Categories: ΘΕΑΤΡΟ

Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος: Μια πυροσβεστική λύση. Αλλά με τι ορίζοντα;

Πως τα φέρνει η ζωή! Φωτογραφία του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου από την περσινή παρουσίαση του Φεστιβάλ Αθηνών.

Εννέα και εικοσιοκτώ (9.28) το πρωί  (4/4) βρήκε η επίσημη ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού για το Φεστιβάλ, επιβεβαιώνοντας την είδηση που είχε αρχίσει να διαρρέει απ’ την Κυριακή -παρότι ακουγόταν και το όνομα του Γιώργου Βέλτσου, σκορπώντας τρόμο: ο σκηνοθέτης Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος αναλαμβάνει καλλιτεχνικός διευθυντής του Ελληνικού Φεστιβάλ. Καμία έκπληξη ως προς την επιλογή του προσώπου.

Έπρεπε να έρθει κοτζάμ Γιαν Φαμπρ, να γίνει της τρελής, να ασχοληθούν οι πάντες με τους παλλόμενους φαλλούς  της παράστασής του, για να αναλάβει τελικά το πρόσωπο στο οποίο από την αρχή, πολύ προτού εμφανιστεί ο Βέλγος σταρ, είχε απευθυνθεί το υπουργείο, αλλά είχε αρνηθεί ( όπως και άλλοι), από το φόβο  των αντιδράσεων  που θα εισέπραττε λόγω της άτσαλης αποπομπής του Γιώργου Λούκου. Ο λόγος που η λύση αναζητήθηκε εκτός ελληνικών συνόρων.

Οσοι αισθάνθηκαν ότι εκδιώχνονταν από τον Φαμπρ, ότι θα μέναν στα κρύα του λουτρού το καλοκαίρι, πλέον τακτοποιούνται.

Σήμερα  η τοποθέτηση τού σκηνοθέτη και καλλιτεχνικού διευθυντή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου φαντάζει στους πάντες  ως μια συνετή πυροσβεστική λύση.  Είναι ο λόγος που έκρινε κι ο ίδιος ότι μπορεί να  πει πια «ναι» στη νέα πρόταση των Αριστείδη Μπαλτά  και Παναγιώτη Δούρου.  Αυτό το πυροσβεστικό όμως «ναι» τού δίνει τελικά το διαβατήριο της τετραετίας, στο βάθος της οποίας τελικά θα κριθεί.«Δέχθηκα να αναλάβω τη διεύθυνση του Ελληνικού Φεστιβάλ σε μια στιγμή οριακή για την πορεία του επειδή πιστεύω ότι δεν πρέπει να ματαιωθεί η φετινή διοργάνωση», ήταν η πρώτη δήλωση που έκανε από τη νέα θέση.

Η ανάληψη των καθηκόντων από έναν άνθρωπο που όλοι ξέρουν και όλους τους ξέρει σε αυτή τη χώρα και αυτή την πόλη σκορπά ανακούφιση βασικά στους Έλληνες καλλιτέχνες. Όσοι αισθάνθηκαν ότι εκδιώχνονταν από τον Φαμπρ, ότι θα μέναν στα κρύα του λουτρού το καλοκαίρι, πλέον τακτοποιούνται. Θα ξαναβρούν τη θέση που είχαν στο θεσμό τα τελευταία χρόνια. Για τους Έλληνες που κινούνται μεταξύ Εθνικού Θεάτρου και Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών, κατά βάση, ούτε γάτα ούτε ζημιά.

“Σήμερα θα μάθω αν έχει παραδοθεί πρόγραμμα από τον κύριο Γιώργο Λούκο και αν έχουν υπογραφεί συμβόλαια. Αλλιώς πρέπει να γίνει με ταχύτητα, αλλά και σοβαρότητα, επιλογή από τις κατατεθειμένες προτάσεις. Γνωρίζοντας το ελληνικό θεατρικό τοπίο, είμαι σίγουρος πως θα υπάρχουν πολλές αξιόλογες προτάσεις”, αναφέρει στην πρώτη  ανακοίνωσή του με τη νέα ιδιότητά του ο Β.Θεοδωρόπουλος. 

