Την επόμενη φορά που θα μπείτε στο μετρό, παρατηρήστε τι κάνουν οι άλλοι γύρω σας. Scrolling! Είτε χαζεύουν τις τρέχουσες εξελίξεις σε κάποιο ειδησεογραφικό site, είτε κοιτάνε τι νέο παίζει το feed τους στο Instagram, ή θα κάνουν αέναο scroll στο Facebook. Τι γίνεται όμως όταν σιγά – σιγά ο συρμός διέρχεται από στάσεις που το σήμα εξαφανίζεται; Τότε ίσως αναλαμβάνει το Candy Crash.
Ο Γιάννης Σπανούδης, ιθύνων νους της Pika Tablet, ένα digital publishing agency με αξιόλογη πορεία στον νεότευκτο των ψηφιακών εκδόσεων, περνάει τον περισσότερο χρόνο διαβάζοντας και σχεδιάζοντας τα περιοδικά άλλων. Ως που μια μέρα, αποφάσισε ότι θέλει να κάνει το δικό του και Το KROMA είναι μια διεθνής δωρεάν μηνιαία αυτοέκδοση, σχεδιασμένο για όλες τις συσκευές με λειτουργικό iOS/ Android και υπάρχει εκεί έξω για να θυμίζει σε όλους πως πλέον τα περιοδικά δε χρειάζεται να είναι υπόθεση των λίγων. Επίσης διαβάζεται κι ενώ είσαι off line, ακριβώς για να αντικαταστήσει τον κενό χρόνο, μιας πιο ανάλαφρης απασχόλησης όπως είναι ένα παιχνίδι στο κινητό, με μια πλούσια θεματολογία γύρω από την τέχνη στην Αθήνα για «να ευχαριστήσεις λίγο τα μάτια και το μυαλό σου», όπως λέει και ο ίδιος ο Γιάννης στην Popaganda.
«Όταν ήμουν παιδί, τα σενάρια επιστημονικής φαντασίας μιλούσαν για ηλεκτρονικούς υπολογιστές που θα μας τοποθετούσαν στον εγκέφαλο. Δεν ξέρω αν κάποτε θα γίνει, αλλά σίγουρα είμαστε ακριβώς ένα βήμα πριν από αυτό. Όλοι πλέον έχουμε πάντα πάνω μας, έναν υπερυπολογιστή με πρόσβαση στο internet, άρα σε όλη σχεδόν την καταγεγραμμένη γνώση. To mobile ως έννοια και κατάσταση σήμερα είναι πανίσχυρο. Αντί να το αποθεώνουμε ή να το ξορκίζουμε, οφείλουμε να το αξιολογήσουμε και να βρούμε πως μπορούμε να το αξιοποιήσουμε», λέει ο Γιάννης Σπανούδης για τους λόγους που τον έβαλαν στο μονοπάτι των ψηφιακών εκδόσεων και που τον οδήγησαν κατά συνέπεια στη δημιουργία του KROMA Magazine.
Γιατί όμως ένα περιοδικό για smartphone και tablet, να έχει ως θεματολογία την τέχνη και μάλιστα την τέχνη στην Αθήνα; «Θέλαμε να φτιάξουμε ένα περιοδικό, εστιάζοντας στο χρήστη του smartphone. Θα έπρεπε λοιπόν να βασίζεται στην εικόνα και όχι στο κείμενο, το οποίο κουράζει τον αναγνώστη σε μία τόσο μικρή οθόνη. Το KROMA είναι ένα περιοδικό που προβάλλει Έλληνες καλλιτέχνες ή και ξένους που εμπνέονται για το έργο τους στη χώρα μας. Προσεγγίζει την Τέχνη με έναν τρόπο -θα έλεγα- λαϊκό. Πλημμυρίζει το μάτι και το μυαλό με ωραίες εικόνες, τις οποίες δεν μπαίνει στη διαδικασία να αναλύσει, να εξηγήσει, δεν θέλει να σε κάνει να νιώσεις ότι για να δεις Τέχνη, πρέπει να δεις κάτι πίσω από αυτή. Ζωγράφοι, φωτογράφοι, street artists, εικονογράφοι, μόδα, αρχιτεκτονική, χαρακτική, όλοι έχουν θέση. Άρα αφού το ζητούμενο ήταν να ρίξουμε το βάρος στην εικόνα, τί καλύτερο από Τέχνη;
Σε κάθε περίπτωση, εμείς θέλουμε να προβάλουμε τα έργα των καλλιτεχνών σε διεθνές επίπεδο. Διαχρονικά, όπου υπήρξε κρίση κάθε μορφής, την ίδια ώρα υπήρχε και έκρηξη δημιουργικότητας. Πράγματι, τα μάτια όλου του καλλιτεχνικού κόσμου είναι στραμμένα πάνω μας. Το ζητούμενο είναι να βγούμε από το μικρόκοσμό μας και να δείξουμε στον κόσμο, ότι η Ελλάδα είναι κι άλλα πράγματα εκτός από μια κατεστραμμένη οικονομία».
