Τιμπουκτού (Timbuktu) ***1/2**
Γαλλία, Μαυριτανία, 2014, Έγχρωμο
Σκηνοθεσία: Abderrahmane Sissako
Πρωταγωνιστούν: Ibrahim Ahmed, Abel Jafri, Toulou Kiki
Διάρκεια: 97’
Ο Kidane ζει μαζί με την οικογένειά του λίγο έξω από το Μαλί, την πανάρχαια πόλη του Τιμπουκτού, η οποία πλέον κυριεύεται από τους θρησκευτικούς φονταμενταλιστές. Χωρίς να ευθύνεται πραγματικά γι’ αυτό, ο οικογενειάρχης θα ανατρέψει την καθημερινότητα της οικογένειάς του όταν κατά λάθος σκοτώσει έναν άλλο άνθρωπο και αναγκαστεί να έρθει αντιμέτωπος με τις αυστηρότατες αρχές. Ένα παράθυρο σε έναν άλλο κόσμο που η ευτυχία ορίζεται με τα λίγα και βασικά μια γενναιότατη προσπάθεια κριτικής του απάνθρωπου καθεστώτος που επικρατεί σε μια μικρή γωνιά του πλανήτη, με πανέμορφο στυλιζάρισμα και προβληματισμό. Μπορεί, βέβαια, το συγκινησιακό φορτίο της ταινίας αν προερχόταν από κάποια άλλη χώρα να αρκούσε για να χαρακτηριστεί μελοδραματικό μα η ηπιότητα, οι μικρές ματιές στην καθημερινότητα και οι διάσπαρτες δόσεις χιούμορ μετριάζουν την απλότητα της πλοκής και δίνουν χώρο στην ικανότητα του σκηνοθέτη να διαδώσει το μήνυμά του.
Έγκλημα Ψάχνει Άλλοθι (Elle l’adore) *****
Γαλλία, 2014, Έγχρωμο
Σκηνοθεσία: Jeanne Henry
Πρωταγωνιστούν: Sandrine Kiberlain, Laurent Lafitte, Pascal Demolon
Διάρκεια: 104’
Η αισθητικός Muriel διακατέχεται από μια τάση μυθομανίας. Η μεγαλύτερή της αγάπη, ίσως μεγαλύτερη και από τα παιδιά της, είναι ένας μουσικός, ο Vincent Lacroix, τον οποίο ακολουθεί φανατικά επί δύο δεκαετίες. Η μοίρα θα τα φέρει έτσι ώστε οι δύο τους να συναντηθούν και το ίνδαλμά της να της ζητήσει μια μεγάλη χάρη. Μια χάρη η οποία θα την οδηγήσει σε εμπειρίες που ούτε η ίδια και η αχαλίνωτη φαντασία της δε θα μπορούσαν να δημιουργήσουν. Χιτσκοκικών καταβολών και με αρκετά σφιχτοδεμένη πλοκή, η πρώτη ταινία της Jeanne Henry παραμένει ένα ικανοποιητικό σκηνοθετικό πρωτόλειο εγχείρημα, με έμφαση στην αγωνία και στη συμβατική σκηνοθεσία. Όπως και να ‘χει, απόλυτα ευχάριστο και η πρωταγωνίστρια Sandrine Kiberlain στέκεται αντάξια των προσδοκιών.
Όχθες *****
Ελλάδα, Τουρκία, Γερμανία, Γαλλία, 2015, Έγχρωμο
Σκηνοθεσία: Πάνος Καρκανεβάτος
Πρωταγωνιστούν: Ανδρέας Κωνσταντίνου, Έλενα Μαυρίδου, Levent Uzumcu
Διάρκεια: 96’
Στις όχθες του Έβρου, μια ομάδα ναρκαλιευτών προσπαθεί να «καθαρίσει» ένα ενεργό ναρκοπέδιο. Άτυπος ηγέτης τους, ο Γιάννης, ένας άνθρωπος που προσεγγίζει τον αλαφροίσκιωτο των ποιημάτων και που θρυλείται πως μπορεί να εξομαλύνει τα κακά πνεύματα. Ο έρωτάς του με τη Χρύσα, μια νεαρή μητέρα που προσπαθεί να θρέψει την οικογένειά της βοηθώντας τους μετανάστες να περάσουν τα σύνορα για λογαριασμό της τοπικής μαφίας, θα ανθίσει και η ευκαιρία να αποδράσουν μαζί από την καθημερινότητα θα δοθεί. Μα η πραγματικότητα είναι σκληρή και τα εμπόδια δύσκολα καταρρίπτονται. Παρούσες οι εσωτερικές εντάσεις, έξυπνο το άλλαγμα της αρχετυπικής ιστορίας αγάπης ανάμεσα σε δύο αγνώστους, σχεδόν θρησκευτικής φύσεως κατά τόπους η σκηνοθεσία με ένα απροσδιόριστο μυστηριακό στοιχείο να τη διαπερνά στις σιωπηλές στιγμές της. Αν κατάφερνε να μετριάσει κάπως και τις κατά τόπους υπερβολές, τόσο ερμηνευτικές όσο και σεναριακές, αλλά και να αποφύγει ορισμένα από τα μελοδραματικά κλισέ (ή τουλάχιστον να τα χρησιμοποιήσει με διαφορετικό τρόπο) θα ήταν σαφώς καλύτερη. Προς το παρόν περνά στο τσακ το μέσο όρο και παραμένει στο «απλά καλό». Με το σπαθί του.