Το επείγον όμως ερώτημα είναι τι θα γίνει με το ίδιο το Φεστιβάλ και την ταυτότητά του, που ανέκαθεν ήταν διεθνής. Αν έχει μόνο Έλληνες θα είναι ένα πεπερασμένο, εσωστρεφές, ένα  εθνικό φεστιβάλ, όπως το βελγικό που σχεδίαζε ο Γιαν Φαμπρ. Θα το αποδεχτούμε, επειδή ο χρόνος πιέζει ασφυκτικά και τα εγχώρια στόματα θα κλείσουν; 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Τι επαφές και διασυνδέσεις έχει ο Θεοδωρόπουλος με το εξωτερικό; Έως σήμερα δεν φάνηκε να υπάρχουν, διευθύνοντας τη θεατρική κυψέλη του στο Νέο Κόσμο. Θα απευθυνθεί στους γνωστούς μεσάζοντες που λύνανε και δένανε πριν τον Γιώργο Λούκο;  Το ερώτημα προτού ξεκινήσουν νέες γκρίνιες, στην παρούσα, με τη χρονική κλεψύδρα στην εκπνοή,  ίσως  πρέπει να είναι μόνον τι φεστιβάλ μπορεί να γίνει σε ενάμισι μήνα και πόσο μπορεί να πιάσει τον παλμό των ημερών. Το πόσο «ευρύχωρο» μπορεί να είναι (ακόμη  για τις ελληνικές δυνάμεις) θα τεθεί στο μέλλον. Ο Θεοδωρόπουλος δεν θα κριθεί φέτος. Το γνωρίζει και ο ίδιος δηλώνοντας: “Αν εγώ μπορέσω να δώσω ένα προσωπικό στίγμα στο Ελληνικό Φεστιβάλ, αυτό θα φανεί από του χρόνου».

Φέτος όμως  θα μπορούσε  να τον βοηθήσει ο  κοινωνικός προβληματισμός που αιμοδοτούσε πάντα και τη σκέψη και τη θεατρική πράξη του. Παραστάσεις του  Θεάτρου του Νέου Κόσμου φτάσανε σε κομμουνιστοχώρια πυρπολημένα απ’ τους Ναζί,  σε νοσοκομεία, στους πρόσφυγες, στον Αγ. Παντελεήμονα.  Επομένως, το κοινωνικό σκέλος της διασύνδεσης με τη συγκυρία μπορεί ο νέος διευθυντής,  έξυπνα και σχεδόν ανέξοδα, να το εισάγει και σε ένα θεσμό που  διαχρονικά είχε την πλάτη γυρισμένη στην κοινωνία.  

«Το έργο του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή είναι βαρύ και δύσκολο, αλλά είμαστε βέβαιοι ότι (…)το αποτέλεσμα να είναι το καλύτερο δυνατό στις παρούσες συνθήκες. Και πάντοτε με το βλέμμα στο μέλλον», σημειώνει στη σημερινή ανακοίνωσή του  ο  υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Αριστείδης Μπαλτά, που επιμένει να μένει γατζωμένος στον υπουργικό θώκο. Εγκυρες πληροφορίες θέλουν στον μίνι ανασχηματισμό της 10ης Απριλίου να οδηγείται εκτός κυβερνητικού σχήματος. Το ποιος θα αναλάβει μετά την απομάκρυνσή του σε ένα υπουργείο που δημιούργησε μεγάλους πονοκεφάλους στον Αλέξη Τσίπρα και εντάσεις που αγγίξαν και την κοινωνία , θα είναι η επόμενη σπαζοκεφαλιά της Κυβέρνησης.  

Στις συνεργασίες με τους καλλιτέχνες και το Δ.Σ. του θεσμού, που αναφέρεται, μεταξύ άλλων, ο κ.Μπαλτάς προαλείφεται να τα πάει περίφημα ο νέος διευθυντής του Φεστιβάλ. Μπορεί ως σκηνοθέτης και θεατρικός  παραγωγός να έχει  συμπάθειες και αντιπάθειες στο χώρο, όμως ως προσωπικότητα αποφεύγει τις εντάσεις, τις διενέξεις, είναι διαλλακτικός, μεθοδικότατος, έξυπνος στους χειρισμούς του και διαθέτει ανοικτούς διαύλους επικοινωνίας με την κυβέρνηση. Ο ίδιος ο πρωθυπουργός τον έχει εξάλλου τιμήσει με την παρουσία του στο Θέατρο του Νέου Κόσμου. Αν ζητήσει κάτι, το πιθανότερο είναι να του το δώσει. Το Φεστιβάλ τούτη τη δύσκολη ώρα χρειάζεται μόνο συμμαχίες.

Υ.Γ. Αλήθεια, η επιτροπή που ανακοίνωσε το Δ.Σ. του Φεστιβάλ ανακρούοντας  πρύμναν,την επομένη μέρα των ιαχών κατά του προγράμματος του Φαμπρ, προκειμένου να εξετάσει τις υποβληθείσες στον Γιώργο Λούκο ελληνικές προτάσεις, έχει πλέον λόγο ύπαρξης;

Ιωάννα Κλεφτόγιαννη

Share
Published by
Ιωάννα Κλεφτόγιαννη