Το να μπορείς να διαβάσεις το περιοδικό ακόμα και χωρίς σύνδεση στο internet, ήρθε στον Γιάννης πέρυσι, όταν του έκλεψαν το ποδήλατο και χρησιμοποιούσα καθημερινά τον ηλεκτρικό και το μετρό. «Παρατηρώντας τον κόσμο, διαπίστωσα, πως όλοι έχουν smartphone. Μικροί, μεγάλοι, γραβατωμένοι, φοιτητές, κυρίες των προαστίων, όλοι. Οι πιο νέοι είναι βυθισμένοι στα social media ενώ οι μεγαλύτεροι ακούν μουσική. Στις σήραγγες, όπου χανόταν το internet, σχεδόν όλοι έπαιζαν παιχνίδια. Που, αν το καλοσκεφτείς, είναι από τα ελάχιστα πράγματα που μπορείς να κάνεις με το κινητό σου όταν είσαι offline. Άρα, έχεις ένα -σε πολλές περιπτώσεις ακριβό- smartphone το οποίο χρησιμοποιείς σαν walkman ή παιχνιδομηχανή όταν δεν έχεις σήμα ή μονάδες. Κι αυτό ίσως να οφείλεται στο ότι πραγματικά δεν υπάρχουν εναλλακτικές. Εκεί έρχεται η δικιά μας πρόταση. Διάβασε! Μπορείς να φορτώσεις στο τηλέφωνο ή το tablet σου -πολλά- περιοδικά και να ευχαριστήσεις λίγο τα μάτια και το μυαλό σου».
Στις πρώτες μέρες της κυκλοφορίας του, η υποδοχή του KROMA Magazine ήταν εντυπωσιακή. Κατέκτησε την κορυφή σε όλες τις κατηγορίες του στο AppStore. Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες είναι ενθουσιασμένοι, ενώ ολόκληρη η καλλιτεχνική κοινότητα το έχει αγκαλιάσει. Υπάρχουν πολλά downloads από το εξωτερικό, αλλά η ομάδα του KROMA γνωρίζει πως πρώτα θα πρέπει να καταξιωθεί στην ελληνική κοινότητα και στη συνέχεια να του δώσει την ώθηση για να κατακτήσει και τη διεθνή αγορά. «Το γεγονός πως είναι περιοδική μηνιαία έκδοση, θα κρατάει ζεστό το κοινό του και θα μπορούσε να γίνει σημείο αναφοράς για τους αναγνώστες / χρήστες του», λέει ο Γιάννης ενώ, σημείωσε στην ατζέντα σου πως τρέχει ήδη ένα διαρκές Open Call για συμμετοχές. Οπότε, αν είσαι καλλιτέχνης ή έχεις φίλους που ψάχνονται δημιουργικά σε κάθε επίπεδο, κατέβασε την εφαρμογή, στείλε τη συμμετοχή σου, και μην ξεχάσεις να κάνεις και αξιολόγηση στα stores. Κάνει την ομάδα του KROMA Magazine να χαμογελάει.