Focus **1/2***
ΗΠΑ, Αργεντινή, 2015, Έγχρωμο
Σκηνοθεσία: Glenn Ficarra, John Requa
Πρωταγωνιστούν: Will Smith, Margot Robbie, Rodrigo Santoro
Διάρκεια: 105’
Ένας βετεράνος κομπιναδόρος, ο Nicky ξαναβρίσκεται αντιμέτωπος με το παρελθόν του στο πρόσωπο της Jess, πάλαι πότε εκπαιδευόμενής του. Οι δύο τους αυτή τη φορά θα ξεκινήσουν έναν αγώνα δρόμου στο Μπουένος Άιρες για το ποιος θα καταφέρει να «χτυπήσει» τον κοινό στόχο τους, έναν ζάπλουτο διοργανωτή αγώνων αυτοκινήτων. Όσο χαρισματικός και να είναι ο Will Smith, δεν καταφέρνει να ανεβάσει επίπεδο σε μια αναίμακτη, κατά τόπους έξυπνη, μα εντελώς ανώδυνη (με την άχρωμη έννοια) ταινία με εκλεκτικό soundtrack. Ίσως στα πλαίσια ενός θερινού κινηματογράφου να έλεγε περισσότερα, προς το παρόν όμως, κρατιέται στη βάση κι ούτε βήμα παραπάνω. Τα σέβη μας, φυσικά, στη Margot Robbie.
Η Μαχαιριά (The Cut) *****
Γερμανία, Γαλλία, Πολωνία, Τουρκία, Καναδάς, Ρωσία, Ιταλία, 2014, Έγχρωμο
Σκηνοθεσία: Fatih Akin
Πρωταγωνιστούν: Tahar Rahim, Simon Abkarian, Makram Khoury
Διάρκεια: 138’
Το 1915, στη Μαρντίν της Τουρκίας ξεκινά ένα πογκρόμ κατά των Αρμενίων. Ο Nazareth συλλαμβάνεται και απελαύνεται, χάνοντας την οικογένειά του. Μερικά χρόνια αργότερα, θα μάθει πως οι κόρες του ζουν και θα επιδιώξει να επανενωθεί μαζί τους. Έτσι, θα ξεκινήσει ένα ταξίδι από τη Μεσοποταμία στην Κούβα και από ‘κει στην Αμερική με σκοπό να ξαναβρεί αυτά που τόσο καιρό θεωρούσε οριστικά χαμένα. Σε μέσες άκρες, ο Akin προσπαθεί περισσότερο να συγκινήσει παρά να αφυπνίσει το κοινό και να μιλήσει για ένα σοβαρό θέμα όπως τη γενοκτονία των Αρμενίων, μα να περάσει και ένα γενικότερο μήνυμα ενότητας των λαών. Γρήγορα, όμως, ξεχνά το σκοπό και καταλήγει σε άλλη μια εκδοχή του παραμυθιού περί ξένου σε μια ξένη χώρα, κάτι το οποίο, όσο πειστικά σκηνικά και να ‘χει, δεν αρκεί για να μην το χαρακτηρίσει ως απογοήτευση. Κρίμα το σάλο που προκάλεσε, δηλαδή.
Μητριαρχία
Ελλάδα, 2014, Έγχρωμο
Σκηνοθεσία: Νίκος Κορνήλιος
Διάρκεια: 160’
60 γυναίκες διαφορετικών background καλούνται να υπερασπιστούν ένα καταφύγιο που σύντομα θα κατεδαφιστεί. Οι διαφορές τους είναι μεγάλες, οι εθνικότητές τους διαφορετικές μα ο σκοπός και οι αναζητήσεις τους κοινές. Ένας διαρκής διάλογος σε σχέση με τη θέση της γυναίκας στην κοινωνία και οι εξομολογήσεις εχέμυθων στιγμών και σκέψεων θα ξεκινήσουν. Πολύ ενδιαφέρον το πείραμα του Νίκου Κορνήλιου, το οποίο, παρά τη ντοκιμαντερίστικη και κατά τόπους συγγενική με τη video art σκηνοθεσία του, αποτελεί ένα προϊόν μυθοπλασίας. Σχεδόν, καθώς η πειστικότητά του έγκειται στη βάση της βιωματικής έρευνας των πρωταγωνιστριών.
Στο Δρόμο για το Σχολείο (Sur le chemin de l’école)
Γαλλία, Κίνα, Νότια Αφρική, Βραζιλία, Κολομβία, 2013, Έγχρωμο
Σκηνοθεσία: Pascal Plisson
Διάρκεια: 77’
Τέσσερα παιδιά από διαφορετικά σημεία του πλανήτη αγωνίζονται για το δικαίωμά τους στη μάθηση. Σε αυτό το ντοκιμαντέρ, η κάμερα καταγράφει τον πραγματικό άθλο που οι μικροί πρωταγωνιστές επιχειρούν καθημερινά για να φτάσουν στο σχολείο μέσα από ερημιές, βάλτους, βουνά και σαβάνες. Και όχι, δεν είναι καθόλου μεταφορική η προηγούμενη πρόταση.
Page: 1 2