Η Βάσια Βασιλείου παραληρεί και εκστασιάζεται επί σκηνής και μέσα από κινησιολογικά μοτίβα επιχειρεί να μετουσιωθεί στη θεοκρίτεια Σιμαίθα και το αρχέτυπο θηλυκό, την αιώνια Γυναίκα ως ερωμένη (Σελάνα) – μάγισσα (Εκάτη) – θεά (Άρτεμις), αφού ο εραστής της Δέλφης την έχει εγκαταλείψει για κάποια άλλη. Για πρώτη φορά στη σύγχρονη ιστορία του Θεάτρου παγκοσμίως με αφορμή τη μελέτη και την έρευνα της Χρυσής Γιάντσιου επιχειρείται να αναπαρασταθεί επί σκηνής ο Αρχαίος Ελληνικός Μίμος. Η Βάσια Βασιλείου απαντά στις ερωτήσεις της Popaganda.
Γιατί επιλέχθηκε το συγκεκριμένο κείμενο του Θεόκριτου και πώς βοήθησε στη δημιουργία της παράστασης η μελέτη και έρευνα της Χρυσής Γιάντσιου; Με τη Χρυσή Γιάντσιου γνωριστήκαμε το 2012 στη Νίκαια της Γαλλίας όταν πήγα για να παίξω την Ηλέκτρα στον Ορέστη του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Τηλέμαχου Μουδατσάκι. Η χημεία μας υπήρξε καταλυτική και τον Απρίλιο του 2015 με παίρνει τηλέφωνο και μου λέει ότι έχει ολοκληρώσει τη μελέτη του διδακτορικού της πάνω στον Αρχαίο Ελληνικό Μίμο και ότι πρόκειται να παρουσιάσει ένα σεμινάριο σχετικά μ αυτό στο ΔΗΠΕΘΕ Σερρών. Μου προτείνει για να ολοκληρωθεί πλήρως το σεμινάριο να παρουσιάσω τη ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΡΙΑ του Θεόκριτου για να δείξει και Επί Σκηνής το Μίμο και όχι μόνο σε θεωρητικό επίπεδο. Διάβασα τη Φαρμακεύτρια μου άρεσε πολύ η απόδοση της Χρυσής, αφού μου είχε στείλει και το αυθεντικό κείμενο και αποφάσισα να ανοίξω και αυτό τον άγνωστο κόσμο του Μίμου. Δε ξέρω γιατί το διάλεξε αλλά σίγουρα χαίρομαι γιατί έχω αγαπήσει τη Φαρμακεύτρια περισσότερο από ό,τι άλλο έχω καταπιαστεί μέχρι τώρα.
Ποια τα στοιχεία του Αρχαίου Ελληνικού Μίμου και πώς επιχειρείται η επί σκηνής αναπαράστασή του; Ο Μίμος λέγεται ότι ξεπηδάει από τους μιμητικούς χορούς οι οποίοι διαδραματίζονταν σε τελετές στην Αρχαία Ελλάδα. Η ελληνική λέξη για την «τελετή» είναι η λέξη «δρώμενο». Στο δρώμενο ο συμμετέχων δε πρέπει μόνο να νιώθει αλλά και να αντι-δρα στο ερέθισμα που του δίδεται. Η Φαρμακεύτρια στο μεγαλύτερο μέρος της είναι μια «τελετή» αφού καταπιάνεται με την ιστορία μιας γυναίκας η οποία αφού εγκαταλείπεται από τον εραστή, η ζήλεια και η οργή της την οδηγεί στη παραφροσύνη και στην απόφαση να κάνει μάγια για να τον φέρει πίσω. Εδώ εγώ προσωπικά εντόπισα σκηνοθετικά αρχικά ένα πάντρεμα της τελετουργίας με τη τέχνη και της τέχνης με τη τελετουργία, εύλογα περιέχουν και τα δύο ένα στοιχείο μίμησης . Ο Μίμος λοιπόν έτσι όπως εγώ έχω αντιληφθεί είναι μια σύνθεση μεθόδου και κίνησης. Ο Μίμος δεν είναι χορευτής, είναι ηθοποιός ο οποίος παίζει χρησιμοποιώντας το σώμα του, χρησιμοποιώντας λέξεις και αντικείμενα σαν εργαλείο επικοινωνίας και φυσικά ανακαλύπτοντας τους συμβολισμούς σε αυτά.
