«Δεν είχα ποτέ σκοπό να φτιάξω ένα βιβλίο μεθόδου. Απλά, ήθελα να φύγω από πολύ μικρός από το χωριό μου, από το σπίτι μου, από τον εαυτό μου, από την καταγωγή μου, την χαρακτηρισμένη αριστερή με τις πολλές μνήμες, ήθελα να ξεφύγω από όλα. Κι άρχισα να τρέχω, να κυνηγάω κάτι και να με κυνηγά και ο εαυτός μου. Έκανα ένα ταξίδι χωρίς τέλος, αυτό που εμπεριέχει το βιβλίο, από τις συναντήσεις μου με όλους τους πολιτισμούς (ινδιάνικους, κινέζικους, γιαπωνέζικους, ποντιακούς κ.ά) . Υπήρχε μια αγωνία να συναντήσω την παγκόσμια σκέψη. Ο Χάινερ Μίλερ με επηρέασε βαθύτερα από τον Μπρεχτ. Μπήκα σε ένα κονάκι να δω τι είναι τα Aναστενάρια, πήγα στον Αμαζόνιο… Είχα την περιέργεια να γνωρίσω συμπεριφορές, δρώμενα, το σώμα του Άλλου, το αλλιώτικο σώμα, την άλλη γλώσσα… Kαι συνεχώς μαθαίνω». Ο Θόδωρος Τερζόπουλος de profundis, στην εκδήλωση παρουσίασης της γερμανικής έκδοσης (Theater der Zeit) του βιβλίου της μεθόδου του Neuer Realismus und die Ruckkehr der Dionysus (Νέος Ρεαλισμός και η επιστροφή του Διονύσου), στο Ινστιτούτο Γκέτε, αποκάλυψε βήμα βήμα την καλλιτεχνική γενεαλογία του. Απέναντί του δεν βρισκόταν μόνο ένα κομμάτι από το ελληνικό θέατρο και ο πρόεδρος του Ελληνικού Φεστιβάλ Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος. Ήταν και διανοούμενοι, ακαδημαϊκοί, ζωγράφοι, όπως οι Σάββας Μιχαήλ, Γιάννης Ψυχοπαίδης, Χρήστος Ιωακειμίδης, Βουβούλα Σκούρα, Πλάτων Μαυρομούστακος.
Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης εστίασε στον ιδιαίτερο τρόπο που δουλεύει με τη γλώσσα, και κατέληξε εκτοξεύοντας μύδρους κατά του υπουργού Παιδείας Νίκου Φίλη. «Στη μελέτη μου με τους ηθοποιούς, που είναι πραγματικά συνδημιουργοί της μεθόδου, από τη Μιχοπούλου μέχρι το Σάββα (Στρούμπο), κατάλαβα τι σημαίνει γλώσσα, αρχαία γλώσσα, τα φωνήεντα, τα σύμφωνα, ότι υπάρχουν δυο σύμφωνα που στηρίζουν σαν κολώνες το φωνήεν να μην πέσει. Αυτό που πάει να κάνει τώρα ο Φίλης είναι σα να γκρεμίζουμε τον Παρθενώνα. Είναι αδιανόητο! Το άκουσα στην Κίνα και ανατρίχιασα και διπλασίασα το αρχαίο κείμενο».
«Το σώμα είναι ο ναός της ψυχής», επανέλαβε ο διεθνής Έλληνας. «Αλλά σήμερα που πάμε να γίνουμε ασώματοι είναι κενό. Πρέπει να επιμένουμε στις νέες ιδέες και να παλεύουμε μέχρι θανάτου το σώμα να μάχεται, να επαναστατεί. Το σώμα ειδικά σήμερα μπορεί να είναι όσο ποτέ ένα πολιτικό εργαλείο».
