενδοοικογενειακής βίας, μια νέα προϊσταμένη και η προσπάθεια του Δαδακαρίδη-Λαϊνή να ξεπεράσει τη μεγάλη του απώλεια, είναι οι κεντρικοί άξονες των δύο πρώτων αυτών επεισοδίων. Και οι αναπάντεχες συμμετοχές, βλέπε τον πρώην καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού Σωτήρη Χατζάκη στον ρόλο του ιδιοκτήτη του γραφείου τελετών ή τον Stan σε ρόλο dealer, ως το πιπέρι που χρειάζεσαι για να γίνουν όλα πιο «σπάισι» και … «σκοτεινά».
Στα απολαυστικά συν, πέρα από τα συνοδευτικά αστεία βίντεο που γεννά το promotion, και ένα παιχνίδι που σου σκάει αυθόρμητα αν είσαι κυρίως τηλεορασάκιας που όλα τα καταβροχθίζει: Σε ποια σειρά τον βλέπω αυτόν επίσης φέτος; Ορίστε μερικές από τις απαντήσεις. Ο αστυνομικός Πέτρος Λαγούτης ως αστυνομικός επίσης στους «Παγιδευμένους», η Ιατροδικαστής Κατερίνα Διδασκάλου ως καλόγρια στο «Μαύρο Ρόδο», η δολοφόνος Κόρα Καρβούνη ως ιέρεια της πίστας στο «Αυτή η νύχτα μένει», ο εγκληματίας Δημήτρης Καπετανάκος ως αρχιμπάτσος στο «Κάνε ότι κοιμάσαι» και ο αστυνομικός διευθυντής Σπύρος Παπαδόπουλος ως δάσκαλος που εμπνέει στο «Κάνε ότι κοιμάσαι» επίσης.