Ποια είναι τα κινησιολογικά μοτίβα που οδηγούν στη μετουσίωση της Βάσιας Βασιλείου σε θεοκρίτεια Σιμαίθα και ποια στοιχεία psysical theater έχουν ενσωματωθεί στην απόδοση του έργου; Ο Μίμος όπως προανέφερα μας λέει την ιστορία του με το σώμα του μέσω δηλαδή της σωματοποιημένης δράσης. Στη προκειμένη περίπτωση επιλέγω η έναρξη της παράστασης να είναι ένα 6λεπτο συνεχές επαναλαμβανόμενο κινησιολογικό μοτίβο έκκλησης των σκοτεινών δυνάμεων σα προπομπός της τελετουργίας η οποία θα επακολουθήσει. Το συνεχές επαναλαμβανόμενο μοτίβο σε συνδυασμό με το τελετουργικό ήχο και φωτισμό μεταφέρουν το θεατή «εντός» της τελετουργίας. Στο κέντρο της σκηνής βρίσκεται ο βωμός των κεριών όπου θα λάβουν χώρα οι μαγγανείες και γύρω γύρω από το βωμό η Φαρμακεύτρια οριοθετεί το κύκλο της μαγείας. Το μεγαλύτερο μέρος της χορογραφημένης τελετουργίας , που δεν είναι ακριβώς χορογραφημένη γιατί ο Μίμος κάθε φορά δρα σε σχέση με το που τον πάει η τελετουργία στη προκειμένη και όχι η συγκεκριμένη χορογραφία. Θέλω να πω υπάρχει ένας κορμός κίνησης με στοιχεία psysical theatre αλλά πέραν αυτού αυτή είναι μια ζωντανή ολοζώντανη τελετή όπου καίονται δάφνες και πίτουρα και κεριά, πασπαλίζονται αλεύρια, οι ήχοι ενός αρχαιοελληνικού σείστρου που πάλλεται από μένα -δια χειρός του εξαιρετικού Νικόλαου Brass- οδηγούν κάθε παράσταση σ’ ένα ξεχωριστό μονοπάτι και για μένα αυτό είναι το εξαιρετικό στο Μίμο. Αναμορφώνει μέσα μου τη ζωτική αίσθηση του performing και με οδηγεί σε άλλο επίπεδο έρευνας και σκέψης. Προσωπικά σα Βάσια αφήνομαι στη τελετή και όπου με οδηγήσει το όλον της παράστασης και φυσικά η αντί-δράση του κοινού, που πρέπει να πω ότι σε όλες τις παραστάσεις της Φαρμακεύτριας το νιώθω πραγματικά «εντός» τελετουργίας. Υπάρχει το στοιχείο της απελευθέρωσης και της κάθαρσης αλλιώτικο όμως κάθε φορά.
Ποιο ρόλο παίζει η πρωτότυπη μουσική του Φίλιππου Περιστέρη στην ιεροτελεστία; Είναι σαφές ότι σε μια παράσταση όπου η σωματοποιημένη δράση και η ατμοσφαιρική εικόνα και διάθεση πρωτοστατούν, η μουσική έχει πρωταρχικό ρόλο. Ο Φίλιππος Περιστέρης συνέθεσε 2 εξαιρετικά κομμάτια της παράστασης: τις μαγγανείες. Τις στιγμές δηλαδή των εκκλήσεων στη σκοτεινή Θεά την Εκάτη. Εκεί όπου όλη τελετή αρχίζει να εξελίσσεται για να φτάσουμε στη μετουσίωση και την αποδοχή των σκοτεινών δυνάμεων. Δεν είναι καθόλου απλό να μεταφέρεις μια τέτοια αίσθηση και ο άλλος να τη συλλάβει και να την αποδώσει. Στη συγκεκριμένη περίπτωση πέτυχε αυτό και το αποτέλεσμα μας δικαιώνει. Δεν είναι η πρώτη φορά που συνεργαζόμαστε. Έχει γράψει και μουσική για τη Σκηνική μου Σύνθεση ΑΥΤΟΧΕΙΡΑΣ που θα παρουσιαστεί την άνοιξη στο Ιδρυμα Κακογιάννη.
Η θεατρική παράσταση παρουσιάζεται κάθε Τετάρτη στις 7 το απόγευμα ως τις 9 Μαρτίου στο Από Μηχανής Θέατρο (Ακαδήμου 13, Κεραμεικός). Τηλ. κρατήσεων: 2121050020, 2105231131, www.viva.gr Τιμές Εισιτηρίων: 10 ευρώ (γενική είσοδος), 8 ευρώ (πολύτεκνοι, φοιτητές, άνεργοι, ανάπηροι, ηλικιωμένοι, ομαδικά)