«Το σώμα στον Τερζόπουλο δεν αντιμετωπίζεται σαν μηχανή, απλή ύλη, εργαλείο, αλλά ως φορέας μνήμης», υποστήριξε ο συγγραφέας και μεταφραστής Τόρστεν Ισραελ, εντάσσοντας το βιβλίο στη χορεία των κειμένων ογκόλιθων για τη θεατρική πράξη, όπως το «Φτωχό θέατρο» του Γκροτόφσκι και «Η ζωή μου στην τέχνη» του Στανισλάβσκι.
Στο τέλος, πρότεινε την αντιστροφή των ρόλων πομπού-δέκτη μεταξύ γερμανικού-ελληνικού θεάτρου. Οπως ο Ράινχαρντ αιμοδοτούσε το ελληνικό θέατρο, την εποχή της πρώτης αναβίωσης της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας από το Εθνικό Θέατρο, ήρθε η ώρα η μέθοδος Τερζόπουλου να επανανοηματοδοτήσει το γερμανικό θέατρο, υποστήριξε.
«Ο Θόδωρος Τερζόπουλος, αρέσει δεν αρέσει σε κάποιους, είναι κατοχυρωμένος στη ζώσα ευρωπαϊκή ιστορία του θεάτρου, ίσως να μην ανήκει καν στον εαυτό του, ανήκει στην πρωτοπορία, στο ευρωπαϊκό θέατρο. Είναι από τους ελάχιστους που υποστήριξαν την επικράτηση του διονυσιακού πνεύματος, αποκηρύσσοντας τον ανήθικο ρεαλισμό, γι’ αυτό και οι κριτικοί στη χώρα τον λοιδορούν ενώ στο εξωτερικό τον αποθεώνουν», ανέφερε ο επίκουρος καθηγητής θεατρολογίας στο Πανεπιστήμιο Πάτρας, Γέωργιος Σαμπατακάκης.
Η «Επιστροφή» του Διονύσου, πρόσθεσε, είναι μια επαληθευμένη μέθοδος με τριμερή κανόνα την αποδόμηση, την ανάλυση και την ανασύνθεση. «Η μέθοδος Τερζόπουλου προσβλέπει στον δημιουργικό εκτροχιασμό του σώματος από τον καθημερινό εαυτό του».
Για το σώμα του ηθοποιού και ειδικότερα το ενσωματωμένο σώμα, ως επίκεντρο στην μέθοδο Τερζόπουλου μίλησε η καθηγήτρια στο Ινστιτούτο Θεατρικών Σπουδών του Ελεύθερου Πανεπιστημίου του Βερολίνου, Ερίκα Φίσερ Ρίχτερ. «Στον Τερζόπουλο ο ηθοποιός εμφανίζεται ως ενσωματωμένο πνεύμα. Δεν πρόκειται για κάποια μηνύματα αλλά για βιώματα, κάτι που ο θεατής που προέρχεται από διάφορες κουλτούρες μπορεί επίσης να το βιώσει».
Για τον άνθρωπο που μπορεί να ξαναβρεί την ανθρωπινότητά του με τη μέθοδο του Τερζόπουλου, να ξανασυναντήσει την αναπνοή, την σκέψη του, το σώμα του, την κίνησή του, την σχέση του με τον άλλον, τα συναισθήματα , αλλά και για την πολιτική διάστασή της μεθόδου, μίλησε ο ηθοποιός, σκηνοθέτης και πιστός μαθητής και βοηθός του σκηνοθέτη Σάββας Στρούμπος. «Στη μέθοδο Τερζόπουλου, που είναι ανοικτή, διαλεκτική και συγκρουσιακή με τις παραδόσεις, υπάρχει ο άνθρωπος, η ανθρώπινη ουσία, η πρώτη ύλη του θεάτρου».
Παρών στην εκδήλωση ήταν και ο εκδότης του βιβλίου Χάραλντ Μούλερ, ο οποίος εξέδωσε το 3ο βιβλίο του Θεόδωρου Τερζόπουλου , το οποίο, μας διαβεβαίωσε, «δεν θα είναι και το τελευταίο».