Το να παίρνεις συνέντευξη απο έναν φωτογράφο που έχει έτοιμο ένα βιβλίο αλλά δεν έχει βρει ακόμα εκδότη δεν είναι σύνηθες. Ίσως είναι βέβαια η ίδια η διαδρομή που κάνει κάτι ενδιαφέρον και αξίζει να παλέψεις για αυτό. Ελπίζουμε το βιβλίο For The Record του Mike Spitz, με μοναδικές φωτογραφίες απο δισκοπωλεία της ευρύτερης περιοχής του Λος Άντζελες αλλά και εκτενείς συνεντεύξεις με τους ιδιοκτήτες αυτών (εμείς που έχουμε δει το ολοκληρωμένο αποτέλεσμα πραγματικά έχουμε εντυπωσιαστεί), να βρει σύντομα το δρόμο της έκδοσης γιατί σίγουρα είναι ένα μέρος μίας ιστορίας και κουλτούρας που σιγά σιγά χάνονται.

Πώς γεννήθηκε η ιδέα για το βιβλίο; Μουσικόφιλος πάνω απο όλα; Ναι, πάντα ήμουν μουσικόφιλος, από το γυμνάσιο μάλιστα που άκουγα jazz και blues, όταν τα άλλα παιδιά δεν άκουγαν τέτοιες μουσικές. Τα μεγαλύτερα αδέλφια μου με έβαλαν στο τριπάκι, την εποχή πριν από τα CD και έτσι έμαθα να εκτιμώ και να αγαπώ το βινύλιο και τις κασέτες, τον ήχο τους και το ξεχωριστό artwork. Όταν το πρώτο αγαπημένο μου ανεξάρτητο δισκοπωλείο άνοιξε στο Σινσινάτι το 1978, κοντά στο σχολείο που πήγαινα, συχνά πυκνά πήγαινα εκεί και αγόραζα δίσκους μετά το μάθημα. Μετά απο αρκετά χρόνια και αφού δούλευα σαν φωτογράφος, πέτυχα ένα βιβλίο με φωτογραφίες βιτρινών καταστημάτων της Νέας Υόρκης, πολλές απο αυτές από καταστήματα που δεν υπάρχουν πια. Και επειδή οι φωτογραφίες μου έχουν μια τάση προς την Americana, τη νοσταλγία, τα πορτρέτα και γενικά το αστικό περιβάλλον, έτσι μου ήρθε η ιδέα για ένα βιβλίο για κάτι που ίσως να μην υπάρχει σε λίγα χρόνια.

Δύο χρόνια σκληρής δουλειάς. Ταξίδι ολόκληρο, σωστά; Ξεκίνησα πριν από δύο χρόνια, πηγαίνοντας σε δισκοπωλεία τα Σαββατοκύριακα. Και καθώς έτρεχα το project νέα δισκοπωλεία άνοιγαν και έτσι όλο προσέθετα νέο υλικό και φωτογραφίες μιας και ήθελα να συμπεριλάβω τα πάντα, απο την παλιά γενιά δισκοπωλείων μέχρι τη νέα.

Είδες πολλά νέα δισκοπωλεία να ανοίγουν όπως είπες, αλλά φαντάζομαι και άλλα τόσα να κλείνουν… Ναι, πολλά νέα δισκοπωλεία έχουν ανοίξει τα τελευταία δύο χρόνια στο Λος Άντζελες. Τα νέα μαγαζιά τείνουν να είναι κάτι σαν πιο εκλεκτικά boutique δισκοπωλεία, συνήθως εξειδικευμένα γύρω απο το βινύλιο.

Στη σημερινή περίοδο κρίσης, βλέπεις τους ιδιοκτήτες δισκοπωλείων να κρατάνε ακόμα ζωντανή τη φλόγα; Ναι, είναι πολύ αφοσιωμένοι σε αυτό που κάνουν και δίνουν τα πάντα για να επιβιώσουν. Μέσα απο το project βλέπουμε κάποιους με περισσότερη πίστη και ελπίδα απο κάποιους άλλους, ενώ κάποιοι δεν βλέπουν τα πράγματα τόσο καλά, κυρίως λόγω του internet. Πραγματικά, κατάλαβα ότι το βινύλιο τους κρατάει ακόμα ζωντανούς, όπως και να ακούγεται αυτό. Το βινύλιο είναι ένα κομμάτι της ιστορίας.

Ποια είναι τα πέντε αγαπημένα σου δισκοπωλεία της ΚαλιφόρνιαAmerican Pie Records: Ο ιδιοκτήτης του, πραγματική μορφή. Βετεράνος του Βιετνάμ, σκληρός απ’έξω αλλά σαν μικρό παιδάκι μέσα του. Μπορείς να χαζέψεις με όλα αυτά που έχει κρεμάσει στους τοίχους του, στην ουσία το δισκοπωλείο βρίσκεται μέσα σε σειρά αποθηκών, και έχει πάμπολλα αυθεντικά και σπάνια άλμπουμ σε βινύλιο. Πραγματική εμπειρία να το επισκεπτείς. Μόνο βινύλιο. Rockaway Records: Πολύ καλή επιλογή απο τίτλους, τα πάντα σε πολύ καλή κατάσταση και CD’s σε πολύ χαμηλές τιμές. Καλά άτομα και πολύ ενημερωμένα. Amoeba Music: Τεράστιο κατάστημα, έχει τα πάντα και έχει βοηθήσει στην αναβίωση των ανεξάρτητων δισκοπωλείων. Gimme Gimme Records. Πολύ μικρό δισκοπωλείο, μόλις μετακόμισε στο Λος Άντζελες απο το Greenwich Village της Νέας Υόρκης και έχει εξαιρετικές επιλογές σε βινύλια. Καθόλου CD’s, μόνο βινύλιο. Records Surplus. Μεγάλο κατάστημα και απο τα λίγα που έχουν μείνει ανοιχτά στη δυτική πλευρά του L.A. Πολύ βινύλιο, φοβερές τιμές, πολύ σωστά τα άτομα που δουλεύουν εκεί, καθόλου επιτηδευμένοι.

Γιατί επέλεξες να δουλέψεις με color film stock και όχι με ψηφιακή κάμερα; Φωτογραφίζω μόνο με φιλμ, φαίνεται καλύτερα, περισσότερο dimensional, έχει grain, τα αρνητικά κρατάνε περισσότερες λεπτομέρειες απο μία ψηφιακή, και στην ουσία το να χρησιμοποιείς film stock σε ένα project για δισκοπωλεία, δίσκους και κασέτες δίνει ένα άλλο – πιο νοσταλγικό – αέρα και ατμόσφαιρα. Αν φωτογράφιζα κάτι σχετικά με MP3, downloading, CD’s, ίσως χρησιμοποιούσα ψηφιακή μηχανή.

Ποιοι σε βοήθησαν στο δρόμο για την ολοκλήρωση του βιβλίου; Όλοι οι δισκοπώλες υπήρξαν πολύ συνεργάσιμοι και βοήθησαν πολύ. Η Rebecca Villaneda, που παίρνει συνεντεύξεις απο όλους τους δισκοπώλες, γράφει τα κείμενα και πολλά άλλα, καθώς και η Ashley Ratfliff που επιμελείται τα κείμενα. Ο Carlos Benitez απο την Global Media Network επιμελείται το στήσιμο και design του βιβλίου, μαζί με εμένα και τον Lee Kaplan, ιδιοκτήτη της Arcana Books στο Culver City. Επίσης, είχα βοήθεια απο μουσικούς και καλλιτέχνες με παραθέσεις και ιστορίες απο δισκοπωλεία. Μερικοί απο αυτούς είναι ο Van Dyke Parks (πιο γνωστός και σαν o στιχουργός του χαμένου άλμπουμ Smile του Brian Wilson και των The Beach Boys), ο Nels Cline (κιθαρίστας των Wilco), ο Jeff Gold (συγγραφέας του 101 Essential Rock Records).

Θα έβλεπες τον εαυτό σου στο μέλλον να τρέχει ένα αντίστοιχο project για όλες τις πολιτείες των ΗΠΑ και όχι μόνο την Καλιφόρνια; Όταν μου ήρθε η ιδέα για το project, ήθελα να καλύψω όλες τις ΗΠΑ σε ένα βιβλίο αλλά στο τέλος θα κατέληγε κάτι τεράστιο και μη ρεαλιστικό. Έτσι, σκέφτηκα να κάνω ένα βιβλίο με δισκάδικα της Δυτικής Ακτής αλλά ακόμα και αυτό με δυσκόλευε γιατί πάλι θα ήταν δύσκολο μιας και έχω πρωινή δουλειά και θα χρειάζονταν πολλά ταξίδια. Κάθε δισκοπωλείο καλύπτεται εκτενώς σε έξι σελίδες (και όχι σε μισή σελίδα ή κάτι τέτοιο) και έτσι αποφάσισα τελικά να ξεκινήσω με την πόλη που μένω, το Λος Άντζελες, και τις γύρω περιοχές του. Το Λος Άντζελες είναι σίγουρα η μουσική πρωτεύουσα του κόσμου και σιγά σιγά ανακάλυψα πόσα πολλά δισκοπωλεία υπάρχουν ακόμα εδώ.

Τι νεότερα έχουμε σχετικά με την έκδοση του βιβλίου; Μίλησα με αρκετούς καλά επιλεγμένους εκδότες γιατί γενικά δεν υπάρχουν και τόσοι πολλοί που ειδικεύονται σε art photography βιβλία. Το έστειλα σε εκδότες σε ΗΠΑ και σε Ευρώπη. Ένας απο την Ιταλία ενδιαφέρθηκε αλλά στην ουσία ζήτησε απο εμάς να πληρώσουμε για την εκτύπωση και για τα πάντα, δεν ξέρω σε τι διαφέρει από μία αυτοέκδοση. Ακόμα περιμένουμε. Δεν μπορείς στον κόσμο του βιβλίου να βιάσεις τα πράγματα…

www.mikespitz.com
www.fortherecord-book.com

Μάνος Νομικός

Share
Published by
Μάνος Νομικός